Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





50 berichten | Pagina 1 van 4 | Ga naar pagina: 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 06 dec 2023, 08:22 
(geen ondertitel)
Avatar gebruiker

Berichten: 308
Woonplaats: Driehuis
De vorige versie van dit topic (spellencafe/topic34338.html) lijkt helaas onherstelbaar beschadigd. Dat is jammer want er ontstaan vaak leuke discussies en suggesties voor spellen. Ik vind het zelf in elk geval altijd leuk om te lezen niet alleen wat er gespeeld is, maar ook waarom, dat wil zeggen: hoe beviel het? Wat vond je van het spel, wat was er leuk aan, of misschien minder leuk?

Iris_ schreef:
pieter.schutz schreef:
Ja, eigenlijk is het hele draadje behoorlijk aan gort. Misschien maar gewoon een nieuwe beginnen?

:thumbup:


Bij deze dus! Ik begin dan met mijn update over november.
In oktober kwam mijn ene Spiel aanwinst voorbij (Findorff), wat een zware teleurstelling was, en welke nu reeds op weg is naar een bgg user in Italië. Nu is het de beurt aan de andere aanwinst, Ragusa... hoe zal die het doen?

:ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster: Orleans
Maar we beginnen met een van de eerste (volgens mij) bag builders, Orleans. En eigenlijk een beetje een raadsel voor mij. Want ik zit keer op keer te zeuren (ook in dit topic) over gebrek aan interactie in spellen, en volgens mij is de interactie in Orleans, zeker met 2 spelers, ook niet bepaald torenhoog. Het is vooral een beetje voorstaan op een spoor, een beetje spullen wegpakken op de kaart, dat soort dingetjes... en toch, op 1 of andere manier, spreekt het mij meer aan. Misschien is het door de grotere overzichtelijkheid van het spel i.t.t. een spel met een grote stapel kaarten die je bij de eerste paar potjes nog helemaal niet kent. Ik kan het niet helemaal verklaren vrees ik...

:ster: :ster: :ster: :ster: :geenster: Terra Mystica
Voor het eerst met 4 ipv de gebruikelijke 2, en dat helpt wel, want dan kom je elkaar echt een heel stuk meer tegen op de kaart, op de vier sporen, en op de vakjes met speciale acties. Wat mij betreft een spel wat goed in elkaar zit en waar je flink je tanden in kunt zetten, ook door de afwezigheid van willekeur nadat het spel is opgezet.

:ster: :ster: :halfster: :geenster: :geenster: Furnace
2 1/2 ster past eigenlijk precies, in de zin dat het bij wijze van 5 sterren is voor de biedfase, waar je echt probeert in te schatten wat de anderen gaan doen en waar je op een leuke manier zit te twijfelen welk nummer je het beste kunt neerzetten om zo veel mogelijk "compensatie" (grondstoffen) te krijgen maar niet de kaart zelf.
Helaas volgt daarna fase 2, volledig solitair, waar je met AP op de loer allen met het hoofd naar beneden zoveel mogelijk punten uit jouw setje kaarten moet zien te persen. Deze fase duurt steeds langer naarmate het spel vordert en is wat mij betreft totaal niet interessant. Gelukkig duurt het spel wel maar vier rondes, ik denk dat de waardering bij 8 rondes nog een stuk lager was geweest.

:ster: :ster: :ster: :ster: :halfster: Ragusa
Wauw! Deze Spiel aanwinst is nou wèl een succes! Goed, dit was het eerste potje en we moeten eens gaan kijken hoe het met de herspeelbaarheid zit, maar dit smaakt zeker naar meer.
Ben je op zoek naar interessante settings en/of heb je inmiddels een allergie voor grondstoffen als hout, steen en zilver of een spel in het mediterrane gebied, dan ga je het lastig hebben met Ragusa (Ragusa = Dubrovnik). Echter, heb je toch al niks met de setting en gaat het om de spelmechanismes (zoals bij mij het geval is), dan is hier wat leuks te vinden. De acties zijn het plaatsen van huisjes op de hoekpunten van zeshoeken, waarbij vervolgens alle 3 aangrenzende zeshoeken geactiveerd worden. Maar... in de stad betekent dat ook de huisjes van de andere spelers die al op de andere hoekpunten van die zeshoek staan! Dat leid tot het soort afwegingen waar ik van hou: "als ik nu deze zet doe krijgt de ander die actie 3x (en ik 1x)... maar als ik dat niet nu doe kan hij zelf dat huisje plaatsen en krijgt hij de actie 4x!!". Of: "ik kan nu dit schip kopen, maar de ander mag daarna kopen en dat andere schip schuift door, wat hij dan juist wel kan kopen en wat veel punten oplevert..."
Ik smul van dit soort afwegingen en na de eerste paar zetten (een beetje je hout/steen opbouwen) zit Ragusa hier tjokvol mee. Ik weet eigenlijk niet eens meer zeker wie gewonnen heeft omdat ik de spelbeleving zo leuk vond...
Het spel is vrij snel te leren alhoewel op sommige punten de regels een beetje warrig geschreven zijn, en je wat kleine regeltjes hebt die je makkelijk kunt vergeten.

