Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Nederlandse Spellenprijs - nominaties





Geef waardering Link suggereren

Zoeken 0 - A - B - C - D - E - F - G - H - I - J - K - L - M - N - O - P - Q - R - S - T - U - V - W - X - Y - Z 2584 spellen aanwezig!

Afbeelding Informatie Waardering
Thebes
Categorie: Familiespel
Uitgegeven in: 2007
Uitgever: Queen Games
Link uitgever: http://www.queen-games.de
Auteur: Peter Prinz
Illustrator: Michael Menzel
7.2
Winkelwagen
Lotana.be
  Geluk 3 / 10   Strategie 6 / 10  
  Speelduur 60 minuten   Leeftijd vanaf 10 jaar   Aantal spelers 2 - 4  
22 Reacties
Beschrijving Kennisbank
De spelers reizen als archeologen door Europa om kennis te vergaren voor hun opgravingexpedities. Assistenten en uitrusting kunnen daarbij van pas komen. Goed uitgerust gaat men naar Egypte, Kreta of Mesopotamië om te zoeken naar waardevolle artefacten, die roem en aanzien opleveren in de vorm van overwinningspunten. Maar ook het inrichten van een tentoonstelling of deelname aan een congres levert aanzien op. Maar dit alles kost natuurlijk tijd. Degene die efficiënt met zijn tijd omgaat en daarmee de meeste overwinningspunten verdient door kennis en archeologisch vondsten wint het spel. Geen artikelen
Links
BGG link: Boardgamegeek
Recensie: Bordspel
Recensie: Spellengek
Recensie: Spellenclub13
Spelregels: Queen-games

 




Plaats een nieuw onderwerp
Onderwerpen
 Onderwerpen   Auteur   Reacties   Bekeken   Laatste bericht 
Geen ongelezen berichten Thebes en Mr.Jack

Johanna

9

1161

ma 15 sep 2008, 22:51

henk.rolleman

Geen ongelezen berichten Nominaties Nederlandse Spellenprijs 2008

Erwin

21

4083

vr 05 sep 2008, 20:52

Bart

Geen ongelezen berichten Bijlage(n) De Spellenreporter - Thebes

De Spellenreporter

1

397

wo 03 feb 2016, 15:49

el_crosso

 
Plaats een nieuw onderwerp




Geef waardering Link suggereren

Thebes - Reacties (22)
Geplaatst: vr 14 maart 2008, 18:35 
Avatar gebruiker
Een thematisch goed uitgewerkt familiespel rondom het thema archeologie. Prachtig materiaal en speelt vlot weg. Er zijn meerdere manieren om overwinningspunten te halen (via opgravingen, exposities en congressen). Uiteraard ontbreekt de geluksfactor (opgravingen trek je bijvoorbeeld blind uit een zak) niet. In dit familiespel stoort me dat niet,wat mij betreft een aanrader.
8
Omhoog
 Profiel  BoardGameGeek   Facebook
 
Geplaatst: di 12 aug 2008, 22:17 
Erg leuk spel om te spelen, zitten leuke vondsten in zoals het gebruik van het tijdrad.
7
Omhoog
 Profiel    
 
Geplaatst: vr 21 nov 2008, 15:55 
Een leuk spel als je het niet te vaak speelt. Mijn dochter is hier helemaal mesjokke van, maar ik zelf vind de geluksfactor bij het trekken van de opgravingsfiches te groot. Het irriteert me echt als ik alleen maar woestijnzand tegen kom. Je kunt dit enigszins compenseren met congressen en tentoonstelling, maar beslist niet afdoende.
7
Omhoog
 Profiel    
 
Geplaatst: wo 31 dec 2008, 01:53 
Leuk spel om met gelegenheidsspelers te spelen. Simpel om uit te leggen, simpel om te spelen. Wat ik heel erg leuk gevonden vind is het spoor om het bord heen wat deze keer eens niet de puntentelling aangeeft, maar de tijd. Al je acties kosten een bepaalde hoeveelheid tijd, wie het meeste achterloopt in de tijd, is aan de beurt.
8
Omhoog
 Profiel  BoardGameGeek   
 
Geplaatst: wo 06 mei 2009, 08:54 
Tijdens de eerste keer haalde het trekken van de schatten de waarde van het spel sterk naar beneden. Toch kan men deze geluksfactor redelijk compenseren door te scoren op andere gebieden (majoriteit, kongressen, musea), zodat het spel toch aardig in balans komt. Bovendien was en is het sturen van expedities een risicovolle onderneming. Hoe beter men is voorbereid, hoe groter de kansen. Hoe vaker er gegraven is, hoe minder mogelijkheid op schatten. Logisch.
Aanrader!
8
Omhoog
 Profiel    
 
