Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





26 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 29 okt 2017, 20:00 
Nieuwsreporter
Avatar gebruiker

Berichten: 549
De vijfendertigste editie van de Internationale Spieltage SPIEL’17 heeft opnieuw records gebroken. De organisator meldt in het slotbericht 182.000 bezoekers, 1.100 standhouders uit 51 landen, een beursoppervlak van 72.000 m2 en 1.200 noviteiten. Op alle beursdagen stond het publiek ruim voor tienen in grote hoeveelheden voor het beursgebouw, waardoor de deuren vroegtijdig werden geopend.

Afbeelding
een blik op de grootste hal

Afbeelding
met gevulde speeltafels

Dominique Metzler, directrice van de beursorganisator Friedhelm Merz Verlag, is uiteraard meer dan tevreden met het topresultaat van haar beurs. Door verbeteringen in het openbaar vervoer en door extra parkeerplaatsen was de aanvoer van de bezoekers dit jaar beter geregeld (dat merkten wij met name zaterdagochtend, we waren vanaf Essen Kray binnen 15 minuten in de parkeergarage onder hal 3). De organisator is er trots op zoveel mensen uit alle werelddelen in Essen te mogen begroeten. Het nieuwe bezoekersrecord toont dat steeds meer mensen via gezelschapspellen even aan de hectiek van onze alledaagse digitale wereld weten te ontsnappen.

Afbeelding
en soms overvolle gangpaden

De Internationale Spieltage SPIEL ’18 vinden plaats van 25 t/m 28 oktober 2018. Ik heb de beurs al in mijn agenda gezet, dit wordt mijn dertigste bezoek aan Spiel.

In de loop van deze week publiceer ik een korte impressie van de beurs.

 


Origineel bericht op: http://bordspeler.nl/2017/10/29/spiel-2 ... t-records/


Omhoog
Offline Profiel   Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 30 okt 2017, 11:53 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 2755
Woonplaats: Utrecht
Als altijd weer indrukwekkende cijfers.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

_________________
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 30 okt 2017, 16:44 
Avatar gebruiker

Berichten: 2096
Woonplaats: Eindhoven
Donderdag was het bizar druk. Op de wegen richting Essen leek alles stil te staan en de parkeerplaatsen naast de Messe waren ruim voor tienen al bezet. Eenmaal binnen, dik drie kwartier later dan gepland, werd het er niet veel beter op. Overal stonden lange rijen maar die voor Feuerland was zo hardnekkig dat die tussen 10 en 16 uur slechts geslonken was van een kleine honderd naar nog steeds zo'n twintig meter. Zelfs voor een flesje cola kon je je rij kiezen en toen werd ik even heel erg chagrijnig. Gelukkig vond ik op een binnenpleintje een plek in de zon die net even doorbrak en mijn humeur was snel hersteld.

Ondanks de wachttijden en drukte heb ik een succesvolle dag gehad qua aankopen, omdat ik alles wat op mijn lijstje stond ook gevonden heb. Helaas heb ik naast het winkelen de tijd noch rust gehad om wat rond te neuzen met de mogelijkheid iets te ontdekken dat me in alle heisa vooraf ontgaan was. Dat is jammer want op deze manier heeft de aanwezigheid op Spiel weinig meerwaarde ten opzichte van online winkelen. Voor de prijzen hoef je in ieder geval niet meer naar Spiel want die zijn in de regel hoog voor al wat nieuw is. Met wat geluk kan je her en der wat oudere spellen voor een koopje meenemen maar zodra het echt goedkoop wordt betreft het meestal ook het type spellen dat ongeliefd in de kast belandt.

Aan het eind van de middag waren mijn gezel en ik gaar van alle lawaai, drukte en gesleep en dus besloten we de pendelbus terug te nemen naar de parkeerplaats, alvorens met de auto aan te sluiten in de eindeloze rijen blik op de Autobahn.

Ik hoop dat Merz/Spiel volgend jaar de zaken iets ruimer op weet te zetten en misschien zelfs een dag erbij programmeert om de massa iets meer te spreiden.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 30 okt 2017, 16:51 
Hazelnoot Ridder
Avatar gebruiker

Berichten: 657
Woonplaats: Joure
Donderdag is druk door de mensen die beslist dingen willen kopen, dat ga je toch houden. Helemaal met kleine oplages van sommige uitgevers.

Ik vond hal 3 het drukst, de andere hallen kon je wel redelijk goed doorheen komen. Het viel me ook wel mee hoe lang je moest wachten tot je een spelletje kon spelen. Soms moet je ook gewoon je kans grijpen als je een tafeltje ziet en niet precies weet wat voor het spel het is :D
Zo heb ik ook Pioneers gespeeld bij Queen.

