Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Spellenfest 2024

21 berichten | Pagina 2 van 2 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 02 feb 2024, 11:08 
1. 7 Wonders (2010)

Januari was best een goede spellenmaand. Ik speelde 56 keer een spel (oa 36x de Crew). In totaal 16 verschillende spellen waarvan 8 nieuw die ik hieronder zal toelichten (oa 3 NK spellen):

:ster: :ster: :ster: :ster: :geenster: Forest Shuffle Wat een heerlijk kaartspelletje is dit. Wel de kaarten sleeven en er komt dit jaar ook al een uitbreiding van uit met dieren in de Alpen. Tevens een NK bordspel.

:ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster: Cuzco Een oudje in een nieuw jasje en voor mij pas de eerste van de 3 uit deze serie. Best een leuk spel waarbij je moet zien mee te profiteren als andere tempels gaan bouwen.

:ster: :ster: :halfster: :geenster: :geenster: Verdant Ook een NK bordspel spel, maar deze vind ik wat minder. Iets te veel gelukafhankelijk, maar de bloemkaarten etc. zien er wel prachtig uit.

:ster: :halfster: :geenster: :geenster: :geenster: Minecraft: Builders & Biomes Thematisch klopt het spel wel, maar verder is het vind ik maar matig en meer geschuif van je poppetje en wat bouwen.

:ster: :ster: :ster: :ster: :geenster: LUNA Capital Een spel dat wat weg heeft van Cascadia maar dan met een ruimtethema. Deze is bij mij onder de radar gebleven, maar wat een leuk puzzelspelletje.

:ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster: Dorfromantik Ik had deze op de club al geregeld gespeeld zien worden en nu heb ik hem eindelijk zelf kunnen spelen. Best een leuke cooperatief tegellegspel.

:ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster: Mycelia Ook een NK spel. Waarvan ik dacht dat het eerst vooral van zijn looks moet hebben, maar gewoon ook een heerlijk familiespel blijkt te zijn.

:ster: :geenster: :geenster: :geenster: :geenster: That's not a hat Kaartjes ruilen en ondertussen onthouden waar een bepaalde item is gebleven en als je denkt dat je buurman een verkeerd item opnoemt kan hij erin gaan. Op zich grappig voor een keertje.

Offline Profiel  BoardGameGeek    

BerichtGeplaatst: vr 09 feb 2024, 12:17 
1. Wingspan (2019)

Weinig tijd gehad dus beetje laat ook mijn januari lijstje...
:ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:Forest Shuffle. De lichte ergernis over bepaalde veel te sterke kaarten wint het niet van de lol die we hebben met dit spelletje. De kaarten zijn prachtig, het ecosysteem bos is als thema prima in het spelletje gestopt, het speelt lekker snappy. Zelfs de vergelijking met een favoriet bij ons Race for the Galaxy gaat op. Totaal ander spelletje maar zeer vergelijkbare spelbeleving. Schudden, delen, graven, spelen. Toch wel erg leuk hoor. Grootste 'nadeel': ik kan dit maar niet winnen van mijn vrouw en ik heb de tafel al een paar keer willen omdonderen.

:ster: :ster: :ster: :ster: :halfster: Earth. Oorspronkelijke waardering verhoogd, omdat we dit spel maar blijven spelen. Het is gewoon een ontzettend leuke bezigheid, dat Earth.

:ster: :ster: :ster: :ster: :ster: Ark Nova: Waterwereld. Eindelijk was daar de langverwachte uitbreiding. Verdrong meteen alle andere favorieten van tafel. Ik kom er nog weleens uitgebreider op terug, maar wat-een-spel is dit!

:ster: :ster: :ster: :ster: :ster: Ja, toch ook Wingspan weer 10x gespeeld. Dat blijft toch ons relaxte 'go to' spelletje na vermoeiende dagen. "Potje Wingspan?" -"Tuurlijk".