:ster: :ster: :ster: :ster: :geenster: Hanamikoji
Wat mij betreft een uitermate leuk meerderheden spelletje door de manier waarop de vier acties werken. Met, voor de MTG spelers onder ons, als voornaamste acties twee Fact or Fiction achtige overwegingen in het verdelen van de kaarten en het kiezen wat te nemen. Ideaal kort(er) spelletje als afsluiter van de avond.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 06 dec 2023, 10:37 
.
Avatar gebruiker

Berichten: 842
Woonplaats: De Meern
Mijn eerdere post was blijkbaar bron van het misgaan, dus ik probeer het nog maar een keer.

Met het spellenspektakel was november weer een goede maand voor nieuwe spelletjes. Sowieso lekker veel gespeeld.

Niew deze maand:
Afbeelding

:ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster: Vlotte geesten * 3
Niet helemaal voor het eerst, maar het was langer geleden dan ik logde wat ik speelde. Deze speelde we op het Spellenspektakel, mijn dochter-van-6 vond deze erg leuk (en is er ook erg goed in)

:ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster: The Resistance * 2
Zoals veel van dit soort deductiespellen is het spel zo leuk als de groep. De groep was goed, maar helaas was het liegen over je rol niet voor alle spelers even makkelijk, dat blijft toch een nadeel. Ik vind het wel leuk hoe iedereen het hele spel mee blijft spelen.

:ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster: Fonkelschat * 2
Op het spellenspektakel gespeeld met xzoon-van-4. Die vond het enorm spannend wat er allemaal zou vallen, zat soms trillend van spanning te kijken. Spel is verder niet zo bijzonder, maar was leuk een keer te doen.

:ster: :ster: :halfster: :geenster: :geenster: Flamme Rouge * 1
Ik had Deze (net als zijn voorganger) nog nooit gespeeld. Het thema sprak me helemaal niet aan. Ik vindt het ook niet echt geweldig. Leuk een keer gespeeld te hebben, maar niet echt voor mij.

:ster: :ster: :ster: :ster: :geenster: De Kwakzalvers van Kakelenburg Junior * 1
Deze vond vooral zoon-van-vier heel erg leuk. Het is een leuke versimpeling van kwakzalvers op een amnier die voor kinderen leuk is. het systeem is soms wel lastig voor ze (vooral niet in je zakje kijken bij het grabbelen).

:ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster: Magische Berg * 1
Een mooi spel met een grappige gimmick, je verplaatst poppetjes op een aflopende heuvel waardoor er knikkers gaan rollen. Liefst wel tegen de tovenaars, maar niet tegen de heksen. Grappig spel, werkt leuk, maar ik ben bang dat het meer gimmigck is dan spel.

:ster: :ster: :geenster: :geenster: :geenster: Dodo * 1
Dit spel is zeker meer gimmick dan spel. Een soort memory met een zandloper, alleen is de zandloper een ei dat langzaam naar beneden rolt. Zoon-van-4 kon de spanning bijna niet aan. Dit zou geen lang leven beschoren zijn.

:ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster: Alhambra: The Red Palace * 1
Ik had de eerste alhambra nooit gespeeld, dus ik kan niet vergelijken, maar dit was wel een aardig spel. Het zou ook wel iets hoger kunnen eindigen met nog een keer spelen, maar lastig te zeggen. Het is enerzijds een leuke puzzel, maar ook goed opletten wat de anderen doen.


Verder gespeeld:
Afbeelding

Carcassonne Junior * 5
Perudo * 5
Memory * 4
Wavelength * 3
The Quacks of Quedlinburg * 2
Yspahan * 2
Fika * 2
Vivid Memories * 1
King of Tokyo * 1
The Fox Experiment * 1
Sweet Mess: Pastry Competition * 1
Kroko Loko * 1
Nucleum * 1
Orléans * 1
Hippocrates * 1
So Clover! * 1
Fun Facts * 1

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 06 dec 2023, 14:28 
8. Race for the Galaxy (2007)
Avatar gebruiker

Berichten: 2078
Woonplaats: Montezuma
pieter.schutz schreef:
Flamme Rouge * 1
Ik had Deze (net als zijn voorganger) nog nooit gespeeld. Het thema sprak me helemaal niet aan. Ik vindt het ook niet echt geweldig. Leuk een keer gespeeld te hebben, maar niet echt voor mij.

Eens. Had zelf ook meer verwacht van Flamme Rouge. Iets te simpel allemaal. Heat vind ik wat dit spelsysteem betreft al beter.

Lord Leuber schreef:
Orléans
Maar we beginnen met een van de eerste (volgens mij) bag builders, Orleans. En eigenlijk een beetje een raadsel voor mij. Want ik zit keer op keer te zeuren (ook in dit topic) over gebrek aan interactie in spellen, en volgens mij is de interactie in Orleans, zeker met 2 spelers, ook niet bepaald torenhoog. Het is vooral een beetje voorstaan op een spoor, een beetje spullen wegpakken op de kaart, dat soort dingetjes... en toch, op 1 of andere manier, spreekt het mij meer aan. Misschien is het door de grotere overzichtelijkheid van het spel i.t.t. een spel met een grote stapel kaarten die je bij de eerste paar potjes nog helemaal niet kent. Ik kan het niet helemaal verklaren vrees ik...

