Zoeken 0 - A - B - C - D - E - F - G - H - I - J - K - L - M - N - O - P - Q - R - S - T - U - V - W - X - Y - Z 2575 spellen aanwezig!

Afbeelding Informatie Waardering
Wizard
Categorie: Kaartspel
Uitgegeven in: 2011
Uitgever: 999 Games
Link uitgever: http://www.999games.nl/spel/wizard
Auteur: Ken Fisher
Illustrator: Franz Vohwinkel
7.5
Winkelwagen
Lotana.be
  Geluk 6 / 10   Strategie 6 / 10  
  Speelduur 45 minuten   Leeftijd vanaf 8 jaar   Aantal spelers 3 - 6  
25 Reacties
Beschrijving Kennisbank
In dit spannende spel krijg je elke ronde 1 kaart meer. Je probeert steeds precies te voorspellen hoeveel slagen je maakt, niet meer en niet minder. Is je voorspelling correct, dan krijg je 20 punten plus 10 punten per slag. Heb je het niet goed, dan krijg je 10 minpunten voor elke slag die je van je voorspelling af zit. Wie aan het einde van het spel de meeste punten heeft wint.

Het spel bevat naast 52 kaarten in 4 kleuren 4 tovenaars en 4 narren. Tovenaars winnen gegarandeerd een slag, narren verliezen een slag. Verder bepaalt de bovenste kaart van de gedekte stapel de troef in de betreffende ronde. Zo blijft het spel steeds weer verrassend.
Recensie: Spellenclub13
Recensie: Bordspeler
Recensie: Spellengek
Recensie: Truusentruus
Versus: Bordspelmania

Geen ongelezen berichten Poll: Versus XII: Tai Pan vs. Wizard

BaSL

11

1175

ma 11 jun 2012, 21:16

16 Feet Pauly

Geen ongelezen berichten Bijlage(n) Nox' Spellenzolder - Wizard

Dharquen

5

742

ma 03 okt 2011, 21:41

moos

Geen ongelezen berichten NK Wizard op 2 september in Hilversum

kolonist

10

604

za 08 sep 2012, 18:56

Bart

Geen ongelezen berichten NK Wizard 2013!

kolonist

5

591

do 14 aug 2014, 14:51

Seabie

Geen ongelezen berichten Poll: Versus Extra: Kleine Spelletjes - Poule C

BaSL

16

1218

do 12 nov 2015, 09:16

Bart

Geen ongelezen berichten Poll: Poule C: Gelijkspel!

BaSL

0

390

wo 11 nov 2015, 09:31

BaSL

Geen ongelezen berichten Poll: Versus Extra: Kleine Spelletjes - Ronde 2, Poule 2

BaSL

13

963

wo 18 nov 2015, 22:52

krak

Geen ongelezen berichten Poll: Versus Extra: Kleine Spelletjes - Halve Finale I

BaSL

10

931

zo 06 dec 2015, 20:45

BaSL

Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen Het Spellenspektakel trakteert - SpSp 2017

Bordspeler.nl

2

941

zo 12 nov 2017, 20:27

kosterix

Plaats een nieuw onderwerp

Geef waardering Link suggereren

Wizard - Reacties (25)
Geplaatst: wo 15 dec 2010, 00:50 
Avatar gebruiker
Het heeft even mogen duren, maar eindelijk is mijn favoriete slagenspel dan in een Nederlandstalige editie verschenen. Wizard is toegankelijk, gemeen en altijd weer spannend. Dit slagenspel is briljant in zijn eenvoud; ik kan me niet voorstellen dat ik hier ooit op uitgekeken raak.
10
Omhoog
 Profiel  BoardGameGeek   

Geplaatst: wo 22 dec 2010, 17:01 
Avatar gebruiker
Ik hou ontzettend van het biedsysteem uit Wizard. Het spel is al heel oud en bij ons gekend als 'Koreaans bieden' of 'Chinees poepen'. Wizard verliest echter punten door de toegevoegd Wizard-kaarten. Die zijn te machtig, waardoor het veel moeilijker wordt om de voorspelde slagen te halen, ook al zit je heel goed te kaarten.
7
Omhoog
 Profiel  BoardGameGeek   Facebook

