Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





28 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 26 okt 2019, 20:54 
Critico

Berichten: 2152
Woonplaats: nabij utrecht
Wat is het hier stil ...
Ik mis leuke verslagen van de beurs en interessante koopjes. Vertel!

_________________
een dag niet gespeeld, is een dag niet geleefd!


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: za 26 okt 2019, 21:27 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2668
Woonplaats: Etten-Leur
Het forum wordt gebombardeerd met foto's van Spiel en hele korte berichtjes.

Om één of andere reden kan er niet op die berichten gereageerd worden.

Zeker bepaalde spellen wil je toch bespreken op een forum lijkt me.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: za 26 okt 2019, 22:32 
Spellen aan den Rijn
Avatar gebruiker

Berichten: 1977
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Ik kom net terug van drie dagen Spiel en ik denk ik ga even leuke dingen lezen. Op dit forum is totaal niks te lezen, het is een chaos. Er zijn een heleboel topics maar in ieder topic staat maar 1 foto. Sorry, maar dit slaat echt helemaal nergens op.

Het zou inderdaad leuk zijn als we een foto zien van een spel en het dan daar onder ook over dat spel kunnen hebben. Of het spel leuk is interessant of mooi en wat het kostte en waar? Gemiste kans.

_________________
Everybody has the right to play...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: za 26 okt 2019, 22:37 
Burgemeester

Berichten: 1317
Woonplaats: Westmalle
Ik dacht het ook al ... in navolging van de titel :)

Ik ben donderdag en vrijdag geweest met een overnachting in het naburige Duisburg. 's Avonds zijn we pizza gaan eten in de Vapiano aan de prachtige Innerhaven.
Tweemaal mooi op tijd aan de beurs, goede parkeerplek en gezellig binnen aan een tafelje zitten en de massa wachtenden voor de deur overzien.

Gespeeld:

- Sierra West: erbarmelijke uitleg, niettemin mooie productie en faire prijs gezien de stijgende trend daarin
- Empires of the North: goed, vlot speelbaar
- Walking in the Provence: teveel scoremogelijkheden, teveel puzzelmogelijkheden, deze hebben we niet uitgespeeld, nochtans houd ik wel van dit genre spellen
- Alubari: bevlogen uitleg; deze man kende het spel door een door. Fijn kunnen spelen met een Indonesieër. De groene kleur van het bord is eens iets anders. Snowdonia misschien toch nog maar eens een kans geven
- Nine Tiles Panic: Oink Games, heel leuk spelletje
- Glen More Chronicles: heel tof spel maar ik weet niet of ik deze nieuwe versie nu moet hebben. Ik heb eerder spijt dat ik mijn oude heb weggedaan
- Queenz: goedkopere prijssetting, is eens iets anders. Hoeft ook niet meer te zijn voor dit spel. Ook niet heel vernieuwend maar wel een goed spel
- Paris New Eden: fijn spel, mooie artwork

De nieuwe mathtradelocatie is een stuk beter maar iedereen stond heel verspreid waardoor het toch niet zo makkelijk was om iedereen te vinden. Hopelijk volgend jaar meer gecentreerd rond de 3 gekleurde tapijten.

Na enkele jaren wachten heb ik toch maar geïnvesteerd in Food Chain Magnate. De vertraging was er vanwege de kostprijs en zoals het regelboek het benoemd als 'unforgiving'. Niettemin houd ik wel van de stijl en is het toch bijzonder interessant qua systeem. Verder nog wat kleinere deals en onderlinge transacties.

Jammer dat Bezier Games dit jaar geen oudere spellen verkocht. Ook bij Eagle Gryphon Games was het een stuk minder interessant.

De vernieuwde ingang Oost is ook een hele verbetering.

Het blijft een hele toffe ervaring, die alweer gepasseerd is ...


Laatst bijgewerkt door AlliantieAJ op zo 27 okt 2019, 17:38, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 26 okt 2019, 22:51 
Critico

Berichten: 2152
Woonplaats: nabij utrecht
@bridget inderdaad.

