Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





15 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 29 okt 2019, 15:23 
Just my luck
Avatar gebruiker

Berichten: 1063
Woonplaats: Groningen
Net als 2018 was de 2019 editie van Spiel niet één waar ik erg warm van werd. Wat niet helpt is dat ik steeds kritischer wordt. Het is tot op het punt gekomen dat ik me afvraag of ik er nog wel drie dagen wil zijn, zo vlak is het aanbod en zoveel goede spellen staan er thuis in de kast. Meer mensen die datzelfde gevoel hebben?

Dat het wat tegenviel ligt aan meerdere zaken volgens mij:

Teveel aanbod van hoogstens gemiddelde kwaliteit
Het kaf van het koren scheiden wordt steeds moeilijker. Vermoedelijk is er evenveel koren als voorgaande jaren, maar raakt het ondergesneeuwd in het enorme volume aan middelmatigheid. Ooit was het makkelijker slecht van goed te onderscheiden op basis van uiterlijk. Maar ondertussen zien ook slechte spellen er visueel zoveel beter en verzorgder uit, dat dat criterium steeds slechter voldoet. Inlezen en vooraf schiften helpt, maar het is zó veel.
Weinig originaliteit
Ook dit jaar waren er weer veel uitbreidingen of heruitgaven. De drang om ieder jaar een commercieel veilige titel uit te brengen, staat haaks op de tijd die het kost een goed spel te ontwerpen. Het Hollywood-syndroom begint zich op een vervelende manier op te dringen in de spellenmarkt.
Kickstarter en voorbestellingen
Aan spellen die ik al heb of die binnen afzienbare tijd langskomen, ga ik op Spiel geen aandacht besteden. Zonde van de schaarse tijd. Dat maakt dat ik voor een aantal potentiële toppers ze niet meeneem in m'n Spiel-waardering.
Drukte
De donderdag en de vrijdag was de beurs nog redelijk te doen. Tuurlijk, ontzettend druk, maar ik word steeds beter in sluiproutes en informatie filteren. De zaterdag was echter too much wat mij betreft. De enige manier om nog wat gedaan te krijgen was in m'n eentje over de beurs te gaan en na wat ellebogen mezelf bij de interessante tafels naar binnen te schoenlepelen.

Toch is het weer elk jaar een beleving en is het dé plek om op een schappelijke manier aan moeilijk verkrijgbare spullen te komen. Het is vast niet de laatste keer dat ik ga. ;)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 29 okt 2019, 15:50 
.
Avatar gebruiker

Berichten: 544
Woonplaats: Den Haag
Ik ga altijd maar één dag, maar het meeste is heel herkenbaar. Ik ben uiteindelijk zonder aankoop weer naar huis gegaan. De twee titels die op mijn lijstje stonden waren al uitverkocht. Voor de rest geen impulsaankopen tegengekomen.

Wat ook niet helpt is dat de prijs van veel spellen dusdanig hoog is dat ik het risico op een tegenvaller niet wil nemen. Barrage sprak mij bijvoorbeeld aan, maar ik wacht liever op meer reviews voordat €80+ uit mijn portemonnnee trek.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 29 okt 2019, 15:58 
Lord of Complaints
Avatar gebruiker

Berichten: 629
Woonplaats: Hoofddorp
Ik herken de punten die je aandraagt wel. Dit was mijn vijftiende jaar Spiel, en ‘vroegah’ was het allemaal zowel qua nieuwe releases als drukte overzichtelijker. Maar sta me toe je punten enigszins te relativeren:

Teveel aanbod: Herken ik zeker. Geen tijd meer om me op elk spel ook maar te oriënteren. Ik ben genoodzaakt de spellen in de preview zeer oppervlakkig te beoordelen: als de titel en/of afbeelding me niet op enige manier aanspreken, scroll ik er voorbij. Maar het belangrijkste voor mij is dat ik er weer een paar interessante en leuke spellen uit weet te pikken. Mocht ik een pareltje missen, dan speel ik die wellicht later via een van mijn spellenvrienden. En zelfs als dat niet gebeurt, geen man overboord. Ik heb genoeg leuke spellen te spelen.

