Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





7 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Hoogspanning uitleg
BerichtGeplaatst: do 10 apr 2014, 15:02 
6. Carcassonne (2000)
Avatar gebruiker

Berichten: 232
Woonplaats: Sleeuwijk
Een vriend van me heeft hoogspanning gekocht op zuiderspel. Vervolgens zoek ik meestal uit hoe het gespeeld wordt mbv de spelregels en darquens videos.

Echter blijf ik met twee vragen zitten

1) tijdens de bouwfase, bouwt iedere speler om beurten 1 huisje tot je past. Of bouwt een speler net zoveel huisjes als gewenst is en daarna is de beurt aan de volgende speler.

2) Bij periode 3 komen de centrales die tijdens periode 1 en 2 onder deze kaart zijn geschoven geschud in het spel.

Mij is echter niet duidelijk welke onder deze stapel zijn beland, want overal staat verwijder de centrale uit het spel.

Centrales die goedkoper zijn dan het aantal huisjes die een speler heeft worden verwijderd definitief uit het aanbod, Die is duidelijk.

Betreft het toevallig wanneer in een ronde geen centrale wordt geveild, dan wordt de hoogste verwijderd.... moeten deze toevallig onder de periode 3 kaart worden geschoven ipv verwijderd

Alvast bedankt


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Hoogspanning uitleg
BerichtGeplaatst: do 10 apr 2014, 15:30 
Zwarte Piet
Avatar gebruiker

Berichten: 4025
shifter schreef:
Een vriend van me heeft hoogspanning gekocht op zuiderspel. Vervolgens zoek ik meestal uit hoe het gespeeld wordt mbv de spelregels en darquens videos.

Echter blijf ik met twee vragen zitten

1) tijdens de bouwfase, bouwt iedere speler om beurten 1 huisje tot je past. Of bouwt een speler net zoveel huisjes als gewenst is en daarna is de beurt aan de volgende speler.

2) Bij periode 3 komen de centrales die tijdens periode 1 en 2 onder deze kaart zijn geschoven geschud in het spel.

Mij is echter niet duidelijk welke onder deze stapel zijn beland, want overal staat verwijder de centrale uit het spel.

Centrales die goedkoper zijn dan het aantal huisjes die een speler heeft worden verwijderd definitief uit het aanbod, Die is duidelijk.

Betreft het toevallig wanneer in een ronde geen centrale wordt geveild, dan wordt de hoogste verwijderd.... moeten deze toevallig onder de periode 3 kaart worden geschoven ipv verwijderd

Alvast bedankt


1) Fase wordt gespeeld in omgekeerde beurtvolgorde: ''Een speler mag in zijn beurt zoveel aansluitingen (huisjes) op het speelbord zetten als hij wil, zolang hij de kosten betaalt.''

2) Periode 1 en periode 2, fase 5: Centrale met hoogste nummer uit toekomstig aanbod onderop de stapel en trek een nieuwe, sorteer daarna het huidig/toekomstig aanbod weer. In periode 3 ga je steeds in fase 5 de laagste centrale uit het spel verwijderen en is er geen toekomstig aanbod meer, maar bestaat het huidig aanbod uit 6 centrales. Centrale met het laagste nummer als niemand een centrale koopt of als het huisjesaantal van de beste speler even hoog of hoger is, gaat altijd uit het spel en komt dus niet onderop de stapel.

Edit na reactie Kassei: Ik heb hier de 999 Games versie en dit komt precies overeen :).


Laatst bijgewerkt door maxitaxi777 op do 10 apr 2014, 15:33, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Hoogspanning uitleg
BerichtGeplaatst: do 10 apr 2014, 15:32 
8. Finca (2009)
Avatar gebruiker

Berichten: 360
Woonplaats: Antwerpen
1) In omgekeerde spelersvolgorde beslist elke speler hoeveel huisjes hij wil bouwen…
&
2) In periode 1 en 2 wordt telkens in de laatste fase (bureaucratie) de duurste centrale onder de kaart gestoken. Voor de rest verdwijnen andere centrales steeds uit het spel.

Overigens gebruik ik wel de vertaling van forum-federatie (http://www.forumfederatie.be/vertalingen/funkenschlag.pdf). Het zou me verbazen mocht het in de 999games versie anders moet zijn...

_________________
- Instagram -

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Hoogspanning uitleg
BerichtGeplaatst: do 10 apr 2014, 15:53 
2. Tzolk'in: The Mayan Calendar (2012)
Avatar gebruiker

Berichten: 232
Woonplaats: Sleeuwijk
ok dank je. de originele spelregels heb ik niet die bekijk ik vanavond even als het spel op tafel komt.

ik heb de 999 regels gedownload, wellicht zijn deze herzien. want hier staat ook bij fase 5 verwijder.

maar met jullie input is het helder nu en kunnen we vanavond aan de gang.

dank voor de snelle reacties

Verstuurd vanaf mijn GT-I9305 met Tapatalk


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Hoogspanning uitleg
BerichtGeplaatst: do 10 apr 2014, 16:17 
Zwarte Piet
Avatar gebruiker

Berichten: 4025
Het gaat ook om fase 5; elke keer in fase 5 bij periode 1 en 2 gebeurt dat verwijderen van de hoogste kaart en onderop stapel plaatsen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Hoogspanning uitleg
BerichtGeplaatst: za 12 apr 2014, 20:47 
10. Catan: Cities & Knights (1998)
Avatar gebruiker

Berichten: 232
Woonplaats: Sleeuwijk
in de spelregels staat het idd niet goed.... misschien zijn ze later herzien. De overzichtkaarten geven wel aan plaats onderop de stapel. Het was vermakelijk spelletje. een klein foutje gemaakt door niet 8 centrales te verwijderen.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9305 met Tapatalk


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Hoogspanning uitleg
BerichtGeplaatst: zo 29 jun 2014, 15:57 
Matroos
Avatar gebruiker

Berichten: 40
shifter schreef:
Betreft het toevallig wanneer in een ronde geen centrale wordt geveild, dan wordt de hoogste verwijderd.... moeten deze toevallig onder de periode 3 kaart worden geschoven ipv verwijderd


Als niemand een centrale koopt, wordt de laagste uit het spel verwijderd.

Ik zag dat nog niet staan, en het maakt wel uit, want nu wordt het aanbod dus (waarschijnlijk) aantrekkelijker als niemand koopt.

_________________
"The only reason there's such a thing like morning in the first place is to keep night and afternoon from bumping into each other."


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
7 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - Hoogspanning uitleg  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Tags

999 Games, Friedemann Friese, Hoogspanning



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®