Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




23 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 22 jul 2019, 19:04 
Standaard moderator

Berichten: 773
Woonplaats: Amersfoort
Vanmorgen is bij onze Oosterburen de winnaar van het Kennerspiel des Jahres van 2019 bekend gemaakt: Flügelschlag / Wingspan. Het spel is ontworpen door Elisabeth Hargrave en wordt in Duitsland uitgegeven door Feuerland Spiele (bij ons door 999 Games).

Carpe Diem van Stefan Feld (Alea/Ravensburger) en Detective van Ignacy Trzewiczek, Przemyslaw Rymer en Jakub Lapot (Portal Games) waren de andere genomineerde spellen in deze categorie.


In het prachtig uitgevoerde Wingspan heeft iedere speler een eigen spelersbord met een drietal leefomgevingen (bos, grasland en watergebied), waar vogelkaarten in kunnen worden gelegd. In een beurt zijn er een viertal acties mogelijk: een nieuwe vogelkaart in één van de leefgebieden leggen, voedsel verzamelen, eieren verzamelen en nieuwe vogelkaarten op hand nemen.
De laatste drie acties leveren nog extra acties op via de vogelkaarten uit het leefgebied waar de actie is gekozen. Naarmate het spel vordert, nemen je aantal actiemogelijkheden toe, waardoor je mooie combo's kunt uitspelen.

Na iedere ronde volgt er een tussenscore voor het doel van die ronde en na vier rondes is het spel voorbij en volgt de eindtelling.

Website Spiel des Jahres: Website uitgever:


Laatst bijgewerkt door SvAtje op di 23 jul 2019, 17:03, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 23 jul 2019, 09:36 
5. Brass: Birmingham (2018)
Avatar gebruiker

Berichten: 2076
Woonplaats: Montezuma
Ik zou niet in de jury kunnen zitten, maar ik vind Wingspan wel een mooie winnaar. Brengt mensen aan het spelen en brengt spelers aan het vogelen. Op een hele leuke manier. Check ook de poll verderop BSM: https://www.bordspelmania.eu/bordspellen-algemeen/topic25865.html

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 23 jul 2019, 11:49 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6699
Woonplaats: Leusden
Pura Vida schreef:
Brengt mensen aan het spelen en brengt spelers aan het vogelen. Op een hele leuke manier.


Ik zie een overeenkomst met dit spel van Bruno Faidutti.
Of begrijp ik je verkeerd? :lol:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: di 23 jul 2019, 12:11 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 2754
Woonplaats: Utrecht
Erwin schreef:
Of begrijp ik je verkeerd? :lol:

Dat je hem verkeerd begrijpt, lijkt mij duidelijk.
En ik twijfel niet eens of je dat met opzet of per ongeluk verkeerd begrijpt. :lol:


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

_________________
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 24 jul 2019, 17:36 
8. Race for the Galaxy (2007)
Avatar gebruiker

Berichten: 2076
Woonplaats: Montezuma
Erwin schreef:
Ik zie een overeenkomst met dit spel van Bruno Faidutti.
Of begrijp ik je verkeerd? :lol:


Is dit nou wat op BSM bedoeld wordt met 'off topic' of hijacking a thread'? Ben nieuw op dit forum, maar het lijkt erop? Verder had ik het idd niet zo bedoeld. Mijn zoon van 9 vond m wel leuk. Het is een fase. :lol:

Dat Faidutti spel kan trouwens niet in de schaduw staan van Wingspan. Zelfs niet van de allerkleinste (no pun intended). En zo zijn we weer 'on topic'. Mooi spel hoor, Wingspan. :thumbup:

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 24 jul 2019, 19:42 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6699
Woonplaats: Leusden
Pura Vida schreef:
Is dit nou wat op BSM bedoeld wordt met 'off topic' of hijacking a thread'? Ben nieuw op dit forum, maar het lijkt erop? Verder had ik het idd niet zo bedoeld. Mijn zoon van 9 vond m wel leuk. Het is een fase. :lol:


Als je er verkrampt op wilt reageren, mag je het gerust beschouwen als een kaping.

En inderdaad, de grap was net zo flauw als de vermeende hooghartigheid van jouw toon.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: wo 24 jul 2019, 19:55 
Standaard moderator

Berichten: 779
Woonplaats: Leiden
Mag deze thread verder weer on topic en off flauwe grappen of pittige toon?

#doeeenslief.....

_________________
Het leven is net ganzenborden. Je kunt steeds weer opnieuw beginnen, tenzij je in de put blijft zitten.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 25 jul 2019, 07:32 
Erelid
Avatar gebruiker

Berichten: 4206
Woonplaats: Emmeloord
Geweldige winnaar, zal niet de laatste prijs voor dit spel zijn verwacht ik. :-)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: do 25 jul 2019, 09:22 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2668
Woonplaats: Etten-Leur
Voor de mensen die het al vaker hebben gespeeld: vinden jullie niet dat je starthand met vogels en de vogels die je trekt teveel invloed hebben op de verloop van het spel?