Weinig originaliteit: Ook herkenbaar, maar niet direct een probleem wat mij betreft. Maakt het des te makkelijker spellen af te serveren. Van mij mogen ze van alles uitgeven wat me nauwelijks boeit (Stonemaier Games, leef je uit :P) zolang er voldoende blijft uitkomen wat me wel boeit.

Kickstarter/voorbestellingen: Ja, het beïnvloedt wellicht je mentale Essen oordeel omdat deze spellen niet meetellen. Maar gezien punt 1 is meer tijd op Spiel toch alleen maar goed?

Drukte: Is inderdaad steeds meer geworden. Er lijkt ook een soort wapenwedloop te ontstaan bij het parkeren, waarbij mensen steeds vroeger komen om bij een van de parkeerterreinen rond de beurs terecht te kunnen. Met de extra beursoppervlakte is het op de beurs zelf (met uitzondering van hal 3) best nog te doen volgens mij. En gelukkig ga ik niet op de zaterdag :)

Tenslotte deel ik ook je conclusie: ondanks al deze mindere ontwikkelingen blijft een uitstapje Spiel zeker de moeite waard, helemaal met een leuke groep!

_________________
Justice, like lightning, ever should appear to few men's ruin, but to all men's fear.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 29 okt 2019, 18:12 
(geen ondertitel)
Avatar gebruiker

Berichten: 308
Woonplaats: Driehuis
Bruno schreef:
Toch is het weer elk jaar een beleving (...)


Dat is voor mij eigenlijk de enige of toch wel de voornaamste reden om te gaan.

Ik ga al jaren met een vriend, 1 dag, en een aantal dingen zijn inmiddels een leuke traditie geworden, bv op de heenweg koffie langs de snelweg bij P Hünxe en op de terugweg, ook bij Hünxe, de "verantwoorde" (schnitzel/bratwurst) Duitse maaltijd.
Ook een leuke traditie is de Heidelbärger stand (met meuk) die gelukkig dit jaar weer in ere was hersteld (vorige keer was de opzet anders waardoor het niet het gevoel had van in file langs de meuk lopen en eventueel snel iets meenemen).

Qua drukte: wij parkeren al jaren op P10, ik had 'm in de navigatie al ingesteld en daarmee waren we denk ik rond 10.30 op de beursvloer, geen file gehad zelfs, dus dat vond ik wel prima. Op zich wel jammer dat ze geen kaartjes meer verkochten bij de P, ik snap niet waarom, maar de rij bij de ingang viel erg mee dus het maakte niet uit.

Wij gaan eigenlijk helemaal niet voor waar Spiel denk ik voor bedoeld is: gaan zitten bij nieuwe releases en die dan wel of niet kopen op basis van uitleg/demo. In het verleden wel gedaan, toch vaak te enthousiast door het moment iets meegenomen, wat een aantal teleurstellingen heeft opgeleverd. We kijken vaak eerder naar spellen die net 1-2 jaar oud zijn en zich dus wat meer bewezen hebben. En naar uitbreidingen of spellen die van tevoren op basis van reviews en video's (ik bedoel: niet-rahdo video's) goedgekeurd zijn.

Verder heb ik het idee dat bij mij de interesse voor nieuwe spellen ook wel wat minder wordt. Ik heb bijvoorbeeld Macao, Notre Dame, Castles of Burgundy staan (en mijn vriend heeft bij hem thuis dan nog Trajan, Bora Bora en Year ot Dragon). Die spellen zijn allemaal niet super vaak gespeeld, dus wat moeten we dan met een Carpe Diem? Hetzelfde dacht ik vorig jaar toen ik de inhoud van Nusfjord zag en mijn rijtje Agricola, Glasstraat en Friesche Velden voor de geest haalde.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 29 okt 2019, 19:12 
Stamhoofd

