Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





49 berichten | Pagina 1 van 4 | Ga naar pagina: 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 17 jan 2021, 15:05 
Completionist
Avatar gebruiker

Berichten: 2219
Woonplaats: Den Haag
Een post in het Italiaans op Twitter lijkt aanleiding voor Board & Dice om expliciet afstand te nemen van designer Daniele Tascini, zowel van zijn woorden als van de samenwerking.

https://boardanddice.com/about/statemen ... e-tascini/

Het lijkt onduidelijk wat dit betekent voor Tabanussi.

_________________
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: zo 17 jan 2021, 15:25 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2668
Woonplaats: Etten-Leur
Wat heeft hij dan gezegd? Mensen zijn tegenwoordig zo op hun teentjes getrapt. Was het echt zo erg wat hij zei?


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 17 jan 2021, 15:31 
Zwarte Piet
Avatar gebruiker

Berichten: 4025
Edwin84 schreef:
Wat heeft hij dan gezegd? Mensen zijn tegenwoordig zo op hun teentjes getrapt. Was het echt zo erg wat hij zei?

Ik kom er ook nog niet achter; ken geen woord Italiaans en vertalingen kunnen subjectief zijn. De ene persoon op Twitter reageert met “wat een racist!”, de ander “hij gaf juist weerwoord”. Of het nou terecht is of niet, de cancel culture begint groot te worden...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 17 jan 2021, 15:42 
Burgemeester

Berichten: 1317
Woonplaats: Westmalle
maxitaxi777 schreef:
Edwin84 schreef:
Wat heeft hij dan gezegd? Mensen zijn tegenwoordig zo op hun teentjes getrapt. Was het echt zo erg wat hij zei?

Ik kom er ook nog niet achter; ken geen woord Italiaans en vertalingen kunnen subjectief zijn. De ene persoon op Twitter reageert met “wat een racist!”, de ander “hij gaf juist weerwoord”. Of het nou terecht is of niet, de cancel culture begint groot te worden...


Staat ondertussen vertaald in het Engels ...

Er wordt tegenwoordig inderdaad nogal snel 'veroordeeld' of gegoocheld met allerlei termen maar allicht zal men zulk getalenteerd ontwerper niet zomaar aan de kant zetten.

Of begint hier een Tascini-gate? :crazy:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 17 jan 2021, 15:52 
Completionist
Avatar gebruiker

Berichten: 2219
Woonplaats: Den Haag
Ik heb alleen een Google Translate vertaling zien circuleren en op basis daarvan zou ik geen conclusies trekken over een uiting in een taal die niet mijn eigen is. Tascini heeft een reactie op de ophef geplaatst op zijn Facebookpagina.

_________________
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: zo 17 jan 2021, 16:04 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
edit: link verwijderd, was niet relevant wegens al 7 jaar oud :think:

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Laatst bijgewerkt door The Iced One op zo 17 jan 2021, 19:55, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 17 jan 2021, 16:09 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6699
Woonplaats: Leusden
Het lijkt erop dat Efka Bladukas van No Pun Included deze affaire op Twitter heeft aangejaagd.

Info: https://twitter.com/NoPunIncluded/statu ... 7856461833

Ik spreek geen Italiaans en heb dus geen beeld bij de tekst van Tascini.

Los van de casus vind ik onderdelen van de verklaring van Board&Dice dubieus. Die uitgever lijkt aan te geven helemaal geen boodschap te hebben aan context, duiding en intenties. Maar wellicht speelt ook hier een taalbarrière (Engels is immers niet hun eerste taal).


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: zo 17 jan 2021, 16:15 
Completionist
Avatar gebruiker

Berichten: 2219
Woonplaats: Den Haag
Erwin schreef:
Los van de casus vind ik onderdelen van de verklaring van Board&Dice dubieus. Die uitgever lijkt aan te geven helemaal geen boodschap te hebben aan context, duiding en intenties. Maar wellicht speelt ook hier een taalbarrière (Engels is immers niet hun eerste taal).


Kan je nagaan; Polen die in het Engels reageren op een bericht in het Italiaans. Er is een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat ergens iets verloren gegaan is in vertaling...

