Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





21 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 19 sep 2010, 19:07 
9. That's Pretty Clever! (2018)
Avatar gebruiker

Berichten: 1870
Woonplaats: Steenwijk
Ben erg benieuwd naar Dominion. Het leek me eerst niet echt wat maar na het lezen van de vele positieve reacties ben ik toch nieuwsgierig geworden.
De vraag is alleen "wat is de leukere versie?" Welke moet ik gaan kopen en waarom..

alvast bedankt!

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 19 sep 2010, 19:52 
Website beheerder
Avatar gebruiker

Berichten: 2470
Ik zou de standaard Dominion kopen puur om het feit dat een basis versie zonder uitbreidingen goed doordacht is en een uitbreiding voortgeborduurd is op de basis versie.

Tuurlijk kan een uitbreiding het basis spel verbeteren, denk hierbij aan Steden en Ridders. Helaas, Dominion Intrigue is niet die uitbreiding die het basisspel versterkt. Het is een opzichzelfstaande versie en heeft 25 andere koninkrijkkaarten. Dominion Intrigue biedt meer mogelijkheden maar het basis spel biedt al meer dan genoeg uitdaging.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 19 sep 2010, 20:25 
8. Perudo (1987)
Avatar gebruiker

Berichten: 1870
Woonplaats: Steenwijk
Geeft intrige meer interactie tussen de spelers? Wat me niet aantrekt aan Dominion is dat je eigenlijk (als ik het goed begrepen heb) alleen bezig bent je eigen deck te verbeteren.
Hierdoor krijg ik het idee dat je meer tegen jezelf aan het spelen bent i.p.v. tegen een tegenstander. Ik kreeg het idee dat dit bij intrige minder zou zijn.. klopt dit?

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 19 sep 2010, 20:33 
8. Istanbul (2014)
Avatar gebruiker

Berichten: 2050
Zie ook deze poll: bordspellen-algemeen/topic3182.html


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 19 sep 2010, 20:42 
Website beheerder
Avatar gebruiker

Berichten: 2470
Jorrit schreef:
Geeft intrige meer interactie tussen de spelers? Wat me niet aantrekt aan Dominion is dat je eigenlijk (als ik het goed begrepen heb) alleen bezig bent je eigen deck te verbeteren.
Hierdoor krijg ik het idee dat je meer tegen jezelf aan het spelen bent i.p.v. tegen een tegenstander. Ik kreeg het idee dat dit bij intrige minder zou zijn.. klopt dit?


Dit klopt! De Koninkrijkkaarten van Intrigue bieden meer interactie maar doen naar mijn mening afbreukt aan de snelheid en het doel van Dominion het in zo weinig mogelijk beurten het spel uitmaken en zorgen dat je wint.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 19 sep 2010, 22:02 
Board Game Stats
Avatar gebruiker

Berichten: 524
Woonplaats: Enschede
Wat ik begrepen heb, van wat ik op BGG gelezen heb van de ontwerper van Dominion, heeft hij een hele stapel kaartjes gemaakt, en deze uitgebreid getest. Toen het uitgegeven werd moest er natuurlijk een keuze gemaakt worden voor een eerste, tweede, derde enz. set. Dat betekent dus dat in dit geval de uitbreidingen niet zomaar een voortborduursel op de basis is, maar gewoon tegelijk met de basis gemaakt is.

De kaarten in de basisset zijn over het algemeen iets eenvoudiger en zijn inderdaad goede basis kaarten, maar de kaarten in Intrigue vind ik persoonlijk over het algemeen veel interessanter. Het is misschien een beetje afhankelijk met wie je wil gaan spelen, of je een iets simpele of iets mindere simpele versie van Dominion wil gaan spelen. (maar reken erop, als je het leuk vind, bestaat er een grote kans dat je de andere set alsnog koopt ;) )

En het doel van Dominion is voor mij zo veel mogelijk overwinningspunten halen en dat op een zo leuk mogelijke manier doen, dat wil zeggen, leuke combo's van kaarten gebruiken.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 19 sep 2010, 23:01 
Website beheerder
Avatar gebruiker

Berichten: 2470
Suzan schreef:
Wat ik begrepen heb, van wat ik op BGG gelezen heb van de ontwerper van Dominion, heeft hij een hele stapel kaartjes gemaakt, en deze uitgebreid getest. Toen het uitgegeven werd moest er natuurlijk een keuze gemaakt worden voor een eerste, tweede, derde enz. set. Dat betekent dus dat in dit geval de uitbreidingen niet zomaar een voortborduursel op de basis is, maar gewoon tegelijk met de basis gemaakt is.

