Tja, gut, uitleggen... Uitleggen komt neer op vertalen, en daar worden de regels niet echt heel veel helderder van. Maar goed, ik zal proberen het kort te houden.
Je zet het spel op voor 3 spelers: 2 mensen (A & B) en een dummy. De dummy in dit spel is een 'actieve' dummy, met andere woorden zal zetten doen en punten verdienen. A en B krijgen kaarten als gebruikelijk; de dummy krijgt geen kaarten behalve 2 willekeurig gekozen speciale kaarten.
Je speelt nu als 'normaal'. Voor de eerste ronde (= de strijd om provincie 1) begint A met het uitspelen van een kaart. De dummy gaat altijd als tweede. Daarna speelt B een kaart, waarna A weer aan de beurt is, dan de dummy, dan opnieuw B, enzovoort. Voor de tweede ronde (= de strijd om provincie 2) begint B met een kaart. Daarna dus de dummy (altijd als tweede), gevolgd door A. Dan weer B, dummy, A, enzovoort. Ronde 3 wordt gespeeld zoals ronde 1, enzovoort.
De vraag is dus nu wat de dummy speelt. Als 'ie speciale kaarten in z'n hand heeft, speelt hij die volgens de geldende regels uit in de volgorde +2 punten, verander kleur, olifant / kroon. De olifant gaat vóór de kroon als de dummy meer olifanten open heeft liggen en andersom; liggen van beide soorten evenveel symbolen open heeft de olifant voorrang.
Dit zijn echter speciale kaarten, en het draait om normale kaarten. Hoe je de allereerste kaart moet trekken staat beschreven onder The First Round of each Visit. (Slechte woordkeus!) Als de eerste getrokken kaart meteen een gekleurde is, komt daar dus een speciale kaart bij. Is het een witte, moet de tweede gekleurd zijn, en wordt er dus nog even geen speciale kaart bijgelegd. (Want je bent gelimiteerd tot 2 kaarten per keer.)
Wat je daarna moet spelen voor de dummy staat onder The Second and Subsequent Rounds of each Visit en Withdrawal. Je kijkt eerst of de dummy zich terugtrekt; zo niet, dan draai je kaarten en voeg je eventueel speciale kaarten toe aan zijn openliggende bod.
Trekt de dummy zich terug, moet je nog even een paar kaarten uit de openliggende rij verwijderen, zie daarvoor ook onder Withdrawal. Daarna krijgt de dummy eventueel gewonnen goederen (en punten!); houd er rekening mee dat de dummy dus ook speciale kaarten kan winnen, zelfs op een alternatieve manier! (Zie Special Cards: Priority Order for Selection and Play. Is er een conflict tussen mens en dummy, worden de speciale kaarten toegekend en afgenomen in de volgorde waarin ze zijn gewonnen. Je bent dus niet zeker meer dat een gewonnen speciale kaart ook een hele ronde voor jou functioneert!) Tenslotte moet de dummy paleizen neerzetten, zie Placing Palaces.
Eindafrekening voor de dummy: 1 punt per speciale kaart.
Het lijkt een hele bedoeling, maar het valt in de praktijk (zoals zo vaak) eigenlijk erg mee.
|