Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





52 berichten | Pagina 2 van 4 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 31 okt 2017, 01:18 
Avatar gebruiker

Berichten: 2096
Woonplaats: Eindhoven
Mac-S schreef:
Ik ben wel kritischer en bewuster spellen gaan kopen en niet kopen, maar dat is ook een ontwikkeling die al jaren gaande is.


Niks mis mee.
Eerst was ik blij dat ik bijna 300 spellen en -uitbreidingen had, nu verheug ik me er op dat aantal onder de 100 te krijgen. Voor elk nieuw spel gaan er twee oude uit. Althans, dat probeer ik. Op Spiel helaas niet gelukt ;)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 31 okt 2017, 01:27 
Just my luck
Avatar gebruiker

Berichten: 1063
Woonplaats: Groningen
Wat gemiddelde prijzen betreft; Die zijn inderdaad gestegen de laatste jaren. Een (middel)zware solide ontwikkelde eurogame kostte vijf jaar geleden zo'n 40,- en dat is nu eerder 50,-. Waarom? Omdat ze het schijnbaar kunnen vragen. Spellen worden steeds meer gehyped en op Spiel voel je steeds meer de hijgerigheid dat je iets moet kopen voordat het niet meer verkrijgbaar is, ondanks of dat terecht is.

Voor mezelf heb ik besloten alleen iets aan te schaffen als ik er na het spelen op slag verliefd op werd. Dat is niet gebeurd dit jaar. Nou ja, niet na het spelen, want ik heb wel Osprey's London aangeschaft omdat ik verliefd werd op het uiterlijk.

Wat toppers betreft viel Essen voor mij wat tegen. Van wat ik gespeeld heb tenminste. Ontzettend veel prima spellen passeerden de revue, maar niets waar ik na één keer spelen blij verrast door werd. Bij sommige spellen moet de genegenheid groeien, maar op een beurs telt alleen liefde op het eerste gezicht.

Mijn grootste tegenvaller was een potje Alien Artifacts. Niet eens vanwege het spel, dat zat nog best redelijk in elkaar. Maar het spel werd ontzettend beroerd uitgelegd door iemand die vond dat het spel spelenderwijs duidelijk moest worden. Dat werkte slecht. Halverwege bleek dat hij zelf bijna geen enkele regel goed had begrepen, iets dat hij steeds schaapachtig weglachte. Regelmatig dook ik uit wanhoop het regelboek in om hem te corrigeren. Toch bleef hij met zekerheid allerlei zaken te verkondigen die steeds weer teruggedraaid moesten worden.

Mijn andere drie tegenspelers waren drie schappelijke Serviërs die het onderling ontzettend leuk hadden, maar vooral met elkaar bezig waren in plaats van het spel. Telkens als er één aan de beurt was, werd er weer met verbazing naar al die kaarten op tafel gekeken om vervolgens de regelcoach allerlei hypothetische situaties voor te leggen, die geheel in stijl vaak fout werden verklaard. Tot overmaat van ramp kwam de demoër uit een regio in de buurt van Servië en werden er allerlei culturele wetenswaardigheden uitgewisseld. Ik snap eigenlijk nog steeds niet waarom ik na een uur niet ben opgestaan om wat nuttigers te gaan doen en plaats te maken voor andere spelers die in toenemende mate zich ergerden aan wat zich bij ons aan tafel afspeelde.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 31 okt 2017, 04:10 
Fabrieksmanager
Avatar gebruiker

Berichten: 858
Woonplaats: Rotterdam
Buiten dat er veel spellen niet waren op donderdag die wel aangekondigd waren op BGG, maar één zure ervaring gehad, bij de stand van Pegasus in hal 3.

De week voor Essen had ik ze gemaild met de vraag of ze de Istanbul promo zouden verkopen op Spiel. Hier kreeg ik een bevestigend antwoord op. Op donderdag dus meteen naar Spiel en vroeg bij een jongen om de promo. Die kon ik alleen kopen (of krijgen, dat was niet helemaal duidelijk) bij aankoop van een spel. Ik legde hem uit dat ik geen spellen nodig had en over t mailcontact en dus alleen de promo wilde. Als antwoord kreeg ik dat Pegasus nooit los promos verkoopt. Dat was klinkklare onzin, aangezien ik er bijna elk jaar promos heb gekocht zonder spel. Ook beweerde hij dat de Istanbul promo er vorig jaar ook was, wat ook niet waar was. Ik ben toen lichtelijk geïrriteerd weggelopen vanwege zijn houding en onwillendheid samen tot een oplossing te komen.

