Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





11 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 15 feb 2008, 11:32 
5. Agricola (0)

Berichten: 244
Woonplaats: Ranst
Ik wil eens even navragen of de 2-speler variant voor Taj Mahal, zoals je deze op de site van QWG kunt terugvinden (introductie van een "dummy"), eigenlijk goed werkt? Wat zijn jullie ervaringen?

Heb ook gemerkt dat er een uitgebreidere "dummy"-variant staat op boardgamegeek maar deze is mij niet helemaal duidelijk. Als iemand hierover enige verheldering of verduidelijking kan geven is dat ook altijd mooi meegenomen! Alvast dank voor jullie reacties!


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 15 feb 2008, 11:43 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Ik heb een keer of twee, drie met die dummy volgens BGG gespeeld. Wat wil je weten?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 15 feb 2008, 12:24 
Avatar gebruiker

Berichten: 2096
Woonplaats: Eindhoven
cymric schreef:
Ik heb een keer of twee, drie met die dummy volgens BGG gespeeld. Wat wil je weten?


Had jij ook niet een keer je blog gevuld met een alleraardigst stuk over dummyspelers?
Zoiets staat me bij...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 15 feb 2008, 14:42 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Nee. Wel over dat de aangegeven hoeveelheid spelers op de doos niet het ideaal beschrijft.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 15 feb 2008, 15:05 
Avatar gebruiker

Berichten: 2096
Woonplaats: Eindhoven
cymric schreef:
Nee. Wel over dat de aangegeven hoeveelheid spelers op de doos niet het ideaal beschrijft.


Nou wijk ik wel enigzins van het onderwerp af, maar toch herinner ik me dat je ooit iets geschreven hebt over met name San Marco, en dummyspelers in zijn algemeenheid.
Ik zal wel ijlen (en dan gaat het dus heel erg slecht met me; visioenen van Cymric's non existente schrijfsels brrrrrr!)

:shock:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 15 feb 2008, 15:06 
10. Kardinaal en koning (0)

Berichten: 244
Woonplaats: Ranst
cymric schreef:
Ik heb een keer of twee, drie met die dummy volgens BGG gespeeld. Wat wil je weten?


Laat ons zeggen een vertaling van deze variant zou geen overbodige luxe zijn! :D
Een concrete beschrijving van hoe deze variant werkt zou me alleszins verder kunnen helpen.
Alvast bedankt op voorhand!
PS: heb jij de QWG-variant al gespeeld?


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 15 feb 2008, 15:26 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Tsaar schreef:
Nou wijk ik wel enigzins van het onderwerp af, maar toch herinner ik me dat je ooit iets geschreven hebt over met name San Marco, en dummyspelers in zijn algemeenheid.

Oh, op die manier. 'Meerderheid voor de minderheid', ergens in 2006 (augustus of zo), toen ik het had over meerderhedenspellen voor 2. Die kun je altijd aan de praat krijgen door voor 2 personen te spelen, maar in de praktijk is dit vrijwel altijd een onbevredigende oplossing. Liever wil je een neutrale dummykleur die toch nog de ander op een alternatieve manier dwars kan zitten zonder dat je de winst van een gebied pakt.

Maar terug naar Taj.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 18 feb 2008, 17:51 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Tja, gut, uitleggen... Uitleggen komt neer op vertalen, en daar worden de regels niet echt heel veel helderder van. Maar goed, ik zal proberen het kort te houden.

Je zet het spel op voor 3 spelers: 2 mensen (A & B) en een dummy. De dummy in dit spel is een 'actieve' dummy, met andere woorden zal zetten doen en punten verdienen. A en B krijgen kaarten als gebruikelijk; de dummy krijgt geen kaarten behalve 2 willekeurig gekozen speciale kaarten.

Je speelt nu als 'normaal'. Voor de eerste ronde (= de strijd om provincie 1) begint A met het uitspelen van een kaart. De dummy gaat altijd als tweede. Daarna speelt B een kaart, waarna A weer aan de beurt is, dan de dummy, dan opnieuw B, enzovoort. Voor de tweede ronde (= de strijd om provincie 2) begint B met een kaart. Daarna dus de dummy (altijd als tweede), gevolgd door A. Dan weer B, dummy, A, enzovoort. Ronde 3 wordt gespeeld zoals ronde 1, enzovoort.

De vraag is dus nu wat de dummy speelt. Als 'ie speciale kaarten in z'n hand heeft, speelt hij die volgens de geldende regels uit in de volgorde +2 punten, verander kleur, olifant / kroon. De olifant gaat vóór de kroon als de dummy meer olifanten open heeft liggen en andersom; liggen van beide soorten evenveel symbolen open heeft de olifant voorrang.

Dit zijn echter speciale kaarten, en het draait om normale kaarten. Hoe je de allereerste kaart moet trekken staat beschreven onder The First Round of each Visit. (Slechte woordkeus!) Als de eerste getrokken kaart meteen een gekleurde is, komt daar dus een speciale kaart bij. Is het een witte, moet de tweede gekleurd zijn, en wordt er dus nog even geen speciale kaart bijgelegd. (Want je bent gelimiteerd tot 2 kaarten per keer.)

Wat je daarna moet spelen voor de dummy staat onder The Second and Subsequent Rounds of each Visit en Withdrawal. Je kijkt eerst of de dummy zich terugtrekt; zo niet, dan draai je kaarten en voeg je eventueel speciale kaarten toe aan zijn openliggende bod.

Trekt de dummy zich terug, moet je nog even een paar kaarten uit de openliggende rij verwijderen, zie daarvoor ook onder Withdrawal. Daarna krijgt de dummy eventueel gewonnen goederen (en punten!); houd er rekening mee dat de dummy dus ook speciale kaarten kan winnen, zelfs op een alternatieve manier! (Zie Special Cards: Priority Order for Selection and Play. Is er een conflict tussen mens en dummy, worden de speciale kaarten toegekend en afgenomen in de volgorde waarin ze zijn gewonnen. Je bent dus niet zeker meer dat een gewonnen speciale kaart ook een hele ronde voor jou functioneert!) Tenslotte moet de dummy paleizen neerzetten, zie Placing Palaces.

Eindafrekening voor de dummy: 1 punt per speciale kaart.

Het lijkt een hele bedoeling, maar het valt in de praktijk (zoals zo vaak) eigenlijk erg mee.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 19 feb 2008, 12:42 
3. Legendary: A Marvel Deck Building Game (2012)

Berichten: 244
Woonplaats: Ranst
@ Cymric: Hartelijk dank voor je verheldering! Hiermee kan ik zeker verder! Merci!


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 26 jun 2008, 10:26 
Uitgever

Berichten: 50
Nog meer positieve of negatieve ervaringen met de 2 persoons versie voor Taj Mahal ?

We horen het graag van jullie!

QWG Games


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 06 jul 2008, 16:14 
la Vida
Avatar gebruiker

Berichten: 498
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen
Dan ook nog een 2 speler variant op League of Six graag...
Gezien de recenties op BGG zal dat wel heel moeilijk gaan met het idelae spelersaantal van 4 tot 5 personen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
11 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Taj Mahal: spelregels voor 2  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Tags

QWG Games, Taj Mahal



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®