Zoals aangekondigd, volgt er nu een poll om die uitbreidingen te kiezen die het meeste waarde toevoegen aan het basisspel.
In het totaal heb ik 100 nominaties ontvangen. Ik zal nu 5 polls van telkens 20 spellen (in alfabetische volgorde) plaatsen. Per poll mag iedereen 4 spellen aanduiden waarvan hij of zij vindt dat ze echt een wel een toegevoegde waarde leveren aan het basis spel, of meer nog, die je graag altijd toevoegt als je het basisspel wil spelen. Per poule gaan de 4 spellen met de meeste stemmen dan door naar de finale om zo tot uiteindelijk een top 20 te komen.
Jullie krijgen één week de tijd om jullie favoriete uitbreidingen aan te duiden en dan volgt de finale ronde.
De beste speluitbreiding - poll - poule 3
Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden
-
Kire
- Munchkin
- Persoonlijke Ondertitel: BordSpelMania Fan!
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
-
Kire
- Munchkin
- Persoonlijke Ondertitel: BordSpelMania Fan!
Re: De beste speluitbreiding - poll - poule 3
Hier zijn mijn favorieten:
Het Koopmanshuis (Die Spiecherstadt) – Kaispeicher - mooie munten, nieuwe opties, nieuwe kaarten
Kingsburg - To Forge a Realm - ik speel niet meer zonder enkele van de modules!
Lords of Waterdeep - Scoundrels of Skullport - leuk spel met uitbreiding nog beter
Nidavellir – Thingvellir - superuitbreiding voor superspel
Het Koopmanshuis (Die Spiecherstadt) – Kaispeicher - mooie munten, nieuwe opties, nieuwe kaarten
Kingsburg - To Forge a Realm - ik speel niet meer zonder enkele van de modules!
Lords of Waterdeep - Scoundrels of Skullport - leuk spel met uitbreiding nog beter
Nidavellir – Thingvellir - superuitbreiding voor superspel
-
kosterix
- Burgemeester
- Persoonlijke Ondertitel: zucht
Favoriete Hoogspanning uitbreiding is Verre Oosten, gek dat daar zo weinig stemmen voor waren.
-
JeVo
- Standaard moderator
- Persoonlijke Ondertitel: Uitdaging 9 & 10
En welke map uit het verre oosten speel je dan het meest? Japan Korea China of Rusland?kosterix schreef: Favoriete Hoogspanning uitbreiding is Verre Oosten, gek dat daar zo weinig stemmen voor waren.
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez - Island Games forever
-
Lord Leuber
- Party Animal
Van de spellen en uitbreidingen die ik ken kwam alleen Benelux in aanmerking. Zoals eerder gezegd een andere beleving, mn door de centrale roulatie. Maar niet essentieel wat mij betreft.
-
Amethyst141
- Regenmaker
Voor mij zijn beide uitbreidingen van Istanbul essentieel. Zonder deze zou het snel saai worden, maar met de uitbreidingen wordt het spannend met elke keer een andere strategie.

-
MikeBzonderpuntje
- Caballero
Voor mij de Funkenschlag uitbreidingen (dat staat er tenslotte op mijn doos, met die veel mooiere cover dan de NL-versie), vanwege de hogere herspeelbaarheid. (Dat is voor mij nodig om het 'vers' te houden want ik heb het spel zo'n 50x gedaan):
- met de robots maak je het spel ook geschikt voor 2, en geeft een leuke variatie met 3
- met Benelux kun je het in kortere tijd spelen. En altijd leuk om je eigen woonplaats in te pikken, want niet perse een logische speelkeuze hoeft te zijn, maar domweg een verleiding...
- Korea/China heeft prettig afwijkende regels die het spel heel anders maken, erg leuk voor de variatie.
De Frankrijk/Italie uitbreiding vind ik niet essentieel genoeg. Italie is hooguit leuk vanwege de smalle map, waardoor je moet ellebogen. En de Frankrijk uitbreiding blijkt in de praktijk niet zoveel toe te voegen.
Verder gekozen voor de 1e Machi Koro uitbreiding, omdat die door meer gebouwen echt meer mogelijkheden geeft. Alleen speel ik die nooit met de regels zoals die in de NL vertaling zitten want dan is er geen klap meer aan door de te hoge toevalsfactor waarmee gebouwen beschikbaar komen. Meestal speel ik het met de regels zoals die ooit in de Japanse versie zaten als optie: gewoon met alle kaartjes beschikbaar. Dat geeft lekker veel overwinningsroutes, afhankelijk van hoe iedereen speelt. Er staan op BGG ook nog de broodnodige huisregel variaties op de regels zoals die in de NL versie zitten, zodat je altijd iets fatsoenlijks te kiezen hebt uit het aanbod.
Dus deze uitbreiding vind ik essentieel, op voorwaarde dat je 'm NIET met de NL regels speelt...
- met de robots maak je het spel ook geschikt voor 2, en geeft een leuke variatie met 3
- met Benelux kun je het in kortere tijd spelen. En altijd leuk om je eigen woonplaats in te pikken, want niet perse een logische speelkeuze hoeft te zijn, maar domweg een verleiding...
- Korea/China heeft prettig afwijkende regels die het spel heel anders maken, erg leuk voor de variatie.
De Frankrijk/Italie uitbreiding vind ik niet essentieel genoeg. Italie is hooguit leuk vanwege de smalle map, waardoor je moet ellebogen. En de Frankrijk uitbreiding blijkt in de praktijk niet zoveel toe te voegen.
Verder gekozen voor de 1e Machi Koro uitbreiding, omdat die door meer gebouwen echt meer mogelijkheden geeft. Alleen speel ik die nooit met de regels zoals die in de NL vertaling zitten want dan is er geen klap meer aan door de te hoge toevalsfactor waarmee gebouwen beschikbaar komen. Meestal speel ik het met de regels zoals die ooit in de Japanse versie zaten als optie: gewoon met alle kaartjes beschikbaar. Dat geeft lekker veel overwinningsroutes, afhankelijk van hoe iedereen speelt. Er staan op BGG ook nog de broodnodige huisregel variaties op de regels zoals die in de NL versie zitten, zodat je altijd iets fatsoenlijks te kiezen hebt uit het aanbod.
Dus deze uitbreiding vind ik essentieel, op voorwaarde dat je 'm NIET met de NL regels speelt...
-
humske
- Wereldkampioen Carcassonne 2011
- Persoonlijke Ondertitel: Jippie-a-jee!
voor mij van dit lijstje is alleen kingsburg to forge a realms onmisbaar, ik speel het nooit zonder. tenminste ene beetje variatie in de bordjes en assymetrisch begin 
~ Always look on the bright side of life ~