Suzan schreef:
Wat ik begrepen heb, van wat ik op BGG gelezen heb van de ontwerper van Dominion, heeft hij een hele stapel kaartjes gemaakt, en deze uitgebreid getest. Toen het uitgegeven werd moest er natuurlijk een keuze gemaakt worden voor een eerste, tweede, derde enz. set. Dat betekent dus dat in dit geval de uitbreidingen niet zomaar een voortborduursel op de basis is, maar gewoon tegelijk met de basis gemaakt is.
De kaarten in de basisset zijn over het algemeen iets eenvoudiger en zijn inderdaad goede basis kaarten, maar de kaarten in Intrigue vind ik persoonlijk over het algemeen veel interessanter. Het is misschien een beetje afhankelijk met wie je wil gaan spelen, of je een iets simpele of iets mindere simpele versie van Dominion wil gaan spelen. (maar reken erop, als je het leuk vind, bestaat er een grote kans dat je de andere set alsnog koopt
)
En het doel van Dominion is voor mij zo veel mogelijk overwinningspunten halen en dat op een zo leuk mogelijke manier doen, dat wil zeggen, leuke combo's van kaarten gebruiken.
Interessante informatie (heb je een link) en ik vind jouw doel en beweegredenen beter
Wat wel blijft is dat de eerste 25 kaarten gekozen zijn om als basis set te dienen en dat is niet voor niks gedaan.
Ik betwijfel wel een beetje of de sets al niet bestonden voordat er gekozen werd. Dit baseer ik puur op:
- De combi kaarten (2 ledige kaarten) die allemaal in Intrigue zitten.
- De complexiteit van de kaarten (basis set bevat veel simpelere kaarten)
- Basis set is doelgericht richting het aanleren van de mechanismen en het spel op zich.
- De interactie kaarten die voornamelijk in Intrigue zitten buitenom kaarten als Dief en Heks.
- Alchemy en Hijs de Zeilen hebben een duidelijk thema en kan me niet voorstellen dat dit pas later bij elkaar gezocht is uit alle bedachte kaarten en hierbij ook de niet kaart toevoegingen.
- Als je kijkt naar CCG in het algemeen is het ontwikkelen van sets niet ongebruikelijk. Uiteraard kunnen meerdere sets per keer zijn geweest die ontwikkeld zijn.
Je moet wel uitkijken met Dominion want naast kaartspel is en blijft het een CGCG (Collectable Group Card Game) aangezien niet iedereen zijn eigen deck en verzameling hoeft te hebben. Maar zeg nu zelf een CCG (zoals Magic) moet het puur hebben van elke keer weer nieuwe sets die wat nieuws brengen en de vorige uitgebrachte versies speelbaar houdt en dit uitstrijken over een tijdsspan zodat elke set weer opnieuw met succes verkocht wordt.
Ik heb tot nu toe zelf alle NL uitgaves van Dominion en moet zeggen dat elke set weer wat toevoegd en meer keuzes biedt maar het orginele spelgedachte (deck building en je tegenstander slimmer af zijn) staat naar mijn mening op losse schroeven naarmate er meer uitbreidingen uitkomen en je die gaat combineren.
En ja, ik ben gevallen voor een CGCG
Ik verzamel en speel Dominion met veel plezier en vind het mooi om te zien dat verschillende groepen spelers hierdoor dichter bij elkaar kunnen komen.
Uiteindelijk moet je zelf beslissen wat je leuker lijkt maar persoonlijk vind ik dat iedereen bij de basis set moet beginnen en wel omdat dat bedoelt is om de speler wegwijs te maken met het spel, het concept leert en de instap lager maakt waardoor iedereen Dominion kan spelen. Intrigue en de andere uitbreidingen gaan er min of meer van uit dat je het concept en Dominion al kent.
Beste wat ik je uiteraard aan kan raden is GA HET SPELEN, voordat je het koopt!