Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




18 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 27 jun 2019, 14:23 
2. Wingspan (2019)
Avatar gebruiker

Berichten: 2892
Woonplaats: Noord-Brabant
Wat vinden jullie van het volgende:
Een speelgoed/spellenwinkel gefaciliteerd wekelijks een avond waarop mensen bordspellen kunnen komen spelen. Kan zo'n winkel daarvoor entree of contributie voor gaan vragen? Naast dat de winkel al inkomsten genereert van de verkoop van consumpties op die avond en het verkopen van spellen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 27 jun 2019, 14:28 
Avatar gebruiker

Berichten: 633
Woonplaats: Dordrecht
Kan zeker, dat was je vraag toch? :lolno:

De hoogte en de manier waarop hangt van veel dingen af vind ik.

- zijn de consumpties verplicht?/mogen er ook eigen consumpties meegenomen worden?
- worden er ook spellen beschikbaar gesteld?
- wat wordt er geregeld voor de speelruimte?
- hoogte van de bijdrage
- kan me ook voorstellen dat je bij aankoop van een spel een gratis ticket voor een speelavond krijgt.

Ik vind het zelf logisch dat er een bijdrage gevraagd wordt, er moet toch iemand aanwezig zijn om het pand open te houden en het verwarmen/verlichten kost ook iets. Denk dat het eigenlijk zelfs met een kleine bijdrage niets oplevert behalve indirect (klantenbinding, promotie, vraag naar nieuwe gespeeld spellen etc.)

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 27 jun 2019, 14:31 
BordSpelMania Fan!
Avatar gebruiker

Berichten: 1581
Woonplaats: Hasselt, Belgie
Mij lijkt dit commercieel gezien geen goede aanpak.

Indien de inkomsten echt nodig zijn om bijv. personeel te betalen, zou ik de entreeprijs wel in mindering brengen van een mogelijke aankoop (eventueel pas vanaf een bepaald aanvaardbaar bedrag)

Dit is wat ik soms ook meemaak op bijv. wijndegustaties. Je betaalt enkel voor je deelname indien je niet voor minstens 50 Euro aan wijn koopt.

_________________
BordSpelMania Fans (BSM Fans) - De spellenclub voor Vlaamse en Nederlandse BSM fans die ook op BoardGameArena (BGA) actief zijn. Kom er bij en leer de andere leden beter kennen tijdens een online spelletje!
https://boardgamearena.com/group?id=6888453


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: do 27 jun 2019, 14:48 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6695
Woonplaats: Leusden
WTULTC schreef:
Wat vinden jullie van het volgende:
Een speelgoed/spellenwinkel gefaciliteerd wekelijks een avond waarop mensen bordspellen kunnen komen spelen. Kan zo'n winkel daarvoor entree of contributie voor gaan vragen? Naast dat de winkel al inkomsten genereert van de verkoop van consumpties op die avond en het verkopen van spellen.


Uiteraard kan dat, daar gaat zo'n winkel zelf over.

Of het handig en verstandig is, hangt af van de omstandigheden.
Bied je bijv. iets te drinken en/of te knabbelen aan? Dan zal een kleine vergoeding zonder pijn worden geslikt. Worden bijv. extra spelleiders ingehuurd? Dan kan ik me er ook iets bij voorstellen. Worden er spellen verloot onder deelnemers? Enzovoort....

Moet je betalen voor het recht om te spelen en gebeurt er verder niets, dan kan zo'n winkelier van mij de pot op.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: do 27 jun 2019, 15:21 
6. Ticket to Ride: Europe (2005)
Avatar gebruiker

Berichten: 2892
Woonplaats: Noord-Brabant
De drempel om naar zo'n avondje te gaan wordt voor mijn gevoel wel hoger als dat wel zou gebeuren. Aan de consumpties op zo'n avond alleen al wordt denk ik aardig verdiend.