Ik ben toen naar een Pegasus informatie balie gegaan en liet daar mijn mail correspondentie zien en wat blijkt, de jongen die mijn mail had beantwoord was de jongen met wie ik zojuist een discussie had.

Ik ben toen weer teruggegaan en liet ook hem zijn reactie per mail zien en vroeg hem waarom hij er in de mail niet bij had gezet dat het alleen bij aankoop van een spel was. Hij keek me schaapachtig aan en zei dat ik nog steeds de promo niet los kon kopen waarna hij zich wendde tot een andere klant.

De promo in kwestie is een klein houten kameeltje met een regelkaartje. Je zou haast denken dat het van echt goud was.

_________________
"I am a tattooed sexy dancing monkey"


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 31 okt 2017, 07:41 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1066
Woonplaats: Nijmegen
Bored Gaymer schreef:
Buiten dat er veel spellen niet waren op donderdag die wel aangekondigd waren op BGG, maar één zure ervaring gehad, bij de stand van Pegasus in hal 3.

De week voor Essen had ik ze gemaild met de vraag of ze de Istanbul promo zouden verkopen op Spiel. Hier kreeg ik een bevestigend antwoord op. Op donderdag dus meteen naar Spiel en vroeg bij een jongen om de promo. Die kon ik alleen kopen (of krijgen, dat was niet helemaal duidelijk) bij aankoop van een spel. Ik legde hem uit dat ik geen spellen nodig had en over t mailcontact en dus alleen de promo wilde. Als antwoord kreeg ik dat Pegasus nooit los promos verkoopt. Dat was klinkklare onzin, aangezien ik er bijna elk jaar promos heb gekocht zonder spel. Ook beweerde hij dat de Istanbul promo er vorig jaar ook was, wat ook niet waar was. Ik ben toen lichtelijk geïrriteerd weggelopen vanwege zijn houding en onwillendheid samen tot een oplossing te komen.

Ik ben toen naar een Pegasus informatie balie gegaan en liet daar mijn mail correspondentie zien en wat blijkt, de jongen die mijn mail had beantwoord was de jongen met wie ik zojuist een discussie had.

Ik ben toen weer teruggegaan en liet ook hem zijn reactie per mail zien en vroeg hem waarom hij er in de mail niet bij had gezet dat het alleen bij aankoop van een spel was. Hij keek me schaapachtig aan en zei dat ik nog steeds de promo niet los kon kopen waarna hij zich wendde tot een andere klant.

De promo in kwestie is een klein houten kameeltje met een regelkaartje. Je zou haast denken dat het van echt goud was.


En meer dam dat is het ook niet mssn zelf een losse kameel kopen? Het is trouwens het zelfde soort kameel als in Camel up.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 31 okt 2017, 08:06 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2669
Woonplaats: Etten-Leur
Zelf niet geweest maar betreffende prijsstijging.

Alles wordt duurder uiteraard. Netflix, boodschappen etc.

Maar ligt het ook niet aan het feit dat 50 euro wel een erg psychologische grens is?


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 31 okt 2017, 09:33 
Caballero
Avatar gebruiker

Berichten: 758
Woonplaats: Haasrode (B)
Quote Ander voorbeeld... Azul.... ik vind het materiaal fantastisch... en spel lijkt me wel leuk... maar speltechnisch vind ik 40 euro veel geld voor een spel waar je met andere materialen makkelijk een spelletje in een klein doosje van 10 tot 20 euro had kunnen maken. Unquote

Daarom heb ik die ook laten liggen. Ik kon het niet over mijn hart krijgen....