Terra Mystica
Voor het eerst met 4 ipv de gebruikelijke 2, en dat helpt wel, want dan kom je elkaar echt een heel stuk meer tegen op de kaart, op de vier sporen, en op de vakjes met speciale acties. Wat mij betreft een spel wat goed in elkaar zit en waar je flink je tanden in kunt zetten, ook door de afwezigheid van willekeur nadat het spel is opgezet.

Orléans: met de tweede uitbreiding erbij (Handel en Intrige) wordt de interactie nog iets groter, met tegelijk meer strategische mogelijkheden. Wij spelen nooit meer zonder.
Terra Mystica: met twee vonden wij er zelfs geen bal aan. Al helemaal niet omdat we Gaia Project gewend zijn te spelen, wat met alle spelersaantallen maar zeker met twee een veel beter spel is.

Mijn eigen speelmaand november dan:
:ster: :ster: :halfster: :geenster: :geenster: Apiary. Tegenvaller. Eerste ontdekpotjes waren leuk, maar het viel daarna letterlijk dood voor de kast. Onbalans in scoringsmogelijkheden en te grote puntenverschillen vonden we zeer irritant. Het elkaars werkbijen van plekjes 'bumpen' met wederzijds voordeel is wel aardig gevonden.

:ster: :ster: :ster: :ster: :geenster: Akropolis. Erg leuk, compact en snel spelletje met veel meer interactie dan je op het eerste gezicht denkt. Op SpellenSpektakel geprobeerd en meteen aangeschaft.

:ster: :ster: :geenster: :geenster: :geenster: Trekking Through History. Ook op SpSp gespeeld. Viel enorm tegen. Mechanisme is niet nieuw en werkt zeer matig en het thema is eigenlijk geheel afwezig wat me juist bij dit spel irriteert.

:ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster: Heat. Erg leuk spelletje, benadert het racen erg goed. Althans zo lijkt het, want ik zit nooit in een raceauto. Geen aankoop waard want twijfel aan herspeelbaarheid.

:ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster: Terraforming Mars dobbelspel. De minste in de serie, maar ook deze levert een leuke en vooral kortere variant op het ontwikkelen van Mars. En dobbelen blijft lekker (maar niet zo lekker als bijvoorbeeld met Roll for the Galaxy).

:ster: :ster: :ster: :ster: :geenster: Earth. Voorlopige waardering. Beetje weinig interactie misschien, hoewel het profiteren van elkaars beurten erg leuk is, met als bijkomend voordeel dat je altijd wat te doen hebt en de wachttijd tussen de beurten dus nul is. Verder vind ik het bouwen aan je tableau, met steeds meer effecten en verschillende manieren van punten verdienen, gewoon erg leuk om te doen. Potjes die wij tot nu speelden waren ook elke keer spannend tot en met de puntentelling. Speelt allemaal lekker weg en thematisch ook helemaal oké, dit spel.

:ster: :ster: :ster: :ster: :geenster: Expeditions. Met drie speelt dit prima, met twee ook, maar gek genoeg vind ik dit dus een typisch solospel. Automa Factory heeft hiermee uitstekend werk geleverd. Ik heb me hier al best vaak mee vermaakt als de rest in huis weer eens liever iets met een scherm deed.

Zie verder in plaatjes hieronder. Carcassonne steekt daar bovenuit. Blijft een topper waarin zoon 2 en ik elkaar stevig aanpakken elke keer, met soms enorme maar onafgemaakte steden en diverse afgepakte weiden tot gevolg. Spelen dit standaard met rivier, Kathedralen, Kooplieden, Burgemeesters en Schapen.

Afbeelding

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 06 dec 2023, 16:41 
(geen ondertitel)
Avatar gebruiker

Berichten: 308
Woonplaats: Driehuis
Pura Vida schreef:
Terra Mystica: met twee vonden wij er zelfs geen bal aan. Al helemaal niet omdat we Gaia Project gewend zijn te spelen, wat met alle spelersaantallen maar zeker met twee een veel beter spel is.


Zeg dat nou niet! De kast staat al zo vol... :wink: :P

Hoewel, Terra Mystica staat niet bij mij in de kast. Misschien een excuus dat ik dan Gaia Project moet hebben staan... :think:

Ik vond trouwens Terra met twee ook nog wel leuk. Maar niet "wauw wat een topspel leuk", dat geef ik toe.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 06 dec 2023, 17:36 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
Lord Leuber schreef:
Pura Vida schreef:
Terra Mystica: met twee vonden wij er zelfs geen bal aan. Al helemaal niet omdat we Gaia Project gewend zijn te spelen, wat met alle spelersaantallen maar zeker met twee een veel beter spel is.


Zeg dat nou niet! De kast staat al zo vol... :wink: :P

Hoewel, Terra Mystica staat niet bij mij in de kast. Misschien een excuus dat ik dan Gaia Project moet hebben staan... :think:

Ik vond trouwens Terra met twee ook nog wel leuk. Maar niet "wauw wat een topspel leuk", dat geef ik toe.

Gaia Project vind ik zonder twijfel de betere van de twee en zeker het aanschaffen waard :thumbup:

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 10 dec 2023, 00:51 
Burgemeester
Avatar gebruiker

Berichten: 1200
Woonplaats: Woerden
vorige maand, dat was november 2023 - voornamelijk Salvation Road en Distant Skies. Allebei geweldig. Nog wel een soort roguelite voor SR opgesteld met inbegrip van alle onduidelijkheden uit bgg.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 02 jan 2024, 19:22 
Rooster Booster

Berichten: 95
Woonplaats: Noord-Limburg (NL)
Nieuw in december:

Kittens in a blender :ster: :ster: :geenster: :geenster: :geenster:
Fouter dan fout, maar we hebben wel gelachen. Waarschijnlijk eens en nooit meer.