Niet alleen bordspelspelers zijn welkom op zo'n avond. Ook bijv. warhammer, magic etc. spelers.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 27 jun 2019, 15:22 
Grote Dienaar
Avatar gebruiker

Berichten: 144
Woonplaats: Almere
Lijkt me heel normaal als de winkel er ook nog iets voor doet, en ja met de marges van tegenwoordig is bijv 1 euro entree al bijna gelijk aan de verkoop van 10 euro aan spel.
In buurthuizen etc wordt toch ook vaak een bijdrage voor de ruimte gevraagd? Ik vind het niet zo heel raar.

Voor mijn winkel zal ik gewoon tafels beschikbaar stellen om te spelen tenzij het hierdoor altijd te druk is, en ik zal ook voorrang geven aan spellen die in de winkel zelf gekocht zijn.
Als ik entree zou vragen dan zou er ook wel iets tegenover staan, bijvoorbeeld prijzen op een Magic Tournooi, consumpties etc. Mox lijkt me een goed voorbeeld, daar loopt bijvoorbeeld een mooie samenwerking met de febo, ook mag je daar gewoon zelf eten meenemen tenzij hetzelfde ook in de winkel wordt verkocht.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 27 jun 2019, 16:13 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2651
Woonplaats: Etten-Leur
Ligt inderdaad aan veel factoren.

Gratis eten en drinken bieden kunnen ze niet. Rekenen ze een euro voor een blikje cola of 2.50 voor een glas? Dat maakt al groot verschil.

Kunnen mensen zelf spellen kiezen om uit te proberen of zij dit releases dan is het anders dan als oudere versleten demospellen op tafel liggen.

Is er een personeelslid dat de spellen uitlegt of doen deelnemers dat zelf.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 28 jun 2019, 09:35 
Spellen aan den Rijn
Avatar gebruiker

Berichten: 1976
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Ik ben even de advocaat van de duivel:

Let even op de APV en DHW.
Als de gemeente streng is en er geen horeca toegestaan is kun je problemen krijgen. Zeker als je ook alcohol gaat schenken (gratis of betaald) moet je gaan uitkijken.
En hoe zit het met de openingstijden van de winkel in de avonduren? Mogen er dan ook nog spellen verkocht worden?

Mits al deze voorwaarden niet in de weg staan en je zonder bekeuring of andere lastige vragen van ambtenaren de winkel voor spelplezier kan opengooien heb je uiteraard mijn zegen.

Ik ben voorstander van dit soort initiatieven. Hoe meer spelplezier overal hoe meer vreugd.

_________________
Everybody has the right to play...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: vr 28 jun 2019, 10:24 
Grote Dienaar
Avatar gebruiker

Berichten: 144
Woonplaats: Almere
Klopt helemaal, ik zou alleen blikjes, repen, zakjes chips etc aanbieden, geen alcohol en geen bereid voedsel ivm. vergunningen.
Wat betreft openingstijden, in Almere mag iedere winkel iedere dag open zijn van 6:00 tot 22:00, ik moet nog uitzoeken of ik de overige twee uur de winkelruimte mag gebruiken en de kassa bijvoorbeeld dicht moet doen, of dat de deuren om 22:00 dicht moeten zijn.
Uitzonderingen kunnen altijd worden aangevraagd bij de gemeente, maar afhankelijk waar je woont kost dit tientallen euro's per keer, of een paar honderd euro als je op meer permanente basis tot bijvoorbeeld middernacht open zou willen zijn, of misschien nog later als je echt fanatieke dingen wil aanbieden (zoals middernacht pre-release voor Magic sets etc.).


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 28 jun 2019, 11:17 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2651
Woonplaats: Etten-Leur
Of je inkomsten vraagt hangt ook van de mentaliteit van klanten in de regio af.

Zijn er in de omgeving veel trouwe klanten die na het spelen als ze het spel leuk vinden, het ook kopen kunr je overwegen geen geld voor de speelsessie te vragen.

