Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




10 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 18 sep 2020, 10:22 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1198
Woonplaats: Woerden
(met excuses voor de e accent aigu waar ik het knopje voor kwijt ben)

Geintrigeerd door een quote van Amethyst141 "Er zijn wel een aantal spellencafé's in Nederland, zoals de Boardroom in Haarlem en Den Haag." ben ik benieuwd naar jullie ervaringen.

1. Zijn er andere bordspelcafes dan deze?
2. Wat heb je daar gespeeld?
3. Vond je wat je zocht, of speelde je wat werd aangeraden?
4. Moest je lang wachten voor een tafeltje of een exemplaar van een spel?
5. Wat heb je gespeeld maar toch niet gekocht?
6. Met welke voorbereiding ben je erheen gegaan?

Ik ben naar slechts 1 cafe geweest, in Antwerpen, zonder enige voorbereiding of wensenlijstje of inventaris.
Vond het een erg prettige locatie. Was vooral benieuwd, en handige basis om uit te gaan. Gespeeld: Honshu, Quirky Circuits, 7wDuel. Waard was aardig, en zelf enthousiast, raadde qc aan. Er was plek genoeg, maar omdat 7wd al gespeeld werd deden we qc. Erg getwijfeld om 7wd te kopen maar toch niet gedaan omdat ik het maar soso vond. Omdat we er al sliepen voelde ik me niet schuldig om niets te kopen ;-)


[EDIT: https://nl.ccm.net/faq/4898-hoe-type-je ... oetsenbord maar dan dus de kleine letter e...]

_________________
Hou eigenlijk helemaal niet van bordspellen, maar wel van kaartspellen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 18 sep 2020, 10:55 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 4133
Woonplaats: Geldrop/NL
Met Bordspelcafés heb ik geen ervaring.
Wel met accenten op de e.
Aangezien mijn naar Robèr is.
Wellicht ligt het aan de toetsenbord instellingen.
Maar ik tik altijd eerst de toets met het accent en daarna de e en dan komt er vanzelf een é of è.
Althans zo werkt het bij mij op de laptop.
Op een smartphone of tablet is het vaak een kwestie van de e ingedrukt houden en dan komt er een popup met keuzes voor accenten.

Sorry voor deze off-topic.
Maar ik ben namelijk nog al gehecht aan mijn accent.
En vind het dan ook vaak jammer als mensen hem "vergeten" :angel:

_________________
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: za 19 sep 2020, 09:41 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1198
Woonplaats: Woerden
rober schreef:
Maar ik tik altijd eerst de toets met het accent en daarna de e en dan komt er vanzelf een é of è.
Althans zo werkt het bij mij op de laptop.
:angel:

Jouw instelling is waarschijnlijk NL. Omdat ik onbewust blijkbaar allerlei duistere toetscombinaties indruk vliegt de taalinstelling steeds naar een andere taal, dat is nog irritanter dan gewoon copypasten, dus ik heb maar 1 taal, nl us..

_________________
Hou eigenlijk helemaal niet van bordspellen, maar wel van kaartspellen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: za 19 sep 2020, 09:43 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1198
Woonplaats: Woerden
rober schreef:
Op een smartphone of tablet is het vaak een kwestie van de e ingedrukt houden en dan komt er een popup met keuzes voor accenten.
handig, wist ik niet. Thanks.

_________________
Hou eigenlijk helemaal niet van bordspellen, maar wel van kaartspellen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: za 19 sep 2020, 20:08 
Professor Pimpel
Avatar gebruiker

Berichten: 239
Woonplaats: Beusichem
Kos. Op het ledig erf zijn er kroegen waar je prima een bordspel mag spelen, bij sommigen liggen ze er zelfs in de kast.

Toen ik vorig jaar in Amersfoort was, was er speciaal een cafe dat was ingericht om erbij een bordspel te spelen.

In Utrecht heb je ook The Joker, het Lab en Subcultures waar mensen in de winkel bordspellen spelen. Dan moet je het wel treffen met iemand die een spel heeft wat je net wilt spelen. Maar spellen niet een keer kunnen uitproberen ergens lijkt me in regio Utrecht echt onmogelijk.

_________________
"Rock over London. Rock on Chicago."


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 21 sep 2020, 11:02 
Grote Dienaar
Avatar gebruiker

Berichten: 144
Woonplaats: Almere
Je hebt idd de Boardrooms in Haarlem en tegenwoordig ook in Den Haag, zijn van het Spellenhuis. Er zijn ook genoeg café's waar ze het niet erg vinden als je een spelletje wil spelen op een tafel, en zelfs café's waar ze een gelimiteerde keuze beschikbaar hebben, zoals Vier klaveren in Amsterdam (hier werden/worden ook bijv MTG prereleases georganiseerd).
Amersfoort had kort tegenover Dice n Legends hun Taverne, en het idee was in de toekomst hun winkel en spellencafé bij elkaar te combineren maar de rechtsgeving in Nederland is daar nog niet zo ver mee, helaas zijn ze ook ten onder gegaan voor dit een feit werd. Eerst sloot de Taverne en later is ook de spellenwinkel zelf ermee gestopt (deze mensen zaten achter het Lab in Utrecht voor de nieuwe eigenaar daar deze over nam).