Similo Harry Potter :ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster:
Niet echt nieuw, want we hebben Similo al meermaals gespeeld, maar deze versie was voor ons wel nieuw. Jammer dat er redelijk veel 'saaie' karakters zijn toegevoegd. Een gemiste kans om bijvoorbeeld de driekoppige hond, een draak of één van de fabelachtige dieren toe te voegen.

Akropolis :ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster:
Met mijn oudste dochter gespeeld. Nog even zonder de regel dat je extra punten krijgt voor tegels in een hoger district. Erg leuk, niet vernieuwend, weinig variatie. Twijfel tussen een 6 en een 7.

Gugong :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster:
Laatst tweedehands aangeschaft. Viel erg in de smaak. Volgens mij voornamelijk een tactisch spel, maar om een goed oordeel te vellen wordt Gugong hopelijk nog vaker gespeeld. Ben ook wel benieuwd hoe het met twee personen speelt.

Hitster :ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster:
De laatste uurtjes van oudejaarsavond Hitster gespeeld. Erg vermakelijk, vind het lastig om hier echt een waardering voor te geven, voelt niet echt als een spel aan.

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Iris_ op di 02 jan 2024, 22:05, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 02 jan 2024, 21:51 
Liefhebber
Avatar gebruiker

Berichten: 113
De maand december in spellen:

:ster: :ster: :ster: :ster: :geenster: Grove
Verrassend leuk, zeer verslavend, solo spel. Ik kon gewoon niet stoppen met spelen, wilde steeds mezelf verbeteren en in de recepten variant steeds blijven proberen om het doel te bereiken. Is nu gelijk by far mijn meest gespeelde spel volgens BGG :ugeek:

:ster: :ster: :ster: :ster: :geenster: Mandala Stones
Net als Grove ook deze nieuw, gescoord op Black Friday bij WGG. Enkel met 2 personen gespeeld. Jammer dat de speelduur dan ingekort wordt, ik zou best een paar ronden meer kunnen gebruiken soms.

:ster: :ster: :ster: :ster: :geenster: Carcassonne
Ja wat moet je hier nog over zeggen, een klassieker inmiddels. Met Kerst 2 keer gespeeld, met 4 personen, mijn schoonouders hier kennis mee laten maken.

:ster: :ster: :ster: :ster: :geenster: Quensland
Een nieuwe in de collectie, na een korte uitleg op Spel, hebben we deze afgelopen maand thuis gespeeld met 2. Het doet denken aan Carcassonne, maar dan weer met een leuke twist.

:ster: :ster: :ster: :ster: :geenster: Cascadia
Deze op een spellendag in Roosendaal gespeeld, met 3 personen, en deze is zeker op mijn want-to-buy-lijst terecht gekomen.

:ster: :ster: :ster: :ster: :geenster: Qwirkle
Ook gespeeld met Kerst bij mijn schoonouders, op hun verzoek meegenomen. Ik protesteer niet, erg leuk altijd om te spelen. Het lijkt toch wel wat op Rummicub, dat is wat we anders zouden spelen, dus leuk dat ook de schoonouders op deze manier de nieuwere spellen leren kennen en waarderen.

:ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster: Brood & Bier
Ook nieuw hier in huis, titel en thema sprak me wel aan. Nog geen 4 :ster: omdat ik het pas 1 keer gespeeld heb, er nog in moet komen, maar dit heeft wel potentie.

:ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster: Cat in the Box: Deluxe Edition
Ook gespeeld op de spellendag in Roosendaal, met 4 personen. Verrassend leuk slagen spel. Eigenlijk nog nooit zoiets gespeeld. Alleen het thema vind ik te ver gezocht. En ik denk niet dat het iets is wat leuk is met 2 personen.

:halfster: Hitster: Guilty Pleasures
Tweede kerstdag met familie gespeeld. Ik was eigenlijk wel benieuwd hier naar, leuk met muziek, met een app erbij. Alleen de regels waren niet helemaal duidelijk met de tokens. Dus hebben we maar gewoon een eigen draai eraan gegeven. Leuk voor een keer, maar is zo'n spel waar je al snel alles een keer gehoord hebt en dan is de uitdaging weg.

:geenster: OK Boomer!
Alles is bijna fout aan dit spel. Ook tweede kerstdag gespeeld. De titel is al fout, de vragen kloppen soms gewoon niet. Snel vergeten.

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door siepie op wo 03 jan 2024, 13:03, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 03 jan 2024, 01:23 
.
Avatar gebruiker

Berichten: 842
Woonplaats: De Meern
December 2023
Een leuke maand met best wat nieuwe spellen op tafel.

Nieuw in december 2023


:ster: :ster: :ster: :ster: :halfster: Ticket to Ride Legacy: Legends of the West x9
De legacy-variant van TTR. Wij spelen de hele serie met drie spelers door en het geeft een leuke twist. We houden erg van het idee van legacy-spellen dus deze stond op onze radar. Het is moeilijk er iets over te zeggen zonder te spoilen, maar het bevalt erg goed.

:ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster: Bark Avenue
Een kickstarter van een vriendin. Grappig spelletje het is een beetje puzzelig met erg mooi artwork. Eigenlijk leuker dan ik op het eerste gezicht verwachtte. Thematisch ben je een hondenuitlater en moet je je "klanten" oppikken en weer terugbrengen, maar in de tussentijd moeten ze wel genoeg (beurten) wandelen, en idealiter maak je nog een leuke insta-foto, doet de hond zijn lievelingsactiviteit en niet te vergeten ook nog even poepen.

:ster: :ster: :ster: :ster: :geenster: That's Pretty Clever! Kids x7
Deze kreeg zoontje-van-vier van sinterklaas, en er gaat bijna geen dag voorbij dat het niet gespeeld wordt. Het is een simpele variant van clever, waarbij het concept van elke sectie scoort anders, en er zijn veel combo's toch leuk doorkomt.

:ster: :ster: :halfster: :geenster: :geenster: Isis & Osiris
Dit was een tweedehands-vondstje. Op zich een grappig spelletje met 2. Ik zou het niet snel met meer spelen, maar nog waarschijnlijker is dat het iemand anders blijer gaat maken dan mij.

:ster: :ster: :geenster: :geenster: :geenster: Spots
Gespeeld op de spellendag. Een relatief simpel dobbelspelletje, maar met een beetje een twist. Er is een poule van acties die op zijn kop gaan als ze gekozen worden. Pas als ze allemaal op één na gekozen zijn worden ze weer teruggedraaid. Grappig, maar zeer simpel.

:ster: :halfster: :geenster: :geenster: :geenster: Shamans
Een vreemd soort slagenspel gecombineerd met een stiekeme verrader. helemaal niet mijn ding. Het thema/artwork is totaal niet verbonden en daardoor wordt het ook alleen maar lastiger.

:ster: :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster: Evacuation
De nieuwe van Suchy, slechts één keer gespeeld, maar zeer fijn! Weer een flinke dosis beslissingsmogelijkheid en hersengekraak. We speelden de puntenvariant, wat we allemaal prettiger vonden dan de race. Er is nog veel te ontdekken!

:ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster: Imhotep: The Duel x3
Eén van de aankopen uit de WGG adventkalender. Het is een simpel snel spelletje, met een goede interactie. Bevalt prima, maar geen enorme hoogvlieger.

:ster: :ster: :ster: :ster: :geenster: Beam Me Up! x4
De tweede van de adventkalender. Dit bevalt echt heel goed. Het is een zeer simpel machanisme van kiezen en verdelen, maar de variatie in planeetkaarten en de verdeling van blokjes maakt het zeer herspeelbaar.

:ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster: Amritsar: The Golden Temple
Slechts één keer gespeeld, dus nog geen volledig beeld. Het is een mooi spel met hele grote houten olifanten en een interessant mancalamechanisme. Eerst verplaats je je enorme olifant, dan selecteer je een groepje werkers die je rond het speelbord neerzet en dan doe je een actie waar je eindigt. Als je reusachtige olifant daar ook is krijg je een bonusactie. Had ik al gezegd dat de olifant enorm is?

:ster: :ster: :halfster: :geenster: :geenster: Mosaic: A Story of Civilization
Een echte CIV-game, maar dan wat sneller. Totaal niet mijn soort spel. We speelden de enorm overgeproduceerde KS-versie die helemaal niet op tafel past. Voor mij niet voor herhaling vatbaar.


Voor het eerst op tafel gespeeld
:ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster: Trolls & Princesses
Deze had ik online al gespeeld, maar nu op tafel. Het is een leuk spel, zit goed in elkaar. Als trollenclan wil je prinsessen ontvoeren, kerkklokken stelen en babies vervangen door trollenbabies. Mooi, complex en speelt leuk. Wel veel downtime met 4 spelers.


Ook gespeeld

Sobek: 2 Players
Patchwork
Fika
Junior Labyrinth x2
Overseers
Fun Facts
Praga Caput Regni

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 03 jan 2024, 10:26 
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Avatar gebruiker

Berichten: 3029
Woonplaats: Nijmegen
in dec 2023 52 x gespeeld. 43 verschillende spellen gespeeld, waarvan 14 nieuw.


Nieuw:
Sea, salt & paper: had er weinig van verwacht, maar heb er veel lol mee gehad. Lekker simpel en vermakelijk. Wellicht wordt dit nog eens een aanschaf om deze categorie spellen in mijn kast te verrijken.

Bruxelles 1893, belle epoque: de oude versie heb ik zelf in de kast staan en is al eeuwen niet uit de kast gekomen. Deze nieuwe versie werd voorgesteld en ik ben aangeschoven. Leuk om weer eens te doen, misschien de mijne ook maar eens onder het stof vandaan halen.

cat cafe: een kleine roll & write die ik op spiel 2e hands heb gekocht en waarvan ik verwachte dat een dochter van een vriendin van mij die heel erg leuk zou vinden en dat was zo!

