De beste speluitbreiding - poll - FINALE

Op zoek naar advies, regelvragen, speltips, spel dat lijkt op, ...

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Welke zijn voor jou de 3 meest noodzakelijke uitbreidingen?

Peiling eindigde op wo 31 aug 2022, 08:41

Brugge - Stad aan het Zwin
4
2%
Carcassonne - De uitbreiding
24
10%
Carcassonne - Kooplieden en bouwmeesters
10
4%
Catan - Steden en Ridders
27
11%
Concordia - Venus
3
1%
Cuba - El presidente
8
3%
El Dorado - Helden en Demonen
4
2%
Flamme Rouge – Peloton
12
5%
Istanbul - Koffie & smeergeld
7
3%
Kingsburg - To Forge a Realm
11
5%
Lords of Waterdeep - Scoundrels of Skullport
14
6%
Orléans - Handel en Intrige
14
6%
Pandemie - Extreem gevaar
5
2%
Rovers van de Noordzee - Helden van het Noorden
11
5%
Terraforming Mars - Prelude
27
11%
Viticulture (Essential) - Tuscany (Essential)
30
13%
Wingspan - Europa
10
4%
Wingspan – Oceanië
14
6%

Totaal aantal stemmen: 235

Kire
Munchkin
Persoonlijke Ondertitel: BordSpelMania Fan!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

De beste speluitbreiding - poll - FINALE

Bericht door Kire »

Hallo,

De finalisten zijn bekend! Ik heb uit elke poule de top 4 meegenomen naar de finale. Enkel als er voor de 4de plaats een ex aequo was, heb ik me beperkt tot de top 3.

Dit alles maakt dat er 18 finalisten zijn.

De bedoeling is nu dat jullie aangeven welke 3 spellen het volgens jullie verdienen om de titel 'beste speluitbreiding' in de wacht te slepen!

Binnen een week weten we dan wie de winnaar is en wie de top 3 vervolledigt.

Let the voting begin!

Labels:
Kire
Munchkin

Re: De beste speluitbreiding - poll - FINALE

Bericht door Kire »

Best een mooie lijst en ik had het moeilijk om me tot 3 spellen te beperken.

Uiteindelijk heb ik gekozen voor:

Kingsburg - To Forge a Realm
Orléans - Handel en Intrige
Viticulture (Essential) - Tuscany (Essential)

Met als nipte 4de: Lords of Waterdeep - Scoundrels of Skullport

Als ik er slechts één had mogen kiezen, was dit Kingsburg geweest, omdat dit het enige spel uit het lijstje is dat ik nooit meer speel zonder minstens één module te gebruiken van de uitbreiding.
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Mijn keuze was makkelijk. Europa, Prelude, Tuscany. Ik speel alledrie de spellen vaak en nooit zonder deze uitbreidingen. Hooguit laat ik de oranje kaarten van Tuscany eruit.
Afbeelding
Jerome
Gouverneur

Bericht door Jerome »

Ik heb gestemd op de uitbreidingen die ik nooit meer in de doos zal laten als ik het spel speel.

Tuscany: verheft Viticulture van zeer goed naar excellent.
Carcassonne Uitbreiding: met name de dikke meeple is essentieel.
Istanbul Koffie: nieuwe strategieën openen zich en het spel voelt compleet.
SuSuQie
Regenmaker

Bericht door SuSuQie »

Wingspan Oceanië
Carcassonne Kooplieden en Bouwmeesters
Catan Steden en Ridders

Alle drie deze uitbreidingen geven een extra dimensie aan het spel in plaats van meer van het origineel. En het zijn ook uitbreidingen die makkelijk te spelen zijn en het spel niet ineens onnodig ingewikkeld maken.
Lord Leuber
Party Animal

Bericht door Lord Leuber »

Van de spellen die ik ken: Cuba en Rovers. Beide voorbeelden waar het basisspel eigenlijk niet zonder de uitbreiding kan.
Lucky Jack
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Feeling lucky...

Bericht door Lucky Jack »

Pura Vida schreef: Mijn keuze was makkelijk. Europa, Prelude, Tuscany. Ik speel alledrie de spellen vaak en nooit zonder deze uitbreidingen. Hooguit laat ik de oranje kaarten van Tuscany eruit.
Wat vind je zo essentieel aan de Europa uitbreiding? Ik heb hem zelf ook hoor, en het is een prima uitbreiding, maar het zijn toch eigenlijk gewoon meer kaartjes zonder iets aan het basisprincipe van Wingspan te veranderen?
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Lucky Jack schreef:
Pura Vida schreef: Mijn keuze was makkelijk. Europa, Prelude, Tuscany. Ik speel alledrie de spellen vaak en nooit zonder deze uitbreidingen. Hooguit laat ik de oranje kaarten van Tuscany eruit.
Wat vind je zo essentieel aan de Europa uitbreiding? Ik heb hem zelf ook hoor, en het is een prima uitbreiding, maar het zijn toch eigenlijk gewoon meer kaartjes zonder iets aan het basisprincipe van Wingspan te veranderen?
Eigenlijk vind ik beide uitbreidingen essentieel, als in: ik speel nooit meer zonder. Het spel wordt er rijker en diverser van, ook wat betreft de keuzes die je in het spel allemaal kunt maken. Maar Europa vinden wij als fervente vogelfamilie nog 'extra' essentieel omdat daar vanzelfsprekend Europese vogels in zitten. Daarnaast verandert Europa wel iets belangrijks: water als puntengenerator wordt belangrijker. Ik had nooit veel moeite met het zogeheten 'egg spamming' in de laatste ronde, maar met Europa komt er duidelijk een categorie bij die het basisspel als het ware completeert. Net als dat Oceanië dat trouwens met bos doet, maar dat terzijde.
Afbeelding
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Bericht door Bart »

