Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.



9 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 05 mei 2014, 11:00 
Nieuwsreporter
Avatar gebruiker

Berichten: 549
Mijn goede vriend Bob heeft eind maart een spellenweekend in het Duitse Bochum bezocht. Daar maakte hij kennis met een handvol interessante nieuwe spellen van de Duitse uitgever Eggert Spiele. Wil jij alvast snuffelen aan spellen in ontwikkeling, die pas in de loop van 2014 of 2015 op de markt zullen komen? Lees dan verder.

Terwijl spelend Nederland zich uitstekend vermaakte op Zuiderspel, trok ik met lichte spijt oostwaarts voor een spelweekend in Bochum. Tja, toen ik de uitnodiging vijf maanden geleden kreeg, had ik natuurlijk geen rekening gehouden met het feit dat Zuiderspel in 2014 niet op 2e Paasdag zou zijn. Aan de andere kant: een uitnodiging voor een spelweekend, waar bekende spelauteurs (Matthias Cramer) en -uitgevers (Peter Eggert van Eggert Spiele) aanwezig zijn en hun aanstaande producten voorstellen, laat je ook niet zomaar schieten.

De TomTom leidde mij gelukkig veilig via een kriskras parcours over moordende verkeersdrempels naar één van de volkstuintjes van Bochum, waar achter-onder-tussen een klein hotelletje bleek te staan. Of beter: een praktijkinstituut voor horeca-studenten. In Duitsland blijken schoolinstituten verplicht te zijn om hun ruimtes tegen laag tarief te openen voor evenementen die vorming en cultuur bevorderen. En hoort het beoefenen van spellen daar niet ook toe?

Al met al verzamelden zich een kleine 30 spelenthousiastelingen in ‘Gästehaus Bogota’, inclusief vele meegenomen dozen en kratten met bordspellen die garant stonden voor een overdadige bibliotheek. Mijn interesse ging speciaal uit naar de diverse prototypes die hier werden gepresenteerd en getest. De beide spellen van Matthias Cramer (een bordspel over dynastieën in Europa rond het jaar 1600 en een kaartspel ) waren helaas overbezet, dus wierp ik me op de nieuwe en/of aanstaande producten van Eggert. Twee waren inmiddels al in productie of in de finale versie: Camel Up en de tweede uitbreiding voor The Village: Die Reise (Eng: Port; Ned: Haven).

Camel Up
Camel Up bleek een luchtig race- en biedspel te zijn, waarbij de 2-8 spelers de 5 verschillende kamelen over het parcours bewegen en tegelijkertijd wedden welk kameel als 1e (2e, 3e) of laatste de finish bereikt. Je hebt dus geen ‘eigen’ kameel; alle spelers kunnen in principe alle kamelen bewegen. De controle hierop is zeer beperkt, c.q. geluksafhankelijk, want kleur en aantal vakjes worden bepaald door de dobbelsteen die uit de ‘dobbelpiramide’ komt. Daarmee zijn we meteen bij het meest in het oog springende deel geland. Bij het spel hoort een grappig uitziende kartonnen piramide (die je overigens de eerste keer nog in elkaar moet zetten), waar aan het begin van een etappe alle 5 dobbelstenen in zitten. Kiest een speler voor de beweging van een kameel, houdt hij de piramide ‘op de kop’, drukt op het schuifje dat de punt afsluit en er komt een dobbelsteen tevoorschijn. Helaas weet je niet van tevoren welke kleur en met hoeveel bewegingspunten (1-2-3)…. Het wordt wèl steeds gemakkelijker om de kleur te bepalen naarmate er minder dobbelstenen in de piramide zitten.

