Afbeelding |
Informatie |
Waardering |
|
|
7.5 |
|
|
|
5 / 10 |
|
|
5 / 10 |
|
|
|
15 Reacties
|
Beschrijving |
Kennisbank |
Madeira is een expert-spel. Het spel duurt vijf rondes, en elke ronde heeft vijf fasen.
In fase A wordt in speelvolgorde volgens de paslijst een set van drie blauw-groene dobbelstenen gekozen waarmee in fase B gespeeld gaat worden. De gekozen rij dobbelstenen bepaalt tevens de beurtvolgorde in fase B, welke privileges eventueel omgedraaid mogen worden en welke scoretegel je mag kiezen.
In fase B plaats je volgens de nieuwe speelvolgorde een dobbelsteen in 1 van de 3 regio's of de bosregio. De waarde van de dobbelsteen (1, 2 of 3) bepaalt in welke regio je mag inzetten. Tegen betaling van 1 of 2 brood mag je ook dobbelstenen met een lagere waarde in een hogere regio plaatsen. Je plaatst een eigen actieschijf met de gekozen dobbelsteen op 1 van de 5 beschikbare actievelden en voert de bijbehordende actie uit, of je gaat oogsten in die regio. Op 4 van de 5 plaatsen liggen elke ronde losse "personen" die je helpen bij je actie. Na elke ronde worden deze kaarten geschud en opnieuw geplaatst, daarbij elke ronde een ander veld openlatend. Op het opengelaten veld kan alleen geoogst worden. Je mag er ook voor kiezen 1 van de 3 zwarte piratendobbelstenen in te zetten. In dat geval zet je geen eigen actieschijf in. Om een piratendobbelsteen in te mogen zetten moet je minstens 1 werker als wacher in de toren hebben staan. Na het nemen van de dobbelsteen haal je 1 werker uit de toren. Als je wilt passen zet je je passchijfje op 1 van de 4 pasvelden en je kiest voor respectievelijk geld of de extra actie die bij dat pasveld hoort. Je gekozen positie bepaalt de beurtvolgorde voor de rest van de ronde en fase A van de volgende ronde.
In fase C worden de dobbelstenen die op een actieveld liggen opnieuw gerold en dat bepaalt de prijs die spelers moeten betalen die er in fase B een eigen actieschijf hebben gezet. Als spelers betalen mogen ze de bijbehorende gebouwenactie uitvoeren, afhankelijk van hoeveel werkers er in de betreffende regio staan. Spelers mogen er ook voor kiezen om niet te betalen, en dan ontvangen ze piratenschijfjes gelijk aan 1+ de waarde van de eventueel aanwezige piratendobbelsteen, dus miniaal 1 en maximaal 4.
In fase D krijgt de speler met de meeste werkers in de toren 4 prestigepunten als hij er voor kiest om 1 wachter terug in z'n voorraad te nemen. Werkers in koloniën leveren wijn, graan of suiker. Voor elk schip van de speler moet 1 hout worden betaald aan onderhoud. Voor elk hout dat een speler niet wil of kan betalen neemt hij 1 piratenschijfje. Tot slot worden alle werkers gevoed; 1 brood per werker. De spelers hebben eventueel al wat brood-tegoed in de molen, welk niet ingeleverd hoeft te worden. Ook hier geldt; voor elk brood dat een speler niet wil of kan betalen neemt hij 1 piratenschijfje.
In fase E wordt in ronde I 1 van de 2 opdrachten vervuld, in ronde II worden alle daarvoor in aanmerking komende lege graanvelden geconverteerd naar suikervelden, in ronde III worden 2 van de 3 opdrachten vervuld, in ronde IV worden alle lege daarvoor in aanmerking komende suikervelden geconverteerd naar wijnvelden, en in ronde V worden alle 3 de opdrachten vervuld.
Aan het einde van het spel worden goederen nog omgezet in geld, en elke 5 geld levert nog 1 prestigepunt. Er zijn strafpunten voor de spelers met piratenschijfjes. |
Geen artikelen
|
Links |
BGG link: Boardgamegeek
|
|