Jerome schreef: Carcassonne Uitbreiding: met name de dikke meeple is essentieel.
+1
Afbeelding
Eis-T
Grote Dienaar

Bericht door Eis-T »

Brugge is toch écht een stuk leuker met de die bootjes en Wingspan Oceanië zorgt dat de laatste ronde van het spel meer is dan zo hard mogelijk eitjes spammen.
Afbeelding
Een regionale bordspelagenda, blogs en meer: WageningenBoardGamers
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Nog best lastig om hier een top 3 van te kiezen.

1. Brugge het Zwin, de kanaalactie wordt veel interessanter. Ik speel niet met zonder de bootjesmodule.
2. Wingspan Europa, om dezelfde reden als Pura. Bij Oceanië had van mij de nectar niet gehoeven. We spelen immers met huisregels waardoor we de nectarscore nooit gebruiken en het ook geen joker voedsel is (voedselmanagement hoort bij het spel en met nectar volgens de regels gebruiken haalt dit mooie element juist weg)
3. Carcassonne de uitbreiding, de dikke meeple is essentieel voor het inbreken in een stad. Kooplieden en bouwmeester volgt er overigens vlak achteraan, want ik speel het spel altijd met die 2 uitbreidingen plus de rivier 1+2 en verder geen uitbreidingen.
Afbeelding
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Dit is mijn mening, maar heb het idee dat dit geen uitslag wordt voor meest essentiële uitbreidingen.

De populairste spellen die het meest gespeeld worden worden eerder gekozen dan goede spellen waarbij de uitbreiding van een goed spel een uitstekend spel maakt.

Een spel zoals Terraforming Mars is van zichzelf al heel uitgebreid. Zouden jullie iemand die Terraforming Mars koopt en voor het eerst speelt ook deze uitbreiding aanraden? Of pas na heel veel keer spelen?

Het feit dat Wingspan al twee opties heeft in deze poll is al dubieus op zich.
Kire
Munchkin

Bericht door Kire »

Edwin84 schreef: Dit is mijn mening, maar heb het idee dat dit geen uitslag wordt voor meest essentiële uitbreidingen.

De populairste spellen die het meest gespeeld worden worden eerder gekozen dan goede spellen waarbij de uitbreiding van een goed spel een uitstekend spel maakt.

Een spel zoals Terraforming Mars is van zichzelf al heel uitgebreid. Zouden jullie iemand die Terraforming Mars koopt en voor het eerst speelt ook deze uitbreiding aanraden? Of pas na heel veel keer spelen?

Klopt helemaal. Om een objectieve poll te hebben moeten alle deelnemers alle spellen met alle uitbreidingen gespeeld hebben. Een utopie dus. Deze poll geeft vermoedelijk eerder aan welke uitbreidingen en populair en goed zijn. Het blijft hoe dan ook interessant om iets van bij te leren.
Sinedia
Grote Dienaar

Bericht door Sinedia »

Edwin84 schreef: Een spel zoals Terraforming Mars is van zichzelf al heel uitgebreid. Zouden jullie iemand die Terraforming Mars koopt en voor het eerst speelt ook deze uitbreiding aanraden? Of pas na heel veel keer spelen?
Met je verhaaltje ben ik het eens en ik twijfel daar inderdaad ook aan, echter om deze specifieke vraag te beantwoorden: ja.

Het is de enige uitbreiding van TM die ik uiteindelijk gekocht heb en dat is vooral om de reden dat het een stuk van de traagheid en optieloosheid die je aan het begin van het spel meestal ervaart weghaalt. En dat maakt het voor mij, voor dit spel, zeker een heel belangrijke uitbreiding.

De vraag echter die je ook stelt gaat over het essentieel zijn van een uitbreiding... ik gok dat weinig uitbreidingen essentieel zijn. Dat insinueert immers dat het spel zonder de uitbreiding gewoonweg niet leuk of gewoon 'stuk' is. Het spel werkt niet en de uitbreiding is dus essentieel om er een werkend en leuk spel van te maken.

Als dat de vraag achter deze poll's was... haal ze dan allemaal maar weg :)
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Kire schreef:
Edwin84 schreef: Dit is mijn mening, maar heb het idee dat dit geen uitslag wordt voor meest essentiële uitbreidingen.

Klopt helemaal. Om een objectieve poll te hebben moeten alle deelnemers alle spellen met alle uitbreidingen gespeeld hebben. Een utopie dus. Deze poll geeft vermoedelijk eerder aan welke uitbreidingen en populair en goed zijn. Het blijft hoe dan ook interessant om iets van bij te leren.
Een "objectieve poll" over "noodzakelijke uitbreidingen" is een contradictio in terminis, volgens mij. En in een poll zit altijd een populariteitselement. Ook als iedereen alles gespeeld zou hebben. Ik vind hem leuk voor wat het is: een peiling onder BSM leden over wat volgens hen een noodzakelijke uitbreiding is. En inderdaad haal je nu al de "goede uitbreidingen" eruit. Doel bereikt.
Afbeelding