Dit was voor mij de reden dat het spel tegenviel ondanks het leuke thema en de mooie spelonderdelen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 25 jul 2019, 09:40 
Fabrieksmanager
Avatar gebruiker

Berichten: 867
Woonplaats: Bollenstreek
Edwin84 schreef:
Voor de mensen die het al vaker hebben gespeeld: vinden jullie niet dat je starthand met vogels en de vogels die je trekt teveel invloed hebben op de verloop van het spel?

Dit was voor mij de reden dat het spel tegenviel ondanks het leuke thema en de mooie spelonderdelen.


Ik heb Wingspan inmiddels meer dan 50 keer gespeeld en denk dat het een heel gebalanceerd geheel is. Alleen de kraaien waarmee je 1 ei voor 2 voedsel mag ruilen zijn misschien iets overpowered. Als de starthand bepalend zou zijn, dan zouden de scores denk ik veel verder uit elkaar liggen dan ze (in ieder geval bij ons) doen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 25 jul 2019, 09:49 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2668
Woonplaats: Etten-Leur
Ik heb het idee dat het heel bepalend is dat je starthand kaarten bevat die activeren als je een bepaald gebied kiest of kaarten die activeren als jouw tegenstander iets doet. Roze geloof ik is dat.

Een starthand met dure kaarten die veel voedsel koste en alleen eindpunten opleveren heb je niet veel aan.

Maar ook goed om te lezen dat er andere ervaringen zijn.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 25 jul 2019, 10:45 
Avatar gebruiker

Berichten: 2096
Woonplaats: Eindhoven
Gisteren hebben mijn vriendin en ik Wingspan nog eens gespeeld, zij vindt het super leuk en de plaatjes zijn prachtig. Zelf heb ik wat minder met het spel, omdat ik het gevoel heb vooral aan de goden overgeleverd te zijn. De laatste ronde bestaat daarnaast meestal uit minstens twee, vaker nog drie keer eieren leggen omdat die domweg de meeste punten opleveren.

Desalniettemin blijft het ook na elf potjes vermakelijk en wanneer (als?) de uitbreiding komt dan zullen we die zeker aanschaffen. We missen de Europese vogeltjes.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 25 jul 2019, 11:50 
1. Wingspan (2019)
Avatar gebruiker

Berichten: 2076
Woonplaats: Montezuma
Uitbreiding met Europese vogels zou inderdaad heel leuk zijn. En het eieren rapen in de laatste ronde is wel een beetje jammer. Je speelt liever nog een vogel, maar dat levert meestal minder op. Maakt het eindspel iets minder. Op bgg vind je wel wat oplossingen voor dit 'probleem' trouwens.
Starthand is ook een puntje hier, maar ja, geluk hoort er wel een beetje bij. En ik gooi gerust meteen drie of vier vogels weg. Heb je meteen een voedselvoorraadje.
Met dit alles is Wingspan ook na 30+ potjes nog steeds favoriet hier. Het spel heeft de X factor op de een of andere manier.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 25 jul 2019, 22:54 
10. The Crew: The Quest for Planet Nine (2019)
Avatar gebruiker

Berichten: 2901
Woonplaats: Noord-Brabant
Goedkope vogels in je begin hand zijn fijn.
Als je daarvan er een paar op hand kunt houden en uit kunt spelen zonder dat je eerst voedsel hoeft te pakken en deze vogel in de bovenste rij kunt spelen is dat een sterke zet.

Laatste ronde eieren rapen ervaar ik niet zo. Ligt ook aan wat je aan bonuskaart(en) hebt en wat er na de 4e ronde scoort. Een dure vogel die 2 eieren kost (dus eigenlijk 5 of 6 eieren kost als je daarvoor in de plaats de eierenactie voor zou kiezen) en tussen de 7 a 9 punten oplevert is dat nog altijd meer en zeker als daar ook nog de actie pak een bonuskaart op staat.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 26 jul 2019, 07:38 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2668
Woonplaats: Etten-Leur
WTULTC schreef:
Goedkope vogels in je begin hand zijn fijn.
Als je daarvan er een paar op hand kunt houden en uit kunt spelen zonder dat je eerst voedsel hoeft te pakken en deze vogel in de bovenste rij kunt spelen is dat een sterke zet.


Dit dus. Zeker als je een vogel hebt die bijvoorbeeld 1 prooi kost en een andere die een bes en een graan eet. Dan kun je al 2 vogels spelen zonder voedsel te hoeven pakken die permanente voordelen tijdens het spel geven waardoor je minder vaak acties nodig hebt.


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
23 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Spellenprijzen  
 Feed - Onderwerp - Kennerspiel des Jahres 2019: Wingspan  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Tags

Elisabeth Hargrave, Feuerland Spiele, Flügelschlag, Kennerspiel des Jahres 2019, Wingspan, spellenprijs, spellenprijzen, winnaars



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®