_________________
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: zo 17 jan 2021, 16:24 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2668
Woonplaats: Etten-Leur
Wat een ophef. Om niks. Hoe hij en zijn vrienden elkaar noemen moeten ze toch zelf weten? Wellicht noemen ze hem met een geuzennaam melkpak.

De term Negro en alles in alle talen wat daar op lijkt komt van het Latijnse woord voor zwart. Waarschijnlijk zegt hij donkere mensen en komt dat vanuit Italiaans over als N woord.
Tegenwoordig verspreek je jezelf al heel snel in de ogen van de cancelcultuur.

Laatst begon iemand over racisme en toen ik witte mensen blanken noemde was ik gelijk racist. Want blank impliceert blijkbaar dat dat superieur is ofzo. Hetzelfde als je een normaal gesprek hebt over immigratie. Eerst was het buitenlanders, toen allochtonen, toen mensen niet in Nederland geboren en zo kun je door blijven gaan maar het om de boodschap die je brengt. Niet om per ongeluk een woord gebruiken wat voorheen normaal was maar dat je niet hebt meegekregen dat hetzelfde weer anders genoemd wordt.

Denk dat dat hier ook een deel mee speelt.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 17 jan 2021, 21:40 
Completionist
Avatar gebruiker

Berichten: 2219
Woonplaats: Den Haag
De Italiaanse Clara schrijft op Facebook aan Board&Dice:

Dear Board and Dice, I write as someone who does not play many board games. My husband, who is a huge fun, drove my attention to this issue, asking for my opinion as a native speaker. I am concerned not about your statement - I would take it as a given that you are against discrimination, this is a duty, no discriminatory behaviour should be condone- but what concerns me is the poor evidence you have that this was a case of discrimination - that you have poor evidence is clear also from the fact that the translation you have relied on, of Mr Tascini's post does not make sense in English. I have never met, or I assume never even played any of Tascini's games, but I went into the trouble to read his statement in the original language. The statement has offended many people, many belonging to vulnerable and often marginalized groups. It is unacceptable that this was the consequence of bad framing and translation. I would get your translators (context matters in translation by the way) up to certain standards. You risk to be liable for defamation here. Even worse, you will have led many believe - wrongly - that Tascini has attacked a particular category of people. This way, you would be responsible for perpetrating the hurt that some might have felt - needlessly, given that this is a classic example bad (maybe even interested?) reporting - and you will also be responsible for ruining the career of someone whose job is to design table games. In addition, by taking up this position, you would also need to be consistent and make sure that none of your board games can be ever criticized for any content which might (or might not) be interpreted in different ways. Happy to elaborate more on this. To summarize, your position seems misinformed and what is more hurtful for me as a person (not as a client), as someone who sympathises with all who hurt here (marginalized group and someone who might have been unjustly accused) is that your position perpetrates divisions and pain, rather than helping mutual understanding, potentially forgiveness and rather than indicating a way forward.

Later geeft ze een vertaling; haar moedertaal is Italiaans:

'Have ogress always been represented as being 'black' (reference here is to the colour)?? + (questioning emoticon). This (it is unclear what 'this' refers to, because whoever took the photo did not take a photo of what was earlier in this threat/conversation) proves the bad faith or short sightedness of all those who support these sort of arguments (again, here we don't know which arguments he is referring to, we have no previous context photoed). In the fantasy world you have a distinction between light and darkness. (according to this distinction) what is evil ('male' is the word in Italian for evil) is often portrayed as dark. But how can one draw an analogy between this representation (referring to the stereotypical representation of evil in the fantasy world) and the skin colour of people from Africa?? Also, talking about black skin makes no sense as people's skin have different colours. Skins can be light dark, tanned like us Italians are, dark brown, etc. I will never call people of colour 'black', because their skin is not black. I have many friends originally from Africa. I will never refer to their gender/skin type (here, given that 'gender' can be translated in Italian in several ways, without any previous context it is impossible to understand whether he referred to the skin type or to the gender) because they are NOT black, why should I ever make a distinction (between people) on the basis of their gender or race? If I refer to them as 'nigger', while we are among us (in amicizia) they do not take it as an offence because the meaning of words changes with the context.