Geplaatst: vr 24 dec 2010, 09:56 
Avatar gebruiker
Als fan van rikken vind ik dit ook een heerlijke slagenvariant, hoewel je bij Wizard wat minder controle hebt over je slagen. Bovendien met 3 spelers iets te langdradig, maar het blijft een goed spel!
8
Omhoog
 Profiel  BoardGameGeek   Facebook

Geplaatst: do 13 jan 2011, 16:35 
Avatar gebruiker
Ook een van mijn favoriete slagen spelletjes en de speelkaarten zijn mooi om te zien.
Mijn duitse exemplaar is al bijna versleten, wie weet binnekort eens de aanstaande nederlandse editie kopen.
10
Omhoog
 Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook

Geplaatst: za 15 jan 2011, 05:04 
Avatar gebruiker
Mijn favoriete variant op Boerenbridge. Meer dan 1.000 keer gespeeld. Leg het nog steeds graag op tafel.
8
Omhoog
 Profiel  BoardGameGeek  Twitter  

Geplaatst: do 28 apr 2011, 18:17 
Avatar gebruiker
Wizard is bij mij bekend als boerenbridge en dat vind ik een erg goed (kaart/slagen)spel waar ik altijd wel voor in ben.
8
Omhoog
 Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook

Geplaatst: ma 02 mei 2011, 11:04 
Avatar gebruiker
Nu eindelijk eens gespeeld, na zoveel goede verhalen.
Vroeger vaak gerikt en van daaruit de overstap gemaakt naar andere kaart- en bordspellen.
Dit is inderdaad een heel keuk en goed slagenspelletje.
Elk rondje weer spannend of je voorspelling uitkomt.
Soms ook een beetje gokken op hoge aantallen en zo veel punten te scoren.

Enkel de tijdsindicatie op het doosje klopt niet echt.
Of ze bedoelen 45min per persoon.
Ons eerste 3p potje duurde dik 2 uur.
En we speelde echt niet langzaam.
Maar ik kan me voorstellen dat het met meer spelers vlugger gaat.
8
Omhoog
 Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook

Geplaatst: ma 13 jun 2011, 12:34 
Avatar gebruiker
Leuk slagen spelletje.. elke ronde is het weer spannend of je de voorspelling gaat halen.
Gisteravond ook met 3p gespeeld, ook dik 2uur bezig geweest.. We vonden het niet erg :)
9
Omhoog
 Profiel  BoardGameGeek   

Geplaatst: zo 27 nov 2011, 19:45 
Avatar gebruiker
Voor de volledige beoordeling, bekijk mijn Video Uitleg & review.
Nox' Spellenzolder.
7
Omhoog
 Profiel  BoardGameGeek   Facebook

Geplaatst: di 06 dec 2011, 18:55 
Avatar gebruiker
Wizard is een leuk slagenspel. Al lange tijd bekend bij ons als Prognestieken, maar dan met wat extra's zoals de tovenaar en de nar. Helaas win ik dit spel nooit xD!
7
Omhoog
 Profiel    

Geplaatst: ma 06 aug 2012, 20:18 
Avatar gebruiker
Voorlopig met een cijfer gewaardeerd, m'n mening komt eventueel later nog...
6
Omhoog
 Profiel  BoardGameGeek   

Geplaatst: ma 06 aug 2012, 20:30 
Avatar gebruiker
Slecht één keer gespeeld, maar er zit zeker weten potentieel in dit spel! Ook al was ik persoonlijk een ramp in het voorspellen van mijn slagen, toch een lekker tactisch kaartspelletje. Smaakt naar meer!
7
Omhoog
 Profiel    

Geplaatst: di 14 aug 2012, 22:01 
Avatar gebruiker
Met een stuk of 5 mensen een erg leuk kaartspelletje
8
Omhoog
 Profiel  BoardGameGeek   

Geplaatst: wo 27 maart 2013, 13:52 
Avatar gebruiker
Boerenbridge met 8 extra kaarten, dat is alles wat Wizard is. Dit maakt het geen slecht spel, verre van zelfs, maar wellicht een beetje overbodig. Boerenbridge is gemener, omdat daar nooit het aantal slagen dat gegegokt word gelijk mag zijn aan wat mogelijk is. Hierdoor zal er altijd iemand de mist in gaan. Dit is er bij Wizard uitgehaald. Daarnaast zorgen de speciale kaarten nog eerder voor willekeur dan meer strategie.

