Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




55 berichten | Pagina 3 van 4 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 30 dec 2020, 16:33 
10. Orléans (2014)
Avatar gebruiker

Berichten: 2048
Woonplaats: Montezuma
WTULTC schreef:
Bedankt Pura. Dan ben ik toch best goed bezig.

Een vraag over de nachtegaal. Daarbij mag je voedselsoort naar keuze pakken. Mag dat ook nectar zijn?

:lol: pura vida, uw Wingspan vraagbaak :lol: maar ehm...wij doen hier in huis in elk geval van wel. Dat dat mag dus. Alleen als er een expliciet voedsel symbool staat, kan nectar niet. Zou ik zeggen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 30 dec 2020, 20:35 
3. Puerto Rico (2002)
Avatar gebruiker

Berichten: 2892
Woonplaats: Noord-Brabant
Thx dan heb ik het goed gedaan. Ik kwam nu aan 111 punten tegen de automa die met genootschap, verzamelmodus en gemiddelde moeilijkheidsgraad op 107 uitkwam. Was dus een mooi spannend potje.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 30 dec 2020, 20:41 
8. Race for the Galaxy (2007)
Avatar gebruiker

Berichten: 2048
Woonplaats: Montezuma
WTULTC schreef:
Thx dan heb ik het goed gedaan. Ik kwam nu aan 111 punten tegen de automa die met genootschap, verzamelmodus en gemiddelde moeilijkheidsgraad op 107 uitkwam. Was dus een mooi spannend potje.

Vet!

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 11 jan 2021, 13:31 
1. 7 Wonders (2010)
Avatar gebruiker

Berichten: 2892
Woonplaats: Noord-Brabant
Weer een vraag over en specifieke vogel. De kwartel waarbij je als je hem speelt direct max. 6 grondstoffen naar keuze (als je die hebt) mag afleggen en omzetten naar eieren op de vogel.
Wat doe je met de nectar die je daarvoor aflegt? Gaan deze nu wel of niet naar het scoretabelletje in dit geval van het grasland? Stel je zou namelijk in die ronde 6 nectar hebben dan zou je door deze vogel te spelen, daarin ineens 6 nectar kunnen plaatsen en dan heb je de winst op het grasland vrijwel zeker binnen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 11 jan 2021, 14:21 
6. Scythe (2016)
Avatar gebruiker

Berichten: 2048
Woonplaats: Montezuma
WTULTC schreef:
Weer een vraag over en specifieke vogel. De kwartel waarbij je als je hem speelt direct max. 6 grondstoffen naar keuze (als je die hebt) mag afleggen en omzetten naar eieren op de vogel.
Wat doe je met de nectar die je daarvoor aflegt? Gaan deze nu wel of niet naar het scoretabelletje in dit geval van het grasland? Stel je zou namelijk in die ronde 6 nectar hebben dan zou je door deze vogel te spelen, daarin ineens 6 nectar kunnen plaatsen en dan heb je de winst op het grasland vrijwel zeker binnen.

Als je de regels letterlijk neemt, wat wijzelf in elk geval doen, dan is het antwoord: ja, je kunt 6 nectar plaatsen in de rij waarin je de kwartel plaatst. Dubbel winst dus: je hebt een verdienmodel voor je nectar én je scoort eieren. Thematisch helemaal goed, want die kwartel jongens, die legt me een eieren in haar leven. Ander mooi voorbeeld die wijzelf laatst tegen kwamen: de spreeuw. Eind van elke ronde even je overtollige nectar (of ander voedsel) omzetten in kaarten onder de spreeuw. Waarmee ook deze vogel thematisch nu helemaal tot zijn recht komt als zwermvogel pur sang.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 11 jan 2021, 14:35 
4. King of Tokyo (2011)
Avatar gebruiker

Berichten: 2892
Woonplaats: Noord-Brabant
Bedankt Pura, dan hebben we het toch goed gespeeld. Ik had maar 1 nectar nadat ik de vogel had gekocht, maar wel voldoende voedsel om aan de 6 te komen. Nectar heb ik dan goed verwerkt.