Maar dan vertellen jullie hier maar jullie verhalen. Moet dit jaar weer Spiel missen :(

_________________
een dag niet gespeeld, is een dag niet geleefd!


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: za 26 okt 2019, 23:10 
kooiker

Berichten: 707
Ik begrijp ook de bedoeling niet van een portaal vol berichtjes met 1 foto waar niet op gereageerd kan worden....


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: za 26 okt 2019, 23:53 
Avatar gebruiker

Berichten: 2096
Woonplaats: Eindhoven
Vanmiddag trof ik honderd nieuwe berichten met elk één foto en één zinnetje.
Wat daar de bedoeling van is ontgaat mij ook.
Qua informatievoorziening valt hier nog wel wat winst te behalen. :wink:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 27 okt 2019, 00:10 
1. Call of Cthulhu: The Card Game (2008)
Avatar gebruiker

Berichten: 302
Woonplaats: Beverwijk
Ik heb wel een verslag van twee dagen spiel:

Alles wat ook maar een beetje populair is, was of uitverkocht of kost vrijwel altijd € 55 of meer.
Mijn vriendin en ik hadden een aardig lijstje van spellen samengesteld waar we geïnteresseerd in waren. Van dat lijstje is uiteindelijk geen enkel spel in de tas beland.

Op de terugweg hebben we dan ook al gauw besloten om na circa 10 a 12 jaar aan jaarlijkse aaneengesloten Spiel-bezoeken nu niet meer jaarlijks heen te gaan vanwege bovenstaande trend die elk jaar steeds meer zichtbaar wordt.

Uitgeprobeerd:
Heaven & Ale met uitbreiding. Leuk spel maar uitbreiding zelf vond ik niet reuze spannend.
Je maakt met alle spelers steeds een ronde waarbij je moet kiezen welke plekken je wilt bezoeken. Eenmaal bezochte plekken door jou of andere spelers leveren over het algemeen niets meer op. Je moet steeds de afweging maken hoe snel je door de ronde heen loopt, oftewel snel naar voren om als eerste de beste plekken met fiches/acties te bezoeken maar daardoor wel veel plekken met andere (minder) goede acties over te slaan. Alle fiches/acties die je op de diverse plekken tegenkomt voer je uit op een eigen speelbord. Zit qua score een typisch knizia element in waar je laagste pion bepalend is voor (een deel van) je score. Ben ik altijd wel van gecharmeerd.

Yggdrasil Chronicles:
Schitterend spel maar abominale gameplay. Al kan dat ook gelegen hebben aan degene die de uitleg verzorgde. Leek echter in alles op een kinderspel. Er was nog iemand anders aangeschoven en die vertrok al tijdens de uitleg....

Paladins of the west:
Leuke workerplacement maar wel weer heel erg multiplayer solitaire. Wat wel leuk is dat je voor bepaalde plekken specifieke workers moet gebruiken en dat je ook een drietal tracks moet upgraden om betere acties te kunnen uitvoeren of om uberhaupt bepaalde acties uit te kunnen voeren. Was zaterdag uitverkocht maar vond € 55,- sowieso te duur

Electropolis:
Waarschijnlijk het leukste spel wat we op de beurs gespeeld hebben. Enige probleem is wel dat het met 4 waarschijnlijk een stuk leuker is dan met 2 gezien de opzet van het spel. En aangezien we voornamelijk met 2 spelen hebben we deze laten liggen. Het betreft een legspel waarbij spelers in volgorde eerst bepalen hoeveel fiches ze willen pakken. Hoe minder fiches je wilt pakken hoe eerder je aan de beurt bent om de fiches te kiezen. Elke ronde worden er een x-aantal fiches in een cirkel neergelegd waarbij je dus een bepaald aantal aaneengesloten fiches mag pakken plus 1 kaart. Op de gekozen kaart staat exact waar je op je bord de fiches neer mag leggen. Dus als eerste gaan geeft je ook een grotere kans om fiches daar neer te leggen op je bord waar je dat voor ogen had. Op de fiches staan fabrieken, stroomeenheden, groene stroom, kerncentrales, etc. Fabrieken en kerncentrales moeten van stroom worden voorzien. Groene stroom heeft geen aanlevering nodig maar levert minder op. Uiteindelijk leveren de fabrieken die van stroom zijn voorzien punten op. Echter zorgen die ook weer voor vervuiling. Te veel vervuiling kan uiteindelijk minpunten opleveren.
Als je veel met 4 om tafel zit zeker een aanrader. Prijs € 36,-.