_________________
derodehazen.be
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 31 okt 2017, 10:25 
8. Finca (2009)
Avatar gebruiker

Berichten: 360
Woonplaats: Antwerpen
Joverowa schreef:
Quote Ander voorbeeld... Azul.... ik vind het materiaal fantastisch... en spel lijkt me wel leuk... maar speltechnisch vind ik 40 euro veel geld voor een spel waar je met andere materialen makkelijk een spelletje in een klein doosje van 10 tot 20 euro had kunnen maken. Unquote

Daarom heb ik die ook laten liggen. Ik kon het niet over mijn hart krijgen....

Azul betaalde ik 34 - vond ik in verhouding nog een prima prijs.

Ik erger mij ook wel bijzonder aan de promo’s - bv die queenies bij Queen Games. Drukwerkformaten zijn altijd rechthoekig - spellendozen (en dus de stansramen) vaak vierkant. Wat er overblijft op het vel wordt opgevuld met promo’s. Kassa kassa voor de uitgever! Tel uit je winst.

Ik zie vooral dat het spelmateriaal er serieus op achteruit gaat. Vroeger had elk spel nog een inlay. Je moet al goed zoeken wil je er nog een vinden. Kartonkwaliteiten gaan ook sterk achteruit. Dubbelzijdig gedrukt 300gr papier ipv gekartonneerde spelersbordjes. Spelborden worden gewoon gestanst ipv dat de bekleding over de rand wordt geplooid. Waarschijnlijk een beetje beroepsmisvorming - ik werk in de kartonnage - het valt me toch op.

Rajas of the Ganges was 39 en kwam met inlay, mooi afgewerkt spelbord en prima geïllustreerd. En van Inka en Markus Brand. Heb ik niet over getwijfeld...

_________________
- Instagram -

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 31 okt 2017, 10:44 
Stamhoofd

Berichten: 501
Woonplaats: Voorburg
KASSEI schreef:
Ik zie vooral dat het spelmateriaal er serieus op achteruit gaat. Vroeger had elk spel nog een inlay. Je moet al goed zoeken wil je er nog een vinden. Kartonkwaliteiten gaan ook sterk achteruit. Dubbelzijdig gedrukt 300gr papier ipv gekartonneerde spelersbordjes. Spelborden worden gewoon gestanst ipv dat de bekleding over de rand wordt geplooid. Waarschijnlijk een beetje beroepsmisvorming - ik werk in de kartonnage - het valt me toch op.

Ik kan ook wel genieten van een spel met mooie kwaliteit componenten. Voor mij een deel van het plezier bij het spelen. Recent Viticulture Essential Edition aangeschaft; prachtige stevige doos, mooie houten componenten etc.

Dat gezegd hebbende, heb ik niet echt het idee dat de kwaliteit over het algemeen hard terug loopt. Het verschilt vooral veel per uitgever misschien? Groot verschil tussen een Days of Wonder spel of eentje van Alea. Vooral de dunne bordjes storen mij enorm.
Wat zijn spellen waarbij jij vindt dat de kwaliteit ver achter blijft?

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 31 okt 2017, 11:12 
Sojaboon

Berichten: 22
Woonplaats: Helden
Dat de prijzen geleidelijk aan hoger zijn komen te liggen onderschrijf ik, maar daarbij vind ik ook dat de productiewaarde is gestegen: Meer aandacht besteed aan artwork, unieke meeples, gebruik van beter materiaal etcetera.

Helaas is dat ook niet altijd een positieve zaak: Dit jaar vroegen ze bijvoorbeeld voor Sakura (een simpel kaartspel in de basis) meer dan 20 euro. Was het simpeler uitgevoerd en had met maximaal 15 euro gekost, dan had ik best overwogen dit te kopen, maar nu liet ik het eenvoudig links liggen.

Qua spellen waren voor onze groep de tegenvallers:

Mini Park

Erg veel onbalans in de score die je kunt halen door het plaatsen van de verschillende figuurtjes. Verder kan het voorkomen dat je een kaartje trekt voor halve punten voor een figuurtje dat niet eens voorkomt op het bord. Ook kan het zijn dat niet iedereen een gelijk aantal beurten heeft, wat voordeel oplevert voor de startspeler.

