Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





5 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: De Kathedraal
BerichtGeplaatst: zo 06 jan 2008, 14:53 
9. Terra Mystica (2012)
Avatar gebruiker

Berichten: 2050
Zojuist De Kathedraal gespeeld (fantastisch spel; eenvoudige regels, gigantisch veel keuze en uiteraard weer een hoop schaarste) en ik heb er twee hele korte vragen over:

1) Als je de belasting niet kunt betalen, kost je dat een overwinningspunt per 2 goud dat je niet kunt betalen. Betekent dat dat wanneer je maar 1 goud niet kunt betalen, het je geen overwinningspunt kost? Er staat namelijk niets in de handleiding over 'naar boven afronden' of zo.
2) De kaart goudsmid (of iets dergelijks) die elke beurt goud oplevert: levert deze goud op op het einde van de ronde, of wanneer er aan de kathedraal gebouwd wordt? Ik neem aan dat laatste (omdat dan alle ambachtslieden aan het werk gaan), maar weet dit niet zeker. Dit kan van belang zijn indien je een ander ambachtslied hebt dat van goud overwinningspunten kan maken.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 06 jan 2008, 16:54 
Professor Pimpel

Berichten: 247
Woonplaats: Roosendaal
1) ik neem aan, dat je 1 punt inlevert en twee plaatsen vooruit gaat op het geldspoor, zodat je aan je betalingsverplichtingen kunt voldoen.

2) alle handwerkers worden (pas) actief bij de bouw aan de kathedraal.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 08 jan 2008, 02:15 
Joker

Berichten: 8
Ik heb de Duitse regels er bij gepakt. Daarin staat letterlijk voor jouw eerste vraag:

"Kann ein Spieler seine Steuern nicht bezahlen, muss er so viel Gold bezahlen, wie er hat. Fr je 2 Gold, die dann nog fehlen, verliert er 1 Siegpunkt. Bei ungerade Schulden wird zu seinen Gunsten abgerundet."

Dus als ik het goed begrijp, wordt er bij oneven getallen in het voordeel van de speler afgerond. Als hij dus nog 1 goud zou moeten betalen, dan kost hem dat geen winstpunt.

Ik moet eerlijk zeggen dat het antwoord van Jeroenh wel heel redelijk in de oren klinkt.

Voor je tweede vraag sluit ik me bij het antwoord van Jeroenh aan. Het grappige is wel dat in de Duitse regels bij punt 13: Kathedraal staat dat de spelers aan het einde van de ronde bouwen aan de kathedraal. Dan zou er dus geen verschil zitten tussen het eind van de ronde en het bouwen aan de kathedraal. Ik weet niet hoe het in de Nederlandse regels staat.

Veel speelplezier!


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 08 jan 2008, 20:25 
4. Ghost Stories (2008)
Avatar gebruiker

Berichten: 2050
Det schreef:
Ik heb de Duitse regels er bij gepakt. Daarin staat letterlijk voor jouw eerste vraag:

"Kann ein Spieler seine Steuern nicht bezahlen, muss er so viel Gold bezahlen, wie er hat. Fr je 2 Gold, die dann nog fehlen, verliert er 1 Siegpunkt. Bei ungerade Schulden wird zu seinen Gunsten abgerundet."

Dus als ik het goed begrijp, wordt er bij oneven getallen in het voordeel van de speler afgerond. Als hij dus nog 1 goud zou moeten betalen, dan kost hem dat geen winstpunt.


In de NL-regels staat die zin dus niet. Ik vind het toch vreemd dat men bij het vertalen dat soort zinnen vergeet.

Citaat:
Voor je tweede vraag sluit ik me bij het antwoord van Jeroenh aan. Het grappige is wel dat in de Duitse regels bij punt 13: Kathedraal staat dat de spelers aan het einde van de ronde bouwen aan de kathedraal. Dan zou er dus geen verschil zitten tussen het eind van de ronde en het bouwen aan de kathedraal. Ik weet niet hoe het in de Nederlandse regels staat.


In de NL-regels staat bij punt 13 dat de spelers aan de Kathedraal bouwen en hiertoe grondstoffen inwisselen. Bij het aparte hoofdstukje over ambachtslieden op het einde van de spelregels staat dat ambachtslieden op het eind van een ronde goud of overwinningspunten opleveren. Kortom; net zo vaag als in de Duitse regels ;-)
Ik neem dus aan dat het antwoord van Jeroen zal kloppen.

Jeroen en Det, beiden bedankt!


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 10 jan 2008, 01:51 
Joker

Berichten: 8
Citaat:
In de NL-regels staat die zin dus niet. Ik vind het toch vreemd dat men bij het vertalen dat soort zinnen vergeet.

In de Duitse regels staat het schuin gedrukt, onderaan punt 9. Dat is net onder het stukje waarin staat dat degene die als eerste daar een bouwmeester heeft neergezet, het blauwe metaalblokje krijgt. Je leest er wat snel over heen.

Citaat:
In de NL-regels staat bij punt 13 dat de spelers aan de Kathedraal bouwen en hiertoe grondstoffen inwisselen. Bij het aparte hoofdstukje over ambachtslieden op het einde van de spelregels staat dat ambachtslieden op het eind van een ronde goud of overwinningspunten opleveren. Kortom; net zo vaag als in de Duitse regels ;-)
Ik neem dus aan dat het antwoord van Jeroen zal kloppen.

Bij dat aparte hoofdstukje over de ambachtslieden staat als eerste punt in de Duitse regels: "Die Handwerker werden am Ende jeder Runde beim Bau der Kathedrale verwendet." Dus volgens de Duitse regels is er geen verschil tussen het bouwen aan de kathedraal en het einde van een ronde.

Het komt wel vaker voor dat regels niet helemaal juist worden vertaald. We zouden eens kunnen checken met andertalige versies. Was het spel niet het spel van het jaar geworden in Spanje? Wie oh wie kan er Spaans....??? :lol:


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
5 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - De Kathedraal  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Tags

999 Games, Kathedraal



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®