Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





17 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 22 mei 2020, 10:23 
Matroos

Berichten: 40
Woonplaats: lelystad
Voor het samenkomen in clubverband heb ik de regels bekeken die op de website van de rijksoverheid staan:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ijks-leven
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... dsadviezen
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... aatregelen

Kort samengevat zoals ik deze interpreteer:
- Spellen spelen mag tot 30 personen
- 1.5 meter afstand houden
- Vooraf controleren dmv controlegesprek voordat iemand komt

Aanvullend zou ik handen wassen voor en na een spel verplicht stellen, tijdens het spelen niets anders aanraken dan de spel elementen.

Ik hoor graag jullie mening hierover. heb natuurlijk geen zin in hoge boetes als ik het fout heb.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Regels vanaf 1 juni
BerichtGeplaatst: vr 22 mei 2020, 10:33 
Spellen aan den Rijn
Avatar gebruiker

Berichten: 1977
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Citaat:
Kan ik nog bridge spelen, schaken of andere denksporten doen?

Het advies is om dit niet te doen. Veel van deze denksporten vereisen dat deelnemers aan dezelfde tafel zitten en dat is in veel gevallen binnen 1,5 meter. Daarnaast worden de materialen (speelkaarten, stukken) vaak doorgegeven waardoor het risico op besmetting vergroot wordt.

Denksporten lenen zich echter wel goed voor digitale varianten. Via internet zijn vele mogelijkheden, zo raadt de Bridgebond Stepbridge aan. Ook voor andere denksporten zijn diverse applicaties beschikbaar. Zo verwijst de schaakbond voor jeugd naar de online jeugdschaakclub Schaakmatties.


https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... even/sport

_________________
Everybody has the right to play...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Regels vanaf 1 juni
BerichtGeplaatst: vr 22 mei 2020, 10:39 
Matroos

Berichten: 40
Woonplaats: lelystad
Bridget schreef:
Citaat:
Kan ik nog bridge spelen, schaken of andere denksporten doen?

Het advies is om dit niet te doen. Veel van deze denksporten vereisen dat deelnemers aan dezelfde tafel zitten en dat is in veel gevallen binnen 1,5 meter. Daarnaast worden de materialen (speelkaarten, stukken) vaak doorgegeven waardoor het risico op besmetting vergroot wordt.

Denksporten lenen zich echter wel goed voor digitale varianten. Via internet zijn vele mogelijkheden, zo raadt de Bridgebond Stepbridge aan. Ook voor andere denksporten zijn diverse applicaties beschikbaar. Zo verwijst de schaakbond voor jeugd naar de online jeugdschaakclub Schaakmatties.


https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... even/sport


Valt spelletjes spelen wel onder sport?
we zijn een groepje mensen die samenkomen om een spelletje te spelen, er is geen competitie o.i.d.

Citaat:
Kan ik nog bridge spelen, schaken of andere denksporten doen?

Het advies is om dit niet te doen. Veel van deze denksporten vereisen dat deelnemers aan dezelfde tafel zitten en dat is in veel gevallen binnen 1,5 meter. Daarnaast worden de materialen (speelkaarten, stukken) vaak doorgegeven waardoor het risico op besmetting vergroot wordt.


het is dus niet verboden, maar wordt afgeraden.
Ik denk als je de juiste maatregelen neemt het wel kan.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Regels vanaf 1 juni
BerichtGeplaatst: vr 22 mei 2020, 16:29 
Just my luck
Avatar gebruiker

Berichten: 1063
Woonplaats: Groningen
Barclay schreef:
Valt spelletjes spelen wel onder sport?
we zijn een groepje mensen die samenkomen om een spelletje te spelen, er is geen competitie o.i.d.

Wat heeft de kwalificatie sport er mee te maken? Het grootste risico loop je als je met meerdere mensen in een afgesloten ruimte gaat zitten. In een klein onderling gezelschap met mensen die je kent en daarom meer vertrouwen kunt hebben in elkaar en daarmee duidelijke afspraken maakt, zou je een vorm kunnen vinden om binnen te spelen.

Maar 20 of 30 man? Als ik zo om me heen kijk op straat is het met zo'n grote groep niet te doen om strak regels te volgen. Ik merk aan allerlei zaken dat men de teugels al laat vieren. Beetje pril nog in mijn optiek.

Barclay schreef:
het is dus niet verboden, maar wordt afgeraden.
Ik denk als je de juiste maatregelen neemt het wel kan.

