Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




22 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 24 okt 2020, 08:12 
Matroos

Berichten: 42
Woonplaats: Kapellen (België)
Hoi iedereen,

Ik deed mijn eerste Kickstarter-belofte en ik weet niet of ik er nog een zal doen.

Het ging om het spel "red outpost":
Men beloofde veel exclusieve extra's, en het spel in je huis lang voor de winkels het zouden hebben.
Het spel werd ergens in juni beloofd, maar we zijn nu eind oktober en ik verwacht het spel ergens begin november. Dat corona roet in het eten gooide neem ik de ontwikkelaar niet kwalijk natuurlijk, maar er zijn toch wel enkele gekke dingen. De distributeur in Griekenland waar de spellen voor het Europese continent begin deze week zijn aangekomen uit China, verzend bijvoorbeeld eerst aan handelaars, en pas daarna aan de kickstarter-backers. :eh:

Ik merk dat een plaatselijke winkel het spel eind deze maand al te koop aanbiedt; voor een prijs (inclusief verzending) van 44 euro. Ik heb (inclusief verzendkosten) 41,5 euro betaald , dus ik krijg ongeveer 2,5 euro in mijn voordeel. In Duitsland (voor mij een klein uitstapje over de grens) wordt het spel al in de winkels verkocht, voor lagere prijzen dan in mijn plaatselijke winkel.
Ik bestelde ook "sleeves" voor de kaarten voor maar één dollar, dus nog geen euro, (wat wel een leuk gebaar was van de ontwikkelaars), dus ik bespaarde daar nog eens ongeveer 1,5 euro. Aan de andere kant heb ik al opmerkingen gelezen van mensen uit andere werelddelen waar het spel wel al is aangekomen dat de sleeves de verkeerde maat hebben (te lang) ...

Dus dat is 5 euro die ik heb gewonnen (afhankelijk van de winkel die ik kies, kan het zelfs minder zijn dan 5 euro). Aan de andere kant, ik heb reeds lang geleden al betaald en de game wordt inmiddels verkocht via de reguliere detailhandel, terwijl ik nog steeds op mijn exemplaar wacht.
Ik weet niet zeker of ik vind dat 5 euro dat waard is.

De Kickstarter extra's zijn leuk, maar deze "deluxe" versies zijn momenteel ook te koop in de handel, en dus niet echt "exclusief". Ik krijg wel een goed gevoel dat ik op de een of andere kleine manier heb geholpen om een ​​spel op de markt te krijgen, maar 'goed doen' is niet mijn belangrijkste motivatie om een ​​spel te kopen / ondersteunen. Een spel krijgen dat ik leuk vind met iets extra's (en liefst voor het wordt verkocht in winkels) is dat echter wel.

Vinden jullie dat ik een "goede deal" heb? Hebben jullie gelijkaardige ervaringen met kickstarter?


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: za 24 okt 2020, 09:35 
Regenmaker

Berichten: 274
Woonplaats: Groningen
Bij een kickstarter is het altijd handig om eerst te kijken welke onderdelen exclusief voor een Kickstarter zijn. Bij Red Outpost bijvoorbeeld is alleen de "Limited Edition" de enige versie die niet via het reguliere kanaal in de winkel terecht zal komen. Dit zal een winkel niet weerhouden om een eigen pledge te maken.

Elke kickstarter is een risico. Of een spel wordt zeer laat geleverd: ik wacht na vier jaar nog op " Day Night Z". Of er zit een titel tussen die niet aan de verwachtingen voldoet: "Galactic Warlords", "El Dorado" en " Barbarians the invasion" bijvoorbeeld.

Kickstarter blijft volgens mij nog steeds de moeite waard. In de afgelopen jaren zijn er voldoende titels geweest die vernieuwend zijn en veel extra exlusieve content leveren: Zombicide, Blood Rage en Nemesis .

Het belangrijkste is altijd om de Kickstarter pagina goed door door te nemen (FAQ) en op BGG te kijken. Dan kun je een goede inschatting maken wat je mag verwachten.


Laatst bijgewerkt door Nautilus op za 24 okt 2020, 10:01, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: za 24 okt 2020, 09:45 
Burgemeester

Berichten: 1317
Woonplaats: Westmalle
Ik vind het zeker wel de moeite waard, kickstarter in het geheel, maar het hangt sterk af van een heleboel factoren maar dat geef je zelf eigenlijk ook al aan.

Wat je eigen verwachtingen zijn en wat je kan verwachten van de aanbieder. In het geval van Red Outpost was dat een stuk moeilijker omdat het hun eerste (?) project was.

Ik vind een groot stuk van het plezier het volgen van het project tot het geleverd is. Daarom hecht ik bijv. veel waarde aan goede communicatie van de aanbieder dan bijv. een tijdige levering.

Vanaf de zijlijn kan ik met moeite de complexiteit van een kickstarter zien maar ik denk dat het een huzarenstuk is om te volbrengen.

Als je toch nog twijfelt zou ik eerder overschakelen op de veilige projecten, van gerodeerde aanbieders en auteurs.