Evenfall: beetje gevoelig voor combi's die mensen in hand krijgen en daardoor heel erg goed gaan. maar speelt verder wel ok en ziet er mooi uit.

path of civilization: de uitleg was rommelig, te weinig tijd voor voorbereiden. Maar dat wisten we van tevoren. De spelduur was daarom at lang voor deze eerste keer, maar desalniettemin vonden we het allemaal leuk! Ik ben heel benieuwd om deze nu nog een keer te spelen en dan in at sneller tempo en hoe het dan bevalt en de variatie is :).

TTR legacy: 2 potjes gespeeld met z'n drieen en is leuk! In 2024 gaan we verder.

Sagrada artisans: we doen deze met 2 spelers en na het eerste potje smaakt het naar meer!

_________________
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: wo 03 jan 2024, 12:06 
8. Race for the Galaxy (2007)
Avatar gebruiker

Berichten: 2078
Woonplaats: Montezuma
Gespeeld in december zie plaatje hieronder. Paar hoogtepunten:
:ster: :ster: :ster: :ster: :ster: Wingspan. Dat spel blijft elke maand weer meerdere keren op tafel komen en blijft verrassen. Kreeg in december wel geduchte tegenstand van:

:ster: :ster: :ster: :ster: :geenster: Earth. Jawel, ons nieuwe veelspeelspel. In elk geval voor nu. Drie mensen in huis hebben er sowieso al elke dag zin in en de externe aanschuivers deden ook graag mee. De vakantie en het schitterende spellenweer hielpen een handje. Wat vind ik dit toch een leuk tijdverdrijf, dat Earth. Helemaal in het vakje van enkele van onze Grote Favorieten Terraforming Mars, Wingspan, Ark Nova.

:ster: :ster: :ster: :ster: :geenster: Carcassonne. Met zoon 2, die er dol op is. Gemene potjes met Toren, Graaf en Draak, opbouwende gevechten om steden met Kooplieden en Burgemeester, of een beetje zachtaardigheid erin met Schapen... je kunt alle kanten op met dit spelletje. En alles past gewoon in dat kleine basisdoosje.

Verder hadden we veel familie over de vloer, dus ook de ons bekende partyspellen vonden weer speeltijd. Zelf doe ik het liefste Codenames, anderen gingen duidelijk voor FunFacts en JustOne. De kinderen deden weer (met zn tienen!) tig keer Weerwolven. Dixit kwam nog ter fafel en de meeste hilariteit gaf natuurlijk uiteindelijk 30 Seconds, met hakkelende opa's en oma's, razendsnelle tieners, heen en weer schreeuwende jonkies en sniklachende ouders die er zelf ook weinig van bakten.

De andere "wat speelde je...."-stukjes met veel plezier gelezen natuurlijk. Sea, salt & paper op de lijst. Darwin stond daar al. Kreeg bijna heimwee van alle leuke kinderspellen bij Pieter Schutz... bij ons zijn ze de leeftijd van Clever Junior intussen voorbij, maar wat is het toch leuk dat al die goeie spellen tegenwoordig een juniorvariant krijgen!

(Edit: namen spellen is ook een vak)
Afbeelding

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 04 jan 2024, 22:06 
(geen ondertitel)
Avatar gebruiker

Berichten: 308
Woonplaats: Driehuis
Leuk om weer ieders spellen te lezen! Helaas weinig titels die ik ken, dus daar kan ik weinig over zeggen… het meest nog Gugong, die staat nog wel op een schaduwlijstje als iets wat ik in de gaten hou. Zelf gespeeld in december:

:ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster: Tinners Trail (reissue)
Best een leuk spel, maar wat Cymric in zijn review schreef was ook een beetje mijn probleem: de random prijzen gekoppeld aan ook de random kwaliteit van de mijnen, en soms moet je er zelfs op bieden zonder dat je weet hoe goed het is… wel realistisch misschien, maar als spel iets minder mijn ding. Jammer, wat de actie selectie en de impact daarvan op de beurtvolgorde is een leuk mechanisme.

:ster: :ster: :ster: :ster: :ster: Food Chain Magnate
Lag al lang ongespeeld in de kast, onterecht, en dat had ik waarschijnlijk kunnen weten. Geen random input en de input op elkaars acties is enorm. Het is natuurlijk wel een spel wat je in de eerste beurt makkelijk kunt verliezen. Mijn tegenstander nam een Waitress in beurt 1, ik een Recruiting Girl en dat, las ik later op bgg, was best belangrijk… maar dit spel wil ik vaker doen!

Dan voor mijn doen meer spellen dan normaal, want een spellendag met vijf anderen gedaan!

:ster: :ster: :geenster: :geenster: :geenster: Tiny Towns
Dit spel heeft natuurlijk het aspect dat je beter kunt worden in het indelen van je bordje, en daar was ik in mijn eerste play duidelijk minder goed in dan de meer ervaren deelnemers. Maar los daarvan denk ik dat dit spel niet mijn ding is, en zeker niet met 6. Voor degenen die dat wel doen: kijk je echt bij het kiezen van een kleur blokje wat de andere 5 slecht kunnen gebruiken? Of is het toch vooral wat je zelf nodig hebt? Ik vermoed namelijk dat ook de ervaren spelers vooral het laatste deden. (sst, dit is weer mijn favoriete interactie claim… :oops: :think:

:ster: :ster: :ster: :ster: :halfster: Hoogspanning
Yes, een spel met flinke interactie! En superleuk om dit eens met 6 te kunnen doen. Niet gewonnen, maar dat geeft niks.

:ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster: 7 Wonders
Eerste keer het grote spel, wel al vaker Duel gespeeld, en er zijn natuurlijk overeenkomsten. Best wel wat afwegingen op wat de rest doet, zoals ga je ook voor military of juist niet, welke spullen heeft de ander die jij kunt gebruiken, wat verzamelt de ander zodat je die kaart onder je Wonder kunt dumpen. En de draft beleving is ook best leuk!

:ster: :geenster: :geenster: :geenster: :geenster: Pandemic
Sorry, coop is gewoon niet mijn ding. Ik weet het, en ik had ook nee moeten zeggen (maar ik had net al een veto verspeeld om te voorkomen dat een variant van Terraforming Mars op tafel kwam). En ik denk trouwens ook dat Pandemic binnen het coop genre prima in elkaar zit. Maar ik haal er niet echt iets uit.

:ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster: Las Vegas
Ja, het is alleen dobbelen, en het is geen spel voor een serieuze setting met 2. Maar de sfeer was goed, de spanning bij de worpen groot en ook de hilariteit. “O… je gooit met je laatste 3 dobbelstenen 3 vieren voor dat casino waar je al 3 vieren had liggen? Nou, die heb je denk ik wel binnen hoor!”

:ster: :halfster: :geenster: :geenster: :geenster: Augustus
Aka bingo. Maar bingo is iets neutraler omdat je bij elke greep allemaal dezelfde kans hebt. Hier kan je het geluk hebben dat je als eerste een converter afbouwt, zodat je de toekomstige beurten meer kan sturen, en dat sneeuwbaleffect gaat lekker door. De andere spelers kijken ernaar en vragen zich af of ze iets hadden kunnen doen om dat tegen te gaan. Nee dus. Gelukkig is het spel tenminste vrij snel klaar.

Klinkt dit negatief? Vast wel, maar toch heb ik een hele leuke dag gehad in het gezelschap en leuk bordspellen kunnen doen, dus geen klagen. Alleen als ik in retrospectief naar sommige spellen “als spel” kijk constateer ik dat er nogal eens geen optimale overlap was met mijn smaak (het spel wat ik echt als spel het slechtste vond is denk ik Augustus).


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 01 feb 2024, 11:56 
.
Avatar gebruiker

Berichten: 842
Woonplaats: De Meern
Januari is bijna altijd een heel goede maand qua (nieuwe) spellen. Wat meer tijd in de vakantie, een Ducosim-beurs helpen daarbij.

Nieuw in Januari
Afbeelding

:ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster: BANG! 10th Anniversary * 2
Niet echt nieuw, maar laatst gespeeld lang voor het loggen. En terecht. Hoewel het idee best leuk is, heb ik een hekel aan spelereliminatie. Als je er vroeg uit bent is het gewoon 20-30 minuten wachten tot het eindelijk echt klaar is. Dat is gewoon niet zo leuk...

:ster: :ster: :ster: :ster: :geenster: Res Arcana
Ik had deze engine builder nooit gespeeld. Het idee van maar acht kaarten in je denk en daar moet je het mee doen is echt leuk. Je moet goed op zoek naar dingen die mooi samenwerken. Draft is daarom wel de enige variant die je zou moeten spelen wat mij betreft

:ster: :ster: :ster: :ster: :halfster: Rats of Wistar
Ze kunnen het wel een andere naam geven, maar dit spel is gewoon Het geheim van NIHM het bordspel. Intilligente ratten zoeken naar materialen en elektriciteit om hun gadgets op de waarderen en gaan daarvoor opzoek in het huis van de boer. Ik vind het spelmechanisme waarbij je steeds muisjes verplaatst om de kracht van je acties te beïnvloeden heel leuk en het artwork is fantastisch. Ik ben benieuwd naar de Nederlandse uitgave.

:ster: :ster: :geenster: :geenster: :geenster: Robo Factory
We speelden bij Ducosim denk ik een prototype. Nog een aantal heel ondoordachte dingen. In de basis een wel grappig deductiespelletje, maar uiteindelijk werd de winnaar bepaalt door een dobbelsteenrol en dat is ZEER onbevredigend.

:halfster: :geenster: :geenster: :geenster: :geenster: Pindua
Dit is eigenlijk amper een spel. Je hoopt vooral dat degene voor jou (zonder dat die dat weet) iets goed legt voor jou. Je hebt zo goed als geen autonomie en de keuzes die je maakt kun je nergens op baseren.

:ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster: Grachtenpand
Dit was een leuk simpel spelletje. Je wil grantenpanden maken van kaarten. Die heb je in de smaken onderkant, middenstuk en dak. Eén pand kan meerdere tussenstukken hebben. De daken en onderkanten hebben scoorvoorwaarden (minsten zo hoog, hoger dan de buren, minstens 4 katten in de ramen, etc.) Als iemand vier panden van een dak voorziet is het klaar. Het interessante is de draft. Je hebt drie kaarten, pakt er één bij van één van de soorten. Dan kies je één kaart en geef je de andere drie door. het was vooral jammer dat het weer naar kickstarter moet, want dit had ik zo meegenomen als het er te koop was geweest.

:ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster: Comet
Deze was voor mij een verrassing. Ik had er nog niets over gehoord of gezien, maar beviel goed! Het is een soort engine-builder. Je moet beestjes redden voor de komeet inslaat. Kaarten zijn een beest die je op het bord kan zetten, of kunt gebruiken om de beestjes op het bord te laten bewegen. Daarnaast hebben ze een speciale actie die je kunt uitvoeren nadat je ze hebt gered. Speelt vrij vlot en ziet er prachtig uit.

:ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster: HITSTER
Ik hoeu van partygames, ik hou van muziekspelletjes en ik hou van trivia. Deze heeft van dat alles een beetje. Je bent binnen een minuut aan het spelen en is met een heel gevarieerd publiek leuk. het doel is om liedjes in een tijdlijn op de goede plek tussen de rest te plaatsen, maar dat wordt steeds lastiger naarmate de al bekenden dichter op elkaar liggen.

:ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster: My City
In onze legacy-honger is dit de volgende die we proberen. Meteen de eerste drie potjes gespeeld. Tot nu toe nogal licht en solitair, maar we hebben nog 21 potjes met steeds nieuwe regels te gaan, dus we zien wel wat het wordt :D

Verder gespeeld
Afbeelding

Ticket to Ride Legacy: Legends of the West * 6
Perudo * 4
Beam Me Up! *
Fun Facts *
Raptor * 2
Spirits of the Forest *
Trekking Through History *
Wasserratten in Sicht! *
Abandon All Artichokes *
Underwater Cities *
My First Carcassonne *
Dice Throne *
Celestia * 2

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 01 feb 2024, 21:52 
Liefhebber
Avatar gebruiker

Berichten: 113
We hebben onze goede voornemens goed doorgezet (deze waren we voor januari al begonnen, want leuke goede voornemens laat je niet wachten tot het nieuwe jaar).

We gingen verder waar we gebleven waren en speelden weer Parks. Deze verveelt ons nog niet, hebben inmiddels een uitbreiding (Wildlife) maar die hebben we nog niet gespeeld.

We speelden sinds tijden weer eens Dominion, Intrigue, maar de gekozen set kaarten speelden niet lekker.

We hebben op Spel de afgelopen keer, Azul mini gekocht, dus ook deze maar even geprobeerd. Ik reken deze niet mee als nieuw gespeeld, want Azul is al meerdere malen op tafel gekomen. De mini versie gaat mee op vakantie voortaan.

Dan nieuw in januari voor ons:

Het witte kasteel, beviel erg goed, moeten we zeker een paar keer gaan spelen om verder te ontdekken.

Het Stenen tijdperk, echt waarom heeft deze zo lang in de kast gestaan? Erg leuk spel.

Hacienda, zie hierboven bij Stenen tijdperk, ik schaam me bijna dat dit zo lang er al lag.

Targi, origineel mechanisme, gaan we vast vaker spelen, hebben ook uitbreiding nog te proberen.

Famiglia, lag er ook al jaren, ziet er leuk uit qua artwork, maar na 3 keer proberen was de conclusie toch dat het niets voor ons is.

The Lost Expedition, deze moeten we nog eens paar keer proberen om een goed oordeel te vellen. Ik schrijf het zeker niet af, we speelden het in coop variant maar je mag niet overleggen.

In dat zelfde kader, coop zonder overleg, speelden we ook Tranquility en de Vos in het bos duet. Ik vind coop spellen erg leuk, maar dit vind ik dan toch wat lastig, en niet echt coop. Maar het zijn wel spellen die we vaker gaan doen, wie weet is het een kwestie van wennen.

Claim pocket dan, tja, misschien leuk nog voor tussendoor, mee op vakantie kan het zeker.

7 Rounds, die hadden we bij een bestelling gratis gekregen. Ik denk niet eens dat die een vakantie gaat halen. Dan hebben we leukere tussendoortjes op de plank liggen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 01 feb 2024, 22:11 
Stamhoofd
Avatar gebruiker

Berichten: 529
Woonplaats: Maassluis
Mijn nieuw gespeelde spellen in januari 2024:

Come Sail Away! :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster:

Fantastisch puzzelspelletje vanuit Japan. Simpele regels, wel voldoende uitdaging en wat mij betreft prachtig artwork (lekker simplistisch).

Wild Tiled West :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster:

Op het eerste oog één van de vele tegel-leg-spelletjes à la Berenpark. Maar deze heeft iets meer 'vlees op de botten' en een leuk thema. Briljant zijn de kogels die, nadat je er een bandiet mee doodschiet, in een grafsteen veranderen.

Sabastral :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster: :geenster: :geenster:

Wel een leuk spelmechanisme maar de geluks-(of pech-)factor is véél te groot en je hebt te weinig invloed. Speelt wel lekker snel.

MANTIS :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster: :geenster: :geenster: :geenster:

Grappig partyspelletje voor een keertje maar veel te simpel en te veel geluk. Kan wel hilarisch zijn.

Zoo Vadis :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster: :geenster: :geenster: :geenster:

Spel ziet er fantastisch uit maar het hele onderhandelen, waar het spel vooral om draait, is niet mijn ding.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
50 berichten | Pagina 1 van 4 | Ga naar pagina: 1, 2, 3, 4  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Spellencafé  
 Feed - Onderwerp - Wat speelde je vorige maand, en waarom?  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®