Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




47 berichten | Pagina 1 van 4 | Ga naar pagina: 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Machiavelli
BerichtGeplaatst: wo 21 sep 2005, 22:08 
Joker

Berichten: 9
Woonplaats: Den Haag
Ik heb een vraag over Machiavelli.
Kan het zo zijn, dat als je eenmaal koning bent, deze blijft tot het spel is afgelopen door elke keer de koning te kiezen? En als deze niet gesloten op tafel ligt blijft de koning de volgende beurt ook koning.

_________________
There is nothing right in the left side of my brain and nothing left in the right side of my brain.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 21 sep 2005, 22:31 
Grote Dienaar
Avatar gebruiker

Berichten: 130
Woonplaats: Spakenburg
Het kan theoretisch wel ja, maar het gebeurd nooit.

_________________
Bring down the government
they don't, they don't speak for us


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 22 sep 2005, 00:13 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Ik sluit mij daarbij aan en voeg eraan toe dat alleen maar Koning kiezen niet handig is omdat het je erg kwetsbaar maakt voor bezoekjes van Moordenaar en Dief. Je kan dan weliswaar nog steeds als eerste een kaart uitzoeken, maar je hebt weinig tot geen profijt van inkomen of inkomsten van gele gebouwen. Als je Machiavelli net leert, lijkt het een onfeilbare strategie, maar dat verandert rap als iedereen de eigenschappen van de verschillende karakters leert kennen, waarderen en gebruiken.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 22 sep 2005, 21:25 
Joker

Berichten: 9
Woonplaats: Den Haag
De Koning heeft bij bijvoorbeeld 5 spelers 1 open kaart neergelegd en 1 gesloten kaart. Als 1 van deze kaarten de moordenaar of de dief is, of beiden, wordt het dus een heel ander verhaal, zeker als de zittende koning al 'gele' gebouwen heeft gebouwd.
De dief zorgt sowieso niet voor geen inkomen, dus wat je zegt over geen profijt van inkomen is niet helemaal waar. Stel je hebt een kaart voor 4 punten in je hand, en hebt 2 gele gebouwen, dan kun je deze toch bouwen ook al wordt je bestolen.
In elk geval bedankt voor jullie reacties.

_________________
There is nothing right in the left side of my brain and nothing left in the right side of my brain.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 23 sep 2005, 09:20 
Garnaal

Berichten: 304
Woonplaats: Rosmalen
Dan kun je die inderdaad bouwen, maar de kans dat je het hele spel lang steeds de moordenaar bij de eerste 2 kaarten hebt zitten is wel erg klein.

Het is dus gewoon niet verstandig om constant de koning te blijven.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 23 sep 2005, 09:45 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
BGT2K4 schreef:
De dief zorgt sowieso niet voor geen inkomen, dus wat je zegt over geen profijt van inkomen is niet helemaal waar. Stel je hebt een kaart voor 4 punten in je hand, en hebt 2 gele gebouwen, dan kun je deze toch bouwen ook al wordt je bestolen.

Dat was inderdaad te haastig opgeschreven: ik bedoelde met het niet gebruiken van inkomsten de situatie dat je net bent vermoord.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 23 sep 2005, 17:11 
Grote Dienaar
Avatar gebruiker

Berichten: 130
Woonplaats: Spakenburg
Vogeltje schreef:
Dan kun je die inderdaad bouwen, maar de kans dat je het hele spel lang steeds de moordenaar bij de eerste 2 kaarten hebt zitten is wel erg klein.

Het is dus gewoon niet verstandig om constant de koning te blijven.


idd. De kans is klein, enhet is over het algemeen niet slim, maar je hebt wel gelijk ja.

_________________
Bring down the government
they don't, they don't speak for us


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 23 sep 2005, 19:47 
Joker

Berichten: 9
Woonplaats: Den Haag
Nog wat andere vragen m.b.t. Machiavelli:

Wat zou de reden zijn dat degene die het vermoorde karakter heeft zijn beurt in stilte voorbij moet laten gaan?

En waarom zou de Koning de karakters op moeten roepen?

