Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





27 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 12 jun 2011, 23:20 
Erelid
Avatar gebruiker

Berichten: 4206
Woonplaats: Emmeloord
De vlaamse spellenclub Spelbunker uit Deurne heeft op zaterdag 4 juni j.l. het wereldrecord “de langste tijd spenderen aan het continue het zelfde bordspel spelen” verbeterd. Dit stond op naam van een zestal Canadezen, die in 2009 maar liefst 50 uur het spel Kolonisten van Catan (met uitbreiding Steden en Ridders) speelden.

Het team van Spelbunker bestaande uit Carla Kestens, Els Baeten, Glenn Belis, Kevin Verbergt en Sven Buyle verpulverde het oude record en vestigde een nieuw record van niet minder dan 60 uur en 10 minuten!



In het item evenementen/topic4376.html was er vorige week al de nodige aandacht maar nu mogen jullie deze week van 13 t/m 19 juni al jullie vragen hier stellen.

Sven en Els (en misschien ook nog wel een paar anderen) zullen al jullie vragen zo goed mogelijk beantwoorden.

Uiteraard gelden dezelfde regels als bij de vorige Q&A's :wink:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 13 jun 2011, 10:08 
Condottiërre
Avatar gebruiker

Berichten: 944
Woonplaats: Tielt
Super. Eerst en vooral een dikke proficiat met het behalen van dit record en het opzetten van dit mooie initiatief.

1) Hoe hebben jullie zich voorbereid op deze recordpoging? Hebben jullie zich ook fysiek voorbereid? Want tenslotte is 60 uren wakker blijven niet vanzelfsprekend.

2) De Kolonisten van Catan kan in vele variaties gespeeld worden, Steden en Ridders, Zeevaarders, scenario's,... Welke hebben jullie toegepast? Heeft de toepassing van eventuele variaties er voor gezorgd dat het behalen van het record mss iets vlotter of draagelijker was?

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: ma 13 jun 2011, 10:32 
2. Wingspan (2019)
Avatar gebruiker

Berichten: 2902
Woonplaats: Noord-Brabant
3) Hoeveel potjes Catan zijn er in totaal in die meer dan 60 uur gespeeld?

4) Is van de gewonnen potjes een onderverdeling per speler? Dus wie heeft er het meeste potjes gewonnen etc.? Het lijkt me leuk om daar een overzichtje van te zien in bijv. een grafiek of zo.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 13 jun 2011, 10:43 
Party Animal

Berichten: 497
5 - Welke elementen zijn er nog steeds leuk aan het spel Catan: Steden & Ridders na meer dan tien potjes?

6 - Welke spellen hebben jullie nog meer overwogen om te gebruiken voor jullie geslaagde recordpoging en waarom is de keuze gevallen op Catan: Steden & Ridders?

7 - Zijn er nog wildvreemde strategiën verzonnen?

8 - Heeft de wil om te winnen het ook zestig uur overleefd tijdens jullie recordpoging?

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 13 jun 2011, 10:44 
Joker

Berichten: 9
Pedro777 schreef:
Super. Eerst en vooral een dikke proficiat met het behalen van dit record en het opzetten van dit mooie initiatief.

Thanks! :-)

1) Hoe hebben jullie zich voorbereid op deze recordpoging? Hebben jullie zich ook fysiek voorbereid? Want tenslotte is 60 uren wakker blijven niet vanzelfsprekend.

Ik heb persoonlijk geen voorbereiding getroffen, behalve dan een paar dagen op voorhand een beetje vroeger in bed 'proberen' te kruipen.
Kevin heeft zich wel voorbereid met een bepaald dieet te volgen en zelfs te gaan fitnessen!


2) De Kolonisten van Catan kan in vele variaties gespeeld worden, Steden en Ridders, Zeevaarders, scenario's,... Welke hebben jullie toegepast? Heeft de toepassing van eventuele variaties er voor gezorgd dat het behalen van het record mss iets vlotter of draagelijker was?

We kozen voor Kolonisten van Catan met de uitbreiding "Steden en Ridders", "Zeevaarders" en "Kooplieden en Barbaren".
Dit heeft er alvast voor gezorgd dat er genoeg variatie mogelijk was tussen de verschillende borden. We hadden 2 grote houten platen waar telkens als voorbereiding door de organisators een nieuw scenario werd op voorbereid. Zo kon de overgang van één spel naar het ander gebeuren in een paar seconden (dit was verplicht om geen straftijd te bekomen).



Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 13 jun 2011, 10:51 
Meeple
Avatar gebruiker

Berichten: 15
Pedro777 schreef:
Super. Eerst en vooral een dikke proficiat met het behalen van dit record en het opzetten van dit mooie initiatief.