Berichten: 578
Woonplaats: Makkum
Ik ben zelf niet naar Spiel geweest, maar mijn gevoel is dat er heel veel spellen worden uitgegeven, maar er pas eens in de zoveel jaar echt een topper in zit. Bijvoorbeeld: Marco Polo is echt een topper. Maar is dit spel door de auteur daarna nog overtroffen? We hebben nu Marco Polo 2.. Pandemic een andere topper! Maar Matt Leacock heeft terecht gezien dat hij Pandemic moet uitmelken (goede spellen zijn de sequels wel), want nog zo’n topper bedenken is onmogelijk denk ik. Puerto Rico: is er echt een spel overheen gekomen die qua spelmechanismes zo solide is? Nouja ik overdrijf wat natuurlijk. Ik kom er gewoon achter dat toen ik een paar jaar geleden de hobby instapte ik de ene na de andere topper kocht. Ticket to ride, Stenen Tijdperk, Puerto Rico, Pandemic, Marco polo, Grand Austria Hotel, Agricola, Orleans enz. Alleen dat de opvolgers van deze spellen helemaal niet beter zijn. Ik koop nu vaak wat familie spellen. Want in het genre 2.5-3.5 moeilijkheidsgraad (zie bgg) komt er weinig meer uit wat beter is. Dat is de hoofdrede om niet naar Spiel te gaan. Isr echt iets wat ik echt wil hebben, terwijl ik veel geld aan reizen en overnachting kwijt ben? Voor het spelen zelf is ene kleinere beurs als Spellenspektakel. Neemt niet weg dat als ik in de buurt zou wonen ik het leuk zo vinden om de sfeer te proeven, het is dus ook een beetje een kosten baten afweging.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 29 okt 2019, 19:14 
Stamhoofd

Berichten: 578
Woonplaats: Makkum
Lord Leuber schreef:
Bruno schreef:
Toch is het weer elk jaar een beleving (...)


Dat is voor mij eigenlijk de enige of toch wel de voornaamste reden om te gaan.

Ik ga al jaren met een vriend, 1 dag, en een aantal dingen zijn inmiddels een leuke traditie geworden, bv op de heenweg koffie langs de snelweg bij P Hünxe en op de terugweg, ook bij Hünxe, de "verantwoorde" (schnitzel/bratwurst) Duitse maaltijd.
Ook een leuke traditie is de Heidelbärger stand (met meuk) die gelukkig dit jaar weer in ere was hersteld (vorige keer was de opzet anders waardoor het niet het gevoel had van in file langs de meuk lopen en eventueel snel iets meenemen).

Qua drukte: wij parkeren al jaren op P10, ik had 'm in de navigatie al ingesteld en daarmee waren we denk ik rond 10.30 op de beursvloer, geen file gehad zelfs, dus dat vond ik wel prima. Op zich wel jammer dat ze geen kaartjes meer verkochten bij de P, ik snap niet waarom, maar de rij bij de ingang viel erg mee dus het maakte niet uit.

Wij gaan eigenlijk helemaal niet voor waar Spiel denk ik voor bedoeld is: gaan zitten bij nieuwe releases en die dan wel of niet kopen op basis van uitleg/demo. In het verleden wel gedaan, toch vaak te enthousiast door het moment iets meegenomen, wat een aantal teleurstellingen heeft opgeleverd. We kijken vaak eerder naar spellen die net 1-2 jaar oud zijn en zich dus wat meer bewezen hebben. En naar uitbreidingen of spellen die van tevoren op basis van reviews en video's (ik bedoel: niet-rahdo video's) goedgekeurd zijn.

Verder heb ik het idee dat bij mij de interesse voor nieuwe spellen ook wel wat minder wordt. Ik heb bijvoorbeeld Macao, Notre Dame, Castles of Burgundy staan (en mijn vriend heeft bij hem thuis dan nog Trajan, Bora Bora en Year ot Dragon). Die spellen zijn allemaal niet super vaak gespeeld, dus wat moeten we dan met een Carpe Diem? Hetzelfde dacht ik vorig jaar toen ik de inhoud van Nusfjord zag en mijn rijtje Agricola, Glasstraat en Friesche Velden voor de geest haalde.


