Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




10 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Bouwen in Via appia
BerichtGeplaatst: za 21 jun 2014, 12:23 
Caballero
Avatar gebruiker

Berichten: 758
Woonplaats: Haasrode (B)
Ik heb al ondervonden dat er regelmatig eens verschillen opzitten in de vertalingen bij Queens.
Nu was ik de regels van Via appia aan het lezen en ik begreep de NL regels niet omdat ze volgens mij niet correct waren met de tekening ernaast. Dus nam ik de engelse en de franse erbij.
Ik had het kunnen denken...
Bovenaan pagina 4

NL: Tegels mogen enkel op velden worden gebouwd, die via een lijn verbonden zijn met een tegel of de daarachter liggende stad
E: Players may place tiles only on spaces that are connected to another tile or to a city behind it

Dit klopt grosso modo maar dan is de tekening naar mijn mening niet correct. Want waarom zouden dan de 2 meest rechtse velden boven en onderaan de straat een rood kruis hebben?? Ze zijn dan toch verbonden met de daarachter liggende stad?

FR: Les dalles ne peuvent etre placees que sur des cases reliees par une ligne a une autre dalle ou a une ville DEJA PASSEE.

Dit is al heel wat anders!
En dit sluit beter aan tegen de regel eronder. Maar ook daar zitten naar mijn mening dan weer hiaten. Vooral door de interpunctie.

NL: Een speler mag een 2de tegel enkel in dezelfde straat bouwen als de wegdelen daarvoor helemaal vol zijn
:ster: Dit samen met de Franse hierboven lijkt juist. Je staat in een stad en wil 2 delen bouwen. Je mag de 1ste bouwen op een straat dat voor je ligt, maar je MOET de 2de bouwen op de straat die achter je ligt tot dat deze vol ligt. Maar we zijn er dus nog niet... :( :sick:

E: During his turn, a player may build a second tile only in the same segment in which he built the first tile. A second tile may place a second tile only in the same road segment in which he placed the first and only if all previous road segments have been completed. Thus a player can't place 2 tiles on segment B unless segment A is complete (Ik heb hier niet per ongeluk iets dubbel getypt. Zo een verkeerde zin staat in de regels!)

FR: Un joueur ne peut placer sa 2ieme dalle que dans la meme partie de rue. (PUNT)
Pour cela, il faut que le jouer ait place toutes les dalles dans les parties de rue precedentes.

Als ik het frans vertaal:
Een speler mag de 2de tegel ENKEL plaatsen in hetzelfde deel van de straat. (PUNT) Voor dit moet de speler alle tegels plaatsen in de vorige straatdelen

Engels wat samengevat:
Je mag een 2de tegel enkel plaatsen in hetzelfde deel en enkel als de vorige delen vol zijn.

Als ik deze beide dus interpreteer maakt dat je eigenlijk maar een 2de tegel kan leggen als alles daarvoor vol ligt. Je zal dus moeten kiezen tussen ofwel 1 tegel op de straat voor je leggen, ofwel 1 of 2 tegels leggen op de straat die achter je ligt..


Zie ik het nu zo verkeerd??? Wat is het nu eigenlijk????? :evil:

_________________
derodehazen.be
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Bouwen in Via appia
BerichtGeplaatst: zo 22 jun 2014, 20:01 
Caballero
Avatar gebruiker

Berichten: 758
Woonplaats: Haasrode (B)
Is er nu echt niemand die Via Appia al speelde?

_________________
derodehazen.be
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Bouwen in Via appia
BerichtGeplaatst: zo 22 jun 2014, 20:22 
Zwarte Piet
Avatar gebruiker

Berichten: 4023
Wel aangeschaft, nog niet gespeeld, dus kan je helaas niet helpen...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Bouwen in Via appia
BerichtGeplaatst: zo 22 jun 2014, 23:38 
Munchkin
Avatar gebruiker

Berichten: 1613
Woonplaats: Weert
Ik heb het zo gespeeld: als er in het eerste van de drie delen tussen de steden in nog plekken vrij zijn dan mag je maar 1 tegel leggen in het tweede deel. Als het eerste deel vol is dan mag je er twee bouwen in het tweede deel. Idem voor deel 3.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Bouwen in Via appia
BerichtGeplaatst: ma 23 jun 2014, 17:19 
Caballero
Avatar gebruiker

Berichten: 758
Woonplaats: Haasrode (B)
Xildur schreef:
Ik heb het zo gespeeld: als er in het eerste van de drie delen tussen de steden in nog plekken vrij zijn dan mag je maar 1 tegel leggen in het tweede deel. Als het eerste deel vol is dan mag je er twee bouwen in het tweede deel. Idem voor deel 3.