1) Hoe hebben jullie zich voorbereid op deze recordpoging? Hebben jullie zich ook fysiek voorbereid? Want tenslotte is 60 uren wakker blijven niet vanzelfsprekend.

2) De Kolonisten van Catan kan in vele variaties gespeeld worden, Steden en Ridders, Zeevaarders, scenario's,... Welke hebben jullie toegepast? Heeft de toepassing van eventuele variaties er voor gezorgd dat het behalen van het record mss iets vlotter of draagelijker was?


1) Iedere speler heeft dat voor zichzelf bepaald, ik ben zelf toch net iets gezonder gaan eten en wat meer sport gaan doen. Hoe fitter je lichaam, hoe gemakkelijker je met wat minder slaap kan omgaan.
De week ervoor was het de bedoeling elke avond op tijd in bed te liggen, maar dat is door omstandigheden op mijn werk jammer genoeg het tegenovergestelde geworden. Wel ben ik woensdagavond goed op tijd gaan slapen, zodat ik toch min of meer uitgerust aan de recordpoging kon beginnen.

2) Wij hebben Catan gespeeld met de uitbreidingen Zeevaarders, Steden en Ridders en Kooplieden en Barbaren. Het voordeel van met de nodige uitbreidingen te spelen is uiteraard dat je toch de nodige variatie kan brengen in de verschillende potjes. Het is en blijft natuurlijk hetzelfde spel en het is logisch dat dat je na 60 uur toch wel behoorlijk begint tegen te steken. Sommige maps speelden ook een stuk minder vlot, wat op zo'n moment best lastig is. Tijdens 1 van de spellen is er zo beslist om het te behalen puntentotaal wat te doen zakken omdat we te dicht op elkaar zaten.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 13 jun 2011, 10:54 
Joker

Berichten: 9
WTULTC schreef:
3) Hoeveel potjes Catan zijn er in totaal in die meer dan 60 uur gespeeld?

Er zijn in totaal 22 spelletjes de reveu gepasseerd. De bedoeling was om ons doel (60u) te halen en te eindigen met een volledig spel. We waren blij dat het maar 10 minuten extra hoefde te duren om het laatste spel te beëindigen :D

4) Is van de gewonnen potjes een onderverdeling per speler? Dus wie heeft er het meeste potjes gewonnen etc.? Het lijkt me leuk om daar een overzichtje van te zien in bijv. een grafiek of zo.


Stand na 21 spelletjes:
Els = 289 punten ; 16 gewonnen
Sven = 142 punten ; 0 gewonnen :-P
Glenn = 158 punten ; 2 gewonnen
Carla = 153 punten ; 2 gewonnen
Kevin = 228 punten ; 1 gewonnen (eeuwige 2de)

Het laatste spel werd gewonnen met 13 punten door Carla.
De meeste spelletjes waren 13 of 15 punten. Een keer hebben we voor 11 punten gespeeld omdat het scenario extreem moeilijk opgebouwd was en één keer hebben we een spel afgebroken omdat het niet haalbaar was (tenzij we misschien 7 uur hetzelfde spel gingen blijven spelen - was een foutje van de organisator bij het opstellen van het scenario...



Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 13 jun 2011, 11:03 
Meeple
Avatar gebruiker

Berichten: 15
ravinck schreef:
5 - Welke elementen zijn er nog steeds leuk aan het spel Catan: Steden & Ridders na meer dan tien potjes?

6 - Welke spellen hebben jullie nog meer overwogen om te gebruiken voor jullie geslaagde recordpoging en waarom is de keuze gevallen op Catan: Steden & Ridders?

7 - Zijn er nog wildvreemde strategiën verzonnen?

8 - Heeft de wil om te winnen het ook zestig uur overleefd tijdens jullie recordpoging?


5- Hmm, lastig. Het is gemakkelijker te zeggen wat er begint tegen te steken na zoveel potjes... Eén van de positieve elementen aan dit spel is dat je veel variatie kan steken in het opstellen van de map. Dat is ook 1 van de redenen waarom we dit spel hebben gekozen. Daarenboven moet je niet heel de tijd je beurt liggen afwachten, je kan ook tijdens de beurt van de actieve speler vaak meespelen.

6- Een spel dat heel lang in de running is geweest was "spel der tronen", maar gezien de uitgever niet wou sponsoren en andere uitgevers wel, vonden we dat 'not done'.

7- Buiten de mislukte pogingen om een grondstoffenmonopolie uit te bouwen denk ik niet dat er echt andere strategieën uitgeprobeerd zijn.