Ik had ook een raaf, maar omdat die heel krachtig is hebben we afgesproken dat geen nectar mag pakken als ik een 1 ei omzet in 2 willekeurige voedsel. Werkte goed. Ik kon op gegeven moment zo spelen dat ik het bosgebied niet meer nodig had om aan voedsel te komen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 04 maart 2021, 15:49 
7. Azul (2017)
Avatar gebruiker

Berichten: 2892
Woonplaats: Noord-Brabant
Een vraagje over een paar specifieke kaarten uit Oceanië nav de review van https://www.spellenwijs.nl/wingspan-oceanie-review/:

Zowel op de roze kaketoe als op bijv. de witwangreiger staat gooi alle dobbelstenen in het vogelhuisje. Nu zegt de review van spellenwijs dat je bij de roofvogels (doodshoofdsymbooltje) alleen de dobbelstenen die in het vogelhuisje liggen mag gebruiken.
Echter de roze kaketoe heeft letterlijk dezelfde zin, maar geen roofactie. Mag je bij die vogel ook alleen de dobbelstenen die in het vogelhuisje liggen gooien (indien het er bijv. 2 zijn in het huisje, bij 1 steen neem ik aan dat je alles mag gooien (ook bij de roofvogels)? Of mag je bij de roze kaketoe altijd alle dobbelstenen (in en buiten het vogelhuisje) opnieuw gooien.

Pura vida, gezien jij Wingspan expert ben verwacht ik eigenlijk dat jij dit wel weet. Uiteraard mag iemand anders ook het antwoord geven. In het boekje in het namelijk moeilijk terug te vinden.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 04 maart 2021, 16:22 
8. Race for the Galaxy (2007)
Avatar gebruiker

Berichten: 2048
Woonplaats: Montezuma
Hahaha, hallo allemaal, uw Wingspan expert hier met zijn alle twijfel wegnemende antwoord: je reset het vogelhuisje en gooit dus ALLE dobbelstenen. In de NL regels staat letterlijk: gooi alle dobbelstenen in het vogelhuisje. Dat kan misschien een béétje verwarrend zijn, maar nee toch niet, want "alle" betekent gewoon alle vijf. Anders had er moeten staan: gooi alle dobbelstenen UIT het vogelhuisje :lol:
In het Engels wordt het nog duidelijker. Daar staat: reset the birdfeeder. Dat kan maar op één manier. Voilà.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 04 maart 2021, 16:32 
9. It's a Wonderful World (2019)
Avatar gebruiker

Berichten: 2892
Woonplaats: Noord-Brabant
Klopt de review dan wel van spellenwijs? Of bedoel je nu alleen bij de roze kakatoe?

Hij heeft het daar namelijk specifiek over de roofvogelkaarten die zeggen dat je de dobbelstenen die IN het huisje liggen alleen mag gebruiken. Daarboven is de kaart van de kakatoe te zien en daar krijg je als een graan als je graan dobbelt met de dobbelstenen die IN het vogelhuisje liggen. Bij beide staat ook alle, dus ik ben een beetje in de war hoeveel dobbelstenen je nu moet gebruiken.

Maar gezien jouw antwoord is het dus eigenlijk altijd alle 5 de dobbelstenen. Dan zijn deze roofvogels wel sterker dan de roofvogels uit de basis die alleen de dobbelstenen die buiten huisje mogen gebruiken. Dat zijn er meestal namelijk maar een stuk of 3 en niet alle 5.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 04 maart 2021, 16:45 
1. Wingspan (2019)
Avatar gebruiker

Berichten: 2048
Woonplaats: Montezuma
WTULTC schreef:
Klopt de review dan wel van spellenwijs? Of bedoel je nu alleen bij de roze kakatoe?

Hij heeft het daar namelijk specifiek over de roofvogelkaarten die zeggen dat je de dobbelstenen die IN het huisje liggen alleen mag gebruiken. Daarboven is de kaart van de kakatoe te zien en daar krijg je als een graan als je graan dobbelt met de dobbelstenen die IN het vogelhuisje liggen. Bij beide staat ook alle, dus ik ben een beetje in de war hoeveel dobbelstenen je nu moet gebruiken.

Maar gezien jouw antwoord is het dus eigenlijk altijd alle 5 de dobbelstenen. Dan zijn deze roofvogels wel sterker dan de roofvogels uit de basis die alleen de dobbelstenen die buiten huisje mogen gebruiken. Dat zijn er meestal namelijk maar een stuk of 3 en niet alle 5.