Baron Voodoo:
Een spel met dobbelstenen in vijf verschillende kleuren waarbij jij als speler 1 kleur vertegenwoordigd. Elke dobbelsteen is voorzien van dezelfde zes symbolen die tevens een bepaalde actie vertegenwoordigen. Het doel is om een bepaald aantal punten te behalen waarna het spel eindigt en er vervolgens nog wordt gekeken wie de meerderheid heeft in elke kleur dobbelstenen. Daar zijn dan ook nog punten voor te krijgen. Degene die het spel eindigt hoeft dus niet te winnen. Elke speler bezit een specifieke kracht die hij aan het begin van zijn beurt kan uitvoeren. Daarna kan je een dobbelsteen bemachtigen. Dit doe je door over een andere dobbelsteen heen te springen welke je vervolgens verkrijgt. De zichtbare actie op die dobbelsteen kan je vervolgens uitvoeren. Zo kan je bijvoorbeeld 1 overwinningspunt krijgen maar kan je ook dobbelstenen bij andere spelers wegkapen.
Grappig spelletje maar uiteindelijk niet aangeschaft.

Ka Pai:
Roll and write. Moet met veel dingen rekening houden, is nog best een hersenkrakertje. Maar verder niets speciaals. Laten liggen aangezien we Welcome to al thuis hebben liggen en nog bij Fleet the dice game wilden kijken. Laatstgenoemde was echter 28,- euro wat in mijn ogen voor een roll and write teveel is. Ook de mini uitbreidingen van Welcome to waren 11,- het stuk. Vooralsnog vermaken we ons prima met het basisspel, zodoende ook deze laten liggen.

We hebben nog wat andere dingen uitgeprobeerd maar die schieten me zo even niet te binnen. Volgt mogelijk later nog.

Interessant waren:
The Warp, aankomende kickstarter van een groep Belgen. Betreft een mix van Eclipse en Twilight Imperium. Speeltijd circa 2-4 uur.
Tortuga 2199, ook een aankomende kickstarter. Betreft een deckbuilding space pirates game waarbij je andere spelers kan aanvallen maar ook gebieden (sectoren) kan veroveren.
Santa Maria, lag bij de galaria voor € 27,-.


Tegenvallers waren wat prijs betreft:
Terramara - 60,-
Chocolate factory - 63,- (ook gespeeld, vond het niet veel maar ook hier weer mogelijk deels veroorzaakt door problemen met de uitleg)
Coloma - 60,-
uitbreiding Underwater cities 38,-. Ik heb totaal geen behoefte aan 3-layered player boards welke waarschijnlijk 75% van de prijs hebben bepaald.

Overige rariteiten:
Godspeed was wel aanwezig maar de doos lieten ze in een hoek liggen want er waren maar enkele kopieën van en waren zodoende veel te waardevol om uit te stallen..........

Uitverkocht:
War chest
Paladins (althans op zaterdag)
Dice throne, season two decks (niet de totale bundel)
Fistful of meeples
en nog veel meer

Uiteindelijk aangeschaft:
Heaven & Ale (€ 29), na een demo van het spel (incl uitbreiding). Uitbreiding zelf niet gekocht. Duitse versie aangeschaft aangezien het taalonafhankelijk is maar vooral ook omdat het prijsverschil tussen Engelse en Duitse versies elk jaar groter lijkt te worden...

Pulsar 2849, onze jaarlijkse impuls aankoop. Ook hier de Duitse versie aangeschaft (€ 29)vanwege dezelfde hierboven beschreven redenen.

Kickstarter versie van City of Gears. Stond vorig jaar al op mijn lijstje maar toen links laten liggen vanwege de € 70,- die er toen voor gevraagd werd. Een jaartje later nu voor € 40 kunnen kopen.

Laatste map van Concordia met nieuwe regels voor vismarkt. € 16,-.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 27 okt 2019, 08:24 
Website beheerder
Avatar gebruiker

Berichten: 2470
Het idee is om namens Bordspelmania met een aantal Live Reporters korte berichten te posten om verslaglegging te doen van de aankomende beurzen.

