Het core-mechanisme van Revolver 1 en 2 is in de basis hetzelfde.
Het accentverschil is dat de uitgangspositie van de goeierikken en slechterikken in beide spellen omgedraaid is (alhoewel het verschil tussen goed en slecht redelijk schimmig is in de wereld van Revolver
)
Revolver 1 heeft op dit moment 5 uitbreidingen die elk nieuwe mechanismes en mogelijkheden aan het spel toevoegen. Daarnaast heb je de mogelijkheid om, wanneer je verschillende uitbreidingen hebt, een eigen deck samen te stellen.
Revolver 2 is qua mechanismes iets uitgebreider. De mechanismes zorgen bij met name de laatste battlefields letterlijk voor wat vuurwerk.
In het begin van het spel speel je een soort van mini-game (het pokertoernooi) en dat bepaalt de route van de reis.... een gunstigere route voor de slechterikken, die langer is waardoor je onderweg meer verliezen kunt leiden of een gunstigere route voor de goeierikken, die korter is en je dus sneller nieuwe "Guardians" kunt krijgen.
Die "Guardians" kun je vergelijken met de "Bandits" uit Revolver 1. Het verschil is wel dat je met (ik geloof uit mijn hoofd) zeven Guardians begint (dus slechts 7 "levens" hebt") en je in de eerste drie battlefields dit aantal kunt uitbreiden tot (weer uit mijn hoofd) twaalf. Aangezien een aantal beurten in de eerste battlefields optioneel is (ga ik door en leid ik minder verliezen of speel ik nog een extra beurt om die extra Guardian te krijgen) valt er ook echt wat te kiezen.
Revolver 1 geeft het gevoel van sheriff op jacht naar een niets- en niemandontzienende bandiet.
Revolver 2 geeft, m.n. door de verschillende battlefields, het gevoel van film met verschillende plottwists.
Zie ook:
http://www.boardgamegeek.com/thread/841763/differences-and-similarities-between-revolver-and