Zoals aangekondigd, volgt er nu een poll om die uitbreidingen te kiezen die het meeste waarde toevoegen aan het basisspel.
In het totaal heb ik 100 nominaties ontvangen. Ik zal nu 5 polls van telkens 20 spellen (in alfabetische volgorde) plaatsen. Per poll mag iedereen 4 spellen aanduiden waarvan hij of zij vindt dat ze echt een wel een toegevoegde waarde leveren aan het basis spel, of meer nog, die je graag altijd toevoegt als je het basisspel wil spelen. Per poule gaan de 4 spellen met de meeste stemmen dan door naar de finale om zo tot uiteindelijk een top 20 te komen.
Jullie krijgen één week de tijd om jullie favoriete uitbreidingen aan te duiden en dan volgt de finale ronde.
De beste speluitbreiding - poll - poule 1
Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden
-
Kire
- Munchkin
- Persoonlijke Ondertitel: BordSpelMania Fan!
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
-
Kire
- Munchkin
- Persoonlijke Ondertitel: BordSpelMania Fan!
Re: De beste speluitbreiding - poll - poule 1
Mijn keuzes zijn de volgende
7 Wonders - Armada - Vernieuwend
Bang the Dice Game - Old Saloon - Nieuwe dobbelstenen
Brugge - Stad aan het Zwin - Meer evenwicht
Catan - Steden en Ridders - Veel leuker!
7 Wonders - Armada - Vernieuwend
Bang the Dice Game - Old Saloon - Nieuwe dobbelstenen
Brugge - Stad aan het Zwin - Meer evenwicht
Catan - Steden en Ridders - Veel leuker!
-
Lord Leuber
- Party Animal
Voor mij Veenboeren, om de redenen uit mijn eerdere post, en beoordeling.
De Katapult mag er natuurlijk ook zijn.
De Katapult mag er natuurlijk ook zijn.
-
Pura Vida
- Kardinaal
Carcassonne de eerste twee uitbreidingen uiteraard. Eigenlijk doen wij de burgemeesters er ook altijd bij trouwens. En de rivier!
Leeghwater is ook noodzaak. Wat is nou een watermanagement spel zonder oranje Nederlanders?
Leeghwater is ook noodzaak. Wat is nou een watermanagement spel zonder oranje Nederlanders?
-
Bert_
- Website beheerder
Ik ben gegaan voor:
- Carcassonne: de uitbreiding + herbergen en kathedralen. Die laatste lijkt me de moderne versie van die eerste, of vergis ik me hier?
- Brugge: stad aan het Zwin (op basis van andere info hier, de boost aan kanaalacties gaf de doorslag)
Getwijfeld over de uitbreiding van Bang dice game, maar die uiteindelijk niet meegenomen.
Fijn dat ie extra variatie brengt, maar we ervaren 'm als niet zo cruciaal.
Hij is modulair (op zich handig qua opbouw/speluitleg) en sommige modules vinden we net wat te licht.
- Carcassonne: de uitbreiding + herbergen en kathedralen. Die laatste lijkt me de moderne versie van die eerste, of vergis ik me hier?
- Brugge: stad aan het Zwin (op basis van andere info hier, de boost aan kanaalacties gaf de doorslag)
Getwijfeld over de uitbreiding van Bang dice game, maar die uiteindelijk niet meegenomen.
Fijn dat ie extra variatie brengt, maar we ervaren 'm als niet zo cruciaal.
Hij is modulair (op zich handig qua opbouw/speluitleg) en sommige modules vinden we net wat te licht.
-
pieter.schutz
- Geheim Genootschap
Voor mij beide 7 wonders uitbreidingen.
Carcasonne, die ene en catan is zonder steden en ridders niet leuk
Carcasonne, die ene en catan is zonder steden en ridders niet leuk

-
MikeBzonderpuntje
- Caballero
Vond jaren geleden Steden en Ridders ook een essentiële uitbreiding voor Catan, want zonder vond ik er echt helemaal niks meer aan. Maar al snel kwam ik erachter dat je in de speeltijd die Catan met Steden en Ridders duurt heel veel andere en betere spellen kunt spelen...
Dus ondanks dat Steden en Ridders inderdaad wel essentiëel is, heb ik er niet voor gekozen, omdat ik altijd voor een ander spel zal kiezen met een speeltijd van 90 tot 120 minuten....
In deze poll heb ik maar voor 2 uitbreidingen gekozen: Fractures of Time, omdat je daarmee Anachrony ook solo kunt spelen (iets wat ik normaal niet doe, maar ik krijg Anachrony niet zo makkelijk op tafel, vandaar) en de Camel Cup uitbreiding zorgt ervoor dat ik dit simpele spel toch net iets vaker kan spelen vanwege de variatie.
Dus ondanks dat Steden en Ridders inderdaad wel essentiëel is, heb ik er niet voor gekozen, omdat ik altijd voor een ander spel zal kiezen met een speeltijd van 90 tot 120 minuten....