Sfeer proeven, leuk! Leuk verslag :D


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 30 okt 2019, 09:58 
.
Avatar gebruiker

Berichten: 843
Woonplaats: De Meern
Ik ben dit jaar voor het eerst geweest, dus ik kan niet echt meepraten over "Vroeger", maar ik wil wel mijn ervarinen van dit jaar delen. Al is mijn ervaring een beetje anders omdat ik ook twee dagen werkte voor een uitgever, en parkeren en entree voor mij makkelijk en vroeg konden (vanaf 8:00 uur naar binnen als ik wilde door aparte ingang).

Ik heb me van te voren bijzonder slecht voorbereid op Spiel. Dit had deels te maken met het inrichten van een babykamer wat enige voorrang had, maar ook omdat ik eigenlijk geen idee had wat ik moest verwachten. Ik heb al veel dus ik had niets "nodig" en ik ben niet zo gevoelig voor de "Cult of the new" dat ik het nieuwste als eerste wil hebben. Ik ben er dus behoorlijk open en planloos naartoe gegaan.

De donderdag en vrijdag heb ik op de beurs doorgebracht. Overal een beetje rondgesnuffeld. Demotje hier, uitlegje daar, soms even spelen (al gaat dat minder snel als je alleen bent.) Ik merkte al snel dat ik (net als iemand anders al opmerkte) ook gericht was op spellen van vorig jaar of twee jaar geleden. Waarvan ik al reviews kende, of al eens gespeeld had. Vaak daar te krijgen met een leuke aanbieding. Ook heb ik die dagen wat met vrienden uit NL die er waren opgetrokken en wat internationale contacten ontmoet.
Al met al heb ik niets uitmuntends gespeeld, maar ik had ook geen zin om in de rij te staan voor een spel. Eén keer heb ik ergens voor gewacht (Fuji Koro) en dat viel nogal tegen.

Voor mij werkt het slenteren en rondkijken prima en ik heb me daarmee ook heel goed vermaakt.

Joel22 schreef:
Ik kom er gewoon achter dat toen ik een paar jaar geleden de hobby instapte ik de ene na de andere topper kocht. Ticket to ride, Stenen Tijdperk, Puerto Rico, Pandemic, Marco polo, Grand Austria Hotel, Agricola, Orleans enz. Alleen dat de opvolgers van deze spellen helemaal niet beter zijn.

Bedenk je wel dat al deze spellen ook niet in hetzelfde jaar zijn uitgekomen. 2007-2015 als ik het goed zie. 8 goede spellen in acht jaar is dus niet zo heel bijzonder.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 30 okt 2019, 10:24 
2. Wingspan (2019)
Avatar gebruiker

Berichten: 2901
Woonplaats: Noord-Brabant
Naar Spiel ben ik al een aantal jaren niet meer geweest. Het is mij persoonlijk te druk en te rumoerig, maar ik sluit niet uit dat ik in de toekomst nog een dagje ga. Qua nieuwe spellen hoef ik er niet persé naar toe te gaan. Ik heb voldoende connecties dat iemand anders een spel voor mij mee kan nemen mocht ik een nieuw spel persé willen hebben. Dit jaar heb ik daar geen gebruik van gemaakt. Tevens zit ik bij een club die op Spiel een groot aantal nieuwe spellen halen. Op de club kan ik deze dan al spelen en vaak naar verloop van tijd zie je dat een deel daarvan uitkomt op de Nederlandse markt. Dit is eigenlijk voor mij al voldoende.

