Dat de prijzen geleidelijk aan hoger zijn komen te liggen onderschrijf ik, maar daarbij vind ik ook dat de productiewaarde is gestegen: Meer aandacht besteed aan artwork, unieke meeples, gebruik van beter materiaal etcetera.
Helaas is dat ook niet altijd een positieve zaak: Dit jaar vroegen ze bijvoorbeeld voor Sakura (een simpel kaartspel in de basis) meer dan 20 euro. Was het simpeler uitgevoerd en had met maximaal 15 euro gekost, dan had ik best overwogen dit te kopen, maar nu liet ik het eenvoudig links liggen.
Qua spellen waren voor onze groep de tegenvallers:
Mini Park Erg veel onbalans in de score die je kunt halen door het plaatsen van de verschillende figuurtjes. Verder kan het voorkomen dat je een kaartje trekt voor halve punten voor een figuurtje dat niet eens voorkomt op het bord. Ook kan het zijn dat niet iedereen een gelijk aantal beurten heeft, wat voordeel oplevert voor de startspeler.
Toen we het hierover hadden met degene die het spel uitlegde kregen we te horen dat dit echt allemaal bewust zo was ontworpen, en dat het meer ging om de ervaring van het spelen dan om het winnen van het spel, en dat dat uiteindelijk weinig uit gaat maken als je verschillende potjes achter elkaar speelt
Als ik wat speel wil ik ook proberen te winnen, dus daarmee viel dit spel heel snel af.
The Dutch East IndiesHet spel ziet er schitterend uit, maar hier is de vormgeving ten koste gegaan van de functionaliteit. De schepen van zowel de gewone versie als de deluxe-uitvoering zijn niet geschikt voor het opslaan van de goederen die ze moeten vervoeren. Voor mijn gevoel was ik de helft van mijn beurt aan het prutsen met blokjes, muntjes en kaartjes en dat droeg niet bij aan de spelvreugde.
Daarnaast was de keus om een kortere versie te spelen (vier goederen verzamelen in plaats van acht) op het eerste gezicht een goede keus om te zorgen dat meer mensen het spel kunnen proberen, maar uiteindelijk bleek het dodelijk voor de spelervaring.
In slechts twee beurten en zonder ver van mijn thuishaven weg te varen had ik al drie van de vier goederen verzameld, waardoor de hele interactie van het spel (andere schepen tegenkomen) niet voorkwam in het proefspel. Dit was niet bepaald handig, wellicht was het beter geweest ook de startvoorraad wat aan te passen, of de kaartverdeling zo te maken dat verder varen een vereiste werd.
Tot slot zorgde ook de brij aan icoontjes onderaan de spelerskaarten met de schepen erop ook voor gefronste wenkbrauwen bij ons: Dit bracht totaal geen duidelijkheid in hoe conflictsituaties afgehandeld dienden te worden.
Al met al een behoorlijk teleurstellende ervaring.
Paper TalesSpeelde oké, maar naar mijn mening teveel zaken op de kaarten die per spelronde in de gaten gehouden moeten worden, en weinig tot geen interactie met andere spelers.