Is de noodzaak nou echt zo groot om met een toch behoorlijk grote groep weer bij elkaar te komen? Waarom de grenzen willen opzoeken? Ik baal er enorm van m'n hobby al maanden niet te kunnen uitvoeren, maar ach, een maandje extra op m'n handen zitten kan er nog wel bij.

Dat laatste heeft trouwens ook alleen maar zin als iedereen een beetje meewerkt, want waar hebben we 't anders met z'n allen nou helemaal voor gedaan?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Regels vanaf 1 juni
BerichtGeplaatst: vr 22 mei 2020, 17:24 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2669
Woonplaats: Etten-Leur
30 man is niet zo spannend als de ruimte maar groot genoeg is.

Als een café of kleine restaurant 30 kan huisvesten moet dit ook in een groep van 30 kunnen op een spellenclub met 10 tafels.

Je moet ook niet vergeten dat met het OV reizen met een mondkapje niet was goedgekeurd als dit tot grote verspreiding van het virus zou leiden.


Het lijkt me wel verstandig af te wachten tot we meer weten over virus. Wellicht dat de overheid straks aankondigt met nieuwe data dat samen aan een tafel zitten wel mogelijk is.

Als het aantal besmettingen dermate laag is en de testcapaciteit en beheersing erin voorziet dat het virus onder controle is, zal versoepeling wel mogelijk zijn.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Regels vanaf 1 juni
BerichtGeplaatst: vr 22 mei 2020, 17:33 
9. Azul (2017)

Berichten: 1442
Woonplaats: Woudenberg
Hoe denkt iemand met anderhalve meter afstand spelletjes te kunnen spelen? Bovendien, hoe voorkom je dan dat de spelonderdelen niet door iedereen worden aangeraakt? Aangezien iedereen gemiddeld 20 keer per uur aan zijn of haar gezicht zit en je via mond, neus, oren of ogen het virus kunt binnenkrijgen via ofwel druppeltjes in de lucht (als iemand niest, hoest of (met consumptie) praat) ofwel door dingen aan te raken waar het virus op zit, dan is de conclusie heel eenvoudig. Veilig spelletjes spelen zit er voorlopig niet in, tenzij je het op afstand (online, beeld bellen of anders) kunt doen.

Dat de mensen die bij elkaar komen niet ziek zijn is een goed uitgangspunt, maar er zijn helaas eigenwijze mensen die denken dat het wel meevalt en dat ze toch wel even kunnen gaan, want ze zitten al zo lang binnen en hebben hier naar uitgekeken. Bovendien, je weet niet waar iemand is geweest.

Dus, tenzij alleen mensen komen die geen verschijnselen hebben EN iedereen zijn handen grondig desinfecteert voordat er gespeeld wordt (en zekerheidshalve het liefst ook af en toe tijdens het spelen), is het eigenlijk niet verantwoord om af te spreken. Mooier dan dit kan ik het helaas niet maken.

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door DeKerstman op vr 22 mei 2020, 18:11, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Regels vanaf 1 juni
BerichtGeplaatst: vr 22 mei 2020, 17:48 
Just my luck
Avatar gebruiker

Berichten: 1063
Woonplaats: Groningen
Edwin84 schreef:
30 man is niet zo spannend als de ruimte maar groot genoeg is.

Als een café of kleine restaurant 30 kan huisvesten moet dit ook in een groep van 30 kunnen op een spellenclub met 10 tafels.

Je moet ook niet vergeten dat met het OV reizen met een mondkapje niet was goedgekeurd als dit tot grote verspreiding van het virus zou leiden.


Het lijkt me wel verstandig af te wachten tot we meer weten over virus. Wellicht dat de overheid straks aankondigt met nieuwe data dat samen aan een tafel zitten wel mogelijk is.

Als het aantal besmettingen dermate laag is en de testcapaciteit en beheersing erin voorziet dat het virus onder controle is, zal versoepeling wel mogelijk zijn.

De versoepelingen die zijn gedaan hebben mijns inziens economie als grootste drijfveer. En dat is zeker belangrijk. Weer een beetje horeca in de hoop dat er wat minder zaken gaan omvallen. Iets meer OV, zodat sommige werksectoren weer wat kunnen opschalen. Dat zijn politieke keuzes waarbij tegengestelde belangen worden afgewogen.

De regels die daarbij worden uitgevaardigd tarten soms elke logica, maar het lijkt er op dat schaarste van bepaalde middelen en lobbyclubs tot deze vreemde uitwassen hebben geleid.