En waarom zou je niet aan mogen geven, als je bijvoorbeeld de Magiër moet oproepen en je weet toevallig dat deze gedekt op tafel ligt dat die niet in het spel zit. Of mag dat wel?

_________________
There is nothing right in the left side of my brain and nothing left in the right side of my brain.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 23 sep 2005, 20:17 
Jakkiebak!
Avatar gebruiker

Berichten: 61
Lastige vragen zeg! :? , ik denk dat de maker van het spel hier nog het beste antwoord op zou kunnen geven. :D

En ja, ik kan wel proberen te bedenken waarom dit alles zo is. :)
BGT2K4 schreef:
Wat zou de reden zijn dat degene die het vermoorde karakter heeft zijn beurt in stilte voorbij moet laten gaan?

Het mag natuurlijk duidelijk zijn dat diegene die niet aan de beurt is gekomen nadat de condottiere is geweest, vermoord is. :wink: Maar ja, het heeft natuurlijk ook zin om je karakter open te spelen als je vermoord bent, om daarna gelijk door te geven. En het gaat denk ik meer om van: 'dit karakter is vermoord dus het hoort ook niet in het spel voor te komen.' :wink:

BGT2K4 schreef:
En waarom zou de Koning de karakters op moeten roepen?

Omdat het verkeerd gaat als iedereen zelf gaat bepalen wanneer ie aan de beurt mag komen. :P En het is ook niet zo handig als iedereen ze tegelijk oproept. :wink: En trouwens, het komt bij ons weleens voor dat iemand z'n beurt gewoon spontaan vergeet (hij reageert niet als z'n karakter wordt opgeroepen).. wat doen jullie dan? :?: Gewoon doorgaan, of hem later nog aan de beurt laten?

BGT2K4 schreef:
En waarom zou je niet aan mogen geven, als je bijvoorbeeld de Magiër moet oproepen en je weet toevallig dat deze gedekt op tafel ligt dat die niet in het spel zit. Of mag dat wel?

Als er een karakter open ligt, kun je hem natuurlijk gewoon overslaan bij het opnoemen. :wink: Maar gedekte kaarten die je weet overslaan kán bepalend zijn voor andere spelers, die eerst niet wisten welke kaarten gedekt waren. :wink:
Maar er staat natuurlijk nergens dat het verboden is om iets aan te geven wat je weet. Het lijkt me alleen beter dat je níets doorgeeft wat anderen nog niet weten, omdat het dan gewoon niet leuk wordt. Stel dat 3 spelers hun karakters aan elkaar vertellen, zodat ze weten welk karakter de andere speler heeft en hem zo kunnen vermoorden? Dat is natuurlijk niet de bedoeling van het spelletje. :wink:


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 24 sep 2005, 09:30 
Meeple

Berichten: 14
Citaat:
Wat zou de reden zijn dat degene die het vermoorde karakter heeft zijn beurt in stilte voorbij moet laten gaan?


Volgens mij heeft dat te maken met dat zolang je niet weet wie een speler is dat je tactiek beïnvloedt. Stel speler A heeft 3 rode gebouwen (Condottiere) en heeft ook nog eens veel geld, dan zou dat een mooi doelwit kunnen zijn voor de dief.

De moordenaar vermoordt de bouwmeester

De speler met de dief moet nu bedenken of speler A de bouwmeester heeft gekozen en dus beter een andere speler kan beroven of dat speler A de Condottiere heeft gekozen en dus een mooi doelwit is.

Als je gelijk weet dat speler A vermoord is, omdat hij de bouwmeester heeft, dan heeft de dief dus een extra voordeel.