Dat lijkt me dus de manier bij mijn sterretje...
dat zal dan wel de juiste zijn zeker? 8)

Bedankt!

_________________
derodehazen.be
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Bouwen in Via appia
BerichtGeplaatst: ma 23 jun 2014, 18:59 
Munchkin
Avatar gebruiker

Berichten: 1613
Woonplaats: Weert
Joverowa schreef:
Xildur schreef:
Ik heb het zo gespeeld: als er in het eerste van de drie delen tussen de steden in nog plekken vrij zijn dan mag je maar 1 tegel leggen in het tweede deel. Als het eerste deel vol is dan mag je er twee bouwen in het tweede deel. Idem voor deel 3.


Dat lijkt me dus de manier bij mijn sterretje...
dat zal dan wel de juiste zijn zeker? 8)

Bedankt!


Bij het sterretje heb je het over dat je dan achter je moet bouwen. Dit is anders dan ik het speel. Je mag niet eentje in deel 2 leggen en eentje in deel 1. Of twee in deel 1 of een in deel 2.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Bouwen in Via appia
BerichtGeplaatst: ma 23 jun 2014, 19:06 
Caballero
Avatar gebruiker

Berichten: 758
Woonplaats: Haasrode (B)
Xildur schreef:
Joverowa schreef:
Xildur schreef:
Ik heb het zo gespeeld: als er in het eerste van de drie delen tussen de steden in nog plekken vrij zijn dan mag je maar 1 tegel leggen in het tweede deel. Als het eerste deel vol is dan mag je er twee bouwen in het tweede deel. Idem voor deel 3.


Dat lijkt me dus de manier bij mijn sterretje...
dat zal dan wel de juiste zijn zeker? 8)

Bedankt!


Bij het sterretje heb je het over dat je dan achter je moet bouwen. Dit is anders dan ik het speel. Je mag niet eentje in deel 2 leggen en eentje in deel 1. Of twee in deel 1 of een in deel 2.


Je hebt gelijk! Het is een combinatie van de 2!

_________________
derodehazen.be
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Bouwen in Via appia
BerichtGeplaatst: wo 25 jun 2014, 14:41 
Caballero
Avatar gebruiker

Berichten: 758
Woonplaats: Haasrode (B)
Gisteren voor de 1ste keer gespeeld en wederom kwam er wat bovendrijven aangaande de regels.

Het gaat over de betaling bij de steengroeve.
In het Nl staat dat je direct je stenen mag verkopen voor Sestertien. 1 voor een kleine, 2 voor een middelgrote en 3 voor een grote? Je weet het niet.
In het FR en het E staat er dan dat het voor 1 coin is.

Ik nam de moeite om een mailtje te sturen naar Queens omdat ik vind dat duidelijke regels toch wel een must zijn en ook om eens te horen hoe de vork dan juist aan de steel zal zitten.

Ondertussen ging ik nog eens kijken op BGG en vond er een payer aid. Leek me handig dus ik bekeek hem. Maar daar zag ik dan iets opstaan dat helemaal niet correct was. Dus weer eens de regels gaan lezen.

Dit was niet meer een "hoe interpreteer ik dit" probleem, maar er echte vertaalfout.
In het NL staat dat je geen stenen of sestertien zal krijgen als er na het duwen van 2 stenen niets is uitgekomen.

In het E en het Fr staat er dan weer dat je na het slecht duwen (dus geen steen gevallen) mag kiezen tussen een kleine steen of een sestertien. Een beetje een troostprijs dus.

Dit staat haaks op het NL. Wie vertaalt die regels eigenlijk???

_________________
derodehazen.be
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Bouwen in Via appia
BerichtGeplaatst: wo 25 jun 2014, 15:12 
Munchkin
Avatar gebruiker

Berichten: 1613
Woonplaats: Weert
Ik ben benieuwd wat Queen aangeeft. Bij Inka heb ik nooit een reactie gehad van ze.

Het vertalen gebeurt door hobbyisten, waar ik ze heel erkentelijk voor ben.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Bouwen in Via appia
BerichtGeplaatst: wo 25 jun 2014, 17:22 
Caballero
Avatar gebruiker

Berichten: 758
Woonplaats: Haasrode (B)
Xildur schreef:

Het vertalen gebeurt door hobbyisten, waar ik ze heel erkentelijk voor ben.

Of het nu een prof is of niet, nazicht is toch een must.

_________________
derodehazen.be
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
10 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Bouwen in Via appia  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Tags

Queen Games, Via Appia



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®