Neem bijv. Ishtar dit spel zal op SpellenSpektakel al te spelen zijn en uitgegeven worden op de Nederlandse markt via Asmode en dat al zo snel na SPIEL. Zo zal het met meer spellen gaan gebeuren, ook bij andere uitgevers.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 30 okt 2019, 14:24 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
pieter.schutz schreef:
Joel22 schreef:
Ik kom er gewoon achter dat toen ik een paar jaar geleden de hobby instapte ik de ene na de andere topper kocht. Ticket to ride, Stenen Tijdperk, Puerto Rico, Pandemic, Marco polo, Grand Austria Hotel, Agricola, Orleans enz. Alleen dat de opvolgers van deze spellen helemaal niet beter zijn.

Bedenk je wel dat al deze spellen ook niet in hetzelfde jaar zijn uitgekomen. 2007-2015 als ik het goed zie. 8 goede spellen in acht jaar is dus niet zo heel bijzonder.

Dat lijkt me zeker een terechte opmerking. Het is ook een terugkerend fenomeen dat de beurs van het huidige jaar niet zo goed was als het vorige jaar, maar als je dan een jaar later kijkt, blijkt dat toch nog goed mee te vallen. En het is in het steeds groter wordende aanbod een stuk moeilijker om de goede spellen er uit te vissen omdat er ook zoveel 'ruis' is...
Wat na vorige editie bijv blijven hangen is: top 100 bgg: Teotihuacan, Everdel, , Architects of the west kingdom, Underwater Cities
Buiten top 100 maar nog steeds erg hoog: Detective: a modern crime boardgame, Gugong, Chronicles of crime, Coimbra, Welcome to...
Enz.
Lees er de verslagen van 2018 maar eens op na, daarin vong ik een link naar the opinionated games met volgende uitspraak: 'Which of the above titles of 2018 will stand up to those? To me, not many will. Are any of the 2018 titles going to crack into the BGG top 50? '.
Top 50 zaten er niet veel bij, maar wel 4 in de top 100 en meerdere in de top 200. Toch niet slecht denk ik dan.

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 30 okt 2019, 15:01 
Bronzen Meeple
Avatar gebruiker

Berichten: 8492
Woonplaats: Groningen
The Iced One schreef:
pieter.schutz schreef:
Joel22 schreef:
Ik kom er gewoon achter dat toen ik een paar jaar geleden de hobby instapte ik de ene na de andere topper kocht. Ticket to ride, Stenen Tijdperk, Puerto Rico, Pandemic, Marco polo, Grand Austria Hotel, Agricola, Orleans enz. Alleen dat de opvolgers van deze spellen helemaal niet beter zijn.

Bedenk je wel dat al deze spellen ook niet in hetzelfde jaar zijn uitgekomen. 2007-2015 als ik het goed zie. 8 goede spellen in acht jaar is dus niet zo heel bijzonder.

Dat lijkt me zeker een terechte opmerking. Het is ook een terugkerend fenomeen dat de beurs van het huidige jaar niet zo goed was als het vorige jaar, maar als je dan een jaar later kijkt, blijkt dat toch nog goed mee te vallen. En het is in het steeds groter wordende aanbod een stuk moeilijker om de goede spellen er uit te vissen omdat er ook zoveel 'ruis' is...
Wat na vorige editie bijv blijven hangen is: top 100 bgg: Teotihuacan, Everdel, , Architects of the west kingdom, Underwater Cities
Buiten top 100 maar nog steeds erg hoog: Detective: a modern crime boardgame, Gugong, Chronicles of crime, Coimbra, Welcome to...
Enz.
Lees er de verslagen van 2018 maar eens op na, daarin vong ik een link naar the opinionated games met volgende uitspraak: 'Which of the above titles of 2018 will stand up to those? To me, not many will. Are any of the 2018 titles going to crack into the BGG top 50? '.
Top 50 zaten er niet veel bij, maar wel 4 in de top 100 en meerdere in de top 200. Toch niet slecht denk ik dan.


Laat ik ook maar een duit in het zakje doen. Dat zijn allemaal geen slechte spellen. Zeer goed zelfs. Maar binnen onze groep zijn er altijd wel een of meer mensen die de hedendaagse euro's niet goed genoeg vinden tov de al bestaande. Dat is de kritische blik die door de jaren komt. Of het is een remake, of het is niet innovatief genoeg. Of er zit teveel geluk in bv bij kaarten pakken.

