Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





33 berichten | Pagina 2 van 3 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 04 apr 2018, 13:48 
Fabrieksmanager
Avatar gebruiker

Berichten: 858
Woonplaats: Rotterdam
SigiScsi schreef:
Stating opinion as fact. Waarschijnlijk lijkt bovenstaande mening mij ogenschijnlijk alleszins gedeeltelijk gebaseerd op minstens één assumptie. :wink:



Als ik geen gelijk heb, sta ik open voor jouw verhaal hoor. :wink:

De naamsverandering is in 2015 in een grote press release bekend gemaakt op BGG met als reden dat de oorspronkelijke rechtenhouder (Catan bv / Kosmos) ging samenwerken met Asmodee en een universelere naam wilden hebben. Dat de bijtitel weggehaald werd, is dus al sinds 2015 het geval in verschillende landen, waaronder Duitsland, Spanje, Amerika, Frankrijk etc waar alleen nog CATAN op de doos staat. Deze switch geldt ook gewoon voor 999 Games, die in 2015 ook al de Big Box heeft uitgebracht onder alleen de naam CATAN. Vanaf ergens in 2016 werden de gewone basisspellen en uitbreidingen ook langzaam veranderd in de winkels, zodra de oude voorraad op was. Bovenstaande is gewoon een feit. De reden van de naamswijziging in Duitsland/Amerika is aangekondigd in een press release.

Dat 999 Games nu, drie jaar later, beweerd dat het vanwege gevoelige kwesties is, vind ik raadselachtig en lijkt een vreemde publiciteitstunt in mijn ogen. Als het al zo gezegd is tegen het AD. Misschien is het verhaal wel wat aangedikt door het AD. Vraag me alleen af waarom het AD hier ineens 999 over zou benaderen...

_________________
"I am a tattooed sexy dancing monkey"


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: wo 04 apr 2018, 13:49 
Spellen aan den Rijn
Avatar gebruiker

Berichten: 1977
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Voor degene die te lui is om te klikken:

persbericht 999 Games schreef:
Op 04 april jongstleden heeft het AD een artikel rond de naamswijziging van het bordspel “De Kolonisten van Catan” gepubliceerd.

Het verhaal is vervolgens door verschillende media overgenomen. De nieuwe naam is overigens al in 2014 gewijzigd in Catan.

Het is inderdaad waar dat we in het verleden een paar aanmerkingen over de titel “De Kolonisten van …” hebben gekregen. Omdat we graag voor iedereen leuke spellen willen maken, nemen we aanmerkingen altijd serieus. De naam Catan is echter om een heel andere reden aangenomen. Derhalve is het genoemde artikel in het AD totaal niet relevant.

Catan is als één van de best verkochte bordspellen van de afgelopen jaren wereldwijd uitgegroeid tot een merknaam, waaronder tientallen artikelen vallen. Om het merk internationaal te kunnen uitbouwen en beschermen ontstond er bij de hoofduitgever en auteur behoefte aan een internationaal uniforme merknaam. Deze naam is “Catan” geworden en sinds 2014 wereldwijd verplicht toegepast.

De discussie die het AD in de wereld brengt is wat ons betreft onnodige stemmingmakerij. Het verband met ons koloniaal verleden is ongegrond en nooit van toepassing geweest.

_________________
Everybody has the right to play...


Laatst bijgewerkt door Bart op do 05 apr 2018, 11:02, in totaal 1 keer bewerkt.
quotes toegevoegd


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: wo 04 apr 2018, 13:49 
Fabrieksmanager
Avatar gebruiker

Berichten: 858
Woonplaats: Rotterdam
warjan schreef:
999 Games heeft een persbericht uitgedaan waarin ze aangeven dat het wat hun betreft onzin is:

https://www.999games.nl/nieuws/persbericht-catan/



Ach god, blijk ik nog gelijk te hebben ook...

*kuch* :roll:

_________________
"I am a tattooed sexy dancing monkey"


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: wo 04 apr 2018, 13:50 
Website beheerder

Berichten: 436
Woonplaats: Meijel
Dan ben ik weer benieuwd of AD met Bert Calis heeft gesproken of dat ze dat ook maar verzonnen hebben...