Verder weinig bijzonders. Paar solopotjes Expeditions in de late uurtjes, paar keer Perudo (heb zelfs de échte stenen en bekertjes gekocht), Sushi Go. Akropolis en slechts één keer Brass B, wat echt wel een heel gaaf spel blijft.

Nog wat reacties op andere januari lijstjes:
pieter.schutz schreef:
:ster: :ster: :ster: :ster: :geenster: Res Arcana
Ik had deze engine builder nooit gespeeld. Het idee van maar acht kaarten in je denk en daar moet je het mee doen is echt leuk. Je moet goed op zoek naar dingen die mooi samenwerken. Draft is daarom wel de enige variant die je zou moeten spelen wat mij betreft.

Bij ons de deur alweer uit. Vonden het een geniaal spelletje en de ontdekpotjes waren erg leuk ("wow, in een paar ronden knallen met slechts enkele kaarten!"), maar uiteindelijk net te minimalistisch en mechanisch. En ondanks het draften is het daardoor toch het geluk dat het 'm doet. Je speelt Res Arcana in 5 of 6 rondes uit, een enkele keer zelfs in 4. Dat lukt vaak één van de twee en de ander ruimschoots niet. Als je dat weet, zie je aan je starthand (slechts 3 kaarten) al hoe laat het is. Natuurlijk kun je dat meteen mitigeren, maar dat kost je sowieso een beurt en meestal ook een dure grondstof en dat kan eigenlijk niet met een dergelijk hyperefficiënt spelletje. Lehmann heeft met Res het 'machientje bouwen' en 'grondstoffen wisselen' tot het absolute minimum teruggebracht. Als oefening heel krachtig, maar ons plezier werd erdoor aangetast.

pieter.schutz schreef:
:ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster: My City
In onze legacy-honger is dit de volgende die we proberen. Meteen de eerste drie potjes gespeeld. Tot nu toe nogal licht en solitair, maar we hebben nog 21 potjes met steeds nieuwe regels te gaan, dus we zien wel wat het wordt :D

Zonder iets te verklappen kan ik wel zeggen dat het spel per episode steviger en zelfs enigszins strategisch wordt. Zonder dat het speelgemak wordt aangetast. Een echte Knizia wat dat aangaat. Na de campagne niet meer op tafel gekomen helaas, dus toch oud papier intussen.

WTULTC schreef:
:ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster: Mycelia Ook een NK spel. Waarvan ik dacht dat het eerst vooral van zijn looks moet hebben, maar gewoon ook een heerlijk familiespel blijkt te zijn.

Gaat toch maar op de lijst dan hier...

siepie schreef:
We gingen verder waar we gebleven waren en speelden weer Parks. Deze verveelt ons nog niet, hebben inmiddels een uitbreiding (Wildlife) maar die hebben we nog niet gespeeld.

Goed om te horen dat Parks niet snel verveelt. Staat al een tijdje op onze lijst, maar ik wacht even op een tweedehands ergens.

BerichtGeplaatst: vr 09 feb 2024, 12:52 
kooiker

Pura Vida schreef:
siepie schreef:
We gingen verder waar we gebleven waren en speelden weer Parks. Deze verveelt ons nog niet, hebben inmiddels een uitbreiding (Wildlife) maar die hebben we nog niet gespeeld.
Goed om te horen dat Parks niet snel verveelt. Staat al een tijdje op onze lijst, maar ik wacht even op een tweedehands ergens.
Ik raad aan om dan gelijk de uitbreiding Nightfalls erbij aan te schaffen, dat maakt het echt wel beter.

Offline Profiel     

BerichtGeplaatst: vr 09 feb 2024, 18:54 
Liefhebber

helena schreef:
Pura Vida schreef:
siepie schreef:
Ik raad aan om dan gelijk de uitbreiding Nightfalls erbij aan te schaffen, dat maakt het echt wel beter.

Wij hebben deze week ook Nightfall ontvangen, dus ik ben benieuwd!