8- In het begin speel je om te winnen, tegen het einde speel je om wakker te blijven. Er zijn spellen geweest dat we elkaar heel erg hielpen om in het spel te blijven, zodat iedereen bezig en dus wakker bleef. Het belangrijkste was uiteindelijk dat we er SAMEN zouden geraken en dat is ons gelukt.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 13 jun 2011, 11:05 
5. Bunny Kingdom (2017)
Avatar gebruiker

Berichten: 2902
Woonplaats: Noord-Brabant
9) Vraag naar aanleiding van antwoord op vraag 4. Is Els altijd al duidelijk beter geweest dan de andere in Catan? Want ze springt er met 16 gewonnen potjes wel erg uit? Niets ten nadele van jullie prestatie verder. Gaaf dat jullie alles hebben bijgehouden. De punten en de winstpotjes.. Leuk om te zien. Persoonlijk had ik verwacht dat er wel meer dan 22 potjes gespeeld zouden zijn, maar heel bekend ben ik niet met de uitbreidingen van Catan. Hier komt zelden Catan op tafel namelijk.

10) Als er iemand naar de wc moest werd het spel dan kort stilgelegd of gingen jullie allemaal tegelijk naar de wc?

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 13 jun 2011, 11:16 
Joker

Berichten: 9
WTULTC schreef:
9) Vraag naar aanleiding van antwoord op vraag 4. Is Els altijd al duidelijk beter geweest dan de andere in Catan? Want ze springt er met 16 gewonnen potjes wel erg uit? Niets ten nadele van jullie prestatie verder. Gaaf dat jullie alles hebben bijgehouden. De punten en de winstpotjes.. Leuk om te zien. Persoonlijk had ik verwacht dat er wel meer dan 22 potjes gespeeld zouden zijn, maar heel bekend ben ik niet met de uitbreidingen van Catan. Hier komt zelden Catan op tafel namelijk.

Bij 5 spelers en zulke grote mappen is het wijzelijk om voor 13 of 15 punten te gaan, waardoor je mag rekenen dat een spel gemakkelijk 2,5 uur kan duren.
Persoonlijk verdenk ik Els er van dat ze zich stiekem heeft ingeschreven in een cursus "Kolonisten van Catan - Alles wat je moet weten om meer te winnen" ofzo iets :-)
Neen... Persoonlijk moet ik zeggen dat er 2 kleppers aan tafel zaten (Els en Kevin)
Wat ik me wel herinner is dat Els enorm veel handkaarten telkens had (je wil niet weten hoeveel keer ze zelf een 7 heeft gegooid toen ze 15+ kaarten had :-P) waardoor ze tijdens haar beurt soms out of nowhere 4 of 5 punten kon scoren...


10) Als er iemand naar de wc moest werd het spel dan kort stilgelegd of gingen jullie allemaal tegelijk naar de wc?

Dit was bepaald door GWR regels: Elk volledig uur dat je gespeeld hebt, krijg je 5 minuten pauze. Die mag je opsparen om bijvoorbeeld naar toilet te gaan. Wanneer één iemand de tafel verlaat, wordt het ganse spel stil gelegd dus kozen we er voor om altijd samen naar (aparte :p) toiletten te gaan. Meestel namen we na ongeveer 4-6 uur een kleine pauze (4-tal minuten) om het hoogst noodzakelijke te doen.

Er waren momenten dat er effectief werd afgeteld naar de volgende pauze, om naar het toilet te kunnen gaan! Dat kan ik je garanderen...



Laatst bijgewerkt door WeQu op ma 13 jun 2011, 11:18, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 13 jun 2011, 11:17 
Meeple
Avatar gebruiker

Berichten: 15
WTULTC schreef:
9) Vraag naar aanleiding van antwoord op vraag 4. Is Els altijd al duidelijk beter geweest dan de andere in Catan? Want ze springt er met 16 gewonnen potjes wel erg uit? Niets ten nadele van jullie prestatie verder. Gaaf dat jullie alles hebben bijgehouden. De punten en de winstpotjes.. Leuk om te zien. Persoonlijk had ik verwacht dat er wel meer dan 22 potjes gespeeld zouden zijn, maar heel bekend ben ik niet met de uitbreidingen van Catan. Hier komt zelden Catan op tafel namelijk.

10) Als er iemand naar de wc moest werd het spel dan kort stilgelegd of gingen jullie allemaal tegelijk naar de wc?


