Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





8 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 28 sep 2019, 07:57 
Nou moe!
Avatar gebruiker

Berichten: 6325
Woonplaats: Sint-Truiden - BE
Vanmiddag werden op de Ducosim spellenbeurs in Amersfoort de nominaties voor de Nederlandse Spellenprijs 2019 bekendgemaakt. Deze kwaliteitsprijs voor in het Nederlands gepubliceerde gezelschapsspellen, wordt dit jaar reeds voor de negentiende keer uitgereikt. Sinds 2013 worden de prijzen uitgereikt in twee categorieën: de Nederlandse Spellenprijs – Familie en de Nederlandse Spellenprijs – Experts.


Een vakjury speelde, beoordeelde en selecteerde uit het ruime spellenaanbod van bord- en kaartspellen die op de Nederlandse markt uitgebracht werden tussen 1 juli 2018 tot en met 30 juni 2019. Daarbij beoordeelde de jury de kwaliteit, speelplezier en originaliteit van de nieuw verschenen spellen en werd beslist in welke categorie het spel thuishoort. Een familiespel is zonder meer geschikt voor een groot publiek en voor spelers vanaf acht jaar. Een expertspel is per definitie wat complexer en eerder geschikt voor spelers met meer speelervaring.

Vandaag werden voor beide categorieën de drie genomineerde spellen bekendgemaakt.

Genomineerde spellen in de categorie Nederlandse Spellenprijs – Familie:

  • Clever
    voor 1-4 spelers, ontworpen door Wolfgang Warsch
    en uitgegeven door 999 Games.


  • De Kwakzalvers van Kakelenburg
    voor 2-4 spelers, ontworpen door Wolfgang Warsch
    en uitgegeven door 999 Games.


  • Welcome to…
    voor 1-100 spelers, ontworpen door Benoit Turpin
    en uitgegeven door Jumping Turtle Games.



Genomineerde spellen in de categorie Nederlandse Spellenprijs – Experts:

  • Gentes
    voor 2-4 spelers, ontworpen door Stefan Risthaus
    en uitgegeven door Game Brewer.


  • Rovers van de Noordzee
    voor 2-4 spelers, ontworpen door Shem Phillips
    en uitgegeven door White Goblin Games.


  • Wingspan
    voor 1-5 spelers, ontworpen door Elizabeth Hargrave
    en uitgegeven door 999 Games.



De vakjury van tien experts is samengesteld uit onafhankelijke spellenkenners, waaronder winkeliers van speciaalzaken, recensenten, organisatoren van spelevenementen en leden van spelverenigingen.

In oktober komt de jury opnieuw bijeen om de uiteindelijke winnaars van de Nederlandse Spellenprijs in beide categorieën te bepalen. Op vrijdag 8 november worden de winnaars bekendgemaakt en gehuldigd op een feestelijke bijeenkomst in Utrecht, aan de vooravond van het Spellenspektakel, de grootste spellenbeurs van de Benelux. Het Spellenspektakel vindt plaats op 9 en 10 november 2019 in de Jaarbeurs te Utrecht.

De Nederlandse Spellenprijs is sinds 2001 de kwaliteitsprijs voor in het Nederlands uitgegevengezelschapsspellen. De Nederlandse Spellenprijs is bedoeld om de consument te informeren en een keurmerk aan te reiken. Zij wil een houvast geven bij de aankoop van meer kwalitatieve gezelschapsspellen. De organisatie van de Nederlandse Spellenprijs vindt plaats met steun van Ducosim, een landelijke spellenvereniging met circa 700 leden.


Website:

Lees intussen het oordeel van onze recensenten:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 29 sep 2019, 08:06 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2668
Woonplaats: Etten-Leur
Gentes ken ik niet goed om een oordeel te geven maar vind de andere titels terechte genomineerden.

Voor mijn gevoel zijn is Welcome to al vrij lang uit in het Nederlands evenals Clever. Waren die vorig jaar net te laat?


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 29 sep 2019, 11:16 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6699
Woonplaats: Leusden
Edwin84 schreef:
Voor mijn gevoel zijn is Welcome to al vrij lang uit in het Nederlands evenals Clever. Waren die vorig jaar net te laat?