De kaarten in de basisset zijn over het algemeen iets eenvoudiger en zijn inderdaad goede basis kaarten, maar de kaarten in Intrigue vind ik persoonlijk over het algemeen veel interessanter. Het is misschien een beetje afhankelijk met wie je wil gaan spelen, of je een iets simpele of iets mindere simpele versie van Dominion wil gaan spelen. (maar reken erop, als je het leuk vind, bestaat er een grote kans dat je de andere set alsnog koopt ;) )

En het doel van Dominion is voor mij zo veel mogelijk overwinningspunten halen en dat op een zo leuk mogelijke manier doen, dat wil zeggen, leuke combo's van kaarten gebruiken.


Interessante informatie (heb je een link) en ik vind jouw doel en beweegredenen beter :-)

Wat wel blijft is dat de eerste 25 kaarten gekozen zijn om als basis set te dienen en dat is niet voor niks gedaan.

Ik betwijfel wel een beetje of de sets al niet bestonden voordat er gekozen werd. Dit baseer ik puur op:
- De combi kaarten (2 ledige kaarten) die allemaal in Intrigue zitten.
- De complexiteit van de kaarten (basis set bevat veel simpelere kaarten)
- Basis set is doelgericht richting het aanleren van de mechanismen en het spel op zich.
- De interactie kaarten die voornamelijk in Intrigue zitten buitenom kaarten als Dief en Heks.
- Alchemy en Hijs de Zeilen hebben een duidelijk thema en kan me niet voorstellen dat dit pas later bij elkaar gezocht is uit alle bedachte kaarten en hierbij ook de niet kaart toevoegingen.
- Als je kijkt naar CCG in het algemeen is het ontwikkelen van sets niet ongebruikelijk. Uiteraard kunnen meerdere sets per keer zijn geweest die ontwikkeld zijn.

Je moet wel uitkijken met Dominion want naast kaartspel is en blijft het een CGCG (Collectable Group Card Game) aangezien niet iedereen zijn eigen deck en verzameling hoeft te hebben. Maar zeg nu zelf een CCG (zoals Magic) moet het puur hebben van elke keer weer nieuwe sets die wat nieuws brengen en de vorige uitgebrachte versies speelbaar houdt en dit uitstrijken over een tijdsspan zodat elke set weer opnieuw met succes verkocht wordt.

Ik heb tot nu toe zelf alle NL uitgaves van Dominion en moet zeggen dat elke set weer wat toevoegd en meer keuzes biedt maar het orginele spelgedachte (deck building en je tegenstander slimmer af zijn) staat naar mijn mening op losse schroeven naarmate er meer uitbreidingen uitkomen en je die gaat combineren.

En ja, ik ben gevallen voor een CGCG :-) Ik verzamel en speel Dominion met veel plezier en vind het mooi om te zien dat verschillende groepen spelers hierdoor dichter bij elkaar kunnen komen.

Uiteindelijk moet je zelf beslissen wat je leuker lijkt maar persoonlijk vind ik dat iedereen bij de basis set moet beginnen en wel omdat dat bedoelt is om de speler wegwijs te maken met het spel, het concept leert en de instap lager maakt waardoor iedereen Dominion kan spelen. Intrigue en de andere uitbreidingen gaan er min of meer van uit dat je het concept en Dominion al kent.

Beste wat ik je uiteraard aan kan raden is GA HET SPELEN, voordat je het koopt!


Laatst bijgewerkt door Mistharfare op ma 20 sep 2010, 15:26, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 19 sep 2010, 23:23 
2. Legendary: A Marvel Deck Building Game (2012)
Avatar gebruiker

Berichten: 1870
Woonplaats: Steenwijk
Ik kom wel een keer bij je langs! ff kijken wanneer ik een dinsdagavond tijd heb.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 19 sep 2010, 23:23 
Board Game Stats
Avatar gebruiker

Berichten: 524
Woonplaats: Enschede
Misth schreef:
Interessante informatie (heb je een link) en ik vind jouw doel en beweegredenen beter :-) Als iedereen zo zou spelen dan hadden we geen scorespoor meer nodig :-p


Je zou hier kunnen beginnen: http://www.boardgamegeek.com/thread/355 ... nion-cards Hier legt Donald X uit hoe hij de kaarten voor de eerste set heeft gekozen.