Er zijn ook gebieden waar mensen altijd op gratis afkomen. Ze komen alleen om gratis spellen te spelen zonder intentie van aanschaf of kopen het online bij de goedkoopste aanbieder als ze toch willen kopen. Deze groep wordt dan terecht pm een bijdrage gevraagd.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 28 jun 2019, 11:54 
Avatar gebruiker

Berichten: 2092
Woonplaats: Eindhoven
Je kan ook entree vragen en datzelfde entreebewijs als kortingsvoucher laten gelden (op dezelfde avond, die week, maand...) of stempeltjes verzamelend een spel bij elkaar laten sparen.
Op die manier hou je freeriders af en geef je je gasten een aanmoediging om te kopen wat ze leuk vinden.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 29 jun 2019, 16:03 
3. Puerto Rico (2002)
Avatar gebruiker

Berichten: 2892
Woonplaats: Noord-Brabant
Die optie van Jerome vind ik een goede of bij zoveel x entree betalen krijg je bijv 20% korting op een spel.

Ik was hier een beetje benieuwd naar omdat de winkelier in de buurt hieraan zit te denken.
De tafels en stoelen moeten tot nu toe elke keer door de spelers zelf gepakt en opgeruimd worden en er worden nu al consumpties verkocht. Uiteraard geen alcohol.

Nu heeft deze winkelier juist meer spellen verkocht dankzij de spelletjes die ik mee neem en andere spelers dus via mij in de winkel van de winkelier uitproberen. Met name van een kaartspelletje zijn zo al zeker 5 exemplaren verkocht. Een bedankje daarvoor krijg en hoef ik er niet eens voor.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 29 jun 2019, 19:56 
7. "Black-out" (1939)
Avatar gebruiker

Berichten: 318
Als er spellen worden uitgelegd vind ik een vergoeding wel op zijn plaats. Als dan ook nog de entree wordt omgezet naar korting op je volgende aanschaf, bv via een spaarkaart lijkt me dat heel sympathiek.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 03 jul 2019, 14:19 
Veenboer

Berichten: 186
Ik bezocht vol enthousiasme de spellenavonden van een lokale winkel. Toen zij 2 euro toegang gingen vragen voor vrij spelen ontmoedigde dat me behoorlijk. Ik begrijp waarom ze er voor kozen, gun ze van harte om een rendabele manier te vinden om voor zulke dingen open te kunnen zijn, maar het voelt erg verkeerd om een winkel te betalen om er binnen te zijn.

Wat in de praktijk gebeurde was dat de ruime meerderheid van de mensen die er kwamen spelen nooit of uiterst zelden iets kochten. Ik hoorde zelf niet bij die groep. Niet dat ik echt elke keer wat kocht, maar toch wel regelmatig en ook duurdere spellen. Ze beaamden dit ook zelf.

Bij een toegang = korting regeling zoals eerder gesuggereerd werd, was ik waarschijnlijk net zo enthousiast blijven langs komen. Ze zijn uiteindelijk met vrij spelen gestopt, weinig mensen bleven komen en nog steeds kwam er niet genoeg binnen. Nu doen ze alleen nog tournooien, maar daar heb ik niet heel veel mee.

Toegang vragen kan best, maar ik zou zeker adviseren te denken over alternatieven.

_________________
Spellenclub Vrij & Blij


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 03 jul 2019, 15:19 
Locomotief

Berichten: 32
Woonplaats: Haarlem
In Haarlem zit the boardroom, een spellencafe in een spellenwinkel (spellenhuis). Daar betaal je 5 euro om een hele dag te kunnen spelen. Daarvoor krijg je 10% korting in de winkel en toegang tot bijna 500 spellen die je dan kunt spelen.
Ze serveren ook eten en alcohol.

Ik ben er zelf nooit geweest :oops:, maar het lijkt behoorlijk populair.


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
18 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Spellencafé  
 Feed - Onderwerp - Spellenwinkel en entree of contributie voor spellenavondje?  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®