Geplaatst: do 09 sep 2010, 08:56 
Ondanks de hoge geluksfactor komt dit toch af en toe op tafel. Sfeervol, spannend en hoog gehalte aan leedvermaak als een medespeler vaak in een zakje grabbelt en voornamelijk zand 'opgraaft'. Het tijdmechanisme is erg goed (en succesvol gekopieerd in Tinner's Trails en Red November)
7
Omhoog
 Profiel  BoardGameGeek   
 
Geplaatst: ma 20 sep 2010, 11:36 
Avatar gebruiker
Leuk spel waarbij de spelersvolgorde op originele wijze is uitgewerkt in het tijdsspoor: als je een grote opgraving doet, kost dat uiteraard meer tijd en ben je voorlopig niet meer aan de beurt (tenzij je medespelers dit ook doen).
Sfeervol spel. De opgravingen doen (fiches uit het zakje trekken) geeft inderdaad het gevoel dat je ergens naar zoekt en dit kan heel slecht uitpakken voor je. Dat is een grote geluksfactor in dit spel, maar mij stoort dat niet.
Met 2 spelers vond ik het wel minder leuk. Ik denk dat je dit met minimaal 3, maar liever nog met 4 spelers zou moeten spelen.
8
Omhoog
 Profiel    
 
Geplaatst: do 23 sep 2010, 18:45 
Avatar gebruiker
Dit vind ik een superleuke.
Alhoewel (naar mijn bescheiden mening) de geluksfaktor iets te hoog ligt is dit een aangenaam spel dat snel op tafel kan komen.
Soms zijn er wel vergissingen in de kleuren en ook de regel van de kaartjeswissel (waarbij je zelf dan geen mag pakken ) begrijp ik niet goed...
In mijn jeugd ging ik dikwijls met mijn vader naar fossielen zoeken.
Ook hij moest zich eerst verdiepen in clubs en boeken om te weten waar er de meeste kans was om iets te vinden. En eens ter plaatste was een vraagje aan een boer op zijn tractor dikwijls van doorslaggevend belang waar je best met je schop tewerk kon gaan.

Dit spel geeft me dus aangename jeugdherinneringen.
Wel spijtig dat ik een serieuze misdruk heb op mijn kaartjes en dat Queens niets van hen laat horen :-(
8
Omhoog
 Profiel  BoardGameGeek   
 
Geplaatst: wo 09 maart 2011, 14:40 
Avatar gebruiker
Dit vind ik echt een heel fijn spel.
Het thema is leuk verwerkt, met name het tijdsaspect.
Eerst lekker rondreizen en kaarten verzamelen en daarna een paar weken in het zand gaan graven.
Daar moet je wel wat geluk bij hebben, maar dat vind ik in dit spel helemaal niet storen, nee zelfs goed passen.
8
Omhoog
 Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook
 
Geplaatst: ma 13 jun 2011, 10:25 
Avatar gebruiker
Verniewend spelmechanisme, het opgraven van de schatten uit een jute zak is ook thematisch gezien erg leuk gevonden, dit is nu een topper onder de familie spellen!
8
Omhoog
 Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook
 
Geplaatst: ma 13 jun 2011, 20:52 
Avatar gebruiker
leuk spelmechanisme met een verschrikkelijk irritant grabbel in een zakje toevoeging..
6
Omhoog
 Profiel  BoardGameGeek   
 
Geplaatst: wo 21 dec 2011, 00:53 
Avatar gebruiker
De basis van het spel is het verzamelen van kennis en die door het opgraven van artefacten om te zetten in overwinningspunten. Een echt eurospel dus maar het thema is heel mooi ontwikkeld. Ook de vormgeving is top (tot op de achterkant van het spelbord). Het tijdsspoor is een origineel en leuk element, en het spel is goed speelbaar met alle spelersaantallen. Grote geluksfactor ja, maar slim spelen helpt (meestal).
7
Omhoog
 Profiel    
 
Geplaatst: wo 21 dec 2011, 10:06 
Avatar gebruiker
Mooi spel, met als enig minpuntje het grabbelen. De geluksfactor is dan wel erg hoog.
8
Omhoog
 Profiel  BoardGameGeek   Facebook
 
Geplaatst: ma 06 aug 2012, 19:59 
Avatar gebruiker
Voorlopig met een cijfer gewaardeerd, m'n mening komt eventueel later nog...
7
Omhoog
 Profiel  BoardGameGeek   
 
Geplaatst: wo 08 aug 2012, 17:46 
Mooi, leuk, grabbel, grabbel...
7
Omhoog
 Profiel  BoardGameGeek   
 
Geplaatst: vr 31 aug 2012, 13:28 
Avatar gebruiker
Het tijd-mechanisme is erg goed gevonden, het "graven" is creatief gesimuleerd. Leuk spel met weer eens een ander thema.
7
Omhoog
 Profiel  BoardGameGeek   
 
