Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




6 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 08 nov 2019, 22:10 
Nou moe!
Avatar gebruiker

Berichten: 6307
Woonplaats: Sint-Truiden - BE
Welcome to… en Rovers van de Noordzee
Winnaars Nederlandse Spellenprijs 2019




persbericht

De jury van de Nederlandse Spellenprijs, dé kwaliteitsprijs voor in het Nederlands uitgebrachte gezelschapsspellen, heeft vrijdag 8 november op de vooravond van het Spellenspektakel in Utrecht de winnaars van de Nederlandse Spellenprijs 2019 bekendgemaakt. Ieder jaar worden prijzen uitgereikt in twee categorieën: ‘beste familiespel’ en ‘beste expertspel’.
Welcome to... van uitgeverij Jumping Turtle Games is het beste familiespel en Rovers van de Noordzee van White Goblin Games is het beste expertspel. Familiespellen zijn geschikt voor iedereen vanaf 8 jaar en expertspellen zijn geschikt voor spelers met meer speelervaring.

Het beste familiespel van 2019 – Welcome to…
Welcome to… is een spel voor 1 – 100 spelers vanaf 10 jaar, waarbij de spelers elk hun eigen jaren vijftig-woonwijk aanleggen. Het spel is ontworpen door Benoit Turpin en wordt uitgegeven door Jumping Turtle Games.
De jury oordeelt over Welcome to…: "Een vlot bouwspel. Je speelt allemaal tegelijkertijd en daardoor beleef je zelfs met een grote groep nog plezier. Ook in een solo-variant is voorzien. Er zijn veel verschillende manieren om punten te scoren, maar toch worden de keuzes steeds lastiger naarmate je scoreblad voller raakt. Dankzij de bonusvoorwaarden blijft dit mooi geïllustreerde spel fris."



De andere genomineerden in deze categorie waren Clever en De Kwakzalvers van Kakelenburg (beide uitgegeven door 999 Games).


Het beste expertspel van 2019 – Rovers van de Noordzee

Rovers van de Noordzee is een spel voor 2 – 4 spelers vanaf 12 jaar, waarbij spelers vikingbemanningen samenstellen en op rooftocht gaan. Het spel is ontworpen door Shem Phillips en wordt uitgegeven door White Goblin Games.
De jury oordeelt over Rovers van de Noordzee: "Een soepel spelend strategisch spel, met een innovatief actiemechanisme. Veel keuzemogelijkheden, en toch verlopen de beurten lekker snel. Timing is een belangrijk onderdeel om de andere Vikingen in te perken. De variatie in bemanningsleden en de schitterende tekeningen nodigen uit voor vele plundertochten."



De andere genomineerden in deze categorie waren Gentes (uitgever: Game Brewer) en Wingspan (uitgever: 999 Games).

Over de Nederlandse Spellenprijs
De Nederlandse Spellenprijs is sinds 2001 de kwaliteitsprijs voor in het Nederlands uitgegeven gezelschapsspellen. De Nederlandse Spellenprijs is met name bedoeld om de consument te informeren en een keurmerk aan te reiken. De prijs is een handvat bij de aankoop van gezelschapsspellen. Sinds 2013 kent de Nederlandse Spellenprijs een prijs voor familiespellen en een prijs voor expertspellen. De jury is samengesteld uit negen onafhankelijke spellenkenners, waaronder winkeliers van speciaalzaken, speljournalisten en leden van spelverenigingen. De jury beoordeelt de spellen met name op kwaliteit, speelplezier en originaliteit. De organisatie van de Nederlandse Spellenprijs vindt plaats onder auspiciën van Ducosim, een landelijke spellenvereniging met ca. 700 leden.

Over het Spellenspektakel
Het Spellenspektakel is de grootste spellenbeurs van de Benelux en vindt op 9 en 10 november plaats in de Jaarbeurs in Utrecht. Tijdens dit tweedaagse evenement worden de nieuwste spellen gepresenteerd, geven profs speltips en nemen spelletjesliefhebbers het tegen elkaar op tijdens een toernooi. Kinderen kunnen spelen op het Kinderplein, terwijl hun ouders een uniek tweedehands bordspel op de kop tikken. Het Spellenspektakel is een waar spelletjeswalhalla voor jong en oud.

Meer informatie
http://www.spellenprijs.nl
http://www.spellenspektakel.nl


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 08 nov 2019, 23:35 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 4131
Woonplaats: Geldrop/NL
Felicitaties aan de winnaars. :ster: :ster: :thumbup: :ster: :ster:
Deze had ik beiden niet verwacht, maar ik elke combi goed gevonden.

_________________
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: za 09 nov 2019, 03:04 
Website beheerder

Berichten: 433
Woonplaats: Meijel
Over de categorie "familiespel" kan ik niet onderdelen aangezien ik alleen Clever heb gespeeld.

Echter in de categorie expert is het naar mijn mening onbegrijpelijk dat het enige genomineerde expert spel niet wint. Naar mijn mening zijn Wingspan en Rovers van de Noordzee geen expert spellen in vergelijking met Gentes

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 09 nov 2019, 11:22 
Avatar gebruiker

Berichten: 2092
Woonplaats: Eindhoven
Geerius schreef:
Naar mijn mening zijn Wingspan en Rovers van de Noordzee geen expert spellen in vergelijking met Gentes


Hoewel ik het met je eens ben, zit de crux ‘m in de mening hoe je een expertspel definieert. De jury denkt daar kennelijk anders over en misschien zou een speciale superheavy prijs in het leven geroepen kunnen worden, want ik snap ook wel dat je Wingspan wel, en Gentes niet zomaar in elk gezelschap op tafel kan zetten.

Terzijde, van deze drie vind ik Gentes sowieso het beste spel. Wingspan is leuk maar de vierde ronde is een run for eggs en Rovers is me slecht bevallen door de afhankelijkheid van de speler voor je, en de tergend trage opbouw (die zomaar getorpedeerd kan worden). Maar dat was met vijf spelers en beide uitbreidingen, dus misschien valt enkel de basis wel mee...

Desalniettemin felicitaties aan de winnaars!
:clap:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 09 nov 2019, 20:51 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2651
Woonplaats: Etten-Leur
Heb het idee dat alles wat je met een gerust hard in een kerstpakket van een werknemer kan stoppen familiespel is.

Alles wat iets lastiger is lijkt expertspel te zijn.

Grappige is dat als Risk en Monopoly in 2019 voor het eerst zouden uitkomen het ook expertspellen zouden zijn dan betreft zwaarte ;)


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 15 nov 2019, 09:56 
Standaard moderator

Berichten: 779
Woonplaats: Leiden
Voor de geïnteresseerden: hier de-kolomnisten-van-de-lage-landen-f110/topic26095.html staat in een column beschreven hoe de jury van de Nederlandse Spellenprijs te werk gaat

_________________
Het leven is net ganzenborden. Je kunt steeds weer opnieuw beginnen, tenzij je in de put blijft zitten.


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
6 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Spellenprijzen  
 Feed - Onderwerp - Winnaars Nederlandse Spellenprijs 2019  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Tags

Benoit Turpin, Jumping Turle Games, NSP 2019, Nederlandse Spellenprijs 2019 winnaars, Rovers van de Noordzee, Shem Phillips, Welcome to..., White Goblin Games, expertspel, familiespel, spellenprijzen, winnaars



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®