Al met al echt wel een goed spel, maar geef mij maar gewoon boerenbridge.
7
Omhoog
 Profiel  BoardGameGeek   Facebook

Geplaatst: zo 12 mei 2013, 11:57 
Heerlijk kaartspel! Wordt in ons spellenclubje geregeld gespeeld! Scoreverloop schommelt altijd mooi en in 3 rondjes ben je van leider ook zo weer nummer laatst. De beurten dat je als laatst bent in de slag zijn het mooist! Een slag kapen met veel troeven en hoge kaarten heerlijk!
8
Omhoog
 Profiel    

Geplaatst: wo 03 jul 2013, 14:42 
Avatar gebruiker
Hoe goed een kaartspelletje kan zijn. Met een grote groep is het extra leuk!
8
Omhoog
 Profiel  BoardGameGeek   

Geplaatst: vr 05 jul 2013, 11:49 
Avatar gebruiker
Voegt naar mijn mening weinig toe aan 'gewoon' Boerenbridge. De extra kaarten maken het (nog) onvoorspelbaarder. Wij speelden BB altijd met 10 punten voor het precies halen van je bod, plus 1 punt voor elke slag. Bij falen -1 voor elke slag ernaast. Dat werkt laag bieden wel wat meer in de hand dan bij Wizard, waar het resp 20 en 10 punten is. Bij BB hanteerden we ook de regel dat de laatste bieder niet het totaal aantal geboden slagen precied gelijk aan het aantal kaarten in de hand mag maken, zodat er elke ronde tenminsten een verliezer is.

TL;DR: Goed spel, maar Boerenbridge is beter.
7
Omhoog
 Profiel  BoardGameGeek   

Geplaatst: vr 10 jan 2014, 16:04 
Avatar gebruiker
Leuke variant op boerenbridge die hier goed in de smaak valt. Juist de toegevoegde wizardkaarten maken voor ons het spel omdat het een onbekend element is waar je rekening moet houden. Niet alles komt meer neer op kaarten onthouden en kansberekening.
8
Omhoog
 Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook

Geplaatst: za 06 dec 2014, 19:48 
We hebben het spel nog niet zo lang. Erg leuk spel. Ook erg moeilijk om het goed te voorspellen. We zullen het zeker veel vaker spelen in de toekomst.
8
Omhoog
 Profiel    

Geplaatst: do 26 maart 2015, 12:21 
Gho, om eerlijk te zijn gewoon niet mijn ding. Het doet me wat te veel denken aan een gewoon en simpel kaartspel. En ik mis zelf een beetje uitdaging. Maar dat is natuurlijk mijn mening
Het lijkt heel hard op wiezen maar jah...
7
Omhoog
 Profiel  BoardGameGeek   

Geplaatst: do 04 jun 2015, 16:31 
Avatar gebruiker
Ik hou van slagenspellen, en heb vaak Boerenbridge gespeeld waarbij je ook moet voorspellen hoeveel slagen je gaat halen. Maar in Wizard gooien de Wizards en de Jesters te veel roet in het eten. En de art spreek me ook niet aan.
5
Omhoog
 Profiel  BoardGameGeek   

Geplaatst: zo 30 aug 2015, 21:24 
Pas een keer gespeeld met 5 en vond het erg leuk, maar lijkt inderdaad erg veel op boerenbridge. Ben er nog niet uit of de Wizards en Jesters wat toevoegen, maar wil het zeker nog wel eens spelen.
7
Omhoog
 Profiel  BoardGameGeek   Facebook

Geplaatst: di 09 feb 2016, 01:04 
Leuk om te spelen!

Heel verslavend! In top drie kaartspellen, samen met Nyet! klaverjassen
8
Omhoog
 Profiel  BoardGameGeek   

Geplaatst: wo 26 apr 2017, 09:15 
Avatar gebruiker
5
Omhoog
 Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook

Geplaatst: za 11 aug 2018, 18:12 
Bestaat dit al sinds 2010? Ik heb het in 2017 of 2018 als promospel gekregen....
Aardig kaartspel waarbij het nauwelijks om gaat of je goede kaarten hebt, maar wat je met je kaarten doet. Is sterk gebaseerd op bridge (en klaverjassen?). Duurt wel een tikkie lang (veel ronden) wat de herspeelbaarheid niet ten goede komt.
7