Nee. Clever en Welcome to verschenen volgens mij eind oktober resp. begin november 2018, dus ruim in het tijdvak van deze verkiezing (loopt van 1 juli t/m 30 juni).


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: zo 29 sep 2019, 11:18 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6699
Woonplaats: Leusden
Bart, jammer dat je het inhoudelijk interessante deel van het persbericht hebt genegeerd. De juryoordelen hadden hier een plekje verdiend.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: zo 29 sep 2019, 13:44 
Nou moe!
Avatar gebruiker

Berichten: 6325
Woonplaats: Sint-Truiden - BE
Erwin schreef:
Bart, jammer dat je het inhoudelijk interessante deel van het persbericht hebt genegeerd. De juryoordelen hadden hier een plekje verdiend.

Beste Erwin, graag had ik deze informatie gepubliceerd, maar enkel de algemene informatie ontvangen. In onze schaarse vrije tijd doen we ons best om zo goed mogelijk en tijdig berichten te plaatsen, maar toegegeven dat is niet altijd even makkelijk.

Zoals je zelf weet, mogen we al blij zijn dat we tijdig interessante informatie toegestuurd krijgen. Voor dit artikel was ik dan ook blij dat we zaterdagmiddag, kort na de officiële bekendmaking, de nominaties al konden publiceren. Aanvullende informatie kunnen gebruikers gelukkig ook nog vinden op de site van NSP (link via banner en in het artikel), zodat de lezers daar nog wat extra informatie kunnen halen.

Bij deze wil ik dan ook NSP en uitgevers bedanken die moeite doen om ons regelmatig van hun plannen op de hoogte te brengen.

_________________
Recent gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 29 sep 2019, 22:09 
4. King of Tokyo (2011)
Avatar gebruiker

Berichten: 2901
Woonplaats: Noord-Brabant
Enigzins verrast dat de jury niet naar de buren hebben gekeken en Just One geen nominatie heeft. De eerste Nederlandse print was voor juni dit jaar verkrijgbaar. Al kan ik mij wel vinden in de andere genomineerden in de familiecategorie.

Gezien het passende thema bij Kwakzalvers en vrij bijzondere spelmechanisme denk ik dat bij de familiespellenprijs dat spel gaat winnen. Clever is niet heel erg vernieuwend qua roll and write. Welcome to... is bijzonder vanwege het grote spelersaantal maar meer dan kaartjes leggen en goed plannen is het niet.

Wingspan zal er vast en zeker met de expertprijs vandoor vliegen. Speelt fijn en heeft mooie spelonderdelen. Rovers van de Noordzee had al veel langer op de Nederlandse markt kunnen verschijnen. Minstens 2 jaar geleden al in het Engels verschenen. Gentes is te abstract.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 01 okt 2019, 19:46 
Spelhamels Beerse

Berichten: 3042
Woonplaats: Dessel
Gewoonlijk zitten er altijd wel wat titels tussen waarvan ik denk 'hoe komt die daar tussen' maar deze titels lijken me allemaal logische keuzes te zijn. Wat mij betreft kunnen ze zelfs allemaal in hun categorie met de hoofdprijs gaan lopen :thumbup:

_________________
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: wo 02 okt 2019, 20:43 
Sojaboon

Berichten: 21
De drie expert games heb ik al een aantal keer gespeeld en die voelen zeker goed aan.

Rovers van de Noordzee zit al in mijn collectie, inclusief twee uitbreidingen en speelmat.
Gentes komt daar binnenkort ook bij en Wingspan speel ik ook graag wanneer deze voorgesteld wordt op speelavonden in de spellengroep.

Alle drie zeker aanraders! :)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
8 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Spellenprijzen  
 Feed - Onderwerp - Nominaties Nederlandse Spellenprijs 2019 bekendgemaakt  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Tags

Clever, De Kwakzalvers van Kakelenburg, Gentes, NSP 2019, Nederlandse Spellenprijs 2019 nominaties, Rovers van de Noordzee, Welcome to…, Wingspan, expertspel, familiespel, spellenprijzen



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®