Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





17 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 02 maart 2019, 20:25 
Locomotief

Berichten: 36
Hallo,

Heb vandaag het spel agricola familie editie gekregen.
Ziet er zeer leuk uit, lijkt veel om ineens te leren, heb ook al online filmpjes gekeken met de uitleg en begint beetje duidelijk te worden( gaan wss nog veel vragen komen.)
Na een ronde haalt iedereen zijn familieleden terug en worden de vakjes terug aangevuld.
Komen op de vakjes waar niets is weggehaald(bv schaap, riet,...) een extra op? Zodat er telkens meer op komen te liggen en het zo dus steeds aantrekkelijker wordt? Of blijft er max 1 (of meer) op liggen?

Hopelijk is dit een beetje duidelijk :-)


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: za 02 maart 2019, 20:35 
Grote Dienaar

Berichten: 102
Woonplaats: Rotterdam
De vakjes waar al wat op ligt worden ook aangevuld, dus alle niet-gekozen acties worden met de ronde aantrekkelijker.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 03 maart 2019, 00:27 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 2754
Woonplaats: Utrecht
Bijna alle vakjes krijgen er steeds meer bij.
In mijn versie weet ik alleen een vakje waarop staat neem 1 riet 1 steen en 1 hout die wordt niet steeds meer.
In mijn oudere versie staat er een rood pijltje bij elk vakje dat steeds wordt aangevuld.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

_________________
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 03 maart 2019, 11:16 
Locomotief

Berichten: 36
Vandaag aan ons eerste potje begonnen, het is echt nog zoeken wat je best eerst doet.
Tips altijd welkom... eerste weides of huizen....

Ik heb een graanveld met 1 graan op....
Als ik op de zaai tegel ga staan mag ik er 2 bij opleggen? Klopt dat?
Ennwat als ik mijn mannetje plaats op op de +1graan tegel. Komt dit ook op lijn graanveld of gewoon in mijn voorraad?

Alvast bedankt


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 03 maart 2019, 11:43 
Joker

Berichten: 7
winny schreef:
Vandaag aan ons eerste potje begonnen, het is echt nog zoeken wat je best eerst doet.
Tips altijd welkom... eerste weides of huizen....

Ik heb een graanveld met 1 graan op....
Als ik op de zaai tegel ga staan mag ik er 2 bij opleggen? Klopt dat?
Ennwat als ik mijn mannetje plaats op op de +1graan tegel. Komt dit ook op lijn graanveld of gewoon in mijn voorraad?

Alvast bedankt


Hoi Winny,
Graan mag je pas weer zaaien (aanvullen tot drie) wanneer deze leeg is.
+1 graantegel zegt het al je krijgt een extra tegen geen voorraad. Bij +1 graan komt deze in je voorraad omdat je vanuit je voorraad je akker zaait met 1 + 2 uit de algm. voorraad. Bij sommige acties mag je ook je velden/akkers direct tot max. 3 zaaien. Hopelijk helpt dit. Groet Joris


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 03 maart 2019, 11:54 
Locomotief

Berichten: 36
Hallo, ik heb een knecht op het vakje graanveld gezet, dus ik krijg een graan veld... dit blijft dan leeg tot ik op het zaaiveld eennknecht zet?
Het graan gebeuren is ons nog moeilijk.
We zitten in ronde 8 en alle min 3 punten zijn al op wegens te weinig voedsel.
We doen dus blijkbaar iets verkeerd.

Ook in de spelregels en online vinden we het moeilijk wat de tegels 3 en 4 op het bord willen zeggen.
3 wilt volgens mij zeggen dat je al uw huis delen mag omdraaien naar steen/leem kant.
Bij tegel 4 koop je gewoon een stuk huis direct in de leem/steen kant.
Heb daarnet bijvoorbeeld mijn begin huis omgedraaid naar leem/steen kant... daarna heb in een stuk huis in hout bib gekocht ( 3steen en 1 riet) kan dit dan niet?

En ja toekomt dat we zo negatief staan? Moeten we eerst meer weides en kookpolaatsen enzo voorzien?


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 19 maart 2019, 12:48 
3. Ark Nova (2021)
Avatar gebruiker

Berichten: 2078
Woonplaats: Montezuma
winny schreef:
Hallo, ik heb een knecht op het vakje graanveld gezet, dus ik krijg een graan veld... dit blijft dan leeg tot ik op het zaaiveld eennknecht zet?
Het graan gebeuren is ons nog moeilijk.
We zitten in ronde 8 en alle min 3 punten zijn al op wegens te weinig voedsel.
We doen dus blijkbaar iets verkeerd.

Ook in de spelregels en online vinden we het moeilijk wat de tegels 3 en 4 op het bord willen zeggen.
3 wilt volgens mij zeggen dat je al uw huis delen mag omdraaien naar steen/leem kant.
Bij tegel 4 koop je gewoon een stuk huis direct in de leem/steen kant.
Heb daarnet bijvoorbeeld mijn begin huis omgedraaid naar leem/steen kant... daarna heb in een stuk huis in hout bib gekocht ( 3steen en 1 riet) kan dit dan niet?

En ja toekomt dat we zo negatief staan? Moeten we eerst meer weides en kookpolaatsen enzo voorzien?


Om graan te verbouwen heb je achtereenvolgens de acties graanveld, graan en zaaien nodig. Dat is inderdaad nogal bewerkelijk (net als in het echt trouwens). Ik heb omwille van het evenwicht tussen dieren en graan weleens overwogen om het actieveld +1 graan te veranderen in +2 graan. Want een pure graanboer wint anders nooit.

