Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





44 berichten | Pagina 1 van 3 | Ga naar pagina: 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Machi Koro spelregels
BerichtGeplaatst: wo 19 nov 2014, 14:23 
Sojaboon

Berichten: 28
Woonplaats: Berghem
Hoi,

Ik heb al een aantal potjes Machi Koro met plezier gespeeld, maar heb een aantal vragen waarop het antwoord niet in het boekje staat. Hopelijk kan iemand van jullie die beantwoorden?

1. Als ik de kaart pretpark heb geactiveerd dan mag ik opnieuw dobbelen als ik dubbel gooi. Betekent dit als ik dubbel 2 en dus 4 heb gegooid en ik heb ook een kaart met het getal 4 in mijn bezit dat ik eerst munten krijg, vervolgens mag bepalen of ik een bezienswaardigheid activeer of een gebouw uit de voorraad koop en daarna opnieuw dobbel? Oftewel mag je altijd een gebouw kopen of mag dat pas als je geen dubbel hebt gegooid?

2. Ik heb de kaart beursgebouw in bezit. Betekent deze kaart dat je zelf mag bepalen welke kaart er gaat gelden? Zo ja, ik ga voor een blauwe kaart, bijvoorbeeld 5 - bos, dat ik dan daarvoor munten krijg? En krijgen de spelers die deze kaart ook hebben ook munten of geld dat alleen voor mij?

3. Ik heb de volgende kaarten in bezit:
10 - appelboomgaard
10 - beursgebouw
Andere speler heeft 10 - restaurant

Ik gooi 10. Mag ik zowel gebruik maken van de appelboomgaard en het beursgebouw of is het één van beide? Als het beide is en ik kies eerst voor beursgebouw betekent dit dat de appelboomgaard en daarmee ook het restaurant vervalt?

Alvast bedankt voor de antwoorden!


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 19 nov 2014, 14:55 
Grote Dienaar
Avatar gebruiker

Berichten: 104
1. Volgens mij krijg je gewoon een extra beurt. Je werkt gewoon de beurt af waarin je 2x2 gegooid hebt (inclusief kopen van kaarten) en daarna ben je nogmaals aan de beurt.

2. Je moet volgens mij kiezen uit een gebouw met zo'n toren-symbooltje. Het bos mag dus niet.

3. Eerst betaal je de andere speler hun geld, daarna activeer je alle kaarten met waarde 10.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 19 nov 2014, 15:32 
Critico

Berichten: 2152
Woonplaats: nabij utrecht
Over die extra beurt vroeg ik mij ook wat af. Als ik eerst bijv. 2 x 2 gooi, en daarna nog een keer dubbel gooi krijg ik dan nog een extra beurt?

En wat het beursgebouw betreft je mag een kaart activeren naar keuze. Ook met het zendmast symbooltje. Maar het gaat maar om 1 kaart! Dus al heb je 3 bos, helaas pindakaas. Dan mag je maar 1 bos activeren.

Verder nogmaals de vermelding. Bij bedrijvencomplex ontbreekt het woordje geen voor het zendmast symbooltje.

_________________
een dag niet gespeeld, is een dag niet geleefd!


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 19 nov 2014, 19:11 
Sojaboon

Berichten: 28
Woonplaats: Berghem
aicirtap schreef:
Over die extra beurt vroeg ik mij ook wat af. Als ik eerst bijv. 2 x 2 gooi, en daarna nog een keer dubbel gooi krijg ik dan nog een extra beurt?


Dat wil ik ook nog graag weten!


aicirtap schreef:
En wat het beursgebouw betreft je mag een kaart activeren naar keuze. Ook met het zendmast symbooltje. Maar het gaat maar om 1 kaart! Dus al heb je 3 bos, helaas pindakaas. Dan mag je maar 1 bos activeren.


Belangrijk om te weten dat het echt om 1 kaart gaat ook al heb je er meer van. Ik neem aan dat ik alleen 1 munt krijg voor 1 bos en dat andere spelers met een boskaart niets krijgen?!


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 19 nov 2014, 20:25 
Critico

Berichten: 2152
Woonplaats: nabij utrecht
Je activeert een kaart en geen dobbelsteen dus ik zou zeggen alleen dat jezelf centjes krijgt. Want dat maakt danbijvoorbeeld je kaas -of meubelfabriek of dat groente/fruit stalletje extra leuk :D

_________________
een dag niet gespeeld, is een dag niet geleefd!


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 28 nov 2014, 16:07 
Party Animal

Berichten: 458
Woonplaats: Leidschendam
Het spel hebben wij inmiddels ook binnen, alleen vroeg ik me af hoe het zit met het stapeltje beursgebouw wanneer we kaarten op tafel leggen. In de speluitleg zit je de kaarten 5x3 neergelegd en kom ik het stapeltje van beursgebouw niet tegen. Moet dit gewoon onder de appelboomgaard worden gestapeld?

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 28 nov 2014, 16:13 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 4133
Woonplaats: Geldrop/NL
Het beursgebouw is een promokaart.
Je legt ze als apart stapeltje op volgorde van nummer.
Dus naast de andere 10.
Zo heb je nu dus 16 stapeltjes en kun je ze 4x4 leggen.

_________________
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: vr 28 nov 2014, 18:31 
Spelhamels Beerse

Berichten: 3042
Woonplaats: Dessel
1) als je dubbel gooit werk je eerst je huidige beurt af en daarna mag je nog een keer dobbelen en dus ook die beurt volledig afwerken (d.i. eventueel betalen aan andere, ontvangen en eventueel een kaart kopen)

2) Ja, je mag die kaart zelf kiezen en die geldt enkel voor jou, dus jij krijgt de bijhorende voordelen, niet je medespelers.