Afbeelding

Als een speler aan de beurt is, kan hij kiezen uit drie acties: 1) Dobbelen en kameel bewegen, 2) Wedden op de eindoverwinning (=kaart uitspelen) en 3) Wedden op de etappe-overwinning (=kaartje van het bord pakken). Elke keer dat alle dobbelstenen de piramide hebben verlaten, is een etappe afgelopen en worden de etappe-overwinnaar(s) bepaald. Dit gaat net zolang door totdat alle kamelen de finish hebben bereikt. Door op de juiste kamelen te wedden, win je geld. De speler met het meeste geld aan het einde van het spel wint. Al met al een grappige mix van bekende elementen met een flinke portie geluk en een origineel dobbelmechanisme. 999 Games heeft inmiddels een Nederlandstalige versie op de markt gebracht.

Village: Die Reise
Over Die Reise/De Haven moet ik helaas kort zijn, want ook hier was ik er niet op tijd bij. Ach ja, ‘net te laat komen’ zit in mijn bloed. Bij deze uitbreiding van The Village wordt de rechterbovenhoek van het speelbord afgedekt door een nieuw deel met een kade en een zeegebied met eilanden. Er zijn kaarten met (3 verschillende) schepen, waarmee de speler de reis kan maken. De reiziger kan kiezen uit zes verschillende bestemmingen, die elk uiteraard een andere bonus geven. Deze uitbreiding wordt in de tweede helft van 2014 verwacht.

Afbeelding

Village Würfelspiel
Nu we toch bij The Village zijn, het echtpaar Brand werkt aan een dobbelspel met Village-elementen, dat nu nog de werktitel ‘Village Würfelspiel’ heeft. In dit spel beschikt iedere speler over een bordje met zijn eigen dorp. Hierop staan de vijf burgers die het dorp telt, elk met een eigen beroep (Bouwmeester, Burgermeester, Handelaar, Raadsheer, Reiziger). Langs de rand loopt een ‘teller’ waarmee de burgers ouder worden. Ben je helemaal rond, sterft één van de dorpelingen en moet jij bepalen WIE er overlijdt.

Je breidt jouw eigen dorp verder uit met gebouwen en personen die geld en/of overwinningspunten opbrengen. Deze liggen in de vorm van kaartjes open in het midden van de tafel. Voor elke uitbreiding heb je een bepaalde dobbelsteenworp nodig. De startspeler werpt alle dobbelstenen in één keer (2 voor elke speler + 2 extra, waarvan 4 zwart; bij vier spelers dus 6 witte en 4 zwarte) en kiest vervolgens 2 dobbelstenen die hij wil gebruiken. Hij voert de gewenste actie uit en geeft de overgebleven dobbelstenen door aan de volgende speler, enzovoort. Je mag zowel witte als zwarte dobbelstenen gebruiken, maar de zwarte kosten je extra ‘levenspunten’ van je burgers, dus die vermijd je zoveel mogelijk.

Met de gekozen worp kun je een nieuw gebouw/persoon aanschaffen, of mag je één van je eigen kaartjes activeren en de betreffende actie(s) uitvoeren. Elke aanschaf betaal je in geld en in ‘levenstijd’. Vooral dat laatste blijkt ‘tricky’, want voor bepaalde gebouwen heb je een specifieke burger in je dorp nodig (bijv. de handelaar) en wanneer die sterft……

In plaats van een nieuw kaartje kopen, kun je ook een eigen gebouw met het gekozen nummer activeren. Heb je meerdere met hetzelfde nummer, mag je ze allemaal gebruiken. In het gunstigste geval zijn dat hele productielijnen, zoals het graanveld dat graan produceert en de molen die het graan omzet in geld. Enige planning bij je aanschaffingen is erg handig, al staat die steeds onder druk door de beperkte keuze aan dobbelstenen. En vergeet ook die vervelende medespelers niet, die de gewenste kaartjes steeds voor je neus wegkapen.