We zijn veranderd in een stelletje zeikerds. De spellenwereld gaat niet achteruit. Maar wij staan stil. We worden oud en sentimenteel.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 30 okt 2019, 16:27 
Stamhoofd

Berichten: 578
Woonplaats: Makkum
Wat een leuke en interessante reacties allemaal, misschien toch eens naar de beurs om geen oude zeikerd te worden :D .


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 30 okt 2019, 16:56 
Jakkiebak!

Berichten: 61
Ugur schreef:
Ik herken de punten die je aandraagt wel. Dit was mijn vijftiende jaar Spiel, en ‘vroegah’ was het allemaal zowel qua nieuwe releases als drukte overzichtelijker. Maar sta me toe je punten enigszins te relativeren:

Teveel aanbod: Herken ik zeker. Geen tijd meer om me op elk spel ook maar te oriënteren. Ik ben genoodzaakt de spellen in de preview zeer oppervlakkig te beoordelen: als de titel en/of afbeelding me niet op enige manier aanspreken, scroll ik er voorbij. Maar het belangrijkste voor mij is dat ik er weer een paar interessante en leuke spellen uit weet te pikken. Mocht ik een pareltje missen, dan speel ik die wellicht later via een van mijn spellenvrienden. En zelfs als dat niet gebeurt, geen man overboord. Ik heb genoeg leuke spellen te spelen.

Weinig originaliteit: Ook herkenbaar, maar niet direct een probleem wat mij betreft. Maakt het des te makkelijker spellen af te serveren. Van mij mogen ze van alles uitgeven wat me nauwelijks boeit (Stonemaier Games, leef je uit :P) zolang er voldoende blijft uitkomen wat me wel boeit.

Kickstarter/voorbestellingen: Ja, het beïnvloedt wellicht je mentale Essen oordeel omdat deze spellen niet meetellen. Maar gezien punt 1 is meer tijd op Spiel toch alleen maar goed?

Drukte: Is inderdaad steeds meer geworden. Er lijkt ook een soort wapenwedloop te ontstaan bij het parkeren, waarbij mensen steeds vroeger komen om bij een van de parkeerterreinen rond de beurs terecht te kunnen. Met de extra beursoppervlakte is het op de beurs zelf (met uitzondering van hal 3) best nog te doen volgens mij. En gelukkig ga ik niet op de zaterdag :)

Tenslotte deel ik ook je conclusie: ondanks al deze mindere ontwikkelingen blijft een uitstapje Spiel zeker de moeite waard, helemaal met een leuke groep!


Ik kan hier wel erg in meegaan. De eerste keer Essen was in 2000 of 2001. Ik weet het niet meer. En door omstandigheden hier en daar een jaartje gemist.

Ik zou nog willen aanvullen: te veel aanbod was er vroeger ook al :D Maar je wordt door de jaren heen steeds kritischer. Je hebt op een gegeven moment een kast vol goede spellen, en 'matig' of 'wel leuk' redt het niet meer.

Bovendien zijn de prijzen van de spellen flink gestegen. Het viel me dit jaar op dat er eigenlijk best weinig retailers stonden, relatief gezien. Vroeger stonden er een hele hoop bezaaid door de hallen. En iedereen had wel koopjes. Nu heb je één of twee stands met koopjes waar een megawachtrij voor staat. Het was vroeger nog wel de moeite om gewoon op de gok een spel te kopen en thuis te proberen. Daar vind ik de spellen nu te duur voor. Ik heb intussen de regel: 'niet spelen is niet kopen'.

Met de uitbreidingen heb ik geen moeite, en met de kickstarterdemo's ook niet. Die gaan via de Tabletop Together Tool linea recta de bittenbak in. Daar verdwijnen ook alle kinderspellen, de 2 speler spellen en bepaalde mechanics waar we niks mee hebben in. Dat schoont de lijst van nieuwe releases flink op. Ik ben zo een stuk sneller door de lijst heen.