Speler A heeft


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 24 sep 2005, 23:06 
Jakkiebak!
Avatar gebruiker

Berichten: 61
Nee, maar hij bedoelt dat als je karakter wordt opgeroepen en je bent vermoord, of je hem dan open moet spelen. Dus stel dat de bouwmeester wordt vermoord en je bent die, dat je die dan open speelt als je wordt opgeroepen. Het lijkt me duidelijk dat je niet elkaars karakter laat zien als je nog niet bent opgeroepen. Dus dan is dit denk ik ook niet aan de orde. :wink:


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 25 sep 2005, 19:18 
Nou moe!
Avatar gebruiker

Berichten: 6325
Woonplaats: Sint-Truiden - BE
Gretz schreef:
Nee, maar hij bedoelt dat als je karakter wordt opgeroepen en je bent vermoord, of je hem dan open moet spelen. Dus stel dat de bouwmeester wordt vermoord en je bent die, dat je die dan open speelt als je wordt opgeroepen. Het lijkt me duidelijk dat je niet elkaars karakter laat zien als je nog niet bent opgeroepen. Dus dan is dit denk ik ook niet aan de orde. :wink:


En is spannender om tot het einde van de ronde te wachten vooraleer de tegenstanders weten wie er deze keer de 'dupe' is.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 02 okt 2005, 21:56 
Joker

Berichten: 9
Woonplaats: Den Haag
Okee, een nieuwe vraag, dit keer met betrekking tot de uitbreiding:

Wanneer de heks de koningin behekst, wordt er dan door de heks gespeeld vanaf zijn/haar eigen plek of die van diegene die oorspronkelijk koningin was. M.a.w. krijgt de heks goud wanneer hij/zij naast de houten speelfiguur zit, of wanneer de oorspronkelijke koningin naast de houten speelfiguur zit (ik denk het eerste, maar weet het niet zeker).

Hetzelfde voor wanneer bijvoorbeeld de condottiere wordt behekst. Worden dan de rode gebouwen van de heks geteld of van de oorspronkelijke condotiere? Ook hier denk ik weer het eerste, maar weet het niet zeker.

Ik denk in elk geval wel dat het of allebei de eerste mogelijkheid is, of allebei de tweede.

Wie o wie helpt mij?

_________________
There is nothing right in the left side of my brain and nothing left in the right side of my brain.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 05 okt 2005, 01:13 
Nou moe!
Avatar gebruiker

Berichten: 6325
Woonplaats: Sint-Truiden - BE
BGT2K4 schreef:
Okee, een nieuwe vraag, dit keer met betrekking tot de uitbreiding:

Wanneer de heks de koningin behekst, wordt er dan door de heks gespeeld vanaf zijn/haar eigen plek of die van diegene die oorspronkelijk koningin was. M.a.w. krijgt de heks goud wanneer hij/zij naast de houten speelfiguur zit, of wanneer de oorspronkelijke koningin naast de houten speelfiguur zit.


Ik citeer de spelregels: "Als het (door de Heks) gekozen karakter wordt opgeroepen ontvangt deze zijn (gewone) inkomen en beëindigt daarna direct zijn beurt. De Heks voert nu de beurt van de speler verder uit, als ware het haar eigen beurt. Ze mag daarbij alle speciale eigenschappen van het betreffende karakter gebruiken. "

Dus gebruikt de Heks de speciale eigenschappen van de Koningin vanuit haar eigen positie: zij ontvangt 3 goudstukken als zij aan het begin van haar beurt naast de speler met de houten koning zit.


BGT2K4 schreef:
Hetzelfde voor wanneer bijvoorbeeld de condottiere wordt behekst. Worden dan de rode gebouwen van de heks geteld of van de oorspronkelijke condotiere? Ook hier denk ik weer het eerste, maar weet het niet zeker.



"... , als ware het haar eigen beurt. Ze mag daarbij alle speciale eigenschappen van het betreffende karakter gebruiken. Bijvoorbeeld als Koopman een extra goudstuk nemen en een goudstuk voor elk van haar groene gebouwen incasseren."

De Heks krijgt dus in jouw voorbeeld extra inkomen van haar eigen rode gebouwen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 05 okt 2005, 20:46 
Joker

Berichten: 9
Woonplaats: Den Haag
Wat ik al dacht, bedankt voor de bevestiging!

_________________
There is nothing right in the left side of my brain and nothing left in the right side of my brain.


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
47 berichten | Pagina 1 van 4 | Ga naar pagina: 1, 2, 3, 4  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Machiavelli  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Tags

999 Games, Machiavelli



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®