Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




36 berichten | Pagina 1 van 3 | Ga naar pagina: 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 14 okt 2010, 10:22 
Jakkiebak!

Berichten: 71
Woonplaats: Oosterhout gld
Hallo allen,

Ik zou het fijn vinden jullie advies te krijgen, welk spel ik aan zal schaffen. Wij (zoon van 12 en ik) spelen graag spellen, het liefst met meer personen maar ook vaak genoeg met z'n tweeen. Omdat we wat afwisseling willen overweeg ik een nieuw spel aan te schaffen maar ik kan niet kiezen uit de volgende opties.

Peurto Rico
El Grande
Agricola
Tikal

Kunnen/willen jullie mij helpen?

alvast bedankt,
Patty


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 14 okt 2010, 10:42 
speelt altijd met geel!
Avatar gebruiker

Berichten: 279
Woonplaats: Riemst
Als je uit die spellen gaat kiezen denk ik niet dat je een slechte keuze kunt maken als je met meerdere personen speelt. Ik weet niet hoe ze spelen met 2 personen.

_________________
Afbeelding
Kijk hier wat ik allemaal te koop heb staan!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 14 okt 2010, 10:52 
Jakkiebak!

Berichten: 71
Woonplaats: Oosterhout gld
Dank je wel voor je reactie.

Ik zet er nog 1 in het lijstje bij: St. Petersburg

Ben benieuwd.

groeten Patty


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 14 okt 2010, 11:23 
7. Hoogspanning (2004)

Berichten: 244
Woonplaats: Ranst
Ook ik denk niet dat je uit dat lijstje een slechte keuze kan maken. Maar als je spreekt over ook regelmatig een spelletje met z'n tweeën, dan lijken mij Puerto Rico en zeker Sint-Petersburg heel goede keuzes te zijn.
Puerto Rico is en blijft met alle spelersaantallen een absoluut topspel. In de regels is een "variant" voor 2 spelers voorzien die vooral afwijkt van het te gebruiken spelmateriaal. Verder veranderd er weinig (oa. meerdere rollen opnemen per ronde, maar dat zal je wel ontdekken als je het aanschaft en met z'n tweeën gaat spelen) en is het spelgevoel quasi hetzelfde als met meer spelers (is natuurlijk mijn persoonlijk aanvoelen).
Over Sint-Petersburg kan ik eigenlijk kort zijn: wij spelen hem bijna alleen maar als 2-persoonsspel. Hebben alle spelersaantallen geprobeerd en voor ons is dit spel vooral top met z'n tweeën!
Ook al is El Grande nog steeds één van mijn favorieten allertijde, met z'n tweeën vind ik dit spel veel van zijn kwaliteiten verliezen (er is trouwens op het wereldwijde web al heel veel over geschreven en er zijn ook wel een aantal varianten voor 2 spelers voorhanden (oa. Boardgamegeek)).
Eveneens zijn Tikal en Agricola zeer goede bordspellen maar die komen bij ons toch minder op tafel in vergelijking met de andere (en zeker als we maar met 2 zijn)
Ik wens je in elk geval heel veel plezier, onafhankelijk van welk(e) spel(len) je zal gaan aanschaffen!


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 14 okt 2010, 11:30 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
De lijst is dan dus:

  • Puerto Rico ... Economisch groeispel. Functioneert naar ik heb begrepen redelijk met 2, maar voor optimaal spelplezier moet je toch met meer zijn. Kan 5 spelers aan. Aanbeveling: 0. Alternatieven: Goa (max. 4 spelers), Endeavor (max. 5 spelers, voor 2 spelers is een zeer goede variant op BGG te vinden, ontwikkeld en getest door de auteurs zelf).
  • El Grande ... Meerderhedenspel. Functioneert nauwelijks met 2, meer spelers zijn absoluut noodzakelijk. Kan 5 spelers aan. Aanbeveling: -. Alternatieven: Mykerinos (max. 4 spelers), en als Duits of Engels geen bezwaar zijn Louis XIV (max. 4 spelers).
  • Agricola ... Combineert eenvoudige economische groei met werkverschaffing. Functioneert goed met alle speleraantallen. Kan 5 spelers aan. Aanbeveling: +. Geen alternatieven.
  • Tikal ... Actiepuntenspel, met setverzameling en meerderheden. Functioneert goed met alle speleraantallen. Kent wel een zeer apart spelmechanisme wat in sommigen de menselijke computer wakker maakt en voor vertraging zorgt. Kan 4 spelers aan. Aanbeveling: +. Geen alternatieven, alhoewel het leuk is om te weten dat dit najaar Tikal II op de markt komt.
  • Sint Petersburg ... Economische groeispel. Functioneert goed met alle speleraantallen. Is wel een stuk simpeler van opzet dan de hierboven genoemde spellen, maar leent zich daardoor wel voor vaker spelen. Kan 4 spelers aan, met een uitbreiding naar ik meen 5. Aanbeveling: +.