Verder zijn de groeppledges ook wel interessant om een scherpere prijs te bekomen, o.a. het ondertussen befaamde crowdfinder.be (al zou ik niet 'Red Outpost' er niet als zoekterm ingeven ;)).


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 24 okt 2020, 12:41 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2666
Woonplaats: Etten-Leur
Net als met spellen uit de winkel kun je geluk of pech hebben. Het kan best zijn dat je een eerste druk koopt van een spel met veel fouten. Een half jaar later komt dan een 2e druk uit zonder fouten en soms nog met mooier artwork of luxere onderdelen.

In de winkel is de levertijd wel zeker omdat je het gelijk kan meenemen. Wel kun je in de winkel achter het net vissen. Sommige spellen komen uit in Essen op de beurs en zijn meteen uitverkocht waarbij het lang kan duren voor het in de winkel ligt. Bij KS heb je dot probleem dan weer niet.

Tot nu toe heb ik wisselende ervaringen met KS. De spellen kwamen tot nu toe altijd aan maar soms met een flinke vertraging. Dit is met name het geval als er tijdens de campagne veel stretchgoals bijkomen die worden gehaald. Deze vertragen de productie. Over de kwaliteit van de spellen heb ik tot nu toe geen klagen. Het materiaal was altijd goed.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: za 24 okt 2020, 14:40 
Joker

Berichten: 8
Woonplaats: Omgeving Breda
Ik heb best een redelijk aantal kickstarters gebacked, waaronder Red Outpost, en deze is op vlak van extra fysieke content (in vergelijking met een gemiddelde kickstarter) inderdaad niets bijzonders. Maar het spel ziet er gewoon leuk uit. En ja, er is redelijk wat vertraging, maar ik denk dat 90% van de spellen die ik gebacked heb wel vertraging hebben gehad, dusja. Zolang er goede communicatie is en interactie met de backers (lookin at you, CMON) vind ik het allemaal wel goed.

Het kon ook erger geweest zijn, mijn eerste kickstarter had ik best wel wat betaald en heb ik nog steeds niks van gekregen. Andersom heb ik eentje eens een stuk eerder dan beloofd gehad.

Als je echt garantie wilt wat je krijgt, afwachten tot het in de winkel ligt en mensen er al mee aan de slag geweest zijn I guess :D


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: za 24 okt 2020, 14:50 
Just my luck
Avatar gebruiker

Berichten: 1063
Woonplaats: Groningen
In essentie is Kickstarter een investeringsplatform en geen pre-orderwinkel. Er is de laatste jaren natuurlijk wel wat veranderd nu ook gevestigde uitgevers Kickstarter gebruiken als een populariteitscheck om een spel uit te brengen, maar dan nog.

Als je Kickstarter-spellen gaat benaderen als potentiële koopjes denk ik dat je vaak teleurgesteld gaat zijn. Of je doet het voor de lokkertjes; exclusieve onderdelen, een zogenaamd lagere prijs dan retail of eerdere beschikbaarheid.

Maar onderdelen blijken soms na een paar maand toch niet helemaal exclusief en de winkelprijs blijkt opeens veel lager dan geadverteerd. En een spel eerder binnen krijgen dan retail? Ja, het gebeurt, maar dat zijn wel uitzonderingsgevallen. Meestal wordt een leverdatum niet gehaald en aangezien het Kickstarter geld al binnen is, wordt retail plots belangrijker dan de backers.

En dan heb ik het nog niet gehad over het feit dat Kickstarter-spellen doorgaans ontzettend middelmatig zijn. Veel bling, weinig wol. De positieve uitzonderingen daargelaten.

Ik back zelf zeer conservatief. Ik probeer zo veel mogelijk achtergrondinformatie te achterhalen van de makers en ontwerpers en doorloop fora om een idee te krijgen van een spel. Maar zeker bij een eerste Kickstarterproject van iemand is dat lastig. En daar is dan ook de grootste kans op teleurstelling.

Maar hé, soms komt er een leuke groepspledge voorbij en kan dat net het duwtje zijn waardoor ik toch instap; De wetenschap dat je er waarschijnlijk niet al te veel geld op gaat verliezen bij doorverkopen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 24 okt 2020, 19:49 
Matroos

Berichten: 42
Woonplaats: Kapellen (België)
hoi!

Bedankt iedereen voor jullie bijdrage! Misschien moet ik er inderdaad wat anders tegenaan kijken, maar voor mij was deze eerste kickstarter toch niet wat ik had gedacht.
Maar zoals gezegd, ik had het misschien te mooi ingeschat :)


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: za 24 okt 2020, 20:16 
2. Pax Renaissance (2016)
Avatar gebruiker

Berichten: 135
Woonplaats: Zoetermeer
Ik kickstarter vooral om uitgevers die ik interessant vindt het financieel wat makkelijker te maken om op de markt te komen/blijven. Dus in die zin loont het zeker.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 24 okt 2020, 20:38 
Stamhoofd
Avatar gebruiker

Berichten: 528
Woonplaats: Maassluis
Je moet bij een kickstarter zeker niet de verwachting hebben dat je goedkoper uit bent of het spel veel sneller in bezit hebt. Ik doe het vooral
- omdat ik het leuk vind om een spel/project te zien ontwikkelen met eventuele aanpassingen of uitbreidingen;
- een (gevoel te hebben een) aandeel te hebben in de totstandkoming van een spel;
- voor een deluxe versie die later meestal wat moeilijker verkrijgbaar is, eventueel met wat add-ons die je naar eigen wens samen kan stellen;
- de spanning of de inschatting en verwachting van een spel ook daadwerkelijk juist blijkt.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 24 okt 2020, 22:21 
Critico

Berichten: 2165
Woonplaats: Zaamslag
Ik zie je klagen over 2 zaken.