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 04 apr 2018, 13:53 
Stidjen Plays Solo
Avatar gebruiker

Berichten: 1448
Woonplaats: Hapert
Inmiddels is er een persbericht van 999 Games verschenen (op Facebook). Het lijkt zodoende geen publiciteitsstunt te zijn.

999 Games schreef:
PERSBERICHT CATAN
Op 04 april jongstleden heeft het AD een artikel rond de naamswijziging van het bordspel “De Kolonisten van Catan” gepubliceerd.

Het verhaal is vervolgens door verschillende media overgenomen. De nieuwe naam is overigens al in 2014 gewijzigd in Catan.

Het is inderdaad waar dat we in het verleden een paar aanmerkingen over de titel “De Kolonisten van …” hebben gekregen. Omdat we graag voor iedereen leuke spellen willen maken, nemen we aanmerkingen altijd serieus. De naam Catan is echter om een heel andere reden aangenomen. Derhalve is het genoemde artikel in het AD totaal niet relevant.

Catan is als één van de best verkochte bordspellen van de afgelopen jaren wereldwijd uitgegroeid tot een merknaam, waaronder tientallen artikelen vallen. Om het merk internationaal te kunnen uitbouwen en beschermen ontstond er bij de hoofduitgever en auteur behoefte aan een internationaal uniforme merknaam. Deze naam is “Catan” geworden en sinds 2014 wereldwijd verplicht toegepast.

De discussie die het AD in de wereld brengt is wat ons betreft onnodige stemmingmakerij. Het verband met ons koloniaal verleden is ongegrond en nooit van toepassing geweest.

_________________
Recent speelde ik...

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: wo 04 apr 2018, 14:39 
Just my luck
Avatar gebruiker

Berichten: 1063
Woonplaats: Groningen
Het is dan ook het AD dat dit artikel geplaatst heeft. Een krant die net als bijvoorbeeld de Telegraaf een conservatieve doelgroep heeft. Ook de doelgroep die zich momenteel het meeste lijkt te storen aan het tornen aan tradities.

De Catan naamsverandering als bewijs gebruiken voor doorgeschoten politieke correctheid, past goed in hun straatje.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 04 apr 2018, 15:18 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6700
Woonplaats: Leusden
schemerzwerver schreef:
ging net hetzelfde posten...

wij spreken altijd van de kolonisten... nooit van Catan...

Dit terzijde, de aanpassing is helemaal niet nodig.
Denk dat je dan idd bij heel wat spellen een naamswijziging mag doorvoeren...


In 1995 is zwaarder ingezet op Siedler dan op Catan, vermoedelijk om een beetje mee te liften op de populariteit van het computerspel Settlers

Een paar jaar geleden werd meer waarde gehecht aan het sterke internationale merk Catan en wilde men wereldwijd van de locale toevoeging ‘Siedler’ af. Lijkt me volkomen logisch. Die beslissing had geen grammetje politieke correctheid nodig.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: wo 04 apr 2018, 15:55 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2669
Woonplaats: Etten-Leur
Ik snap niet wat het probleem is met het woord koloniseren.

Dat mensen daarbij een slechte associatie hebben lijkt me meer dat dat het probleem is met hun eigen referentie.

Koloniseren wil zeggen dat je je nieuwe plaatsen ontdekt om jezelf te vestigen.
Dit staat los van slavernij.

Als je bijvoorbeeld denkt aan Space Colonies of het koloniseren van Mars is er niemand die daar over valt.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 04 apr 2018, 16:00 
Just my luck
Avatar gebruiker

Berichten: 1063
Woonplaats: Groningen
Er is inmiddels een soort van rectificatie in het AD, maar niet echt. Meer een update.
999 Games persbericht schreef:
Derhalve is het genoemde artikel in het AD totaal niet relevant.
AD schreef:
Woordvoerder Bert Calis laat in een telefonische toelichting weten dat het artikel in het AD niet onjuist is, maar dat hij de krant gisteren ‘onvolledig’ heeft geïnformeerd. De ‘negatieve connotatie’ van het woord ‘kolonisten’ en de klachten daarover waren wel degelijk redenen om de naam van het spel te veranderen.