Het ‘Village dobbelspel’ maakt een goede indruk. Doordat je steeds maar één actie kunt doen, speelt het lekker vlot. Het aanbod aan kaartjes zorgt dat er vele strategische wegen naar het vereiste aantal overwinningspunten leiden. We kwamen bij het testen nog meerdere situaties tegen waardoor bepaalde spelers sterk in het voordeel waren en andere (zoals ondergetekende) bepaaldelijk niet. De verwachting is dat hier nog flink aan gewerkt moet worden en het spel pas in 2015 in productie zal gaan. ‘Misschien Neurenberg, maar waarschijnlijk Essen’.

Porta Nigra
Eén van de hoogtepunten van het weekend was ongetwijfeld het nieuw ontwikkelde spel van Kramer & Kiesling: Porta Nigra. Porta Nigra is de naam van de beroemde Romeinse poort van de Duitse stad Trier en verraadt meteen waar en wanneer dit spel gesitueerd is. De spelers zijn de bouwmeesters van het Romeinse Trier en willen allemaal een bijdrage leveren aan de stadsontwikkeling. Met tegenstrijdige inzichten uiteraard….

Het ronde spelbord van Porta Nigra toont de 4 belangrijke plekken waar de spelers hun bouwwerken plaatsen. In het midden bevindt zich het bouwmateriaal: kleine stapelbare torentjes in 4 kwaliteitsklassen (zwart-blauw-rood-geel), plus de witte torens die je als joker overal voor kunt inzetten. Op elk van de 4 delen op het spelbord moeten torens van een bepaalde kleur en/of hoogte worden gebouwd. De eisen zijn steeds verschillend en leveren overwinningspunten op. Hoe hoger de toren en hoe beter de kleur (zwart = goedkoop; geel = duur), hoe meer punten. Bovendien ontvang je nog de speciale bonus die bij deze stadswijk hoort, mits je aan de desbetreffende bouweisen voldoet (meestal een bepaald aantal).

Afbeelding

Bij de start van het spel ontvangen de spelers enkele opdrachtkaartjes, waaruit zij er twee kiezen. Mits gehaald, leveren deze geheime opdrachten aan het eind een fikse bonus op en bepalen dus voor een deel ook je strategie.

Iedere speler beschikt over een bouwmeester (= schijf in eigen kleur) die zich met de klok mee over het spelbord beweegt. Je kunt alleen kopen of bouwen in het deel waar jouw bouwmeester zich bevindt. Wanneer je over voldoende bewegingspunten beschikt, mag je meerdere acties doen (dus inkopen in de ene wijk en bouwen in een andere). Welke en hoeveel acties je mag doen, hangt af van je actiekaarten. Iedere speler heeft hiervoor hetzelfde ‘deck’, maar omdat je ze eerst moet schudden en alleen kunt kiezen uit de bovenste twee, zie je zelden identieke actiekaarten in een ronde.

Elke actiekaart toont een aantal symbolen en fakkels. De symbolen geven aan uit welke acties je mag kiezen en het aantal fakkels geeft aan hoeveel acties je mag doen. Mogelijke acties zijn: Geld pakken, Materiaal inkopen, Bouwen, Senator-fiche pakken en Extra actie (= je mag één van de acties twee keer doen).

De Senator-fiches brengen nog een extra element in het spel. Aan de rand van het spelbord liggen namelijk bonuskaartjes, die je op ieder moment van je beurt mag kopen en inzetten. Hoe beter de kaart, hoe hoger de kosten in Senator-fiches. Hiermee kun je goedkoop inkopen, extra bouwen, nieuwe handlangers krijgen of statussymbolen verwerven. Met name die laatste twee zijn erg belangrijk. Je begint het spel met een beperkte set ‘handlangers’, waarmee je je eigen torens kenmerkt door er een bovenop te plaatsen. Nieuwe handlangers krijg je alleen met de speciale bonussen van de stadswijken en via deze kaarten. Verder kun je in het spel veel overwinningspunten scoren door het verzamelen van statussymbolen. Die beginnen met een schild en eindigen met je eigen racewagen (2 PK). Ook deze verkrijg je alleen met bonussen en het loont de moeite om hierin te investeren.

