Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




17 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 01 sep 2016, 22:00 
Nieuwsreporter
Avatar gebruiker

Berichten: 549
Afbeelding De jury van Spiel Portugal heeft vanavond de winnaar van de Portugese spellenprijs Jogo do Ano 2016 bekendgemaakt. De verkiezing is dit jaar voor de tiende keer gehouden. Het Jogo do Ano 2016 is het bordspel Mombasa van Alexander Pfister. Dit spel wordt in Duitsland uitgegeven door Eggertspiele, in Nederland door The Game Master. Mombasa versloeg mijn persoonlijke favoriet Marco Polo, Grand Austria Hotel, Lignum en Trickerion: Legends of Illusion.

Afbeelding

Meer informatie:



Origineel bericht op: http://bordspeler.nl/2016/09/01/mombasa ... -ano-2016/


Omhoog
Offline Profiel   Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: do 01 sep 2016, 22:43 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2650
Woonplaats: Etten-Leur
Had het idee dat de game vorig jaar veel buzz kreeg maar toen het eenmaal uitkwam hoorde je er niks meer over.


Laatst bijgewerkt door Edwin84 op vr 02 sep 2016, 07:33, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 01 sep 2016, 23:18 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6695
Woonplaats: Leusden
Edwin84 schreef:
Had het idee dat de game vorig jaar veel buzz kreegaar toen het eenmaal uitkwam hoorde je er niks meer over.


Ik denk dat dit spel nog niet klaar is met het winnen van spellenprijzen. Dit is een favoriet voor de DSP 2016.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: vr 02 sep 2016, 09:37 
5. Puerto Rico (2002)
Avatar gebruiker

Berichten: 96
Woonplaats: Enschede
Edwin84 schreef:
Had het idee dat de game vorig jaar veel buzz kreeg maar toen het eenmaal uitkwam hoorde je er niks meer over.


Eigenlijk geldt dat voor practisch de hele oogst van (Spiel) 2015. Ik heb Mombasa achteraf aangeschaft en ik ben er blij mee. Een hele degelijk Euro - waar je van moet houden, wat ik doe, maar helaas de lokale spellenvereniging heeft toch wel enigzins een weerstand tegen Euro's - en brainburner. Deze wil ik zeker wel vaker spelen (als ik maar de kans krijg).

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 02 sep 2016, 11:28 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2650
Woonplaats: Etten-Leur
Grappig dat het per vereniging zo kan verschillen. Bij ons doen euro's het redelijk goed mits niet extreem zwaar zoals een Russian railroads.

Zelf deze titel gespeeld op Spellenspektakel maar mijn hoofd was warrig en vermoeid na al het andere spellen geweld van de dag. Maar zeker een origineel spel.

Vandaar dat ik ook niet snap dat deze niet voorbij komt in de topic gisteren gespeeld.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 02 sep 2016, 14:28 
Body & Soul
Avatar gebruiker

Berichten: 1149
Woonplaats: Vorselaar
Edwin84 schreef:
Grappig dat het per vereniging zo kan verschillen. Bij ons doen euro's het redelijk goed mits niet extreem zwaar zoals een Russian railroads.

Zelf deze titel gespeeld op Spellenspektakel maar mijn hoofd was warrig en vermoeid na al het andere spellen geweld van de dag. Maar zeker een origineel spel.

Vandaar dat ik ook niet snap dat deze niet voorbij komt in de topic gisteren gespeeld.


Ik heb deze ook leren spelen vorig jaar op Spellenspektakel ... ondertussen toch al een 6-tal keren gespeeld, maar ik zet dit niet iedere keer bij "Gisteren gespeeld" ;-)

En inderdaad zalig spelleke, maar wederom te spelen met spelers die het spel niet "dooddenken".

_________________
http://www.spelletjesenzo2290.wordpress.com
https://www.facebook.com/Spelletjes.Enzo.2290/
https://www.instagram.com/spelletjes_enzo_2290/?hl=nl


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: vr 02 sep 2016, 14:44 
Lord of Complaints
Avatar gebruiker

Berichten: 629
Woonplaats: Hoofddorp
ozymandias schreef:
Edwin84 schreef:
Grappig dat het per vereniging zo kan verschillen. Bij ons doen euro's het redelijk goed mits niet extreem zwaar zoals een Russian railroads.