Uiteraard kan ik geen directe link vinden naar waar dit vertelt wordt maar de volgende quote impliceert genoeg, dit was voor het uitgeven van de eerste set:

Citaat:
so there was space for a 6, and I went looking through the expansions for the most appropriate one - something interesting but not too weird that wasn't too tied to its expansion. I took Adventurer from the 7th expansion. I don't know how many expansions Dominion will actually get, all printed and everything, but my friends were insatiable, so I cranked out a lot of cards.


Bij alle verdere uitbreidingen staat ook weer een secret history verhaal.

En volgens mij zei ik dat ik voor de overwinningspunten ga, dus snap de opmerking over het scorespoor niet.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 20 sep 2010, 15:28 
Website beheerder
Avatar gebruiker

Berichten: 2470
Jorrit schreef:
Ik kom wel een keer bij je langs! ff kijken wanneer ik een dinsdagavond tijd heb.


Dat is prima!

Ik weet niet of je een beetje in de buurt van Zwolle woont?

Ik hoop dat je wat kunt met de informatie die Suzan en ik gegeven hebben. Als je nog meer wilt weten vraag het gerust.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 20 sep 2010, 15:30 
Website beheerder
Avatar gebruiker

Berichten: 2470
Suzan schreef:
En volgens mij zei ik dat ik voor de overwinningspunten ga, dus snap de opmerking over het scorespoor niet.


Sorry, had dit niet goed gelezen. Heb de opmerking weggehaald.

Bedankt voor de informatie.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 20 sep 2010, 15:44 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6699
Woonplaats: Leusden
Misth schreef:
Ik heb tot nu toe zelf alle NL uitgaves van Dominion en moet zeggen dat elke set weer wat toevoegd en meer keuzes biedt maar het orginele spelgedachte (deck building en je tegenstander slimmer af zijn) staat naar mijn mening op losse schroeven naarmate er meer uitbreidingen uitkomen en je die gaat combineren.


Deze redenering kan ik niet volgen. Al hebben we straks 25 uitbreidingen, de basis is en blijft deck building en je tegenstander slimmer af zijn.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: ma 20 sep 2010, 16:02 
Website beheerder
Avatar gebruiker

Berichten: 2470
Erwin schreef:
Misth schreef:
Ik heb tot nu toe zelf alle NL uitgaves van Dominion en moet zeggen dat elke set weer wat toevoegd en meer keuzes biedt maar het orginele spelgedachte (deck building en je tegenstander slimmer af zijn) staat naar mijn mening op losse schroeven naarmate er meer uitbreidingen uitkomen en je die gaat combineren.


Deze redenering kan ik niet volgen. Al hebben we straks 25 uitbreidingen, de basis is en blijft deck building en je tegenstander slimmer af zijn.


Ik vind dat ze het al snel wat hebben laten varen door de extra interactie (Intrigue) en het bewaren van acties (Hijs de Zeilen). Ik heb het gevoel dat je met de uitbreidingen die er nu zijn langer over een potje doet dan met de basis set.

Mijn opmerking was niet helemaal terecht want uiteraard blijft het zo dat iedereen nog steeds met dezelfde kaarten zijn deck op moet bouwen en je tegenstander te slim af moet zijn. Ik wou er alleen mee zeggen dat het voor mijn gevoel afbreuk doet aan de snelheid.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 24 sep 2010, 23:50 
Garnaal
Avatar gebruiker

Berichten: 361
Woonplaats: Utrecht
Tja, ik ken de gewone Dominion niet, ik heb meteen de Intrige variant gekocht en dat is een erg leuk spel!!
De interactie en/of pest kaarten zorgen er inderdaad voor dat je niet alleen met je eigen deck bezig bent maar zo af en toe ook nog eens met je medespelers.
Groet ;-)

_________________
Een 7 is een GOED cijfer voor een spel.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 25 sep 2010, 20:46 
4. Tikal (1999)
Avatar gebruiker

Berichten: 1870
Woonplaats: Steenwijk
Nadat de meeste mensen je aanraden om met het basisspel te beginnen toch intrige gekocht.. Had ik toch een beter gevoel bij, iets uitdagender en afwisselender ten opzichte van het basisspel dacht ik. Nu nog een eerste potje spelen.. Erg benieuwd

Iedereen in ieder geval bedankt voor hun mening en adviezen!

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
21 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - Dominion of dominion intrige?  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Tags

999 Games, Dominion: Intrige



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®