Zelf houd ik van spellen waarbij meerdere strategische wegen naar Rome (c.q. Trier) leiden, en in Porta Nigra word ik op mijn wenken bediend. Planning en opportunisme lopen hand in hand en gaan elk spel weer andere wegen. Er moeten nog wel wat zaken ‘fijngeslepen’ worden, met name de waardering van de bonussen per stadswijk. De kans is daarom klein dat het spel Spiel 2014 haalt, maar liefhebbers van dit soort spellen wil ik alvast wijzen op deze ster aan de horizon.

Bob Schubert

Voorjaar 2014

Origineel bericht op: http://bordspeler.nl/2014/05/05/een-bli ... rt-spiele/


Omhoog
Offline Profiel   Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 05 mei 2014, 19:54 
7. Macao (2009)

Berichten: 708
Woonplaats: Burcht (Antwerpen)
Romeins thema, Kramer en Kiesling? Die staat op de watchlist. Bedankt voor de (vroege) info.

_________________
[img]https://www.bordspelmania.eu/images/bgg/Stefaan_Henderickx.png[/img]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 07 mei 2014, 10:45 
10. Reef Encounter (2004)

Berichten: 244
Woonplaats: Hoogland, gem. Amersfoort
Dank Bob voor dit stuk. K&K spellen, je kunt er niet vroeg genoeg van horen, standaard op de watchlist inderdaad.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 07 mei 2014, 15:44 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6695
Woonplaats: Leusden
MichielH schreef:
Dank Bob voor dit stuk. K&K spellen, je kunt er niet vroeg genoeg van horen, standaard op de watchlist inderdaad.


Dat is ook mijn benadering. Ik ben blij met Bob's stuk, heb het met plezier geplaatst.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: do 08 mei 2014, 08:38 
Burgemeester
Avatar gebruiker

Berichten: 1350
Woonplaats: Doetinchem
Leuk stuk Bob. Ik kijk met name uit naar de uitbreiding van Het Dorp.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 17 sep 2015, 09:41 
Matroos

Berichten: 44
Woonplaats: Groningen
Weet iemand of My Village al snel beschikbaar is en of 999 games er ook plannen mee heeft?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 17 sep 2015, 11:12 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6695
Woonplaats: Leusden
Anneke schreef:
Weet iemand of My Village al snel beschikbaar is en of 999 games er ook plannen mee heeft?


Volgens mij wordt My Village begin oktober op Spiel gelanceerd. Dit spel staat ongetwijfeld op de testlijst van 999 Games, maar dit zegt uiteraard nog niets over hun plannen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: di 29 sep 2015, 09:05 
Team Bordspelmania
Avatar gebruiker

Berichten: 5977
Woonplaats: Rijen
http://www.999games.nl/nieuws/nieuws/sn ... -dorp.html
Citaat:
In ronde 3 van de Facebook-verkiezing bleek Het Dorp zeer populair en verloor met slechts 1% van Weerwolven. Er is goed nieuws voor alle fans, want in februari 2016 verwachten wij het nieuwe spel ‘Mijn Dorp’!

Afbeelding

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 29 sep 2015, 11:05 
Hazelnoot Ridder
Avatar gebruiker

Berichten: 657
Woonplaats: Joure
Deze ga ik misschien toch nog maar eens van dichterbij bekijken in Essen. Hij stond niet hoog op mijn lijst, maar na de regels te hebben gelezen heeft het toch mijn interesse gewekt.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
9 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Nieuws en geruchten  
 Feed - Onderwerp - Een blik in de pijplijn van Eggert Spiele  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Tags

Bordspeler.nl, Camel Up, Eggert Spiele, Het Dorp: de haven, Inka Brand, Markus Brand, Michael Kiesling, Mijn Dorp, My Village, Porta Nigra, Steffen Bogen, Village Würfelspiel, Village: Port, Wolfgang Kramer



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®