Toen we het hierover hadden met degene die het spel uitlegde kregen we te horen dat dit echt allemaal bewust zo was ontworpen, en dat het meer ging om de ervaring van het spelen dan om het winnen van het spel, en dat dat uiteindelijk weinig uit gaat maken als je verschillende potjes achter elkaar speelt :eh:

Als ik wat speel wil ik ook proberen te winnen, dus daarmee viel dit spel heel snel af.

The Dutch East Indies

Het spel ziet er schitterend uit, maar hier is de vormgeving ten koste gegaan van de functionaliteit. De schepen van zowel de gewone versie als de deluxe-uitvoering zijn niet geschikt voor het opslaan van de goederen die ze moeten vervoeren. Voor mijn gevoel was ik de helft van mijn beurt aan het prutsen met blokjes, muntjes en kaartjes en dat droeg niet bij aan de spelvreugde.

Daarnaast was de keus om een kortere versie te spelen (vier goederen verzamelen in plaats van acht) op het eerste gezicht een goede keus om te zorgen dat meer mensen het spel kunnen proberen, maar uiteindelijk bleek het dodelijk voor de spelervaring.

In slechts twee beurten en zonder ver van mijn thuishaven weg te varen had ik al drie van de vier goederen verzameld, waardoor de hele interactie van het spel (andere schepen tegenkomen) niet voorkwam in het proefspel. Dit was niet bepaald handig, wellicht was het beter geweest ook de startvoorraad wat aan te passen, of de kaartverdeling zo te maken dat verder varen een vereiste werd.

Tot slot zorgde ook de brij aan icoontjes onderaan de spelerskaarten met de schepen erop ook voor gefronste wenkbrauwen bij ons: Dit bracht totaal geen duidelijkheid in hoe conflictsituaties afgehandeld dienden te worden.

Al met al een behoorlijk teleurstellende ervaring.

Paper Tales

Speelde oké, maar naar mijn mening teveel zaken op de kaarten die per spelronde in de gaten gehouden moeten worden, en weinig tot geen interactie met andere spelers.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 31 okt 2017, 11:27 
Avatar gebruiker

Berichten: 2096
Woonplaats: Eindhoven
Traquan schreef:
KASSEI schreef:
Ik zie vooral dat het spelmateriaal er serieus op achteruit gaat. Vroeger had elk spel nog een inlay. Je moet al goed zoeken wil je er nog een vinden. Kartonkwaliteiten gaan ook sterk achteruit. Dubbelzijdig gedrukt 300gr papier ipv gekartonneerde spelersbordjes. Spelborden worden gewoon gestanst ipv dat de bekleding over de rand wordt geplooid. Waarschijnlijk een beetje beroepsmisvorming - ik werk in de kartonnage - het valt me toch op.

Ik kan ook wel genieten van een spel met mooie kwaliteit componenten. Voor mij een deel van het plezier bij het spelen. Recent Viticulture Essential Edition aangeschaft; prachtige stevige doos, mooie houten componenten etc.

Dat gezegd hebbende, heb ik niet echt het idee dat de kwaliteit over het algemeen hard terug loopt. Het verschilt vooral veel per uitgever misschien? Groot verschil tussen een Days of Wonder spel of eentje van Alea. Vooral de dunne bordjes storen mij enorm.
Wat zijn spellen waarbij jij vindt dat de kwaliteit ver achter blijft?


Trains Coastal Tides, van AEG. Die uitgever is erin geslaagd om de kaarten van deze deckbuilder per uitbreiding nét iets anders te laten zijn. Dus je kan al zien of er een kaart van de basis, de eerste of tweede uitbreiding bovenaan je stapeltje ligt. Oh, en ze voelen ook anders.

Verder geef ik niks om inlays, die zijn vaak te krap om spellen met uitbreiding te bevatten. Bij Montana is het zelfs zo dat als je alle onderdelen uit de stansvellen gedrukt hebt en de houten stukjes in verschillende ziplocks gesorteerd, de inlay alleen nog maar in de weg zit. Hop, weg ermee.