Zie de aankondiging hier!

We doen dit voor het eerst tijdens Essen 2019. De bedoeling is korte berichten met een foto of video om een impressie te geven. Het is nooit onze bedoeling geweest gehele verslagen te schrijven, waarbij een enkeling van ons dit zeker na afloop van de beurs zal doen.

We hebben erover nagedacht om iedereen te laten reageren op deze berichten. We hebben dat in eerste instantie niet gedaan in het kader van een proef. We gaan het bij Spellenspektakel weer doen dus we hebben graag jullie feedback!

Inmiddels kun je de berichten alleen zien op het portaal of op een aparte pagina die ook in het menu is terug te vinden onder Nieuws.

Je kunt ze dus niet meer lezen op het forum en krijgt ook geen 100+ nieuwe berichten aangemerkt als nog niet gelezen.

Ik hoop dat hiermee het een en ander duidelijk is. :D

Wisten jullie dat we hiernaast ook een Hot 25 hebben die aangeeft wat in het afgelopen jaar uitgegeven als hot wordt aangemerkt.

Ook het menu is geupdate met alle nieuwe onderdelen op de website zoals ook Recensenten en Kolomnisten.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 27 okt 2019, 09:13 
Spellen aan den Rijn
Avatar gebruiker

Berichten: 1977
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Goedemorgen!
Ik zie dat er vanochtend vroeg of vannacht aan gewerkt is inderdaad op dit forum. Heel veel mensen lezen dit forum steeds door gewoon te klikken op “nog niet gelezen “en dan was de hele eerste pagina vol met alleen topics met alleen 1 foto inderdaad.

Je vraagt om suggesties zie ik? Misschien kan gewoon een topic aangemaakt maakt worden met “impressies” en dan daar steeds allemaal berichtjes met steeds die ene foto met commentaar de bij welk spel het is? Ik open persoonlijk liever alleen een topic, en ik scrol naar beneden om alle berichtjes te lezen, of zoals in dit geval dan die foto’s te bekijken.
Ik zal nu niet steeds overal op klikken om alleen 1 fotootje te kunnen bekijken. Sorry, maar de mens is lui.

_________________
Everybody has the right to play...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: zo 27 okt 2019, 09:36 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2668
Woonplaats: Etten-Leur
Heb nog een stukje feedback.

Sommige posts vond ik niet echt de moeite waard van het posten.

Ik verwacht geen journalistiek verslag dat hoef echt niet. Maar vind het zonde als je een stand van een uitgever laat zien die gemaakt is met een slechte camera en ook nog eens onscherp is.

Daarnaast is iets meer info ook wel interessant dan uitgever X is ook weer present. Zeker als de spellen die de uitgever heeft niet op de foto staan maar alleen 1 demoër of vertegenwoordiger van de uitgever in beeld is.

Alleen een wazige foto plaatsen in zijn eigen topic zonder verdere tekst is ook maar saai.

Ben zelf ook iemand die het forum browstdoor te klikken op nieuw geplaatste berichten. Had ook graag bij enkele foto's of spellen gereageerd of gevraagd wat de poster zijn mening van het spel was.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 27 okt 2019, 09:52 
kooiker

Berichten: 707
Bridget schreef:
Goedemorgen!
Ik zie dat er vanochtend vroeg of vannacht aan gewerkt is inderdaad op dit forum. Heel veel mensen lezen dit forum steeds door gewoon te klikken op “nog niet gelezen “en dan was de hele eerste pagina vol met alleen topics met alleen 1 foto inderdaad.

Je vraagt om suggesties zie ik? Misschien kan gewoon een topic aangemaakt maakt worden met “impressies” en dan daar steeds allemaal berichtjes met steeds die ene foto met commentaar de bij welk spel het is? Ik open persoonlijk liever alleen een topic, en ik scrol naar beneden om alle berichtjes te lezen, of zoals in dit geval dan die foto’s te bekijken.
Ik zal nu niet steeds overal op klikken om alleen 1 fotootje te kunnen bekijken. Sorry, maar de mens is lui.

