RONDE 8.Soms krijg je bij een spel het gevoel dat het een beetje op een ander spel lijkt qua spelbeleving. Dit komt omdat sommige spellen hetzelfde spelmechanisme hebben. Hieronder staan de omschrijvingen van 10 spelmechanismen, en daaronder een lijst van 20 spellen waarop de spelmechanismen van toepassing zijn. Onder de lijst met spellen staan 9 vragen, waarin naar spellen en spelmechanismen wordt gevraagd. Het aantal spellen of spelmechanismen waarnaar wordt gevraagd, is tevens het aantal punten dat je voor die vraag kunt scoren.
Voor elk goed antwoord scoor je
1 punt.
PS Er komen Engelse thermen voor bij de spelmechanismen, maar hopelijk is dit geen belemmering.
DE SPELMECHANISMEN:1. Action Point (AP) Allowance System:
In het Actiepuntensysteem, wordt elke speler een bepaalde hoeveelheid actiepunten per ronde toegewezen. Deze punten kunnen worden besteed aan mogelijke acties, totdat de speler niet genoeg actiepunten over heeft om nog meer acties te kunnen "kopen". Deze methode geeft de speler meer vrijheid over hoe zijn of haar opties uit te voeren.2. Card Drafting:
Card drafting games zijn spellen waarbij spelers één of meer kaarten kiezen uit een beperkt beschikbaar deel van het totale kaarten deck, zoals een gemeenschappelijke open rij, om een onmiddellijk voordeel te behalen of om op de hand te nemen om latere doelstellingen te bereiken. Belangrijke eigenschap is, dat spelers zien welke kaart ze nemen, en dus niet blind van een trekstapel nemen.3. Deck/Pool Building:
Deck/Pool Building is een mechanisme waarin spelers het spel beginnen met een vooraf bepaalde set kaarten of dobbelstenen, die in de loop van het spel wordt uitgebreid en/of vervangen door betere kaarten of dobbelstenen. Veel deck-building games bieden de spelers geld of munten die ze gebruiken om nieuwe kaarten etc. "te kopen". Deze nieuwe kaarten of dobbelstenen vergroten in het algemeen de mogelijkheden van de speler, die door de aanschaf een "motor" bouwt.4. Point to Point Movement:
Op een speelbord van een spel met point to point movement, zijn er bepaalde plekken die bezet kunnen worden door markers of pionnen, zoals bijvoorbeeld steden op een kaart. Deze punten worden verbonden door lijnen, en beweging kan alleen plaatsvinden langs deze lijnen. Het is niet mogelijk om een nabijgelegen plek te bezetten als er geen lijn loopt tussen de positie van jouw speelstuk en de nabijgelegen plek. Om moeilijk bereikbare plekken toch bereikbaar te maken, worden vaak kaarten gebruikt die uitzonderlijke verplaatsingen toestaan.5. Worker Placement:
Worker Placement wordt ook wel "actie keuze" genoemd. De spelers hebben de keuze uit acties die voor alle spelers beschikbaar zijn. Vaak zijn acties maar beperkt beschikbaar. Omdat er beurtelings wordt ingezet is de volgorde waarin acties gekozen worden erg belangrijk. Als een actie wordt gekozen, plaatst de speler de benodigde werker(s) op het betreffende actieveld.6. Programming:
In deze spelvorm, moet iedere speler in het geheim kiezen in welke volgorde de volgende gebeurtenissen gaan plaatsvinden. Omdat de gebeurtenissen die andere spelers kiezen ook geheim zijn, moeten de spelers anticiperen op hoe het spel zich zal gaan ontwikkelen, wat vaak vermakelijk mis kan gaan.7. Route/Network Building:
Route/Network Building games bevatten een netwerk van verbindingen tussen vaste punten op het speelbord. Sommige verbindingen zijn de eigendom van spelers, terwijl andere stukken neutraal zijn. Met het maken van verbindingen kunnen delen van het spel geactiveerd worden, die aanvankelijk nog niet bereikbaar waren. Vaak wordt de nadruk gelegd op de langst aaneengesloten route van een speler.8. Tile Placement:
Spelers plaatsen tegels aan het steeds groter wordende speelveld met het doel om zoveel mogelijk overwinningspunten te scoren met die betreffende tegel. Vaak wordt, om de eigendom van de tegel te markeren, een speelstuk van een speler op de tegel gelegd.9. Set Collection:
Het primaire doel van Set Collection is om een speler aan te moedigen om een set van items te verzamelen. Vaak geldt, dat hoe meer items verzameld zijn, hoe meer punten het oplevert. Soms is ook een bepaalde combinatie van kaarten nodig om speelstukken op het speelbord te mogen plaatsen of een tijdelijk doel te bereiken.10. Press Your Luck:
Bij deze (gok)spellen herhaal je een actie met kans op een hoger rendement, maar tevens de kans dat alles wat tot nu bereikt is, verloren gaat. Het constant afwegen van de risico’s. Zal ik stoppen, of ga ik door? DE SPELLEN:- Ticket to Ride
- Voor de Wind
- King of Tokyo
- Carcassonne
- Fresco
- 7 Wonders
- Thurn und Taxis
- Can’t Stop
- Dominion
- Notre Dame
- Jenseits von Theben
- Russian Railroads
- Railroad Tycoon
- Robo Rally
- Dungeon Lords
- A la Carte
- Tanto Cuore
- Alhambra
- Tikal
- Coloretto
DE VRAGEN:1. In welke 3 van de bovenstaande spellen wordt het Worker Placement mechanisme gebruikt?
2. In welke 3 van de bovenstaande spellen wordt het Programming mechanisme gebruikt?
3. Welke 2 van de bovenstaande spelmechanismen worden bij zowel A la Carte als Tikal gebruikt?
4. Welke 4 van de bovenstaande spelmechanismen worden bij Railroad Tycoon gebruikt?
5. In welke 5 van de bovenstaande spellen wordt het Tile Placement mechanisme gebruikt?
6. In welke 2 van de bovenstaande spellen wordt het Point to Point Movement mechanisme gebruikt?
7. Welke 3 van de bovenstaande spelmechanismen worden bij zowel Ticket to Ride als Thurn und Taxis gebruikt?
8. In welke 2 van de bovenstaande spellen wordt het Press Your Luck mechanisme gebruikt?
9. Welk spelmechanisme van bovenstaande lijst wordt wel bij Tanto Cuore gebruikt, maar niet bij Dominion?
Succes!