BerichtGeplaatst: ma 12 feb 2024, 11:44 
(geen ondertitel)

Nog helemaal niet mijn update over januari gegeven zie ik...
Ik heb in januari ook weer een spellendag gedaan en daardoor best wat titels gespeeld. Een aantal leuk om eens gedaan te hebben, vooral in de gezellige setting, maar wat mij betreft niet om (als spel) op lange termijn heel enthousiast over te worden. Dat zijn dan met name Pyramido, Atlantis (Cartagena II) en

:ster: :ster: :geenster: :geenster: :geenster: Applejack. Voor Applejack was het de tweede keer en de ervaring was hetzelfde: de puzzel op je eigen bord, mn om zoveel mogelijk verschillende appels minimaal 4x te hebben, is te belangrijk om nog te kunnen kijken wat de rest doet en op basis daarvan een tegel weg te pakken. Dat komt pas in beeld als er voor jezelf echt niks bijzit. Ja, het is lekker puzzelen en dat is ook een leuke ervaring, maar dan doe ik liever Patchwork wat nog wat toegankelijker is en sneller wegspeelt, of een spel waarbij je meer met elkaar te maken hebt. (Wat dat betreft is Applejack natuurlijk ook Patchwork deel zoveel van Uwe: klein beetje invloed op elkaars tegels, betalen met wat uiteindelijk ook de punten zijn, puzzelen op je eigen bord.)

:ster: :ster: :ster: :ster: :ster: Food Chain Magnate was de tweede keer ook top. Het is trouwens ook voor mijn gevoel qua regels een stuk toegankelijker dan andere Splotters (of iig Roads & Boats en Antiquity die ik ken). Ik vraag me af of het qua complexiteit (van de regels) niet ongeveer op het niveau van een Agricola zit. Het verschil is alleen dat Agricola (als voorbeeld) je meer bij de hand neemt mbt wat je moet doen terwijl FCM veel meer "open" is - waardoor je ook makkelijker een keuze kunt maken die heel erg slecht uitpakt.
Zoals het bij mij nog bijna misging. Ik had een vrij goede positie oa door de "first to train" milestone als enige te hebben en dacht rustig te kunnen uitbollen naar de winst, maar zo zit het spel natuurlijk niet in elkaar. Mijn tegenstander ging een prijzenoorlog aan en pakte de bijbehorende milestone waardoor ik in de positie dreigde te komen dat ik niks meer zou kunnen verkopen. Het is dat het spel te snel klaar was (mijn tegenstander had achteraf beter een grotere reserve kunnen kiezen aan de start van het spel), anders was ik aardig in de problemen gekomen...

:ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster: Mythotopia, oftewel A Few Acres of Snow deel 2, zonder historisch thema en vooral zonder de zgn. Halifax Hammer. De combinatie deckbuilding met wargame blijft leuk, net als in AFAoS, waarbij je deck eigenlijk slechter of in elk geval minder consistent wordt naarmate je meer gebieden verovert. Het is hooguit misschien een spel waarbij je net iets te vaak hetzelfde doet en net iets te lang duurt om van mij een hogere score te krijgen.

:ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster: Federation, een grote en complexe "worker placement in space". Leuk detail is dat de workers ook bepalen wat er die ronde gescoord wordt wat de afweging lastig kan maken - "ik wil die actie maar niet dat dat scoort". Ook best ruimte (ha ha) om meerdere routes naar de winst te volgen denk ik. Zal vaker gespeeld moeten worden voor een beter oordeel (en dan zonder de gemaakte fout dat stemmen in de senaat 1:1 ook als punten tellen).

:ster: :ster: :halfster: :geenster: :geenster: Red Cathedral. Ik vermoed een gevalletje te hoge verwachtingen. Want die waren vrij hoog na de diverse enthousiaste verhalen en beoordelingen. Uiteindelijk vond ik het toch niet zo vernieuwend en spannend als ik van tevoren gedacht had, helaas. Het is in de herinnering zelfs al wat weggezakt daardoor maar wat is blijven hangen is een vrij standaard "verzamel spullen en bouw dingen" gebeurtenis. Het kiezen van een d6 voor de actie die je vervolgens gooit en verzet is natuurlijk wel leuk bedacht, maar het nadeel is wel dat je niet weet of het resultaat voor de volgende speler goed uitpakt of juist niet (want dat hangt van de worp af) en dat het niet al te veel zin heeft in beurten van anderen al te gaan plannen.