Om uiteindelijk bijtijds genoeg eten te hebben voor het einde van ronde 4 moet je óf genoeg hebben gevist, óf de haan hebben gepakt (dan heb je 3 + 1 voedsel = genoeg), of een oven hebben om 1) brood te bakken (kost 1 hout en 1 graan) of 2) dieren te eten. Dus: ja, je hebt kookplaatsen echt nodig. Weides niet per se, want je kunt al je dieren gelijk slachten (als je een kookplaats hebt). Eten genoeg dan, maar je winkans daalt wel naar ongeveer nul.

De huizen tot slot: veld 3 is draaien van het complete huis van hout (geen punten aan het eind) naar leem (wel punten aan het eind). Je krijgt er gratis een stal bij. Veld 4 is een extra LEMEN kamer. Je kunt géén houten kamer bijbouwen als je hut al van leem is. Of andersom.

Helpt dit?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 19 maart 2019, 13:17 
Locomotief

Berichten: 36
Ok dat helpt al, denk dat ik het voor de zekerheid eens met iemand zal moeten spelen die het spel al kent.
Maar ga het dit weekend nog eens proberen, het ziet er zeer leuk uit maar moeilijk om als onervaren speler er aan te beginnen.
Dusballe beginner tips zijn zeker nog welkom.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 19 maart 2019, 21:24 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 2754
Woonplaats: Utrecht
Waar woon je? Dat helpt bij het zoeken van een instructeur


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

_________________
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 19 maart 2019, 22:22 
Nou moe!
Avatar gebruiker

Berichten: 6325
Woonplaats: Sint-Truiden - BE
[quote="JeVo"]Waar woon je? Dat helpt bij het zoeken van een instructeur
Is er een spellenclub in de buurt? Mogelijk vind je daar spelers die je Agricola kunnen uitleggen.

_________________
Recent gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 17 jan 2021, 15:29 
Uno

Berichten: 1
Onze jongens hebben met Sinterklaas de Agricola familie editie gekregen.
Ze vinden het erg leuk en we hebben het al meerdere malen gespeeld.
Wat we ons echter afvragen; de velden 6 en 8 met resp. varkens en koeien vullen wij nu vanaf de eerste spelronde telkens aan. Echter, zodra je die eindelijk mag pakken staan er dus al heel veel koeien/varkens op (doordat ze iedere ronde worden aangevuld). Klopt dat wel? of mag je die pas aanvullen vanaf die spelronde..?

bedankt alvast!


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 17 jan 2021, 15:35 
4. Gaia Project (2017)
Avatar gebruiker

Berichten: 2078
Woonplaats: Montezuma
D&R schreef:
Onze jongens hebben met Sinterklaas de Agricola familie editie gekregen.
Ze vinden het erg leuk en we hebben het al meerdere malen gespeeld.
Wat we ons echter afvragen; de velden 6 en 8 met resp. varkens en koeien vullen wij nu vanaf de eerste spelronde telkens aan. Echter, zodra je die eindelijk mag pakken staan er dus al heel veel koeien/varkens op (doordat ze iedere ronde worden aangevuld). Klopt dat wel? of mag je die pas aanvullen vanaf die spelronde..?

bedankt alvast!

Je hebt dit helemaal goed gespeeld hoor. Er staan al 6 varkens klaar als je ze voor het eerst mag pakken, en 8 koeien.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 17 jan 2021, 19:12 
Rooster Booster

Berichten: 86
Pura Vida schreef:
D&R schreef:
Onze jongens hebben met Sinterklaas de Agricola familie editie gekregen.
Ze vinden het erg leuk en we hebben het al meerdere malen gespeeld.
Wat we ons echter afvragen; de velden 6 en 8 met resp. varkens en koeien vullen wij nu vanaf de eerste spelronde telkens aan. Echter, zodra je die eindelijk mag pakken staan er dus al heel veel koeien/varkens op (doordat ze iedere ronde worden aangevuld). Klopt dat wel? of mag je die pas aanvullen vanaf die spelronde..?

bedankt alvast!

Je hebt dit helemaal goed gespeeld hoor. Er staan al 6 varkens klaar als je ze voor het eerst mag pakken, en 8 koeien.



Weet je dat zeker? In de Engelse regels staat expliciet dat je moet wachten met aanvullen van de varkens en koeien tot je bij die ronde bent...

Citaat:
Preparation Phase
At the start of each round (including round 1), you must place new goods on the game board wherever a colored arrow
is pictured. Place a number of goods equal to the number to the left of the goods. Do this even if there are already goods there. Do not place boar and cattle until the round counter has reached them (in rounds 6 and 8, respectively). Start placing them from then on.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 17 jan 2021, 20:00 
2. Terraforming Mars (2016)
Avatar gebruiker

Berichten: 2078
Woonplaats: Montezuma
bijvoorbaatdank schreef:
Citaat:
Do not place boar and cattle until the round counter has reached them (in rounds 6 and 8, respectively). Start placing them from then on.

Yep, weet het zeker. NL versie heeft die bepaling niet.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 17 jan 2021, 20:16 
5. Lewis & Clark (2013)

Berichten: 683
Woonplaats: Meijel
Ik kon het in de spelregels ook niet (direct) vinden, maar het leek mij zo onlogisch. Daarom ben ik naar de site van 999 Games gegaan, en daar stond bij Agricola Familie-Editie:
Citaat:
Veelgestelde vragen

Vul je iedere ronde vee aan?

(ook voor vakjes 6 en 8 ) Of worden die pas na het bereiken van deze ronden aangevuld, ondanks dat er wel een pijl bij staat? Het vee van de vakjes 6 en 8 (de varkens en de koeien) worden pas aangevuld als de rondeteller dat vakje heeft bereikt. Pas in ronde 6 wordt het eerste varken op het speelbord neergelegd en iedere ronde daarna aangevuld..


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
17 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - Agricola familie editie vraagjes  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Tags

Agricola: Familie-editie



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®