Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Spellenfest 2024

37 berichten | Pagina 3 van 3 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 18 mei 2022, 06:58 
Completionist

Bijna 50 downloads; ik vind het altijd leuk om foto’s te ontvangen waarop te zien is hoe het hitkrantje op papier terechtgekomen is. In de handen van een tiener die even wegdroomt van het scherm? Aan het prikbord naast de gezinsplanning? Of zelfs ingelijst aan de muur bij de spellentafel? Mag in dit draadje, mag ook privé via e-mail. Stuur me in dat geval gerust een PB.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   

BerichtGeplaatst: wo 18 mei 2022, 18:45 
Grote Dienaar

mooie lijst! en een erg prettige, herkenbare manier om veel informatie te presenteren. Ik heb de link naar de pdf meteen maar naar de lokale spellen whatsapp-groep doorgestuurd :)

Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  

BerichtGeplaatst: za 13 mei 2023, 11:55 
Completionist

Afbeelding
De Spellengek Top 100 Hitparade
16e jaargang (13 mei 2023)

Daar is ie weer!

Ik heb weer veel plezier beleefd aan de Spellengek Top 100 én het maken van het krantje met dit jaar 32 stijgers, 44 dalers, 14 nieuwe binnenkomers en 10 plakkers.

Snelste stijger
Deze 16e editie bevat 15 stipnoteringen en 9 superstippen. Van beide smaken dus minder dan vorig jaar. Eervolle vermelding voor Ark Nova: met de stijging van 42 posities naar #10 doet deze supernova buitengewoon goede zaken.

Hoogste nieuwe
De Klapper van het jaar is Splendor Duel dat (slechts) binnenkomt op #40. Ik schrijf slechts, omdat voorgaande klappers doorgaans een stuk hoger de lijst in vlogen. Wellicht hebben de pijlsnelle top-25-stijgers Catan (+20), Ark Nova (+42) en Cascadia (+22) daar iets mee te maken. Cascadia stijgt dit jaar met superstip naar #4 en neemt wraak op Arnak dat vorig jaar het feestje voor Cascadia ruïneerde doordat het nét 2 posities hoger de lijst betrad.

Goud van oud
Nog 14 spellen met 16 noteringen op het palmares komen we tegen in deze 16e editie. Dat was vorig jaar ook zo dus qua bezetting geen wijzigingen in de Spellengek-Top-100-senaat. Opmerkelijk is dat van die 14 16-klappers alleen Agricola flink daalde. 3 spellen bleven op dezelfde positie plakken, 2 spellen daalden een plekje en maar liefst 8 spellen stegen. Daarvan deden dat 3 met stip en 2 zelfs met superstip! Puerto Rico zakte een plekje en is op #8 nog steeds de hoogst genoteerde Spellengek-Top-100-senator. Mijn favoriete kaartspel met Klaverjassers, Tai Pan (Tichu), krabbelt dit jaar 12 posities omhoog naar #75 en daarmee is Alhambra nu de evergreen met rode lantaarn.

Blik op 2024
Hoogvlieger Wingspan overwinterde opnieuw met succes op de #1 positie waar het zich alweer 4 jaar op rij nestelt sinds Azul 5 jaar terug een blauwe maandag de hegemonie van Puerto Rico brak. Bovendien wordt haar lied steeds inclusiever dankzij 3 uitbreidingen en een nesting box op komst die zorgde voor vermakelijke BSM-polemiek. Ik ben benieuwd hoe El Dorado zich een weg uit de sandwich tussen Terraforming Mars en Cascadia zal zoeken. En kan die laatste volgend jaar voet aan grond krijgen in de top 3? Dooft de supernova uit of gaat Ark Nova de top 10 in lichterlaaie zetten met een waterwereld in het verschiet? En welke spellen kunnen met de wind in de rug van De Nederlandse Spellenprijs of Gouden Ludo zorgen voor stip- en superstipnoteringen? Wat is eigenlijk jouw tip voor 2024? En wat zou voor jou het meest verrassend zijn? Over pakweg een jaar zullen we meer weten als Peter Hein opnieuw besluit onze inzendingen te verwerken in de Spellengek Top 100 2024.

Bitterzoet
Dit is voor mij altijd een bitterzoet moment. De Top 100 is bekend en het hitkrantje mag gedeeld worden. Tegelijkertijd is het ook weer voorbij. Het voelt een beetje als de laatste dag van Carnaval. Maar niet getreurd, morgen trakteert Peter Hein ons nog op de restjes. Dus houdt de spellengekwebsite en dit forum nog even in de gaten.

Printen, strepen, inlijsten
Voor nu veel plezier met lezen, strepen, verlanglijstjes maken en herlezen! Ik hoop dat nog meer mensen dan vorig jaar een momentje nostalgisch weg kunnen dromen met dit hitkrantje. Het schijnt dat hij zelfs op een aantal speelplekken aan de muur hangt als dagelijkse inspiratie. Uit ervaring weet ik dat een afdruk op A3 er ook geweldig uit ziet. Versies van voorgaande jaren kan je in dit draadje terugvinden. Het was plezant om hem opnieuw samen te stellen. Peter Hein bedankt voor weer heel veel plezier en tot volgend jaar!

Met speelse groet,
Niels

Bijlage:
20230513 Spellengek top 100 2023.pdf [467.83 KiB]
101 keer gedownload

Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   

BerichtGeplaatst: za 13 mei 2023, 12:21 

Super. Goed verhaal ook :clap:

Offline Profiel  BoardGameGeek    

BerichtGeplaatst: vr 29 dec 2023, 16:05 
Nou moe!

In ons clublokaal.