3) Ja, je mag beide kaarten gebruiken maar eerst moet je betalen aan degene die een restaurant heeft daarna voer je jouw beide kaarten uit. Voor je beursgebouw mag je eender welke andere eigen kaart activeren (geen kaart met een antenne-symbool) en je appelboomgaard blijft gewoon geldig. Daarna mag je eventueel nog een kaart kopen

Edit : als je treinstation open ligt mag je telkens als je dubbel gooit nog eens een beurt gooien. Ook als dit meerdere keren na elkaar gebeurt aangezien de kaart letterlijk zegt 'als je dubbel gooit, ben je direct nog een keer aan de beurt'

_________________
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: vr 28 nov 2014, 18:46 
Fabrieksmanager
Avatar gebruiker

Berichten: 878
Woonplaats: Enschede, NL
aicirtap schreef:
Over die extra beurt vroeg ik mij ook wat af. Als ik eerst bijv. 2 x 2 gooi, en daarna nog een keer dubbel gooi krijg ik dan nog een extra beurt?


Yep. Er is geen regel die aangeeft dat het niet zo is.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 28 nov 2014, 19:03 
Koning Paul!
Avatar gebruiker

Berichten: 2171
Woonplaats: Rotterdam
rober schreef:
Het beursgebouw is een promokaart.
Je legt ze als apart stapeltje op volgorde van nummer.
Dus naast de andere 10.
Zo heb je nu dus 16 stapeltjes en kun je ze 4x4 leggen.


Mag ik ze ook 1 x 16 leggen dan? :P

Ik heb de engelse versie van het spel en in de regels daarvan staat duidelijk vermeld in welke volgorde de gebouwen afgaan (zo te zeggen.) Je begint altijd met Rode gebouwen eerst te activeren, (dus het kan voorkomen dat je eerst geld afstaat en daarna geld krijgt). Dan volgen de blauwe en groene gebouwen. Pas als alles is geweest mag je de paarse gebouwen activeren.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: vr 28 nov 2014, 19:29 
Spelhamels Beerse

Berichten: 3042
Woonplaats: Dessel
16 Feet Pauly schreef:
rober schreef:
Het beursgebouw is een promokaart.
Je legt ze als apart stapeltje op volgorde van nummer.
Dus naast de andere 10.
Zo heb je nu dus 16 stapeltjes en kun je ze 4x4 leggen.


Mag ik ze ook 1 x 16 leggen dan? :P

Dit is ten strengste verboden, enkel 16 x 1 zou eventueel ook mogen :mrgreen:

_________________
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: vr 28 nov 2014, 20:34 
Critico

Berichten: 2152
Woonplaats: nabij utrecht
@16FP - in de nederlandse regels staat het ook hoor, eerst betalen en dan ontvangen, alleen worden daar niet expliciet de rode kaarten bij genoemd. Want je kan ook door paarse kaarten centjes krijgen van de ander ;)

_________________
een dag niet gespeeld, is een dag niet geleefd!


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 28 nov 2014, 21:06 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 4133
Woonplaats: Geldrop/NL
aicirtap schreef:
@16FP - in de nederlandse regels staat het ook hoor, eerst betalen en dan ontvangen, alleen worden daar niet expliciet de rode kaarten bij genoemd. Want je kan ook door paarse kaarten centjes krijgen van de ander ;)

Dat klopt, want het subtiele verschil zit hem hierin;
-Van paarse kaarten krijg je geld van een ander in jouw beurt.
-door rode kaarten moet je geld betalen aan een ander in jouw beurt.

Vandaar de regel dat je in je beurt, eerst dient te betalen en dan pas krijgt (van de bank of een ander). Zo raak je je nieuwe geld niet meteen kwijt.
Dus het eerst betalen en dan krijgen is altijd gezien vanuit diegene wiens beurt het is.

_________________
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: vr 28 nov 2014, 23:07 
Koning Paul!
Avatar gebruiker

Berichten: 2171
Woonplaats: Rotterdam
rober schreef:
aicirtap schreef:
@16FP - in de nederlandse regels staat het ook hoor, eerst betalen en dan ontvangen, alleen worden daar niet expliciet de rode kaarten bij genoemd. Want je kan ook door paarse kaarten centjes krijgen van de ander ;)

Dat klopt, want het subtiele verschil zit hem hierin;
-Van paarse kaarten krijg je geld van een ander in jouw beurt.
-door rode kaarten moet je geld betalen aan een ander in jouw beurt.

Vandaar de regel dat je in je beurt, eerst dient te betalen en dan pas krijgt (van de bank of een ander). Zo raak je je nieuwe geld niet meteen kwijt.
Dus het eerst betalen en dan krijgen is altijd gezien vanuit diegene wiens beurt het is.


Deze verduidelijking komt uit de regels in het boekje van de uitbreiding, maar laat ik het niet moeilijker maken dan dat we het al hebben ;) dus.. die vragen komen volgende keer weer :D.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 26 jan 2015, 14:09 
Munchkin
Avatar gebruiker

Berichten: 1677
Woonplaats: Delft
Ik heb helaas een tweede fout in machi koro het basisspel gevonden. De groente- en fruitmarkt (11-12) op de kaart staat 3 munten voor elke graan kaart die je bezit, echter is dat in de Engelse versie 2 munten voor elke graankaart.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
44 berichten | Pagina 1 van 3 | Ga naar pagina: 1, 2, 3  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Machi Koro spelregels  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Tags

Machi Koro, White Goblin Games



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®