:ster: :ster: :ster: :ster: :geenster: Pitchcar. Ideale afsluiter van de spellendag. Natuurlijk niet een spel in dezelfde categorie als bovenstaande (het is een soort sjoelen op een autoracebaan), maar een hoop lol en pret, en dat is een hoop waard!

Al met al ook leuk om zo iets later nog eens terug te kijken. FCM en Pitchcar veruit de leukste gespeelde spellen, om heel verschillende redenen. In elk geval de spellen waarvan het verloop mij het beste is bijgebleven. Zoals die derde plaats van acht bij Pitchcar wat misschien nog net twee had kunnen zijn als ik in die laatste bocht volop het risico had genomen... wat zich dan vergelijkt met een vage herinnering dat ik Applejack volgens mij gewonnen had maar dat eigenlijk weer vergeten ben omdat het zo'n vluchtige* spelervaring is.

(*: ik had hier natuurlijk willen zetten solitaire, maar...)

BerichtGeplaatst: ma 12 feb 2024, 15:24 
.

Pura Vida schreef:
pieter.schutz schreef:
:ster: :ster: :ster: :ster: :geenster: Res Arcana
Ik had deze engine builder nooit gespeeld. Het idee van maar acht kaarten in je denk en daar moet je het mee doen is echt leuk. Je moet goed op zoek naar dingen die mooi samenwerken. Draft is daarom wel de enige variant die je zou moeten spelen wat mij betreft.

Bij ons de deur alweer uit. Vonden het een geniaal spelletje en de ontdekpotjes waren erg leuk ("wow, in een paar ronden knallen met slechts enkele kaarten!"), maar uiteindelijk net te minimalistisch en mechanisch. En ondanks het draften is het daardoor toch het geluk dat het 'm doet. Je speelt Res Arcana in 5 of 6 rondes uit, een enkele keer zelfs in 4. Dat lukt vaak één van de twee en de ander ruimschoots niet. Als je dat weet, zie je aan je starthand (slechts 3 kaarten) al hoe laat het is. Natuurlijk kun je dat meteen mitigeren, maar dat kost je sowieso een beurt en meestal ook een dure grondstof en dat kan eigenlijk niet met een dergelijk hyperefficiënt spelletje. Lehmann heeft met Res het 'machientje bouwen' en 'grondstoffen wisselen' tot het absolute minimum teruggebracht. Als oefening heel krachtig, maar ons plezier werd erdoor aangetast.

Daar ben ik ook wel bang voor, maar nog meer één potje gespeeld :D

Pura Vida schreef:
pieter.schutz schreef:
:ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster: My City
In onze legacy-honger is dit de volgende die we proberen. Meteen de eerste drie potjes gespeeld. Tot nu toe nogal licht en solitair, maar we hebben nog 21 potjes met steeds nieuwe regels te gaan, dus we zien wel wat het wordt :D

Zonder iets te verklappen kan ik wel zeggen dat het spel per episode steviger en zelfs enigszins strategisch wordt. Zonder dat het speelgemak wordt aangetast. Een echte Knizia wat dat aangaat. Na de campagne niet meer op tafel gekomen helaas, dus toch oud papier intussen.

Ik vermoed ook niet dat we na de campagne nog interesse hebben. We hebben nu de tweede enveloppe ook af. Wordt zeker interessanter, maar nog steeds erg solitair tot nu toe :D

21 berichten | Pagina 2 van 2 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2

Opties

Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 

Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Spellencafé  
 Feed - Onderwerp - Wat speelde je vorige maand, en waarom?