Intussen gaan we alleen op zondag. De drukte is dan goed te doen. Maar de oppervlakte is gewoon te groot voor 1 dag. Als je alles wilt zien, schuifel je de hele dag door alle paden heen om dozen en spelonderdelen te bekijken, en is er geen tijd om iets te spelen. Dat werkt voor ons gewoon niet. Op Spiel wil ik juist spellen proberen. Iemand anders merkte op dat het Spellenspektakel daar geschikt voor zou zijn, maar het Spellenpektakel is met qua aanbod veel te beperkt en erg gericht op kinderen en familie en daar heb ik niks mee. Bovendien is het daar bijna onmogelijk een speeltafel te bemachtigen. Op Spiel vind ik dat toch een stuk beter.

Ik zoek nu sinds 2 jaar 2 hallen uit, die we in alle rust uitkammen. Meestal zijn dat de hallen met kleine uitgevers waarvan het later lastig is om na de beurs de spellen te verkrijgen. Dit jaar hebben we de hallen 4 en 5 gehad. Genoeg plek om te spelen, niet megadruk en fijne sfeer. Van de rest van de beurs hebben we nagenoeg niets gezien. Ik lijd al lang niet meer aan het FOMO syndroom omdat mijn kast al vol staat met goede spellen. Dus als ik iets mis: jammer dan. Via de bordspellenclub en mijn vriendengroep komt het vanzelf wel bovendrijven en kan ik alsnog beslissen het te kopen.

De zondag heeft zijn voor- en nadelen. Nadelen: uur korter (en eigenlijk 2, want veel stands beginnen al om 17.00 op te ruimen), sommige spellen al uitverkocht. Voordelen: niet al te druk, soms enorme koopjes omdat kleine uitgevers van hun laatste stock af willen. Ik kan hier mee leven. Ik had een lijst met iets van 25 potentiele kandidaten. Daarvan hebben we er 7 (aan)gespeeld en zijn we toch thuis gekomen met 3 spelletjes. Tot dusver geen spijt van de aankopen, maar wel spijt van eentje die we hebben laten liggen.

En inderdaad: het is vooral de sfeer die het hem voor mij doet. Ik kijk weken uit naar die ene dag, en ik ben nooit teleurgesteld.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 30 okt 2019, 17:14 
Spelhamels Beerse

Berichten: 3042
Woonplaats: Dessel
Persoonlijk vind ik dat het gemiddelde spel op Spiel zeker beter is als een aantal jaar geleden. Er zijn vele goede gemiddelde spellen en hier en daar zit er sowieso een topper tussen. Helaas is een topper voor mij een kwestie van persoonlijke smaak en heeft dat voor mij niets te maken met de BGG ranking whatsoever. Van een Teothihuacan loop ik bv niet warm.

Dit jaar had ik me (te) goed voorbereid op de beurs en viel het gevoel een beetje tegen.
Vorig jaar had ik totaal niets voorbereid en heb me gewoon laten verrassen ter plaatse en wat mij betreft werkt dat beter. Het plezier op de beurs is toch wat groter omdat je regelmatig verrast wordt terwijl ik nu steeds dacht 'Ah ja, dat is dit of dat spel en dat werkt zo'.
Volgende jaren ga ik weer gewoon gaan zonder enige vorm van voorbereiding !

Wat dit jaar ook een vervelende vaststeling was, was de abominabele slechte speluitleg die je soms kreeg. Zelfs de meest simpele spellen werden soms volledig verkeerd uitgelegd waardoor het spel in sommige gevallen zelfs niet meer speelbaar bleek.
Gelukkig waren er ook een aantal goede vlotte uitleggers aanwezig die hun huiswerk wél gemaakt hadden van te voren :thumbup: :thumbup:

_________________
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: wo 30 okt 2019, 19:38 
#homoludens
Avatar gebruiker

Berichten: 948
Woonplaats: Meijel
Heel herkenbaar!

