Eindrapport SPIEL.digital 2020 De eerste virtuele editie van SPIEL heeft alle verwachtingen overtroffen, zo meldt de organisatie.
- 148.000 individuele bezoekers op http://www.spiel.digital
- Alleen al voor de officiële livestreams werden meer dan een miljoen hits geregistreerd
- Tabletopia meldt een gebruikersstijging van 100 procent tijdens het evenement
Omwille van corona werd Spiel dit jaar een virtueel event met meer dan vierhonderd exposanten uit eenenveertig landen. Desondanks bracht Spiel honderdduizenden mensen samen om te spelen. Bordspelliefhebbers over de hele wereld vierden samen een uniek bordspelfestival, niet alleen op de online conventie, maar ook in winkels, bordspelcafés, op kleinere evenementen en in tal van internationale streams.
Alleen al het platform van SPIEL.digital registreerde 148.000 individuele bezoekers. Spelers zochten gedurende vier dagen naar informatie over nieuwe speluitgaven of namen plaats aan een van de vele virtuele speeltafels om de spellen te testen. Dat virtuele spelen ging tot diep in de nacht door op de eventsite, dat de klok rond open bleef.
De speciale sfeer en het internationale karakter van het evenement werd treffend beschreven door een bezoeker: "Als je om twee uur 's ochtends een nieuw spel leert met een Amerikaanse speluitlegger, een Duitse student en een oudere bordspelliefhebber -waarschijnlijk van Italiaanse of Spaanse afkomst- en plotseling komt er iemand langs die zegt: 'Wij zijn de Braziliaanse livestream en jullie zijn nu live te volgen', ... dat is allemaal geweldig! "
Hoeveel er aan virtuele speeltafels werd gespeeld, blijkt onder meer uit de evaluatie van Tabletopia, dat uiteindelijk slechts een van de vele spelplatforms was die op SPIEL.digital werden aangeboden. Tabletopia meldde tijdens de conventie een stijging van het aantal gebruikers met 100%.
De officiële SPIEL.digital livestreams, die in diverse talen werden aangeboden en een informatief en gevarieerd programma boden, waren enorm populair en telden meer dan een miljoen hits. Organisator Friedhelm Merz Verlag is zeer tevreden met dit indrukwekkende resultaat. Dit digitale platform is er ook in geslaagd een enorm internationaal podium te bieden voor bordspellen, mensen samen te brengen om te spelen en hen te informeren over de nieuwe speluitgaven van dit jaar.
Opdat geïnteresseerden ook na het einde van de beurs informatie kunnen blijven opzoeken, blijft het platform
http://www.spiel.digital tot het einde van het jaar online.
Het volgende SPIEL International Games Event vindt plaats in de beurshallen van de Messe Essen van 14 tot 17 oktober 2021.