Damn, ben ik toch weer niet duidelijk geweest. Sorry. Ik heb die review niet gezien, maar hij lijkt inderdaad niet te kloppen. ALLE geldt voor alle vogels waar staat "gooi alle dobbelstenen in het vogelhuisje". Daar moet je, als je moeite hebt met het woord "alle", dus lezen: reset the birdfeeder. En ja, dat is inderdaad sterker dan die lamme acties uit de basis waarbij je alleen de dobbels gooit die er reeds naast liggen (wat zelfs 0 kan zijn). Wat thematisch dan weer zeer oké is, aangezien in het echt die roofvogels ook ongeveer 1 tot 25% kans hebben om raak te slaan naar een slachtoffer. Behalve de visarend, die vaak succes heeft (maar die heeft dan ook een andere actie op zijn kaart: neem vis). Je ziet onder andere hieraan dat Hargrave cs haar huiswerk heeft gedaan. Anyway, ik heb die lijst niet paraat, maar volgens mij hebben die dobbelgooiende roofvogels uit de basis wel meer punten op de kaart staan (4 of 5 punten) dan die succesvollere jagers uit Oceanië (1 tot 3 punten of zoiets - dacht ik hoor). Ik krijg enorm veel zin in een potje Wingspan ineens, heel gek.

Edit: reset vogelhuis geldt dus OOK bij de kaketoe. Waarbij ook nog iets anders geldt dat voor verwarring zorgt bij een enkeling: er is geen relatie tussen het pakken van graan en het wegstoppen van kaarten bij de kaketoe. Meestal is zo'n relatie er wel ("als je dit doet DAN doe je dat"), maar bij de kaketoe dus niet. Graan pakken of niet, jij mag twee kaarten wegstoppen. Maar dit geheel terzijde (waar heeft die vent het over?).

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Pura Vida op do 04 maart 2021, 17:10, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 04 maart 2021, 17:06 
7. Azul (2017)
Avatar gebruiker

Berichten: 2892
Woonplaats: Noord-Brabant
Bedankt Pura Vida! Ik had eigenlijk wel verwacht dat het zo zou werken, maar inderdaad de Engelse term zou hier handigere geweest zijn dan de Nederlandse zin die nu is gebruikt. Van mij had er wel gewoon 'reset het vogelhuisje' mogen staan in Nederlands ipv deze gebruikte zin, want nu kan het woordje IN op 2 manieren worden geïnterpreteerd en daarom is bij mij de verwarring ontstaan.

Komend weekend komt Wingspan weer op tafel. Dit keer gaan wet met 2 personen eens de blauwe kant gebruiken voor de einde ronddoelen ipv de groene kant waarvan je van elkaar moet winnen. Als je dan wint met iets dan investeer je daar namelijk niet meer in en met 2 personen zou wel eens de blauwe kant leuker kunnen zijn ipv de groene kant die met 4 spelers wel heel leuk is. De blauwe kant heb ik sinds de eerste paar potjes niet meer gebruikt.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 04 maart 2021, 22:14 
Avatar gebruiker

Berichten: 380
Woonplaats: Doetinchem
WTULTC: Hartelijk dank voor je kritische vraag!

Pura Vida: Hartelijk dank voor je sluitende antwoord!

Ik ga dit aanpassen :).

_________________
Bezoek Spellenwijs.nl voor reviews, interviews, tips en meer of volg me op Instagram of Facebook!


Omhoog
Offline Profiel    Facebook  
 
BerichtGeplaatst: do 04 maart 2021, 23:35 
7. Azul (2017)
Avatar gebruiker

Berichten: 2892
Woonplaats: Noord-Brabant
Bedankt voor de eervolle vermelding van de aanpassing bij je review op je website!

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 05 maart 2021, 00:25 
Avatar gebruiker

Berichten: 380
Woonplaats: Doetinchem
WTULTC schreef:
Bedankt voor de eervolle vermelding van de aanpassing bij je review op je website!


Graag gedaan. Credits gaan waar ze horen :)

_________________
Bezoek Spellenwijs.nl voor reviews, interviews, tips en meer of volg me op Instagram of Facebook!


Omhoog
Offline Profiel    Facebook  
 
BerichtGeplaatst: vr 05 maart 2021, 01:10 
Nou moe!
Avatar gebruiker

Berichten: 6306
Woonplaats: Sint-Truiden - BE
Spellenwijs.nl schreef:
WTULTC schreef:
Bedankt voor de eervolle vermelding van de aanpassing bij je review op je website!


Graag gedaan. Credits gaan waar ze horen :)

:thumbup:

_________________
Recent gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
55 berichten | Pagina 3 van 4 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - Vraagje over Wingspan en de uitbreidingen  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Tags

Wingspan uitbreiding: Oceanië



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®