De geest is uit de fles; er zal nog lang door velen over gesoebat worden maar de kans dat Board&Dice rectificeert en de samenwerking herstel lijkt me klein.

Linksom of rechtsom: een paar mensen bij Board&Dice hebber en vandaag en de komende dagen een flinke kluif werk aan.

Mag een slotje op.

_________________
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: zo 17 jan 2021, 22:00 
Zwarte Piet
Avatar gebruiker

Berichten: 4025
Dus dat wordt Board&Dice cancellen ipv Daniele Tascini :lol:?

Geintje, uiteraard, wat mij betreft cancellen we niets of niemand. Leuke spellen speel ik met veel plezier, wie ze ook ontwerpt of uitgeeft! Daar gaat het toch tenslotte om in deze fantastische hobby :).


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 17 jan 2021, 22:04 
Avatar gebruiker

Berichten: 2096
Woonplaats: Eindhoven
De bordspellenwereld begint steeds meer te lijken op de harde buitenwereld.
Ik weet het niet hoor, hoe het precies met Tascini zit, maar die hele cancel culture zint mij niks.
Binnen 24 uur wordt de man compleet afgefakkeld. Ik ben benieuwd of nou ook zijn spellen op de (virtuele) brandstapel gegooid worden.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 17 jan 2021, 22:27 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6699
Woonplaats: Leusden
Jerome schreef:
De bordspellenwereld begint steeds meer te lijken op de harde buitenwereld.
Ik weet het niet hoor, hoe het precies met Tascini zit, maar die hele cancel culture zint mij niks.
Binnen 24 uur wordt de man compleet afgefakkeld. Ik ben benieuwd of nou ook zijn spellen op de (virtuele) brandstapel gegooid worden.


De PC-politie op Twitter lijkt zijn spellen al in de ban te doen.

Ik heb geen moeite met keihard tegengas op bewezen racisme en discriminatie (sterker nog, ik juich het toe), maar de hysterie en de onzorgvuldigheid waarmee labiele Twitterego's van alles en nog wat proberen te cancellen stuit mij tegen de borst.

Een Duitse blogger en spelauteur doet ook een duit in het zakje (waarbij ik op het eerste gezicht niet het idee krijg dat deze Peer zich grondig in de casus heeft verdiept. Riekt eerder naar het vertaald napraten van Amerikaanse en Engelse voorgangers): https://www.spielbar.com/wordpress/2021/01/17/21348/


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: zo 17 jan 2021, 22:39 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2668
Woonplaats: Etten-Leur
In een stukje van 1 van de.posts hierboven werd de beste man ook racistisch bevonden omdat er in Tzolkin een paar fouten blijken te zitten als het om de Maya cultuur gaat. De boeren met branden fakkels vinden dat een auteur meer moeite moet doen om te zorgen dat alle feiten in het spel historisch juist is en eer doet aan de cultuur.

Ik vraag mij dan af of wij ook boos mogen zijn op Hollywood als een dorp in Nederland weer eens wordt afgebeeld als bijna middeleeuws wat betreft kledij en de inrichting van de huizen maar dan wel met smartphones.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 18 jan 2021, 13:38 
Grote Dienaar
Avatar gebruiker

Berichten: 144
Woonplaats: Almere
Dat lijkt me dan een bij effect van eerst je spel designen en daarna een klein laagje thema erover heen doen. Als je iemand hebt die echt om het thema geeft en er ook alles over weet zal je minder snel dit soort fouten tegenkomen.

Van mij mag je best boos worden als je Nederland op die manier afgebeeld ziet worden, voor mij gaat het meestal om de bedoeling, en die is zelden beledigend bedoeld.

Ik erger me ook aan de hele woke/PC/SJW/cancel cultuur, waarbij bijvoorbeeld een Magic kaart "Destroy all black creatures" word gezien als racistisch, terwijl de variant "Destroy all white creatures" gewoon mag blijven bestaan.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
49 berichten | Pagina 1 van 4 | Ga naar pagina: 1, 2, 3, 4  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Spellencafé  
 Feed - Onderwerp - Board & Dice neemt afstand van Daniele Tascini  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Tags

Daniele Tascini



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®