1 het ligt eerder in de winkel dan bij jou. Dit is er 1 die idd nooit echt leuk is, maar kan idd gebeuren door een distributeur ergens. Maar nogmaals ; terechte klacht

2 Je bent niet echt goedkoper uit. In het kort, ik denk niet dat je ooit goedkoper uit zult zijn voor een KS dan voor retail. Maar daarom moet je het ook niet doen.

KS pledgen gaat niet over goedkoper krijgen. KS pledgen gaat over dat je helpt iemand zijn droom te vervullen en daarvoor hoop je een leuk iets terug te krijgen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 25 okt 2020, 09:52 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2666
Woonplaats: Etten-Leur
Dat laatste gold vroeger. Maar er zijn zoveel uitgevers die meerdere KS doen dat het meer een distribitieplatform is dan iemand zijn droom waarmaken.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 25 okt 2020, 11:34 
6. Fresh Fish (2014)
Avatar gebruiker

Berichten: 135
Woonplaats: Zoetermeer
Edwin84 schreef:
Dat laatste gold vroeger. Maar er zijn zoveel uitgevers die meerdere KS doen dat het meer een distribitieplatform is dan iemand zijn droom waarmaken.
Ook voor veel uitgevers (niet allemaal op KS) geldt dat ze de productie eigenlijk niet kunnen voorschieten. Aangezien die spellen anders niet zouden komen is het nog steeds soort van de droom laten waarmaken. Van wat ik meekrijg zitten we niet in een heel rijke branche.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 25 okt 2020, 18:55 
Stidjen Plays Solo
Avatar gebruiker

Berichten: 1448
Woonplaats: Hapert
Saaur schreef:
Edwin84 schreef:
Dat laatste gold vroeger. Maar er zijn zoveel uitgevers die meerdere KS doen dat het meer een distribitieplatform is dan iemand zijn droom waarmaken.
Ook voor veel uitgevers (niet allemaal op KS) geldt dat ze de productie eigenlijk niet kunnen voorschieten. Aangezien die spellen anders niet zouden komen is het nog steeds soort van de droom laten waarmaken. Van wat ik meekrijg zitten we niet in een heel rijke branche.

Hoewel sommige uitgevers twijfelachtig handelen op Kickstarter (zij zien het dan echt als veredeld preorder- danwel stockdump-platform (zie de Time Machine van CMON) zijn er nog steeds wel degelijk mensen die hun droom proberen waar te maken met Kickstarter. Wanneer je je van tevoren een beetje inleest in het project dan kun je als het goed is wel proeven hoe groot of klein die speler is.

_________________
Recent speelde ik...

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: zo 25 okt 2020, 19:23 
Genius
Avatar gebruiker

Berichten: 5846
Woonplaats: Woerden
Stijnhoofd schreef:
Saaur schreef:
Edwin84 schreef:
Dat laatste gold vroeger. Maar er zijn zoveel uitgevers die meerdere KS doen dat het meer een distribitieplatform is dan iemand zijn droom waarmaken.
Ook voor veel uitgevers (niet allemaal op KS) geldt dat ze de productie eigenlijk niet kunnen voorschieten. Aangezien die spellen anders niet zouden komen is het nog steeds soort van de droom laten waarmaken. Van wat ik meekrijg zitten we niet in een heel rijke branche.

Hoewel sommige uitgevers twijfelachtig handelen op Kickstarter (zij zien het dan echt als veredeld preorder- danwel stockdump-platform (zie de Time Machine van CMON) zijn er nog steeds wel degelijk mensen die hun droom proberen waar te maken met Kickstarter. Wanneer je je van tevoren een beetje inleest in het project dan kun je als het goed is wel proeven hoe groot of klein die speler is.


En juist van die mensen die hun droom proberen waar te maken komt meestal ondermaatse tot middelmatige meuk.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: zo 25 okt 2020, 19:25 
6. Fresh Fish (2014)
Avatar gebruiker

Berichten: 135
Woonplaats: Zoetermeer
De een z’n middelmatige meuk is de ander z’n top 10 spel.... Grote publishers zijn wat mij betreft de middelmaat (en daar doe im t niet voor)

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
22 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Spellencafé  
 Feed - Onderwerp - Kickstarter? Loont het de moeite? Ik twijfel...  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Tags

Kickstarter



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®