Dit jaar heb ik geen dunne spelersbordjes aangetroffen maar die in Great Western Trail (2016) hadden wel wat dikker gemogen. Overigens vind ik het wel interessant om de professionele mening te lezen van iemand die werkzaam is in de kartonnage. Die wereld is mij vrij onbekend.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 31 okt 2017, 11:47 
5. Firenze (2010)
Avatar gebruiker

Berichten: 360
Woonplaats: Antwerpen
Traquan schreef:
Dat gezegd hebbende, heb ik niet echt het idee dat de kwaliteit over het algemeen hard terug loopt. Het verschilt vooral veel per uitgever misschien? Groot verschil tussen een Days of Wonder spel of eentje van Alea. Vooral de dunne bordjes storen mij enorm.
Wat zijn spellen waarbij jij vindt dat de kwaliteit ver achter blijft?

Heb om deze reden Heaven & Ale laten liggen. Flinterdunne playermats - vond ik echt ondermaats voor 40 euro.

Alea gebruikt idd ook altijd 1mm karton ipv de gangbare 2mm. Een stuk goedkoper in productie. Maar jaren geleden zat er dan nog wel een plastic inlay bij. Die hebben ze er bij de herdruk van Notre Dame en In The Year of The Dragon ook uitgelaten.

Vergelijk het een beetje met een gebonden boek of een paperback. Heb nu het gevoel dat je een paperback krijgt voor de prijs van een gebonden boek.

_________________
- Instagram -

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 31 okt 2017, 12:59 
Just my luck
Avatar gebruiker

Berichten: 1063
Woonplaats: Groningen
De kwaliteit lijkt vooral heel erg te verschillen valt me op. Sommige spellen zijn bijna te luxe uitgevoerd voor wat het is en sommige goede spellen voelen goedkoop aan omdat er duidelijk bespaard is op productie. Het één zal te maken hebben met de Kickstartercultuur; Alles moet mooier en grootser en schreeuwt om aandacht. Daarnaast willen de reguliere uitgevers hun marge vergroten door goedkopere componenten te gebruiken.

Ter voorbeeld; Bij de vier tafeltjes waar Otys te spelen was, viel het op dat alle borden waren kromgetrokken. Zowel de spelersborden als het centrale bord. Ik vroeg naar de oorzaak en kreeg als antwoord dat er op Spiel van die warme lampen hingen. Juist ja.

Een voorbeeld waar kwaliteit misschien wat is doorgeschoten is het kaartspel London. Een schitterende heruitgave met nieuw artwork op een zwaar uitgevoerde papiersoort. Zo zwaar zelfs, dat een riffle shuffle er niet mee mogelijk is. Het zijn bijna tiles in plaats van kaarten.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 31 okt 2017, 13:04 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2669
Woonplaats: Etten-Leur
Vond bij Days of Wonder de keuze voor spelerbordjes raar.

Vooral bij Yamatai en Quadropolis voelen deze goedkoop aan in vergelijking met de andere spelonderdelen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 31 okt 2017, 14:16 
Veenboer

Berichten: 153
Van de spellen die ik gedemo'd heb vond ik Who Should We Eat? het meeste tegenvallen. Leuk idee, maar een spelronde bestaat uit zoveel verschillende stapjes dat er moeilijk vaart in het spel kwam. Dat zal ook wel mee veroorzaakt worden door de groep waarmee ik speelde: acht spelers van vijf nationaliteiten die mekaar niet kennen is niet ideaal voor een party game, maar toch :).


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 31 okt 2017, 18:32 
Keep Exploring Games
Avatar gebruiker

Berichten: 2230
Woonplaats: Stad aan t Haringvliet
Even een kleine kanttekening bij de stijgende prijzen. Ik ben bang dat ze volgend jaar nog veel harder gaan stijgen, zeker de spellen die in China worden gefabriceerd. Daar zijn namelijk de kartonprijzen enorm gestegen in de laatste maanden. Ik vroeg laatst een quote voor een nieuwe printrun voor The Dutch East Indies en die was niet minder dan 30% hoger dan die voor de eerste printrun (ceteris paribus). Daar zullen wij een deel van moeten doorberekenen aan de consument en dat geldt ook voor andere uitgevers..

_________________
Keep Exploring Games


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
52 berichten | Pagina 2 van 4 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Spiel  
 Feed - Onderwerp - Slechte ervaringen/hoge prijzen?  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®