Zeg het maar. Of het nu koudwatervrees is van 999 Games om te benoemen dat "Kolonisten" gevoelig ligt, of dat het AD aan het cherrypicken is naar quotes die hen passen....

Maar de contextloze opmerking aan het einde van het artikel van het AD:
AD schreef:
Een andere medewerker van 999 Games geeft aan dat het nieuws over de naamswijziging intern een ‘enorme rel’ is geworden.
...geeft aan dat het AD graag wat olie op het vuur gooit als het om dit soort sentimenten gaat. (Welke rel? In 2012? De telefoontjes n.a.v. het artikel in het AD? De opmerkingen van de woordvoerder? Een stammenstrijd binnen 999 games?)


Laatst bijgewerkt door Bruno op wo 04 apr 2018, 16:03, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 04 apr 2018, 16:02 
Stidjen Plays Solo
Avatar gebruiker

Berichten: 1448
Woonplaats: Hapert
Terraforming betekent, vrij vertaald, aardvorming.

Oftewel, het vormen van aard(e) naar jouw wil.

Afbeelding

Vind ik je reinste discriminaartie.

_________________
Recent speelde ik...

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: wo 04 apr 2018, 18:51 
Fabrieksmanager
Avatar gebruiker

Berichten: 888
Woonplaats: Genk (B)
Bored Gaymer schreef:
warjan schreef:
999 Games heeft een persbericht uitgedaan waarin ze aangeven dat het wat hun betreft onzin is:

https://www.999games.nl/nieuws/persbericht-catan/



Ach god, blijk ik nog gelijk te hebben ook...

*kuch* :roll:


I stand corrected! :)

_________________
Instagram: SigiScsi Plays Games

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 04 apr 2018, 19:50 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
SigiScsi schreef:
Bored Gaymer schreef:
warjan schreef:
999 Games heeft een persbericht uitgedaan waarin ze aangeven dat het wat hun betreft onzin is:

https://www.999games.nl/nieuws/persbericht-catan/



Ach god, blijk ik nog gelijk te hebben ook...

*kuch* :roll:


I stand corrected! :)

Vind ik niet hoor. Hoewel hij uiteindelijk gelijk blijkt te hebben, stond die post inderdaad vol met woorden die wezen op meningen en veronderstellingen.

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 04 apr 2018, 22:23 
Avatar gebruiker

Berichten: 2096
Woonplaats: Eindhoven
:eh:


Laatst bijgewerkt door Jerome op do 05 apr 2018, 20:21, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 04 apr 2018, 22:56 
Koning Paul!
Avatar gebruiker

Berichten: 2171
Woonplaats: Rotterdam
Stijnhoofd schreef:
Terraforming betekent, vrij vertaald, aardvorming.

Oftewel, het vormen van aard(e) naar jouw wil.

Afbeelding

Vind ik je reinste discriminaartie.


Ik denk dat dit verhaal nog een staartje gaat krijgen ;)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: do 05 apr 2018, 08:31 
Spellen aan den Rijn
Avatar gebruiker

Berichten: 1977
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
https://www.nrc.nl/nieuws/2018/04/04/nr ... r-a1598180

Citaat uit het stuk:

Woensdagmiddag noemt 999 Games het AD-verhaal „onnodige stemmingmakerij”. Desondanks blijft journalist Peter Winterman, de auteur van het stuk, erbij dat Calis dinsdag tegen hem zei dat de kritiek op de term 'kolonisten' de hoofdreden voor de aanpassing was. „Die citaten heeft hij letterlijk zo gezegd. Als hij een andere reden had genoemd, had ik die zeker vermeld.”

Waarom spreekt Calis zichzelf dan zo tegen? De woordvoerder erkent tegenover NRC dat hij de uitspraken in het AD gedaan heeft. Het probleem, zegt Calis, is dat hij dinsdag nog niet van de echte reden afwist. In een nieuw bericht op de website van het AD geeft Calis toe dat hij de krant „onvolledig” heeft geïnformeerd.

_________________
Everybody has the right to play...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
33 berichten | Pagina 2 van 3 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2, 3  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Spellencafé  
 Feed - Onderwerp - Kolonisten mag niet meer  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Tags

Kolonisten van Catan



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®