Wat wel altijd irritant blijft, zijn de spelers die een hele pot Gaia Project (om maar iets te noemen) gaan spelen, zelfs de flessen cola en zakken chips staan dan op tafel. Dan weet je al dat die mensen de komende 4 uur geen kant op gaan. Ik vind het erg asociaal richting de andere bezoekers.

Maar goed, het blijft altijd wel een spektakel, voor mij ook de reden om de beurs te blijven bezoeken :)

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 30 okt 2017, 16:58 
Zwarte Piet
Avatar gebruiker

Berichten: 4029
vrieskist schreef:
Donderdag is druk door de mensen die beslist dingen willen kopen, dat ga je toch houden. Helemaal met kleine oplages van sommige uitgevers.

Ik vond hal 3 het drukst, de andere hallen kon je wel redelijk goed doorheen komen. Het viel me ook wel mee hoe lang je moest wachten tot je een spelletje kon spelen. Soms moet je ook gewoon je kans grijpen als je een tafeltje ziet en niet precies weet wat voor het spel het is :D
Zo heb ik ook Pioneers gespeeld bij Queen.

En? Niet kunnen spelen, wel benieuwd naar. Maar echt een gevalletje try before buy denk ik, of in elk geval de reviews wacht ik af.

vrieskist schreef:
Wat wel altijd irritant blijft, zijn de spelers die een hele pot Gaia Project (om maar iets te noemen) gaan spelen, zelfs de flessen cola en zakken chips staan dan op tafel. Dan weet je al dat die mensen de komende 4 uur geen kant op gaan. Ik vind het erg asociaal richting de andere bezoekers.

Klopt, dat is erg asociaal. Eigenlijk ook een beetje de taak van een uitgever om dat te voorkomen, vind ik. Zeg bijvoorbeeld van te voren dat er een x aantal ronden gespeeld wordt, of dat het na een uur over is, om maar wat te noemen. Er zijn heel veel meer mensen die iets willen proberen tenslotte...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 30 okt 2017, 17:03 
Groninger Gamer
Avatar gebruiker

Berichten: 5600
Woonplaats: Haren, Gn
maxitaxi777 schreef:
vrieskist schreef:
Wat wel altijd irritant blijft, zijn de spelers die een hele pot Gaia Project (om maar iets te noemen) gaan spelen, zelfs de flessen cola en zakken chips staan dan op tafel. Dan weet je al dat die mensen de komende 4 uur geen kant op gaan. Ik vind het erg asociaal richting de andere bezoekers.
Klopt, dat is erg asociaal. Eigenlijk ook een beetje de taak van een uitgever om dat te voorkomen, vind ik. Zeg bijvoorbeeld van te voren dat er een x aantal ronden gespeeld wordt, of dat het na een uur over is, om maar wat te noemen. Er zijn heel veel meer mensen die iets willen proberen tenslotte...
Veel uitgevers doen dit ook al, ik heb van verschillende spellen maar een half potje gespeeld en dit werd ook van tevoren aangekondigd (o.a. bij Lookout). Genoeg om een beeld van het spel te krijgen, en zowel zij als jij houden tijd over voor meer demo's.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 30 okt 2017, 17:04 
Hazelnoot Ridder
Avatar gebruiker

Berichten: 657
Woonplaats: Joure
maxitaxi777 schreef:
vrieskist schreef:
Donderdag is druk door de mensen die beslist dingen willen kopen, dat ga je toch houden. Helemaal met kleine oplages van sommige uitgevers.

Ik vond hal 3 het drukst, de andere hallen kon je wel redelijk goed doorheen komen. Het viel me ook wel mee hoe lang je moest wachten tot je een spelletje kon spelen. Soms moet je ook gewoon je kans grijpen als je een tafeltje ziet en niet precies weet wat voor het spel het is :D
Zo heb ik ook Pioneers gespeeld bij Queen.

En? Niet kunnen spelen, wel benieuwd naar. Maar echt een gevalletje try before buy denk ik, of in elk geval de reviews wacht ik af.

Ik vond het spel wel prima, het was een redelijk licht spel en vrij snel uitgelegd. Je moet verbindingen tussen steden aanleggen en je meeples van je koetsen in de steden achterlaten. Maar je moet dan wel meeples in de juiste kleur in je koets hebben. Lege koetsen zijn punten, aaneengesloten steden zijn punten. Meeste punten wint. Ik geef het een 7 op BGG maar is meer een 6.5 waarschijnlijk.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 30 okt 2017, 17:08 
Avatar gebruiker

Berichten: 2096
Woonplaats: Eindhoven
vrieskist schreef:
Donderdag is druk door de mensen die beslist dingen willen kopen, dat ga je toch houden. Helemaal met kleine oplages van sommige uitgevers.