Ik ga daarom ook 1 dag naar Spiel (donderdag).. en ga redelijk tot goed voorbereid er naar toe.

Wat voor mij goed werkt is dat ik niet echt last heb van "the cult of the new", en daardoor eigenlijk alles wat in Hal 3 staat links kan laten liggen. Geheel hal 3 kan ik ook gemakkelijk spelen/testen/kopen buiten Spiel om.

Om het kaf van het vele koren te scheiden, en vaak de prijzen inderdaad voor het nieuwe spul aan de hoge kant vind.... koop ik redelijk wat via de Math-trade, of spellen die al jaar oud zijn en bij de desbetreffende uitgever ineens wel voor een schappelijke prijs liggen.

Op die manier toch een spel of 5 kunnen playtesten (geen gekocht, en 2 op mijn wishlist gezet), en een 8 tot 10 spellen op de kop getikt.

Mooie dag, leuke spellen gespeeld, drukte viel voor mij mee.

Kritische noot:
- Restaurant: kassa was zo traag.... mijn friet met curry worst was al weer bijna koud voordat ik kon afrekenen
- Speluitleg: oh oh oh WAT EEN DRAMA !! Dune, Bali bij WGG, en Yellow Yangtze.... echt slecht, waarbij de uitleg en het meespelen van "Catweazel" aan de grote tafel met playmat van Dune met kop en schouders er boven uit stak qua negatieve ervaring in al die jaren Spiel die ik heb meegemaakt.

Een voordeel: Dune en Yellow Yangtze daardoor niet gekocht, komen op de wishlist ;)

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 30 okt 2019, 20:13 
Standaard moderator

Berichten: 773
Woonplaats: Amersfoort
Wij gaan ook ieder jaar 1 dag naar Spiel. De vrijdag is onze vaste dag, aangezien deze voor ons gevoel het minst druk is. De maanden vòòr de beurs loop ik door de geeklist met nieuwe releases. De laatste jaren focus ik mij meestal op de wat kleinere uitgevers, op zoek naar de pareltjes. Met als gevolg dat we hal 3 eigenlijk meestal vluchtig van binnen zien.
Voordeel daarbij is, dat de andere hallen relatief rustiger zijn qua hoeveelheid rondlopende spellenliefhebbers. De beleving vinden wij daardoor relaxter. Ook kunnen we meestal de meeste spellen op onze shortlist testen, zodat we weten wat we kopen.

De mathtrade vind ik ook een mooie manier om iets oudere spellen voor prettige prijzen te kunnen bemachtigen. Dus ook deze geeklist op BGG check ik vooraf regelmatig en ook zet ik mijn gezochte spellen op de geeklist met gezochte spellen. Daarmee wist ik 4 van mij 7 gezochte spellen te bemachtigen.
De nieuwe lokatie - hal 7 - vond ik een enorme sprong voorwaarts. Niet meer buiten de elementen trotseren, maar rustig binnen een plekje zoeken. Handig die grote vlakken gekleurde tapijten zo her en der verspreid in de hal. Ik kon mijn verkopers daardoor snel traceren en ook de kopers konden mij snel vinden. Ik was binnen een half uur weer terug in de hallen met de stands, een viertal spellen rijker en evenveel spellen lichter.

Het parkeren dichtbij de Messe is de laatste jaren steeds lastiger geworden. Diverse parkeergarages, waaronder P5, waren alleen nog maar met een speciaal toegangsbewijs toegankelijk. Volgend jaar maar meteen naar het grote parkeerterrein waarvandaan je met pendelbussen binnen een kwartier bij de Messe wordt afgeleverd.

Voor ons was het al met al weer een heel geslaagde beurs, waar we ons weer prima hebben vermaakt. Laat Spiel 2020 maar komen... ;-)

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
15 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Spiel  
 Feed - Onderwerp - Spiel 2019 vs vorige edities  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Tags

Spiel 2019



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®