Seabie schreef:
Kom, dit is best een goede actie van ze en je bent absoluut niet verplicht om mee te doen. Je opmerking klinkt nu een beetje 'Calimero' (al is het wellicht niet zo bedoeld).
Volgens mij heb jij mijn probleem met deze manier van PR bedrijven niet begrepen. Het gaat NIET om de verplichting om mee te doen. Het gaat er WEL om dat mensen in ruil voor meedoen allerhande privémarketinggevens afstaan
ook al krijgen ze daar niets voor terug. Voorheen waren dat alleen minimale NAW-gegevens om de prijswinnaars te kunnen berichten. Vind jij het normaal dat jij een bedrijf voor nop—of, beter gezegd, een kleine kans op een klein geldbedragje—inzage geeft in hoe jouw vriendenkring eruit ziet en wat je verder doet en dan al helemaal op een website als Facebook die keer op keer de grenzen van het toelaatbare opzoekt en overschrijdt?
Noem het Calimero, noem het ouderwets, noem het niet met de tijd meegaan, noem het gezeur over privacy die op Internet zogenaamd niet bestaat, noem het 'je hebt toch zeker niets te verbergen?': een organisatie achter het SpSp heeft
per definitie niets te zoeken in mijn privégegevens,
zeker niet voor een wedstrijdje of een loterij die is opgezet als PR-stuntje en dus volledig uit hun zak dient te worden betaald. Laat de organisatie dan eerlijk zijn en zeggen: 'U maakt ons vriendjes op Facebook, wij geven u korting op de toegang', omdat dan duidelijk is dat jouw gegevens waardevol zijn voor het bedrijf en je daarvoor wordt beloond met een klein geldbedrag. En als de waarde van je gegevens zo laag is dat pas in samenwerking met anderen in een loterij een financiële waarde aan die gegevens worden toegekend, is de omweg via Facebook dus ook niet nodig.
Praktisch voorbeeld: ken je de pot met blokjes, meeples, whatever, die Spielmaterial.de/Mücke Spiele altijd bij hun standje op Spiel neerzet? Mag je raden hoeveel erin zitten, en als je het goed hebt, krijg je een klein prijsje (meestal een kortingsbon te besteden in hun webwinkel). Ik doe altijd mee, heb zelfs één keer een bon van geloof ik 25% gewonnen. Zoek ze op als je ze nog niet kent, het is sowieso een leuk standje. Hoe dan ook, de procedure is dat je je gok opschrijft, je NAW-gegevens achterlaat, en klaar. Nu gaat Spielmaterial.de met de tijd mee, en willen ze naast jouw gok dat je ook even opschrijft wat je verder zoal doet, wie je vrienden zijn, en wat die doen. Het zou ook leuk zijn als even een blik kon worden geworpen op de laatste vakantiefoto's en awwww, je bent net trotse papa geworden, gossiegefeliciteerd, ook aan moeders natuurlijk! Je zou ze toch vierkant in hun gezicht uitlachen als ze dat allemaal wilden weten? Waarom klink ik dan opeens als Calimero als ik deze onzin aan de kaak stel?
Erwin schreef:
PR op BGG lijkt mij bijna zinloos. Een succesvol Spellenspektakel moet het vooral hebben van PR in Eindhoven en omstreken. Daarnaast kan het kietelen van de Nederlandse en Vlaamse hobbyscene geen kwaad.
Ik had ook geen grote campagnes in gedachten. Daarentegen zijn gewoon een paar simpele berichten met praktische informatie op de juiste subfora toch zeker ook niet teveel gevraagd? Ik weet van tenminste een aantal Britten die het best jammer vonden dat het SpSp ter ziele was gegaan omdat ze een bezoekje meestal konden combineren met een business trip of iets dergelijks. 'Nee' heeft de organisatie in ieder geval.