Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





10 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 16 maart 2016, 18:00 
Nieuwsreporter
Avatar gebruiker

Berichten: 549
AfbeeldingDe Hippodice Spieleclub heeft de uitslag van het ‘Spieleautoren-Wettbewerb 2016’ bekendgemaakt. Deze gerenommeerde wedstrijd voor spelauteurs is dit jaar voor de 28e keer georganiseerd. Een jury van vakmensen uit de Duitse spellenbranche beoordeelt voor deze prijs nieuwe spelontwerpen van veelal aankomende auteurs. De ervaring leert dat sommige van deze spellen enige tijd later bij een uitgever opduiken (de winnaar van vorig jaar verscheen bijvoorbeeld afgelopen week als West of Africa). De top 3 van 2016 luidt als volgt:

    1. Calimala van Fabio Lopiano (GB), over de productie van en handel in fijne stoffen in het middeleeuwse Florence.
    2. Sapa Inca van Veli-Matti Saarinen (FI), over de bouw van een tempel met ‘Tetrisachtige’ speelstukken.
    3. The Ritual van Sean Rumble (CA), een kaartspel over het afsluiten van een demonisch portaal.

De speciale prijs voor beste avondvullende spel ging naar Queen Anne’s Revenge van Dan Keltner (US), een worker placement spel waarin de Royal Navy op piraten jaagt.
De speciale prijs voor beste kinderspel ging naar Määäääääh van Wolfgang Lehmann (DE).
Meer informatie:

Volledige uitslag en spelbeschrijvingen


Origineel bericht op: http://bordspeler.nl/2016/03/16/spielea ... werb-2016/


Omhoog
Offline Profiel   Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: wo 16 maart 2016, 18:04 
Team Bordspelmania
Avatar gebruiker

Berichten: 5977
Woonplaats: Rijen
Määäääääh ? Sterke titel :lol:

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: wo 16 maart 2016, 22:35 
Beheerder
Avatar gebruiker

Berichten: 2953
Woonplaats: Deerlijk
BaSL schreef:
Määäääääh ? Sterke titel :lol:

Kan niet andes dan dit spel gaat over schapen. Mijn interesse is meteen gewekt, want mijn vrouw is dol op schapen. Ik lust trouwens ook af en toe een lamskroontje.

Ik blijf bij zo'n wedstrijden toch altijd benieuwd naar wat er gepubliceerd zal worden bij de grote uitgevers.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 22 maart 2016, 00:18 
Lord of Complaints
Avatar gebruiker

Berichten: 629
Woonplaats: Hoofddorp
Handelen in middeleeuws Italië?? Ik sta er toch elke keer weer van te kijken wat voor bizarre en originele thema's die auteurs weer verzinnen...

_________________
Justice, like lightning, ever should appear to few men's ruin, but to all men's fear.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 22 maart 2016, 07:44 
Team Bordspelmania
Avatar gebruiker

Berichten: 224
Woonplaats: Best
Ugur schreef:
Handelen in middeleeuws Italië?? Ik sta er toch elke keer weer van te kijken wat voor bizarre en originele thema's die auteurs weer verzinnen...

Ondanks die mogelijk niet heel orginele thema is dit wel degelijk een leuk spel althans naar mijn bescheiden mening. In december heb ik deze bij Hippodice gespeeld als onderdeel van hun autheurswedstrijd. Los van het thema zit een leuk nieuw mechanisme in het spel.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 22 maart 2016, 08:24 
Party Animal

Berichten: 497
Auf Deutsch maar niet minder interessant. De podcast Bretterwisser was op bezoek bij Hippodice.

http://bretterwisser.de/bws025-hippo-dice/

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 22 maart 2016, 09:35 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6699
Woonplaats: Leusden
Distefano schreef:
Ondanks die mogelijk niet heel orginele thema


Mogelijk - niet - heel - origineel??? Kom op, dit thema is het übercliché in spellenland. Er is volgens mij geen reden om het gebrek aan originaliteit te verzachten.