+1. Het zou inderdaad heel fijn als er een topic wordt aangemaakt voor deze, en komende beursfotoverzamelingen. Nu staan (stonden) er zoveel losse dingen dat berichten die over iets heel anders gaan dan Spiel hiertussen verloren gaan.


Laatst bijgewerkt door helena op zo 27 okt 2019, 10:27, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 27 okt 2019, 10:27 
Regenmaker

Berichten: 274
Woonplaats: Groningen
Afgelopen vrijdag heb ik samen met de bordspelgroep SPIEL bezocht. De nieuwe ingang bij Hal 7 is een grote verbetering volgens mij waardoor het publiek vlotter binnen is.
Wat de beurs zelf betreft. Het is afwachten tot de aankondiging, maar volgens mij is het nu drukker dan voorgaande jaren. Sommige hallen zijn er qua stands erg op vooruit gegaan. Voornamelijk hal 5 en 6 waar het grotere deel van de Kickstarter projecten, RPG's en natuurlijk de uitverkoop van de X-wing miniaturen. Een tegenvaller vond ik Hal 1. Je verwacht dat een Fantasy Flight en CMON betere stands kunnen bouwen om hun producten te presenteren.
Het voelde nogal mat aan.

Dit jaar heb ik niet zoveel aangeschaft: Dune en Judge Dredd. Ik had nog gehoopt om de laatste uitbreiding van Mansions of Madness mee te nemen, maar deze was helaas niet te vinden.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 27 okt 2019, 10:28 
Completionist
Avatar gebruiker

Berichten: 2219
Woonplaats: Den Haag
Goed dat jullie feedback vragen en een leuk initiatief om te vernieuwen in berichtgeving op beurzen.

Een aantal dingen om te bespreken:
Steeds meer mensen lezen BSM op een smartphone; een topic openen en binnen het topic alle updates (van één reporter) lezen in chronologische volgorde is prettiger dan losse topics

Instagram knalt uit haar voegen tijdens Spiel met “random” foto’s zonder of met summiere begeleidende tekst. Het is veelal een “point and shoot and upload” forum en door haar vluchtigheid populair bij haar doelgroep. De doelgroep die naar BSM komt, komt wellicht voor meer inhoud of zelfs verdieping. Hoe kan dit experiment meer gericht worden op haar doelgroep?

Vraag de reporters te kiezen; welke beelden zijn interessant en welke minder. Ik zie persoonlijk liever een foto van Piet met de eigenaar van uitgever X dan een foto van een stand. Het is maar een voorbeeld maar als je dan toch meer in beeld wil brengen, breng dan ook (BSM) mensen in beeld zo leren we elkaar nog beter kennen.

Als ik thuisblijver zou zijn of niet vanaf dag 1 op Spiel zou zijn, zou ik wachten op lijstjes. Wat zijn en waar liggen de koopjes? Wat zijn de hardlopers? Wat is reeds uitverkocht? Wat zijn verborgen schatten? Waar liggen Engelse versies van populaire titels zodat ik gerichter kan kopen? Waar staan de goede demoërs (niets zo erg als een slechte demo)? Je zou elke reporter een specifiek aandachtspunt mee kunnen geven waardoor hij/zij gerichter berichten kan plaatsen. Stel ik zou koopjes doen, dan had ik bijvoorbeeld een bericht geplaatst over The Ancient World van Laukat voor €19 met het standnummer erbij.

Als het losse berichten blijven, dan is apart plaatsen fijn voor mensen die starten met ongelezen berichten. Ik lees BSM mobiel in de Tapatalk app; ik moet nog uitzoeken hoe ik dan bij die apart geplaatste berichten kan komen.

Als me meer te binnen schiet, laat ik het weten. Vul gerust aan.

_________________
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: zo 27 okt 2019, 10:36 
Completionist
Avatar gebruiker

Berichten: 2219
Woonplaats: Den Haag
Welke BSM’er staat waar te demoën; ook superleuk om te weten en even hoi te zeggen. Ik heb Jos en Robèr gezien bijvoorbeeld. We wonen ver uit elkaar en dan is het leuk - als je dan toch op dezelfde plek bent - om even contact te maken.

_________________
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
28 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Spiel  
 Feed - Onderwerp - korte beursverslagen en interessante koopjes-Spiel 2019  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®