Zelf deze titel gespeeld op Spellenspektakel maar mijn hoofd was warrig en vermoeid na al het andere spellen geweld van de dag. Maar zeker een origineel spel.

Vandaar dat ik ook niet snap dat deze niet voorbij komt in de topic gisteren gespeeld.


Ik heb deze ook leren spelen vorig jaar op Spellenspektakel ... ondertussen toch al een 6-tal keren gespeeld, maar ik zet dit niet iedere keer bij "Gisteren gespeeld" ;-)

En inderdaad zalig spelleke, maar wederom te spelen met spelers die het spel niet "dooddenken".


Ook ik heb Mombasa al behoorlijk vaak gespeeld, en ook ik verklap dat niet aan de rest van het forum :shh: Ik speel het nog steeds erg graag: een geweldig in elkaar zittend spel met uitstekende herspeelbaarheid, en ik vind hem met kop en schouders boven de andere genomineerden uitsteken. Voor mij de topper van Essen 2015!

_________________
Justice, like lightning, ever should appear to few men's ruin, but to all men's fear.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 02 sep 2016, 14:58 
6. Antike (2005)
Avatar gebruiker

Berichten: 96
Woonplaats: Enschede
ozymandias schreef:
...
En inderdaad zalig spelleke, maar wederom te spelen met spelers die het spel niet "dooddenken".


Dat is wel 1 van de veel gehoorde pijnpunten van Euro's, vaak gaat het om punten bij zo'n euro en is het (op een gegeven) moment berekenbaar hoeveel een zet waard is en gaan mensen aan het rekenen slaan. AP.

Andere klacht die je vaak hoort is dat mensen "Thematische spellen" willen en vaak is het thema erop geplakt bij een Euro.

Ik maal niet zoveel om thema en hou juist van het berekenbare en heb ook geen moeite ermee als mensen willen nadenken (maar sommige mensen mogen wel iets sneller spelen :) ).

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 02 sep 2016, 18:08 
Erelid
Avatar gebruiker

Berichten: 4206
Woonplaats: Emmeloord
Ugur schreef:
Ik speel het nog steeds erg graag: een geweldig in elkaar zittend spel met uitstekende herspeelbaarheid, en ik vind hem met kop en schouders boven de andere genomineerden uitsteken. Voor mij de topper van Essen 2015!

Ik vond hem in elk geval leuker dan het toch veel geprezen Marco Polo.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: za 03 sep 2016, 10:54 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2650
Woonplaats: Etten-Leur
Ik vind Marco Polo super. Als deze nog leuker is 8-)


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: za 03 sep 2016, 13:46 
www.zomerspel.be
Avatar gebruiker

Berichten: 2725
Woonplaats: Oosterzele (B)
Edwin84 schreef:
Ik vind Marco Polo super. Als deze nog leuker is 8-)


Het zijn twee totaal verschillende spellen. Mombasa is bovendien veel zwaarder dan Marco Polo.

_________________
https://www.facebook.com/ditteriosracedoorspellenland


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 27 sep 2016, 10:35 
Fabrieksmanager
Avatar gebruiker

Berichten: 878
Woonplaats: Enschede, NL
GRDavies schreef:
Edwin84 schreef:
Had het idee dat de game vorig jaar veel buzz kreeg maar toen het eenmaal uitkwam hoorde je er niks meer over.


Eigenlijk geldt dat voor practisch de hele oogst van (Spiel) 2015. Ik heb Mombasa achteraf aangeschaft en ik ben er blij mee. Een hele degelijk Euro - waar je van moet houden, wat ik doe, maar helaas de lokale spellenvereniging heeft toch wel enigzins een weerstand tegen Euro's - en brainburner. Deze wil ik zeker wel vaker spelen (als ik maar de kans krijg).