Succes met je keuze!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 14 okt 2010, 11:51 
speelt altijd met geel!
Avatar gebruiker

Berichten: 279
Woonplaats: Riemst
Tikel is een leuk spel als iedereen er een beetje vaart achter zet. Vanaf het moment dat een paar spelers de dingen beginnen over te analyseren kan het spel wel saai worden en lang uitlopen.

Maar voor de rest wel een tof spel. Ik haal het altijd met plezier uit de kast.

_________________
Afbeelding
Kijk hier wat ik allemaal te koop heb staan!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 14 okt 2010, 11:53 
8. StreetSoccer (2002)
Avatar gebruiker

Berichten: 753
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Voor mij zou de keuze uit 2 spellen bestaan: Puerto Rico of Agricola.
In tegenstelling tot cymric vind ik dat Puerto Rico overigens uitstekend functioneert met 2 personen. Beide spellen doen het ook goed met 4 of 5 spelers.
Gelukkig hoef ik de keuze niet te maken: ze staan allebei al in mijn spellenkast... :mrgreen:


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 14 okt 2010, 12:54 
Team Bordspelmania
Avatar gebruiker

Berichten: 5977
Woonplaats: Rijen
Allen goede keuzes. Maar voor 2 spelers valt El Grande af. De rest is zéér goed met 2. Met name Agricola, Tikal en St. Petersburg zijn met alle spelersaantallen goed!

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: do 14 okt 2010, 16:53 
5. War of the Ring Collector's Edition (2010)

Berichten: 708
Woonplaats: Burcht (Antwerpen)
Agricola spelen wij vaak en graag met twee spelers, gaat lekker vlot. El grande zie ik niet meteen werken met twee. Maar zoals reeds gezegd: stuk voor stuk goeie spellen, al ben ik niet meteen fan van Sint-Petersburg. Succes met je keuze.

_________________
[img]https://www.bordspelmania.eu/images/bgg/Stefaan_Henderickx.png[/img]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 14 okt 2010, 17:27 
Erelid
Avatar gebruiker

Berichten: 4206
Woonplaats: Emmeloord
Enrico schreef:
Voor mij zou de keuze uit 2 spellen bestaan: Puerto Rico of Agricola.
In tegenstelling tot cymric vind ik dat Puerto Rico overigens uitstekend functioneert met 2 personen. Beide spellen doen het ook goed met 4 of 5 spelers.
Gelukkig hoef ik de keuze niet te maken: ze staan allebei al in mijn spellenkast... :mrgreen:


Ik ben het hier volledig mee eens. Mijn lichte voorkeur gaat uit naar Puerto Rico 8) .


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: do 14 okt 2010, 18:13 
Jakkiebak!

Berichten: 71
Woonplaats: Oosterhout gld
Heel veel dank voor al jullie reacties in zo'n korte tijd. Ik heb gekozen voor Puerto Rico en mijn zus voor Agricola. Ha ha alle problemen opgelost.

nogmaals dank en groeten Patty


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 14 okt 2010, 20:07 
Hazelnoot Ridder

Berichten: 631
Woonplaats: Diest (België)
Patty schreef:
Ha ha alle problemen opgelost.


Ik dacht het niet want jullie hebben het beste spel aller tijden over het hoofd gezien: San Juan :wink:

_________________
https://detafelplakt.com/


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 15 okt 2010, 10:13 
Jakkiebak!

Berichten: 71
Woonplaats: Oosterhout gld
@Dominique wat maak je het me nu toch moeilijk! :crazy:

Vanmorgen begonnen met informatie zoeken over San Juan maar dat valt nog niet mee (mijn engels is namelijk niet al te best) en ik ben er dus ook niet helemaal uitgekomen. Is San Juan nu een kaartspelversie van Puerto Rico of is het de "verkleinde versie"? Kan je me helpen?

Ik hoor graag van je.
Morgen ga ik naar Arnhem om meteen het verbouwde Spelkwartier te bewonderen.

groeten Patty


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 15 okt 2010, 10:18 
2. Kingsburg (2007)
Avatar gebruiker

Berichten: 753
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Je hoeft niet in het Engels te zoeken hoor Patty, kijk hier maar eens.

San Juan is trouwens inderdaad de kaartspelversie van Puerto Rico. Er zit een leuk mechanisme in door een dubbel gebruik van de kaarten en speelt lekker snel.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 15 okt 2010, 10:23 
Jakkiebak!

Berichten: 71
Woonplaats: Oosterhout gld
@Enrico dank je wel voor je snelle reactie. Ik verbaas me er elke keer weer over hoe snel dat hier gaat. Stom van me dat ik deze site niet gevonden had, misschien was ik nog niet goed wakker ha ha.

Wat raadt jij me aan..... kaartspel of bordspel?

nogmaals dank,
Patty

ps. Om je een indicatie te geven. Ik speel met mijn zoon El Hamra, Kolonisten van Catan met 1 of 2 uitbreidingen, Dominion, Carcassonne


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
36 berichten | Pagina 1 van 3 | Ga naar pagina: 1, 2, 3  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - Welk spel 2-(4)5 personen zal ik kiezen  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Tags

2 spelers



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®