Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




17 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 16 feb 2014, 12:57 
Meeple

Berichten: 15
ik heb gisteren voor de 1e keer stenen tijdperk gespeel, maar nu vraag ik me toch af of we het juist gespeeld hebben:

- elke speler zet om de beurt een aantal mannekes op een locatie.
stel 3 spelers, de 2 andere spelers hebben geen mannekes meer en ik heb er nog 4. moet ik deze dan alle 4 op 1 locatie zetten, of mag ik nog kiezen: vb 2 bij leem en 2 bij steen?

- in de spelregels staat er dat het belangrijk is om genoeg voedsel te hebben uit de jacht. maar wij hadden redelijk snel voldoende voedsel door met de markeersteen omhoog te gaan op het voedselspoor en dan nog 1 of 2 voedsel te betalen. en als ik het goed gelezen heb, is voedsel enkel nodig om je mannekes te voeden (voor de rest speelt het geen rol), en op het einde van het spel is het zelfs van geen belang hoeveel voedsel je nog hebt (je krijgt er geen punten voor). als je geen voedsel hebt, kan je grondstof (vb hout) gebruiken om te voeden (wat je toch meestal voldoende hebt).
zie ik iets over het hoofd?

alvast bedankt voor jullie antwoord!


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 16 feb 2014, 13:02 
Erelid
Avatar gebruiker

Berichten: 4206
Woonplaats: Emmeloord
1) Volgens mij mag je kiezen waar je ze neerzet, dus je mag ze ook verdelen over meerdere locaties (uiteraard rekening houdend met de totale limiet van 7 die per locatie geldt).

2) Door vroeg te investeren in graan heb je inderdaad meestal geen voedselprobleem. Alhoewel dit ook ligt aan de tactiek hoe snel je je aantal mannetjes uitbreidt.

Ik neem aan dat jullie er wel rekening mee gehouden hebben dat je maar 2 van de 3 plaatsen (graan, extra mannetje en bijltje) mag gebruiken bij een spel met 2 of 3 spelers. Ook mag hier uiteraard per locatie maar 1 mannetje staan dus zo snel ga je daar niet vooruit.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: zo 16 feb 2014, 13:06 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
flupke7 schreef:
- elke speler zet om de beurt een aantal mannekes op een locatie.
stel 3 spelers, de 2 andere spelers hebben geen mannekes meer en ik heb er nog 4. moet ik deze dan alle 4 op 1 locatie zetten, of mag ik nog kiezen: vb 2 bij leem en 2 bij steen?

Ja, dat mag.
Ook belangrijk: Je mag bij een locatie waar je reeds stamleden hebt staan, de rest van de ronde niets meer bijzetten.

Citaat:
in de spelregels staat er dat het belangrijk is om genoeg voedsel te hebben uit de jacht. maar wij hadden redelijk snel voldoende voedsel door met de markeersteen omhoog te gaan op het voedselspoor en dan nog 1 of 2 voedsel te betalen. en als ik het goed gelezen heb, is voedsel enkel nodig om je mannekes te voeden (voor de rest speelt het geen rol), en op het einde van het spel is het zelfs van geen belang hoeveel voedsel je nog hebt (je krijgt er geen punten voor). als je geen voedsel hebt, kan je grondstof (vb hout) gebruiken om te voeden (wat je toch meestal voldoende hebt).
zie ik iets over het hoofd?

Niet echt denk ik, maar per ronde kan maar één speler voor de landbouw-actie kiezen, dus als iedereen dat telkens als eerste actie kiest, kan je maar om de 3 rondes één vakje stijgen. Het is dus zeker mogelijk, tenzij je tegelijkertijd je stam regelmatig uitbreidt natuurlijk dan wordt hett toch moeilijk zonder jagen, tenzij je medespelers je elke ronde de landbouwactie gunnen...
En hout altijd voldoende? Hout is ook gegeerd om ontwikkelingskaarten mee te kopen, dus als je die af en toe koopt, heb je toch niet altijd hout genoeg denk ik.
Maar alles hangt natuurlijk af van je strategie.

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 16 feb 2014, 13:11 
Meeple

Berichten: 15
we gingen op het voedselspoor redelijk rap vooruit:
inderdaad bijna om de 3 ronden bij de graanschuur 1 manneke plaatsen
of een beschavingskaart kopen waardoor je ook 1tje vooruit mag
of een beschavingskaart met de dobbelspelen en dan zat er ook regelmatig een 6 tussen

maar ik ben blij dat we het spel toch juist gespeeld hebben :-)

het zal inderdaad van de tactief afhangen

ik denk dat we vooral in de war waren omdat we uit de spelregels begrepen hadden dat de jacht zeer belangrijk is ...


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 16 feb 2014, 13:11 
3. Ticket to Ride Map Collection: Volume 4 – Nederland (2013)
Avatar gebruiker

Berichten: 232
Woonplaats: Sleeuwijk
Wellicht speel je een beschavings kaart verkeerd... dit hadden wij in het begin, waardoor iedereen vrij hoog op het voedsel spoor stond.

Het betreft de kaart waar 6 dobbelstenen op staan... een ieder mag dan iets kiezen. Let wel het aantal dobbelstenen die wordt gegooid. Is hetzelfde als het aantal spelers en dua geen 6.