In deze poll heb ik maar voor 2 uitbreidingen gekozen: Fractures of Time, omdat je daarmee Anachrony ook solo kunt spelen (iets wat ik normaal niet doe, maar ik krijg Anachrony niet zo makkelijk op tafel, vandaar) en de Camel Cup uitbreiding zorgt ervoor dat ik dit simpele spel toch net iets vaker kan spelen vanwege de variatie.
-
humske
- Wereldkampioen Carcassonne 2011
- Persoonlijke Ondertitel: Jippie-a-jee!
7 wonders duel beide uitbreidingen, voegt echt wat te aan het spel. Ik speel ze liever afzonderlijk dan tegelijk.
carcassonne de uitbeiding en de handelaren en kooplieden of hoe heet dat ding met de grondstoffen. zelf speel ik veelal alleen de basis, omdat dat voor toernooien de setup is. En ik dat op zichzelf ook al veel vindt bieden als je op dat niveau met mensen speelt. Maar als je gezellig wil spelen, dan zijn deze uitbreidingen erbij wel erg leuk!
De katapult ben ik dan weer voor in veto stemming, wat een bagger is dit! Dit breekt voor mij echt het hele spel idee van carcassonne af. Ooit heb ik m gewonnen bij een van de toernooien denk ik en ik wist nieti hoe snel ik deze weer moest verkopen.
carcassonne de uitbeiding en de handelaren en kooplieden of hoe heet dat ding met de grondstoffen. zelf speel ik veelal alleen de basis, omdat dat voor toernooien de setup is. En ik dat op zichzelf ook al veel vindt bieden als je op dat niveau met mensen speelt. Maar als je gezellig wil spelen, dan zijn deze uitbreidingen erbij wel erg leuk!
De katapult ben ik dan weer voor in veto stemming, wat een bagger is dit! Dit breekt voor mij echt het hele spel idee van carcassonne af. Ooit heb ik m gewonnen bij een van de toernooien denk ik en ik wist nieti hoe snel ik deze weer moest verkopen.
~ Always look on the bright side of life ~

-
Bart
- Beheerder
- Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Ik begrijp je. Ooit was ik totaal verslaafd aan uitbreidingen en completitis. Iedere grote en kleine uitbreiding van Carcassonne en van zoveel andere spellen wilde ik absoluut in mijn collectie. En toen kwam Carcassonne: De Katapult. Dat was er voor mij totaal over.humske schreef: De katapult ben ik dan weer voor in veto stemming, wat een bagger is dit! Dit breekt voor mij echt het hele spel idee van carcassonne af. Ooit heb ik m gewonnen bij een van de toernooien denk ik en ik wist nieti hoe snel ik deze weer moest verkopen.
Kort was ik zover. Ik heb afscheid afscheid kunnen nemen van vele (niet allemaal) uitbreidingen. Vandaag denk ik drie keer na vooraleer ik nog een uitbreiding koop. Dikwijls speel ik liever een ander spel dan telkens hetzelfde spel opnieuw, al dan niet met uitbreiding. Maar er zijn uitzonderingen... Misschien helpt deze poll daarbij wel.
-
Willy the Kid
- Burgemeester
Dan zul je Anachrony maar mee moeten nemen naar de spellendag te Utrecht. Ik neem met liefde plaats bij je aan tafel (ken het spel nog niet, maar het klinkt erg interessant)MikeBzonderpuntje schreef: Vond jaren geleden Steden en Ridders ook een essentiële uitbreiding voor Catan, want zonder vond ik er echt helemaal niks meer aan. Maar al snel kwam ik erachter dat je in de speeltijd die Catan met Steden en Ridders duurt heel veel andere en betere spellen kunt spelen...
-
WTULTC
- Elfenkoning
Gelijk een lastige keuze, want hier zitten gelijk veel uitbreidingen bij die het spel beter maken. Ik kies voor:
7 Wonders Armada... De zeemacht maakt dit spel wel anders, dat er nog meer strategieën zijn
Brugge het Zwin is een must! De kanaalactie wordt beter als er 3 of 4 wordt gegooid.
Carcassonne kooplieden en bouwmeesters... Interessante opties komen erbij. Bouwmeester wel of niet inzetten. De goederen en paar gestroomlijnd in het spel.
Camel up super cup... Hier heb ik even over getwijfeld, maar toen ik er langer na overdacht er ik weet waarom dit zo'n goede uitbreiding is. Niet alleen de race is langer, maar ook het kameel dat achter loopt heeft dmv de extra dobbelsteen met kans om terug te komen in de wedstrijd.
7 Wonders Armada... De zeemacht maakt dit spel wel anders, dat er nog meer strategieën zijn
Brugge het Zwin is een must! De kanaalactie wordt beter als er 3 of 4 wordt gegooid.
Carcassonne kooplieden en bouwmeesters... Interessante opties komen erbij. Bouwmeester wel of niet inzetten. De goederen en paar gestroomlijnd in het spel.
Camel up super cup... Hier heb ik even over getwijfeld, maar toen ik er langer na overdacht er ik weet waarom dit zo'n goede uitbreiding is. Niet alleen de race is langer, maar ook het kameel dat achter loopt heeft dmv de extra dobbelsteen met kans om terug te komen in de wedstrijd.