En dan ons hobbywereldje; Is dat nou economisch zo belangrijk dat het tot de eerste versoepelingen behoort? Mij lijkt van niet.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Regels vanaf 1 juni
BerichtGeplaatst: vr 22 mei 2020, 22:55 
Matroos

Berichten: 40
Woonplaats: lelystad
Met 30 man zou ik het ook niet fijn vinden.

De club waar ik heen ga heeft op een avond gemiddeld 6 tot 10 personen. meestal ook dezelfde vriendengroep. Ik denk dat het hier met de juiste maatregelen wel iets te organiseren is.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: za 06 jun 2020, 19:00 
Iedereen is welkom!
Avatar gebruiker

Berichten: 3
Woonplaats: Hoogezand
Bij spellenclub "Mag ik met Rood" in Zuidlaren/Hoogezand zochten we het in eerste instantie in twee persoonsspellen spelen en halverwege wisselen.
Op zich is dat een prima systeem en er zijn echt heel veel leuke en boeiende tweepersoonsspelen.
Daarnaast nog eens minstens zoveel meerpersoonsspelen die daar heel geschikt voor zijn.
Uit eigen ervaring:
Azul, Ticket to Ride, Splendor, Chackra en Century.

Maar omdat we al zolang droog hadden gestaan wilden toch graag méér.

Daarom ben ik coronaschermen gaan maken.
Het plastic is glashelder tafelplastic, in dit geval reststukken besteld bij huistuinentafelzeil.nl.
Reststukken die overigens veel groter zijn dan het minimum wat ze beloven.

Het resultaat overtreft onze verwachtingen.
Tijdens het spelen zie je ze gewoon niet meer...


Pandemic spelen met Corona schermen


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: za 06 jun 2020, 20:49 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
Het gaming café WASD in UGC Turnhout gaat alvast terug open op 10 juni. Met welke maatregelen volgt nog, ik ben benieuwd...

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 07 jun 2020, 09:01 
El Capitan
Avatar gebruiker

Berichten: 1495
Woonplaats: Beverwijk
The Boardroom (onderdeel van Het Spellenhuis) is ook weer open; dit zijn de aanpassingen: https://www.the-boardroom.nl/corona-maa ... 078aaf7973


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 14 jun 2020, 15:32 
Grote Dienaar
Avatar gebruiker

Berichten: 115
Woonplaats: Wageningen
Welke spellen kunnen we op anderhalve meter afstand van elkaar spelen? Deze twee werken zonder aanpassingen:

- Welcome To...
- Dino World

Als ik een wat substantiëler lijstje heb ga ik weer een spellenavond organiseren. Ken jij er meer die corona-proof zijn?

_________________
Afbeelding
Een regionale bordspelagenda, blogs en meer: WageningenBoardGamers


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: zo 14 jun 2020, 17:01 
spelen houdt je jong
Avatar gebruiker

Berichten: 4
Woonplaats: Hoogezand
Beste Eis-Te
Welke normen hanteer je?

Volgens mij is elk tweepersoonsspel geschikt.
Meer persoonsspelen zijn met name een probleem als de tafel niet groot genoeg is.
En dat is bijna altijd het geval.
De speler links en rechts van je zitten dan te dicht bij je.
Spelen in paren (stelletjes en zo) maakt dat wel mogelijk, als ze maar tegenover elkaar zitten.

Anders moet je werken met zoiets als corona schermen (zie hierboven)
Of is je probleem juist het spelmateriaal?


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 14 jun 2020, 18:42 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2669
Woonplaats: Etten-Leur
Welcome to is een spel waarbij 1 iemand de kaarten omdraait de rest op zijn eigen blaadje speelt. Makkelijker afstand houden ook omdat er geen bord is.


Je kunt Codenames XL doen als de teamcaptains aan dezelfde kant zitten uit hetzelfde huishouden komen.

Weerwolven zou ook moeten kunnen als je bepaalde rollen weglaat en stoelen 1.5 uit elkaar zet.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 14 jun 2020, 20:04 
Rooster Booster

Berichten: 86
Woonplaats: amersfoort
[...]


Laatst bijgewerkt door JeVo op zo 14 jun 2020, 20:10, in totaal 1 keer bewerkt.
Urls verwijderd


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
17 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Spellenclubs  
 Feed - Onderwerp - Corona-regels vanaf 1 juni (NL)  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Tags

#corona, coronavirus, covid-19



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®