Leuk dat je het spel hebt gespeeld. Wellicht kun je hier wat woorden aan het spelverloop besteden? Dat wordt vast gewaardeerd.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: di 22 maart 2016, 23:43 
Team Bordspelmania
Avatar gebruiker

Berichten: 224
Woonplaats: Best
Erwin schreef:
Distefano schreef:
Ondanks die mogelijk niet heel orginele thema

Mogelijk - niet - heel - origineel??? Kom op, dit thema is het übercliché in spellenland. Er is volgens mij geen reden om het gebrek aan originaliteit te verzachten.

Leuk dat je het spel hebt gespeeld. Wellicht kun je hier wat woorden aan het spelverloop besteden? Dat wordt vast gewaardeerd.


Het mechanisme in dit spel zorgt er voor mij voor dat het niet geheel orginele thema minder stoort. En tja als de ontwerper het qua thema dicht bij huis heeft gezocht dan is dat zijn keuze. Het thema is wel goed verweven met alle akties die je kan uitvoeren.

Iedere speler krijgt een aantal aktieschijfjes (afhankelijk van het aantal spelers) die je per beurt op een aktieveld kan leggen. Deze aktievelden zijn altijd verbonden met een 2-tal akties. Beide akties mag je op die manier uitvoeren. De akties staan op den 3 bij 3 grid en de aktievelden liggen dus op de horizontale en verticale verbindingen tussen de punten.

Als je een aktieveld wil gebruiken waar al een schijfje van iemand anders ligt dan leg je jouw schijfje bovenop het reeds aanwezige schijfje en wordt de actie ook voor het onderliggend schijfje (en dus voor de andere speler) weer geaktiveerd. Er is een maximum van 3 schijfjes welke op een aktieveld mogen liggen. Hierdoor kan een vroeg geplaatst schijfje maximaal 6 acties opleveren.

Wil je alsnog een 4e schijf plaatsen op een aktieveld dan wordt het onderste schijfje verwijderd en naar de gemeenteraad verplaatst en dit zorgt dan voor een tussentelling.

Het spel eindigt ofwel als alle tussentellingen van de gemeenteraard zijn uitgevoerd of als ieder speler zijn schijfjes heeft ingezet en iedere speler even vaak aan de beurt is geweest.

Het plaatsen van de akties op het 3 bij 3 grid en de volgorde van tussentellingen is variabel. Daarnaast zijn er ook nog aktiekaarten en geheime opdrachtkaarten.

Met name het taktische plaatsen van de schijven is een erg leuk element. Soms kies je voor een minder voor de hand liggende aktiecombinatie om je medespelers niet te veel te helpen. Met ander woorden wat levert mij de aktie op versus als ik die aktie combo kies wat levert het dan mijn medespelers op.

Er waren 6 uitgevers die geinteresseerd waren en de Auteur mocht kiezen. Dus laten we kijken onder welke naam en bij welke uitgever dit spel uitgegeven zal worden.

Wederom een goede winnaar uit de Hippodice award.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 23 maart 2016, 09:24 
Beheerder
Avatar gebruiker

Berichten: 2953
Woonplaats: Deerlijk
Het principe lijkt mij redelijk origineel (of beter: ik ken geen spellen waar al iets dergelijks in zat), maar heeft startspeler niet veel voordeel (als zijn acties ook gekozen worden door andere spelers)?

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: wo 23 maart 2016, 11:01 
Team Bordspelmania
Avatar gebruiker

Berichten: 224
Woonplaats: Best
Nou dat valt best wel mee. Je kan uit 12 verschillende acties kiezen dus voordat je die allemaal vol hebt valt het wel mee. En ja je wil wellicht voor dezelfde actie kiezen maar dat heeft dan een nadeel. Het viel mij alleszins mee en de startspeler heeft niet gewonnen.

Kortom als ie uitkomt gewoon een keer spelen en kijken of je er een klik mee hebt.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
10 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Spellenprijzen  
 Feed - Onderwerp - Spieleautoren-Wettbewerb 2016  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®