Voordeel van de Boardroom is dat ze een collectie hebben die je kan huren, geloof 5 euro voor onbeperkt spelen per persoon op een dag/avond. Ze hebben deze ook ingedeeld op complexiteit (geloof in 1x Catan, 2x Catan etc.).
Vond zelf dat de verorberingen redelijk duur waren bij de Boardroom, dus je zit echt aan horeca prijzen voor bijv een kopje thee. Bij de meeste spellenwinkels krijg je dat gratis aangeboden, en hier is het deel van de business dus betaal je er 3 euro voor een kop voor.

Ik zou er zelf niet met zoveel voorbereiding en een agenda naar toe gaan, ik zou gewoon gaan voor een leuke avond en zien welke spellen ik kan spelen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 09 okt 2020, 13:51 
Winkelier

Berichten: 38
Bij mijn weten zijn we de enige bordspellen Cafe's in Nederland.
(Dus met een duidelijke focus op alleen bord en kaartspellen en een bibliotheek die daar bij past).
We hebben ongeveer 500 titels staan, voor iedereen zit er wel iets bij. We raden zeker ook spellen aan.
Meestal pakt men iets wat een van hen al kent. De wat meer ervaren spelers die wat nieuws willen, bekijken eerst YouTube en de regels van een specifiek spel voor ze naar ons toe komen.
De meeste gasten reserveren en dat is wel verstandig, zeker in de weekenden.
Wij zien de cafe's als horeca (met bij behorende prijzen en vergunningen) en niet zozeer als showroom voor de winkel. Veel spellen in de bibliotheek zijn inmiddels niet meer in druk. De meeste gasten gaan zonder spel naar huis.

Het klopt dat de regelgeving voor hybride ondernemingen als de onze (winkel/cafe) lastig is. Per gemeente wordt hier ook anders mee om gegaan.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: za 10 okt 2020, 13:45 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1198
Woonplaats: Woerden
Heet dat niet gewoon koppelverkoop in de wet? Hoe dan ook jammer van die Taveerne.

_________________
Hou eigenlijk helemaal niet van bordspellen, maar wel van kaartspellen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: za 10 okt 2020, 13:55 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1198
Woonplaats: Woerden
MickyS schreef:
Kos. Op het ledig erf zijn er kroegen waar je prima een bordspel mag spelen, bij sommigen liggen ze er zelfs in de kast.

Toen ik vorig jaar in Amersfoort was, was er speciaal een cafe dat was ingericht om erbij een bordspel te spelen.

In Utrecht heb je ook The Joker, het Lab en Subcultures waar mensen in de winkel bordspellen spelen. Dan moet je het wel treffen met iemand die een spel heeft wat je net wilt spelen. Maar spellen niet een keer kunnen uitproberen ergens lijkt me in regio Utrecht echt onmogelijk.

Ik ben wel eens op het ledig erf geweest en een meegebracht spelletje gespeeld maar je krijgt er toch het gevoel dat je niet genoeg bestelt van het personeel. Uiteraard kun je er schaken maar dat is niet wat ik bedoel.

De joker is altijd dringen (althans als ik daar ben) en aan de werfkelderzijde kun je zitten maar niet een nieuw spel uitproberen.

Subcultures heeft dat beter geregeld en heeft een kalender althans vorig jaar, maar dat is maar 1 spel per avond en wat zij kiezen.
Het Lab ken ik niet, wat is dat?

_________________
Hou eigenlijk helemaal niet van bordspellen, maar wel van kaartspellen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: za 10 okt 2020, 19:52 
Professor Pimpel
Avatar gebruiker

Berichten: 239
Woonplaats: Beusichem
Het Lab is een spellenwinkel tegenover de Joker. Worden MTG tournooien gehouden en verkopen ook een ruim assortiment aan borspellen. Staan tafels in de winkel waar je kunt spelen. Ik weet echter niet hoe actief daar boardgames worden gespeeld, ik zie meestal magic/warhammer.

_________________
"Rock over London. Rock on Chicago."


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
10 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Spellencafé  
 Feed - Onderwerp - Ervaringen bordspelcafes NL  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Tags

bordspelcafes, bordspelcafés



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®