Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




6 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 30 maart 2017, 20:33 
PIONier

Berichten: 2
Aan de mods: Ik heb mijn best gedaan om een goede locatie te vinden voor deze thread, maar ik kon niets vinden dat de lading goed leek te dekken. Voel je vrij om het alsnog op de juiste plaats te sorteren. Bedankt!

Welnu,

Ik ben een (mede-)organisator van een maandelijkse spellenmiddag. Officiëel zijn we geen stichting/vereniging, maar daar komt het qua principes en winstbejag wel op neer (e.g. het willen spelen van spellen en de kosten daarvoor te delen, niet uit zijn op winst). Wij komen samen in een gehuurde zaal (dus niet in een spellenwinkelpand oid).

Nu zijn we recent benaderd door een uitgever met de vraag of wij mogelijkheden zagen om diens spellen te komen promoten en/of verkopen. Dit zou in allerlei vormen en manieren kunnen: een plaatsen van een stand, het demoën van de betreffende spellen, tot het aanwezig zijn, spelen van, en het uitdelen van visitekaartjes van de uitgever.

Ik vroeg me af hoe andere, vergelijkbare, spellenverenigingen met dit soort verzoeken, aanbiedingen ed om gaan?
  • In de eerste plaats, sta je het als organisatie toe?
  • En zo ja, in welke vorm?
  • Welke afspraken worden er met deze promotor gemaakt?
  • Hoe zorg je dat deze zich daar aan houd (aangezien deze er financiëel bij gebaat is om druk te leveren op de evt gestelde grenzen)
  • Hoe reageren jullie bezoekers op dergelijke promoties?

Ik kan me niet voorstellen dat wij de enigen zijn die dit soort verzoeken krijgen - waarom dan ook het wiel opnieuw uitvinden? Ik ben erg benieuwd naar andere ervaringen!


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 30 maart 2017, 20:55 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 2753
Woonplaats: Utrecht
prima plekje hoor, daar hoeft niets aan geschoven te worden. (van onder mijn moderator pet)

geen ervaring, maar ik zou rustig aan beginnen, foldertje, kaartjes, en een paar spellen om te demoën. Dan hou je de druk zelf in de hand.

Zolang er niet fysiek een verkoper aanwezig is, kun je zelf de regie blijven voeren.
Als er wel eentje over de vloer komt, wil die natuurlijk ook omzet maken. (van onder mijn speldag organisatie lid pet vandaan)

_________________
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 30 maart 2017, 21:15 
Spellen aan den Rijn
Avatar gebruiker

Berichten: 1976
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Ik wil best spellen demo-en en promoten, de club wil dan een spel in de collectie houden ter vergoeding, daar tegenover staat promotie, recensie, foto's.

Als de uitgever zelf zijn eigen promotor wil sturen voor een dagje ook prima, dan geen spel voor de club, maar er ook geen werk aan, slechts een tafeltje reserveren.

Afhankelijk van hoe groot je club is zou je het kunnen koppelen aan een verkoopstand, maar ik zou geen omzet garanderen, misschien slaat het bij het publiek helemaal niet aan. Zelf verantwoordelijk zijn voor de verkoop zou ik niet doen, en iemand van de uitgever zelf die wil komen om te verkopen gaat misschien teleurgesteld naar huis, dus het hele verkoop gebeuren zou ik niet zien zitten.

Ik verwijs liever naar de spellen-speciaalzaak hier in de gemeente, die overigens ook altijd een poster van ons heeft hangen, dus dat is ook een mooie samenwerking.

Een zaal die je huurt is officieel geen locatie waar detailhandel is toegestaan, puur 'verenigingsactiviteiten' denk ik zo, dus het moet allemaal heel kleinschalig blijven, om gedoogd te worden.

Verder nog de tip: Blijf je eigen spellenclub met samenwerkingen soms hier en daar een beetje, maar onafhankelijk, en niet een gratis verlengstuk van een winkelier of uitgever.

_________________
Everybody has the right to play...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: vr 31 maart 2017, 14:03 
PIONier

Berichten: 2
Dank voor de reacties! Ik had wellicht nog wat duidelijker kunnen melden dat de uitgever in kwestie bedoelde om fysiek langs te komen.

Valt er nog wat te zeggen over de reacties van jullie bezoekers op dergelijke promoties, positief dan wel negatief?


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 17 mei 2017, 20:37 
Nou moe!
Avatar gebruiker

Berichten: 6307
Woonplaats: Sint-Truiden - BE
Alles is mogelijk, voor zover jullie je als vereniging daar goed mee voelen. Probeer in te schatten of het aanbod van deze uitgever je club ligt. Bij twijfel, communiceer dat. En laat weten dat jullie leden vrij zijn om aan de uitgeverstafel, dan wel aan andere tafels aan te schuiven.

Een uitgever die vraagt om langs te komen, hoopt daar commercieel voordeel uit te halen. Niets mis mee. Probeer er zelf ook iets uit te halen: een spel(len) voor de club, verloting van spel(len) onder de aanwezigen, een korting voor jullie leden op eventuele aankopen, ...

_________________
Recent gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 17 mei 2017, 20:58 
Garnaal
Avatar gebruiker

Berichten: 322
Woonplaats: BE Hulshout
Laat ze maar komen, niet? Het is altijd leuk om ens iets speciaal te kunnen aanbieden. Tenminste, als de spellen interesse opwekken bij jullie spelers.

Op de dag zelf een verkoopstand toelaten is misschien wat tricky. Je kan op die dag natuurlijk ook gewoon een groepsaankoop organiseren onder de aanwezigen.

_________________
Wij spelen elke 2e zaterdag van de maand in Heist-op-den-Berg vanaf 16u30. Meer info https://www.facebook.com/forumheist/


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
6 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Spellencafé  
 Feed - Onderwerp - Promoters op een spellenvereniging: doen of laten?  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Tags

Promotors, spellenclub, spellenvereniging



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®