Wat ook helpt is een keer online spelen op boardgamearena. Zo haalden wij er nog een aantal foutjes uit... wat overigens wel beschreven stond in de regels, maar gewoon overheen gelezen.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9305 met Tapatalk


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 16 feb 2014, 13:21 
3. Ticket to Ride: Europe (2005)

Berichten: 1437
Woonplaats: Woudenberg
flupke7 schreef:
we gingen op het voedselspoor redelijk rap vooruit:
inderdaad bijna om de 3 ronden bij de graanschuur 1 manneke plaatsen
of een beschavingskaart kopen waardoor je ook 1tje vooruit mag
of een beschavingskaart met de dobbelspelen en dan zat er ook regelmatig een 6 tussen

maar ik ben blij dat we het spel toch juist gespeeld hebben :-)

het zal inderdaad van de tactief afhangen

ik denk dat we vooral in de war waren omdat we uit de spelregels begrepen hadden dat de jacht zeer belangrijk is ...


De jacht is in principe belangrijk omdat je je meeples iedere beurt moet voeden, als je niet genoeg voedsel hebt kun je grondstoffen omzetten in voedsel (1:1), maar dat is natuurlijk zonde of 10 verliespunten nemen. Zelf heb ik tientallen spellen gespeeld met wisselende strategieën. Je kunt er voor kiezen om je mannetjes niet te voeden, zolang je iedere beurt maar zorgt voor voldoende punten/grondstoffen om die verliespunten te compenseren. Zeker als je aan het eind 8, 9 of 10 meeples hebt en je voedselspoor niet hebt ontwikkeld, kan het lonen om dat verlies te nemen als je diezelfde mannetjes kunt inzetten om nog grondstoffen, ontwikkelingskaarten en/of hutten te scoren.

Je kunt nu eenmaal niet en mannetjes en je voedselspoor en je gereedschappen volledig ontwikkelen, aangezien de hutten en met name de ontwikkelingskaarten uiteindelijk bepalend zijn voor de overwinning. Ik kies er in principe altijd 2 van de 3 en soms zelfs maar 1 van de 3.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: zo 16 feb 2014, 13:22 
Meeple

Berichten: 15
@shifter: ook dat deden we juist ...

misschien hadden we een verkeerde tactiek, waardoor we teveel aandacht gaven aan het voedselspoor...
maar ik heb gewonnen, dus ik had er geen probleem mee :-)
het was wel voor iedereen de 1e keer, dus misschien met goede spelers ...


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 16 feb 2014, 13:27 
Meeple

Berichten: 15
@shifter: ik zal vanmiddag het spel eens spelen op boardgame arena. ik ben benieuwd ... :-)


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 16 feb 2014, 13:39 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
flupke7 schreef:
@shifter: ook dat deden we juist ...

misschien hadden we een verkeerde tactiek, waardoor we teveel aandacht gaven aan het voedselspoor...
maar ik heb gewonnen, dus ik had er geen probleem mee :-)
het was wel voor iedereen de 1e keer, dus misschien met goede spelers ...

Als je allemaal dezelfde strategie volgt zou dit wel eens kunnen werken, maar zodra er iemand heel erg gaat focussen op de werktuigen of de ontwikkelingskaarten zal het volgens mij moeilijker worden om het spel zo te winnen.
Na tientallen keren gespeeld te hebben, blijf ik dit spel erg goed vinden, dus veel speelplezier nog!

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 16 feb 2014, 15:02 
Meeple

Berichten: 15
nog een extra vraagje:
ik heb het spel eens gespeeld op boardgame arena en daar zie je de onderkant van al je beschavingskaarten.
als ik de spelregels goed gelezen heb, moet je je beschavingskaarten afgedekt leggen.
wij dachten dus dat je er ook niet meer mag naar kijken en dus moet onthouden welke kaarten je al liggen hebt.
wat doen jullie?


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 16 feb 2014, 15:07 
Professor Pimpel

Berichten: 221
Woonplaats: Itegem (Heist-op-den-berg)
flupke7 schreef:
nog een extra vraagje:
ik heb het spel eens gespeeld op boardgame arena en daar zie je de onderkant van al je beschavingskaarten.
als ik de spelregels goed gelezen heb, moet je je beschavingskaarten afgedekt leggen.
wij dachten dus dat je er ook niet meer mag naar kijken en dus moet onthouden welke kaarten je al liggen hebt.
wat doen jullie?



In de spelregels staat inderdaad dat je ze gedekt moet houden (en dus onthouden), maar dit vind ik een domme regel. Dus ik houd ze wel gedekt voor de tegenspeler , maar niet voor mezelf.


Groetjes Tom


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 16 feb 2014, 15:21 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
Wij ook, gewoon kijken joh. :wink:
Anders wordt het deels een geheugenspel en verdwijnt een deel van de tactiek.

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 16 feb 2014, 20:43 
Meeple

Berichten: 15
hebben jullie nog tips om het spel te winnen? :-)

vandaag al 5x gespeeld op board game arena en 5x verloren :oops:
het scheelt niet super veel punten, maar tis toch altijd verliezen ....


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 16 feb 2014, 21:03 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
De ontwikkelingskaarten zijn niet te onderschatten. Als je er daar voor een goedkoop prijsje (2 hout ofzo) enkele met een groene onderkant én een interessante bovenkant kan bemachtigen, ben je goed bezig.
Ik probeer ook altijd goud op te sparen voor het hutje waarbij je 7 grondstoffen naar keuze mag inleveren, da's inéén keer 42 punten. 8)

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 17 feb 2014, 09:28 
Regenmaker
Avatar gebruiker

Berichten: 297
Woonplaats: Woerden (NL)
The Iced One schreef:
Wij ook, gewoon kijken joh. :wink:
Anders wordt het deels een geheugenspel en verdwijnt een deel van de tactiek.


De eerste x zou ik gewoon volgens de regels spelen.
Ik zie niet in hoe de tactiek dan deels verdwijnt.

_________________
Een leven zonder passie is zo leeg - Eddy Merckx


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
17 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - regelvraag stenen tijdperk  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Wendy vd E en 1 gast


Tags

999 Games, Stenen Tijdperk



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®