C-ratio
Vorig jaar schreef Cymric op zijn site een artikel over verzamelwoede en hoe er vanaf te komen (zie hier:
http://blog.debordspeler.nl/2012/05/in- ... /#more-544). Voor mij extra boeiende materie omdat ik én bordspeler én bordspelbezitter én professional organizer ben. Oftewel: ik help beroepsmatig mensen met het beter beheren van hun spullen, maar hobbymatig heb ik volgens sommige mensen zelf een probleem. Om dat laatste maar eerst uit de wereld te helpen: het is natuurlijk onzin dat iemand die van opruimen (en wat daar bij hoort) zijn beroep heeft gemaakt zelf niets zou mogen verzamelen. Verzamelen is het probleem helemaal niet: als iemand voldoende tijd, geld en ruimte investeert in zijn/haar verzameling kan dat prima. Het gaat om de balans. Zo heb ik nooit horen klagen dat een bibliotheek te veel boeken heeft…
Hoewel ik over alle 6 punten van Cymric’s verhaal wel iets te melden heb, zal ik dat nu nog niet doen (Mocht er behoefte aan zijn: laat maar weten). Ik pik er een onderdeel uit: de h-index (de h-index van een speler geeft aan dat hij h spellen h of meer keer heeft gedaan). Daar had ik nooit van gehoord, maar ik vond het meteen fascinerend. Ik rekende uiteraard ook mijn h-index uit.
Wat heeft dit met mijn werk te maken? Wanneer ik met klanten werk en we spreken over het terugbrengen van een collectie (CD’s, koffiemokken, gereedschap of wat dan ook) komt altijd de vraag “wanneer het dan goed is?” Uiteindelijk bepaalt de klant dat natuurlijk, maar ik voel bij veel klanten een behoefte aan een meetbaar iets. Daar hoopte ik de H-index voor te kunnen gebruiken.
Hoe helpt de h-index een collectie terug te brengen? Ik kan niet anders dan concluderen: niet. Het is een doel op zich. Voorbeeld: een klant heeft 400 kookboeken. De h-index zou dan kunnen zijn dat uit h kookboeken h gerechten één of meer keer gemaakt zijn. Wat gebeurt er met de h-index wanneer deze klant 200 kookboeken wegdoet? Inderdaad, helemaal niets.
De kans dat mijn klanten er de sport van inzien om hun h-index te verhogen zonder dat dit getal iets verteld, lijkt me klein. Mogelijk dat dat bij spelers die graag alles bijhouden anders ligt, maar helpen doet dat nog steeds niet.
Stel je verhoogd dit jaar je h-index van 19 naar 20. Heb je je collectie dan in de hand? Je kunt dit jaar 10, 40 of 200 nieuwe spellen aan je collectie toevoegen (en je collectie kon begin van het jaar bestaan uit 19, 200 of 1000 spellen). Het maakt helemaal niets uit!
Daarom heb ik de c-ratio (c van collectie) bedacht: aantal spellen in bezit gedeeld door de h-index (h-spellen, h of meer keer gespeeld). Wat gebeurt er nu: De speler hierboven heeft een h-index van 19. Bij een collectie van 200 spellen is zijn c-ratio 200:19 = 10,53. Bij een collectie van 1000 is deze 50. De c-ratio kan op 2 manieren verlaagd (=verbeterd) worden: door meer spellen vaker te spelen of door je collectie terug te brengen. En nog mooier: je kunt je collectie laten groeien en toch je c-ratio verlagen!
Voorbeeld: je verhoogt je h-index van 19 naar 20. Je collectie was 200. Je c-ratio verbetert zolang je collectie niet groter groeit dan 210 (200/19 = 10,53 | 10,53x20 = 210,6).
Klinkt dit voor jou als een manier om grip te krijgen op je collectie?
Nu mijn vraag. Wat is jouw c-ratio en wat is je ideale c-ratio?
Edit: oorspronkelijk gebruikte ik de term c-index. Op voorstel van Cymric heb ik deze gewijzigd in c-ratio.