De vorige versie van dit topic (
spellencafe/topic34338.html) lijkt helaas onherstelbaar beschadigd. Dat is jammer want er ontstaan vaak leuke discussies en suggesties voor spellen. Ik vind het zelf in elk geval altijd leuk om te lezen niet alleen wat er gespeeld is, maar ook waarom, dat wil zeggen: hoe beviel het? Wat vond je van het spel, wat was er leuk aan, of misschien minder leuk?
Iris_ schreef:
pieter.schutz schreef:
Ja, eigenlijk is het hele draadje behoorlijk aan gort. Misschien maar gewoon een nieuwe beginnen?
Bij deze dus! Ik begin dan met mijn update over november.
In oktober kwam mijn ene Spiel aanwinst voorbij (Findorff), wat een zware teleurstelling was, en welke nu reeds op weg is naar een bgg user in Italië. Nu is het de beurt aan de andere aanwinst, Ragusa... hoe zal die het doen?
Orleans
Maar we beginnen met een van de eerste (volgens mij) bag builders, Orleans. En eigenlijk een beetje een raadsel voor mij. Want ik zit keer op keer te zeuren (ook in dit topic) over gebrek aan interactie in spellen, en volgens mij is de interactie in Orleans, zeker met 2 spelers, ook niet bepaald torenhoog. Het is vooral een beetje voorstaan op een spoor, een beetje spullen wegpakken op de kaart, dat soort dingetjes... en toch, op 1 of andere manier, spreekt het mij meer aan. Misschien is het door de grotere overzichtelijkheid van het spel i.t.t. een spel met een grote stapel kaarten die je bij de eerste paar potjes nog helemaal niet kent. Ik kan het niet helemaal verklaren vrees ik...
Terra Mystica
Voor het eerst met 4 ipv de gebruikelijke 2, en dat helpt wel, want dan kom je elkaar echt een heel stuk meer tegen op de kaart, op de vier sporen, en op de vakjes met speciale acties. Wat mij betreft een spel wat goed in elkaar zit en waar je flink je tanden in kunt zetten, ook door de afwezigheid van willekeur nadat het spel is opgezet.
Furnace
2 1/2 ster past eigenlijk precies, in de zin dat het bij wijze van 5 sterren is voor de biedfase, waar je echt probeert in te schatten wat de anderen gaan doen en waar je op een leuke manier zit te twijfelen welk nummer je het beste kunt neerzetten om zo veel mogelijk "compensatie" (grondstoffen) te krijgen maar niet de kaart zelf.
Helaas volgt daarna fase 2, volledig solitair, waar je met AP op de loer allen met het hoofd naar beneden zoveel mogelijk punten uit jouw setje kaarten moet zien te persen. Deze fase duurt steeds langer naarmate het spel vordert en is wat mij betreft totaal niet interessant. Gelukkig duurt het spel wel maar vier rondes, ik denk dat de waardering bij 8 rondes nog een stuk lager was geweest.
Ragusa
Wauw! Deze Spiel aanwinst is nou wèl een succes! Goed, dit was het eerste potje en we moeten eens gaan kijken hoe het met de herspeelbaarheid zit, maar dit smaakt zeker naar meer.
Ben je op zoek naar interessante settings en/of heb je inmiddels een allergie voor grondstoffen als hout, steen en zilver of een spel in het mediterrane gebied, dan ga je het lastig hebben met Ragusa (Ragusa = Dubrovnik). Echter, heb je toch al niks met de setting en gaat het om de spelmechanismes (zoals bij mij het geval is), dan is hier wat leuks te vinden. De acties zijn het plaatsen van huisjes op de hoekpunten van zeshoeken, waarbij vervolgens alle 3 aangrenzende zeshoeken geactiveerd worden. Maar... in de stad betekent dat ook de huisjes van de andere spelers die al op de andere hoekpunten van die zeshoek staan! Dat leid tot het soort afwegingen waar ik van hou: "als ik nu deze zet doe krijgt de ander die actie 3x (en ik 1x)... maar als ik dat niet nu doe kan hij zelf dat huisje plaatsen en krijgt hij de actie 4x!!". Of: "ik kan nu dit schip kopen, maar de ander mag daarna kopen en dat andere schip schuift door, wat hij dan juist wel kan kopen en wat veel punten oplevert..."
Ik smul van dit soort afwegingen en na de eerste paar zetten (een beetje je hout/steen opbouwen) zit Ragusa hier tjokvol mee. Ik weet eigenlijk niet eens meer zeker wie gewonnen heeft omdat ik de spelbeleving zo leuk vond...
Het spel is vrij snel te leren alhoewel op sommige punten de regels een beetje warrig geschreven zijn, en je wat kleine regeltjes hebt die je makkelijk kunt vergeten.
Hanamikoji
Wat mij betreft een uitermate leuk meerderheden spelletje door de manier waarop de vier acties werken. Met, voor de MTG spelers onder ons, als voornaamste acties twee Fact or Fiction achtige overwegingen in het verdelen van de kaarten en het kiezen wat te nemen. Ideaal kort(er) spelletje als afsluiter van de avond.