Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





5 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 16 maart 2013, 10:40 
technomage

Berichten: 6
Woonplaats: Utrecht
Hallo,

Ik bedacht me op de fiets terug vanuit m'n werk dat niet altijd iedereen beschikbaar is voor het spelen van een leuk spel. Maar dit geldt waarschijnlijk niet voor ouderen en mensen in verpleeg- of bejaardenhuizen. Er zullen daar vast ook enkele spelletjesliefhebbers tussen zitten die ook een keer iets anders willen dan klaverjassen of bingo. Je leest veel over eenzaamheid onder ouderen en dit is wellicht een leuke match.
Weet iemand of er in Nederland van dit soort initiatieven zijn; jongeren (20-50) die actief ouderen al dan niet in georganiseerd verband opzoeken om spellen mee te spelen? Ik ken de bridge en de schaakclub waar mensen tot op hoge leeftijd bij betrokken zijn, maar dit geldt niet voor andere spellen. Wellicht komt dit omdat de oudste bordspellengeeks 'slechts' 60 zijn.
Welke spelletjes, behalve dammen, schaken en klaverjassen werden er vroeger (jaren '50 en '60) nog meer veel gespeeld?
Misschien is dit meer een vraag voor de activiteitenbegeleiders in de betreffende bejaardencentra of verpleegtehuizen. Ideeen en gedachten hierover zijn welkom.

Groet,
Francis


Laatst bijgewerkt door fsiefken op za 16 maart 2013, 11:25, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: za 16 maart 2013, 10:54 
Rooster Booster
Avatar gebruiker

Berichten: 78
Hier is zeker vraag naar. Activiteitenbegeleiders kunnen altijd hulp gebruiken. Ga eens langs bij je lokale vrijwilligerscentrale (indien aanwezig).

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat ouderen graag sjoelen. Ook dingen zoals kegelen gaat de meeste nog goed af.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: za 16 maart 2013, 11:08 
Spellen aan den Rijn
Avatar gebruiker

Berichten: 1977
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Vroeger speelden ze ook Ganzenbord en Mens erger je niet, tegenwoordig ook Rummikub.
Halma is ook een oud spel.

Mijn ervaring met oudere mensen is dat ze geen zin hebben in nieuwe dingen leren, of er gewoonweg de moeite niet voor willen doen. 'ziet er leuk uit maar is niets voor mij' hoor ik dan.

Verder uit de oude doos: Domino, Molenspel, Mikado, Hartenjagen, 31-en.
Ik heb een zeer oude spellendoos met daarin ook een Tramway spel (soort Ganzenbord).

Als iemand een andere mening heeft en andere ervaringen hoor ik het graag.

_________________
Everybody has the right to play...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: za 16 maart 2013, 12:54 
Avatar gebruiker
Bridget schreef:

Mijn ervaring met oudere mensen is dat ze geen zin hebben in nieuwe dingen leren, of er gewoonweg de moeite niet voor willen doen. 'ziet er leuk uit maar is niets voor mij' hoor ik dan.

Als iemand een andere mening heeft en andere ervaringen hoor ik het graag.


Dat is inderdaad erg persoonsafhankelijk, maar ook afhankelijk van wat je als oud definieert natuurlijk.

Mijn schoonouders hebben beiden in ieder geval de 70 al gezien, maar vragen me steeds weer om nieuwe spellen. Wel probeer ik dan altijd iets te kiezen dat qua sfeer, uiterlijk en thema aan zal spreken, zoals bijvoorbeeld Fresco.

Mijn oma is net 80 geworden en staat ook open voor nieuwe spellen. Mijn opa (75) daarentegen speelt liever bekende spellen, en dan ook nog het liefst in het Indisch. Daar komt dus geregeld Monopoli op tafel. Maar mijn opa vind ik ook 'ouder' dan oma, niet qua leeftijd, maar wel qua zijn

edit: Ik vind het idee van TS in ieder geval leuk! Niet alleen voor oudere mensen, maar voor allerlei doelgroepen. Zo heb ik ook activiteitenbegeleiding gedaan met kinderen die het wat moeilijker thuis hadden en activiteiten met kinderen en volwassenen met een verstandelijke en/of psychische beperking. Volgens mij is er altijd wel vraag naar (vrijwillige) activiteitenbegeleiding en spelletjes zijn natuurlijk goede hersengymnastiek.

Maar zoals gezegd; het hoeft niet noodzakelijk te zijn je te beperken tot de oudere, klassieke spellen. Ik zou dan vooral proberen na te gaan waar je doelgroep voor open staat en of ze er überhaupt op zitten te wachten dat iemand spelletjes met ze komt spelen. Backgammon zal vaak een hit zijn, maar wie weet wat ze van een spel als Fresco zullen vinden.


Omhoog
     
 
BerichtGeplaatst: za 16 maart 2013, 14:39 
Critico

Berichten: 2152
Woonplaats: nabij utrecht
Ik denk dat het per persoon verschillend is. Mijn opa en oma zijn bijna 86 en spelen kolonisten, genius, triominos en regenwormen :D Naast het hartenjagen en klaverjassen ;-)
Sjoelen vinden veel ouderen ook erg leuk om te doen!

Maar waar je zou moeten aan kloppen.
1. Bij verpleeghuis in de buurt gewoon vragen aan de activiteitenbegeleiding of je 1 of 2 keer per maand een spelmiddag mag organiseren.
2. Misschien de zonnebloem benaderen?
3. En buurthuizen houden ook regelmatig een ouderen soos.

Wat hier in mijn woonplaats een mooi initiatief is is een wijkrestaurant. Zit in het verpleeghuis en daar kunnen bewoners van de wijk en bewoners van het verpleeghuis samen eten en drinken en samen activiteiten doen. Erg leuk!

_________________
een dag niet gespeeld, is een dag niet geleefd!


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
5 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Spellencafé  
 Feed - Onderwerp - spellen spelen met eenzame ouderen  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®