Bartjes! schreef:
Ik vind dat je je nogal expliciet uitdrukt door de woorden "ernstige flater" in de mond te nemen. Ik ben van mening dat dat niet terecht is; blijkbaar heeft de jury een andere definitie van expertspel dan jij.
Dus...? Moeten we nu allemaal braaf zitten en pootje geven in de hoop een lekker brokje te krijgen?
Waar de jury de scheidingslijn trekt, is natuurlijk niet aan mij. Maar ik verwacht wel dat ze een gebalanceerde mix aan spellen aflevert: de prijzen moeten
begrijpelijk zijn. Anders kun je net zo goed weer terug naar de NSP-oude stijl waarin de jury een
n-tal gelijken uit allerlei genres nomineerde, allen verdere studie en bekendheid waardig, en er vervolgens eentje als boegbeeld werd uitgekozen. In 2013 lukte dat prima (Coney Island, Flashpoint, King of Tokyo; Terra Mystica, Trajan, Tzolk'in). In absolute zin kon je erover twisten of de familiespellen niet te zwaar waren (volgens mij waren ze dat juist wel), maar ze hielden elkaar in ieder geval netjes in evenwicht. Ditto voor de expertspellen. In 2014 is er een prima balans in het familiegenre, maar lopen de expertspellen wijd uiteen. Mij lijkt dat een erg ongezonde ontwikkeling omdat het de gewenste categoriescheiding verwatert. Als je dat doet, wil ik graag in een paar woorden zien waarom dat gebeurt... en precies daar laat het juryrapport het afweten door zaken op te schrijven die overduidelijk niet kloppen. Ik kan dat echt niet meer politiek-correct afdoen met 'een verschil van inzicht en definitie'.
Citaat:
Brugge is inderdaad tactisch en reactief, maar dat wil niet zeggen dat het daarmee ook direct voor een heel breed publiek geschikt is.
Ik heb dit nergens beweerd, heb dit ook nergens
willen beweren. Ik reageer daarom enkel op wat ik wél heb willen beweren:
Citaat:
En natuurlijk, er zijn altijd titels die zich in een grijs schemergebied bevinden.
Precies. Brugge zit smackbam in het midden van dat grijze schemergebied. Past overduidelijk niet in de ene categorie (nota bene: gezien de nominaties), en slechts met veel hangen en wurgen in de ander (nota bene: gezien de nominaties). Brugge had veel beter gepast in de familiecategorie van 2013 (met Coney Island, Flash Point en King of Tokyo).
Ik vind het interessant om te speculeren over de KdJ-lijst van 2013: Brugge, Legends of Andor, en
Paleizen van Carrara. Want, inderdaad, in plaats van Brugge uit de expertlijst te knikkeren kun je natuurlijk ook het 'te zware' Russian Railroads verwijderen en vervangen door wat lichters; een optie die ik vooralsnog niet had overwogen. De KdJ-lijst is naar mijn mening beter gebalanceerd.
Hoe dan ook, ik staak deze discussie verder; ik wens de genomineerde auteurs en uitgevers veel geluk toe bij de verdere verkiezing, en hoop dat de winnaars worden beloond met klinkende commerciële successen.