De hoeveelheid eurogames die worden gespeeld is inderdaad niet heel hoog. Alhoewel ik de definitie van eurogame altijd een lastige vind. Maar brainburners worden er toch wel regelmatig gespeeld? Of zijn ze jou nog niet zwaar genoeg? :)

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 27 sep 2016, 12:05 
7. Power Grid (2004)
Avatar gebruiker

Berichten: 96
Woonplaats: Enschede
RvdH83 schreef:
GRDavies schreef:
Edwin84 schreef:
Had het idee dat de game vorig jaar veel buzz kreeg maar toen het eenmaal uitkwam hoorde je er niks meer over.


Eigenlijk geldt dat voor practisch de hele oogst van (Spiel) 2015. Ik heb Mombasa achteraf aangeschaft en ik ben er blij mee. Een hele degelijk Euro - waar je van moet houden, wat ik doe, maar helaas de lokale spellenvereniging heeft toch wel enigzins een weerstand tegen Euro's - en brainburner. Deze wil ik zeker wel vaker spelen (als ik maar de kans krijg).


De hoeveelheid eurogames die worden gespeeld is inderdaad niet heel hoog. Alhoewel ik de definitie van eurogame altijd een lastige vind. Maar brainburners worden er toch wel regelmatig gespeeld? Of zijn ze jou nog niet zwaar genoeg? :)


Misschien niet het handigst geformuleerd, maar ik denk dat je verkeerd hebt gelezen, de weerstand is tegen Euro's in het algemeen, de lokale spellenvereniging heeft dan op z'n minst te noemen een significante schare aan brainburn liefhebbers (en/of ze worden niet geschuwd door de meesten).

Wat maakt een spel een Euro? Dat is inderdaad een lastige vraag wat hier OT is, maar in mijn ogen is het meer een gevoelskwestie:
- Vaak een salade aan (klein doch duidelijk afgebakende) mechaniekjes, denk bijvoorbeeld aan workerplacement. Bij de ene zitten ze wat interessanter in elkaar dan bij de ander.
- Veelal behelst het een soort van engine builden
- Vaak een opgeplakt thema (inwisselbaar e.d.)
- Veelal om overwinningspunten.

Een 18xx game is duidelijk geen Euro-game

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 27 sep 2016, 12:41 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2650
Woonplaats: Etten-Leur
Kun je bij elk spel het thema niet verwisselen?

Een zombie game kan ieder ander horror monster zijn, een tv serie waarin gevochten wordt, aliens, wilde westen met outlaws.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 27 sep 2016, 13:23 
8. Pax Porfiriana (2012)
Avatar gebruiker

Berichten: 96
Woonplaats: Enschede
Edwin84 schreef:
Kun je bij elk spel het thema niet verwisselen?

Een zombie game kan ieder ander horror monster zijn, een tv serie waarin gevochten wordt, aliens, wilde westen met outlaws.


Dit verzand mogelijkerwijs in een semantische discussie en/of definitiekwestie, maar ik doelde meer dat het thema van het spel echt toepasselijk is en niet inwisselbaar.

Voorbeelden inwisselbaarheid, denk aan:
- Ra (Egyptisch Thema) en Razzia (Maffia thema), allebei van Knizia.
- Among the Stars (Sci fi) vs Fields of Green (Boerenleven)
- Caylus (Middeleeuwen) vs Carson City (Western thema)

Voorbeelden van thematische Euro:
- Het Dorp, je had toen nog geen LOI en/of omscholingscursus, dus je was je hele leven een Wagenbouwer tot de dood en er was niet zoveel vraag naar Monniken en steekpenningen om wat gedaan te krijgen in de kerk? Nog nooit van gehoord ;)
- Viticulture, toegespitst op de wijnproductie e.d.

Misschien had ik het 'thematisch kloppend' oid moeten noemen, een real life scenario (met her en der dichterlijke vrijheid) waar de spelmechanieken opgeplakt zijn ipv bij de meeste Euro's spelmechanieken waar het thema opgeplakt is

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
17 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Spellenprijzen  
 Feed - Onderwerp - Mombasa is het Jogo do Ano 2016  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Tags

Bordspeler.nl, Jogo do Ano 2016, Mombasa, Spiel Portugal, The Game Master, spellenprijs



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®