Dit was mijn achtste Spiel (2006-2011, 2016-2017) en ik heb het nog nooit zó druk gezien op donderdag. Inderdaad viel het aan de andere kant van de Galeria wel mee, maar 'mijn' uitgevers zaten vooral in hallen 1, 2 en 3...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 30 okt 2017, 17:17 
Spellen aan den Rijn
Avatar gebruiker

Berichten: 1977
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Hal 3 heb ik vanwege drukte op vrijdag en zondag gedaan, donderdag en zaterdag is daar geen doorkomen aan en dus vermeden. Ook hal 1 en doorgang naar 2 zijn altijd druk. Op de drukste dag (zaterdag) heb ik hallen 6, 7 en 8 gedaan en dat ging prima.

Veel spellen waren uitverkocht. Andere daarentegen bleven op voorraad en gingen zondag dan goedkoper weg.
Maar altijd moeilijk in te schatten of meteen kopen op donderdag - want anders uitverkocht, of op zondag wachten en koopjes ophalen?
En ik wil soms echt eerst spelen, en als de tafels continue bezet zijn dan speel ik niet en koop ik ook niet.
Desondanks toch weer ruim 200 euro uitgegeven.

_________________
Everybody has the right to play...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 30 okt 2017, 21:56 
Avatar gebruiker

Berichten: 406
Woonplaats: Kortrijk
Wat ik mij afvraag:

Hoeveel spellen zijn er op Spiel verkocht?
Hoeveel spellen worden er op Spiel gestolen?

Zijn daar cijfers van?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 30 okt 2017, 22:00 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1066
Woonplaats: Nijmegen
fabbe1 schreef:
Wat ik mij afvraag:

Hoeveel spellen zijn er op Spiel verkocht?
Hoeveel spellen worden er op Spiel gestolen?

Zijn daar cijfers van?


Ik weet niet of dergelijke beurshouders deze informatie publiceren...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 30 okt 2017, 22:48 
Fabrieksmanager
Avatar gebruiker

Berichten: 888
Woonplaats: Genk (B)
fabbe1 schreef:
Wat ik mij afvraag:

Hoeveel spellen zijn er op Spiel verkocht?
Hoeveel spellen worden er op Spiel gestolen?

Zijn daar cijfers van?
Dat vroegen we ons ook meermaals af als je de stapels spellen gewoon aan het gangpad ziet liggen...

_________________
Instagram: SigiScsi Plays Games

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 30 okt 2017, 22:52 
Spellen aan den Rijn
Avatar gebruiker

Berichten: 1977
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Ik zag ook stands die ik echt anders zou inrichten... er was erg veel gelegenheid iets mee te nemen. Je moest soms echt op zoek naar de prijs en een verkoper. Okanagan was heel erg.

_________________
Everybody has the right to play...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 31 okt 2017, 08:27 
Avatar gebruiker

Berichten: 1391
Woonplaats: Hoogeveen
Tijd voor een hal waar men spellen kan spelen en geen beurshouders aanwezig zijn. Misschien met een bibliotheek systeem waar je dan wel de nieuwe spellen op je eigen houtje kunt gaan proberen of je eigen spel meteen kan proberen.
Wil je meer uitleg, dan zul je aan de demo tafel moeten plaats nemen bijvoorbeeld?

Het blijft toch voornamelijk een koop beurs met de mogelijkheid om te kunnen demo'en. Voor mij persoonlijk is dat voldoende en ik kijk zelfs vaker mee dan dat ik daadwerkelijk moet spelen om een beter beeld te krijgen. Maar om inderdaad volledige (langere) spellen te gaan spelen is inderdaad wat onhandig.

_________________
Volg ons El Crosso a Board game Life blog ook op AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: di 31 okt 2017, 09:18 
Hazelnoot Ridder
Avatar gebruiker

Berichten: 657
Woonplaats: Joure
el_crosso schreef:
Tijd voor een hal waar men spellen kan spelen en geen beurshouders aanwezig zijn. Misschien met een bibliotheek systeem waar je dan wel de nieuwe spellen op je eigen houtje kunt gaan proberen of je eigen spel meteen kan proberen.
Wil je meer uitleg, dan zul je aan de demo tafel moeten plaats nemen bijvoorbeeld?

Het blijft toch voornamelijk een koop beurs met de mogelijkheid om te kunnen demo'en. Voor mij persoonlijk is dat voldoende en ik kijk zelfs vaker mee dan dat ik daadwerkelijk moet spelen om een beter beeld te krijgen. Maar om inderdaad volledige (langere) spellen te gaan spelen is inderdaad wat onhandig.

Daar zat ik ook al aan te denken. Je zou zelfs alleen tafels en stoelen kunnen neerzetten. Dan kan je daar tenmiste je nieuwe aanwinsten even spelen :)

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
26 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Spiel  
 Feed - Onderwerp - Spiel 2017 breekt records  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Tags

Bordspeler.nl, Spiel 2017



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®