Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  

8 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 27 maart 2024, 12:16 
PIONier

Ha allemaal,

Mijn verjaardag komt er weer aan, en ben op zoek naar tips voor op mijn verlanglijst.

Wensen:
- spel voor 1-4/5 spelers
- goede 1 persoons mogelijkheden
- voornamelijk tactisch, weinig geluk
- meer gericht op je eigen spel, weinig ‘zieken’
- duur ongeveer 45 minuten
- om te zorgen dat mijn man het ook leuk vindt, moet er gewerkt worden aan een ‘doel’. Bv bereiken eindpunt, of zo veel mogelijk routes. Bv Juicy fruit vindt hij niet leuk, geen concreet doel.

Spellen die ik leuk vind zijn El Dorado, Ticket to Ride, Metro, de Clever spellen.

Ik neig nu naar Wingspan. Maar wie weet hebben jullie betere tips :)

Bedankt alvast!

Groeten,
Wendy

Offline Profiel     

BerichtGeplaatst: wo 27 maart 2024, 13:09 
9. Earth (2023)

Welkom Wendy! Ik ben totaal subjectief en een grote Wingspan liefhebber, dus ik zou zeggen: vraag vooral Wingspan voor je verjaardag. Wingspan heeft qua solo een aantal grote pluspunten:
1. De solo is gemaakt door de Automa Factory. Ooit ontstaan in de wereld van Stonemaier Games is dit nu een toonaangevend stel ontwerpers van solovarianten op bordspellen. Garantie voor kwaliteit.
2. De solo van Wingspan is heel soepel en loopt lekker makkelijk. Weinig gedoe, maar wel het gevoel van een 'echte tegenstander'.
3. Deze solovariant blijft heel dicht op het spel van Wingspan zitten. Dat wil zeggen: het spelletje blijft hetzelfde als wanneer je met meer personen speelt.
4 Geluk speelt een rol, zoals in elk leuk spel, maar je eigen intelligentie, leercurve en bekwaamheid bepalen uiteindelijk of je kunt winnen van de 'automa' van Wingspan.

Andere soepele solo's in iets lichter genre (klik vooral op de spelnamen voor meer info):
Cascadia
Akropolis

Goeie solo's in iets zwaarder segment:
Concordia met de Solitaria uitbreiding. Je speelt dan met een tegenstander met een echte naam ook nog: Contrarius.
Viticulture heeft ook een prima automa. Dit is ook de eerste 'automa solo' die ontwikkeld is. De naam komt er ook vandaan: automaton is Italiaans voor 'automatisch', een geautomatiseerde tegenstander dus.

Next level automa die ik persoonlijk heel goed vind (wel een spel dat met meer personen wat minder uit de verf komt m.i.. én erg duur is):
Expeditions.

Offline Profiel  BoardGameGeek    

BerichtGeplaatst: wo 27 maart 2024, 18:02 
(geen ondertitel)

Zonder mijn eigen (negatieve) mening over Wingspan te laten meewegen, is het niet ook zo dat er toch wel enige consensus is dat Wingspan met 4-5 niet op zijn best is (beter met 2-3)?
Ook zou ik zeggen dat geluk een redelijke rol speelt, maar dat is bij de genoemde Ticket to Ride natuurlijk ook zo.
Met die twee punten in gedachten lijken Concordia en Viticulture mij betere matches. Al duren die met 4-5 spelers wel zeker langer dan 45 minuten. En zit je elkaar, volgens mij iig, meer in de weg dan bij Wingspan (wat ik er dus ook leuker aan vind).

Misschien is iets als Heat of Flamme Rouge ook een leuk idee? Qua spelduur en dat je echt een doel hebt, dwz eerste over de finish. Maar ik weet niet of ze ook een solo modus hebben eerlijk gezegd.

BerichtGeplaatst: do 28 maart 2024, 10:22 
Professor Pimpel

Great Western Trail

Tactisch spel, grote herspeelbaarheid, makkelijk te biedenen solo modus. Eerste keer zal misschien geen 45 minuten duren, maar dit is een spel wat je je levenlang speelt.

Iedereen kan elkaar wel in de weg zitten, maar iedereen ondervind op eenzelfde manier hinder van elkaar. Het is niet zo dat 1 persoon binnen 2 beurten uitgesloten is.

Grand Astria Hotel

Met de uitbreiding Let's Waltz kun je solo spelen.

Deze komt vaker bij ons op tafel. Je bent een hotelier en probeert tevreden gasten in je hotel te krijgen.

Beidden zijn tactische workerplacement spellen die onder een uur spelen.

Offline Profiel     

BerichtGeplaatst: do 28 maart 2024, 14:22 
PIONier

Dank voor het welkom en alle tips. Ik duik er even verder in.
Ik geloof dat er meerdere spellen op mijn verlanglijst komen ;)

Offline Profiel     

BerichtGeplaatst: do 28 maart 2024, 20:14 
Jakkiebak!

Nog geen ervaring mee maar wel op mijn 'wish to play' list,
Nusfjord en Hallertau, waarvan ik de laatste binnenkort ga proberen.

Everdell solo en met grotere groepen vind ik prima te doen. Als je deze leuk vind is er genoeg keuze om een leuke uitbreiding toe te voegen.

BerichtGeplaatst: ma 01 apr 2024, 11:23 
Professor Pimpel

Hallertau is zeker een aanrader! Maar het thema moet je wel een beetje aanspreken.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk

Offline Profiel     

BerichtGeplaatst: di 02 apr 2024, 10:07 
PIONier

Geduld hebben is niet mijn beste eigenschap ;)
Dus afgelopen zaterdag zelf alvast wingspan gekocht. Heb de eesrte 6 potjes er al op zitten en wij zijn fan :)
Ik was bang dat mijn man het minder leuk zou vinden, maar gelukkig vindt hij het spel ook erg leuk.

Mijn gebrek aan geduld is wel meteen mijn zwakke punt in het spel. Moet echt rustig mijn tijd nemen om mijn acties uitvte stippelen. En dat dan ook onthouden. Al regelmatig over het hoofd gezien welke volgorde ik aan wilde aanhouden, waar ik dan een beurt later achter kwam

Maar nu staan dus de uitbreidingen op mijn verlanglijst.
Waarschijnlijk komt daar Cascadia ook op te staan.
Afgelopen te druk bezig geweest met Wingspan. Dus nog niet uitgebreid gekeken naar de andere tips.

Offline Profiel     

8 berichten | Pagina 1 van 1 |

Opties

Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 

Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - Tips voor spel met een goede 1-persoons variant