Geplaatst: do 13 sep 2012, 23:15 
Avatar gebruiker
Leuk idee met die tijdspannes. Maar dat grabbelen en graven ruïneert het daadwerkelijke spel volkomen. Ja, je weet in de archeologie inderdaad nooit wat je vindt, maar moet je daarvoor dan al die moeite doen om een expeditie op te zetten, kennis te vergaren, en dan na 12 weken ploeteren en 10 of meer fiches trekken constateren dat je met 1 of 2 puntjes en een verspild toestemmingsfiche naar huis gaat? Maak het nou even, zeg. Dit wordt geacht een spel te zijn, geen nauwkeurige simulatie van de werkelijkheid... want Thebes biedt geen enkele compensatie voor dit soort probleemgevallen. Nee, ook tentoonstellingen en congressen zijn geen compensatie: de eerste zijn te grillig in hun verschijnen en de tweede balanceren zichzelf weg omdat iedereen ze zal willen hebben en er op die manier dus een kleiner 'vast' puntenverschil ontstaat dat wederom wordt verergerd door het toeval bij het graven. (En over het toeval in het verschijnen van de congressen heb ik het dan nog niet eens.)

Ik kan niet anders constateren dat Thebes qua spel gewoon slecht in elkaar is gezet. Ik ben dit wel eens eerder tegengekomen (Tinners' Trail bijvoorbeeld, maar ook Tammany Hall): dan geeft de auteur voorkeur aan realisme boven een goed spel en krijg je te maken met een zekere grimmigheid à la 'hier moet je het maar mee doen'. Gelukkig heb ik als speler dan de vrijheid om te zeggen dat ik een goed spel boven realisme verkies, en dat uitgever en auteur het maar met mijn grimmige waardering moeten doen.

Wel zonde van het tijdmechanisme dat op een zeer simpele en elegante wijze spelers tot prioriteren dwingt... Gelukkig keert het in andere spellen die wél goed speelbaar zijn terug.
3
Omhoog
 Profiel  BoardGameGeek   
 
Geplaatst: vr 14 sep 2012, 13:48 
Avatar gebruiker
Het verzamelen van boeken e.d. in de diverse steden vond ik een leuk onderdeel van het spel.
Zeker in combinatie met de tijdbalk. Het speelt ook lekker vlot weg.
Het graaien naar punten daarentegen vond ik merkwaardig. Je had de punten net zo goed blind kunnen uitdelen.
Toch een zesje voor Thebes, omdat ik me er toch wel mee vermaakt heb. Vanwege die zeer hoge geluksfactor denk ik wel dat het spel goed werkt met wat oudere kinderen.
6
Omhoog
 Profiel  BoardGameGeek   
 
Geplaatst: vr 10 jan 2014, 16:07 
Avatar gebruiker
Leuk familiespel dat origineel gebruik heeft gemaakt van het inzetten van tijd. De frustratie als er veel zandtegels tevoorschijn komen uit de zakjes zorgen altijd voor de nodige lol hier aan tafel.
7
Omhoog
 Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook
 
Geplaatst: do 03 sep 2015, 21:19 
Avatar gebruiker
Tsja, voor een liefhebber van thematische spellen is Thebes natuurlijk een pareltje. Het mooie, nostalgische speelbord en de fraaie zakjes waarin de schatten zitten zijn al een lust voor het oog. Maar daarnaast is het thema ook geweldig in het spel verwerkt. Bij opgravingen in onbekende gebieden komt natuurlijk wel wat geluk kijken. Maar het feit dat je door meer kennis op te doen, te investeren in personeel en middelen én meer tijd te besteden dat geluk kunt verkleinen, is niet alleen realistisch maar zorgt ook voor een uitdagend spel. Vooral de keuze voor het moment waarop je naar verre oorden afreist is cruciaal in dit spel. Ook het tijdspoor, waarbij je betaalt in weken die je investeert in acties, is erg goed bedacht en werkt geweldig.
9
Omhoog
 Profiel  BoardGameGeek   
 
Geplaatst: wo 02 dec 2015, 10:27 
Zwaar onderschat en ondergesneeuwd spel. Wellicht omdat er een geluksfactor in zit die mensen afschrikt (trekken van tegeltjes uit een zakje).

Maar het actiesysteem met tijdsinvestering was voor mij toen heel vernieuwend en zichzelf balancerend. Degene die de minste tijd verbruikt heeft mag aan de beurt.

Dat mechanisme zie ik graag nog eens in een spel met minder geluk terug.
8
Omhoog
 Profiel  BoardGameGeek   
 
Geplaatst: zo 24 maart 2019, 23:34 
Leek leuk, speelde vlot. ergens zit er iets in wat me niet echt aanstaat. ik kan het niet goed verwoorden. Een beetje een gevoel
6
Omhoog
 Profiel  BoardGameGeek   
 
 

Geef waardering Link suggereren


[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Stijl afkomstig van StylerBB.net & kodeki. Logo door Henk Rolleman
board3 Portal - gebaseerd op phpBB3 Portal
Vertalingen door phpBB.nl & phpBBservice.nl
phpBB SEO