9- Heel veel hangt in dit spel af van de keuze van je eerste stad en dorp. Als je daar goed staat en de getallen waar je naast staan worden in het begin wat gegooid ben je vertrokken. En goed begonnen, half gewonnen is hier toch wel een belangrijke factor. Dus met de nodige porties geluk en een 'strategische plaatsing' in het begin geraak je al heel ver. Kevin lag trouwens altijd HEEL dicht bij de winnaar qua punten, maar had gewoon de pech van net op het einde vaak nog voorbij gestoken te worden.
Wat het bijhouden van de punten betreft... dat is te danken aan de getuigen die het zorgvuldig noteerden na elk spel en de 'technische ondersteuning', die zeker ook niet vergeten mogen worden in heel dit gebeuren!

10- Toiletpauzes werden zorgvuldig gepland. We moesten telkens een vol uur gespeeld hebben om de 5 minuten pauze te kunnen bijkrijgen. Na 2u en 35 min bv zou je slechts recht hebben op 10 minuten pauze en na die pauze zijn die overige 35 minuten 'vervallen'. Dus vaak was het even de boel ophouden tot er weer een vol uur was verstreken :-)


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 13 jun 2011, 11:20 
Meeple
Avatar gebruiker

Berichten: 15
WeQu schreef:
Wat ik me wel herinner is dat Els enorm veel handkaarten telkens had (je wil niet weten hoeveel keer ze zelf een 7 heeft gegooid toen ze 15+ kaarten had :-P)


Tot mijn grote frustratie inderdaad :-)


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 13 jun 2011, 11:22 
Party Animal

Berichten: 497
11 - Wat eet en drink je tijdens de spellenmarathon? En at je tijdens het spelen?

12 - Hoeveel mensen hebben jullie gesteund? Je beschreef de technische ondersteuning, hoeveel mensen zijn dat en wat deden deze voor jullie?
Ik schat zo in dat deze mensen ook een pluim verdienen!

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door ravinck op ma 13 jun 2011, 11:29, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 13 jun 2011, 11:28 
Meeple
Avatar gebruiker

Berichten: 15
ravinck schreef:
11 - Wat eet en drink je tijdens de spellenmarathon? En at je tijdens het spelen?


Wij hadden een fantastische catering! We werden er echt in de watten gelegd! De maaltijden waren samengesteld in overleg met een diëtiste. We kregen op regelmatige tijdstippen kleine porties gezonde, maar zeer lekkere voeding en af en toe een lekker tussendoortje. Veel fruit en groenten en niets dat té zwaar op de maag ligt. Maar een ijsje of een koek tussendoor zat er ook tussen. Onze lieve kook-mama, Kelly, maakte zelfs op verzoek pannekoeken voor ons!
We aten inderdaad onder het spelen door, om onze pauzes toch maar zo veel mogelijk te bewaren voor andere zaken.
Qua drank heb ik het vooral bij water gehouden, kwestie van geen snelle suikers te drinken die je achteraf een suikerdip geven. Tegen het einde kwamen er ook caffeïnerijke dranken aan bod :-)


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 13 jun 2011, 11:40 
Meeple
Avatar gebruiker

Berichten: 15
ravinck schreef:
12 - Hoeveel mensen hebben jullie gesteund? Je beschreef de technische ondersteuning, hoeveel mensen zijn dat en wat deden deze voor jullie?
Ik schat zo in dat deze mensen ook een pluim verdienen!


Hoeveel mensen ... dat kan ik echt niet zeggen. VEEL!
Continu waren er 2 getuigen aanwezig die alles moesten noteren wat wij naast het spelen deden (bvb de momenten dat wij eten kregen ed). Zij deden telkens een blok van 4 uur waarna ze vervangen moesten worden. Verder waren er 2 personen, Stefan en Bernie, die er continu aanwezig waren en elkaar wat slapen betreft afwisselden. Wij hadden maar op een belletje te slaan en ze stonden er. Zij hebben ook de hele administratieve rompslomp verzorgd, alsook het filmen ed. Daarnaast onze kookmama, Kelly, die er op de nachten na ook vrijwel continu aanwezig was en ons op onze wenken bediende.
In het café stond er ook dag en nacht iemand achter de toog.
En daarnaast natuurlijk een hele hoop supporters!
De mensen die ik hier bij naam noemde zijn zeker niet de enigen die het vermelden waard zijn hoor, we hebben heel veel steun en hulp gekregen van heel veel mensen, te veel om allemaal op te noemen.
Zonder al die mensen was dit nooit mogelijk geweest, dus nogmaals MERCI!!!


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
27 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Spellencafé  
 Feed - Onderwerp - Q&A met de nieuwe wereldrecordhouders bordspellen spelen  

Gebruikers die deze topic waarderen

Bart

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®