Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





12 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 08 maart 2016, 12:35 
2. Carcassonne (2000)
Avatar gebruiker

Berichten: 11
Woonplaats: Leiden
Hallo allemaal,

Recentelijk heb ik Dominion het basisspel en de uitbreiding overvloed gekregen. In het begin waren ik en mijn vriendin (spelen vaak met z'n 2en) super enthousiast, maar nu we het spel wat beter door hebben lijkt het wat eentonig.

Dit komt vooral omdat het simpelweg het beste lijkt om zo snel mogelijk kaarten te kopen die je deck sneller rouleren. Tegenwoordig proberen we te draften, maar wanneer er +kaart en +actie kaarten in de poule zitten worden die eigenlijk zo snel mogelijk opgekocht. Je zit dan vaak te kijken hoe je tegenspeler z'n hele deck laat passeren, al het goud verzameld en 2 provincies koopt... redelijk saai.

Heeft iemand tips voor uitbreidingen of poule(s) van kaarten die dit probleem verhelpen? Of is de enige oplossing simpelweg deze kaarten niet meer te spelen?

Alvast bedankt voor jullie briljante bevindingen :P

Gr, Dirk

_________________
https://www.instagram.com/ludavus/


Omhoog
Offline Profiel    Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 08 maart 2016, 14:27 
Groninger Gamer
Avatar gebruiker

Berichten: 5600
Woonplaats: Haren, Gn
Misschien eens wat meer aanvalskaarten gaan spelen? Met een beetje tegenslag krijgt een potje Dominion toch een heel ander gevoel. Het goed omgaan met hindernissen vind ik toch wel een van de leuke uitdagingen in Dominion. Af en toe een perfect lopend deck bouwen geeft natuurlijk ook voldoening, maar als dat elke keer gebeurt dan wordt het ook saai.
Mijn ervaring is echter dat de meeste potjes zich daar niet echt voor lenen, vaak zit er wel een aanvalskaart in waar je rekening mee moet houden, of één van de onderdelen van het perfecte deck (+actie, +kaart of +koop) ontbreken.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 08 maart 2016, 16:30 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2668
Woonplaats: Etten-Leur
Met een dominion app kun je zelf kiezen wat het maximaal of minimaal aantal aanvals, geld,actiekaarten er in zitten etc.

Daarnaast denk ik dat de basis en overvloed wellicht op jullie strategie inspelen.

Denk dat nieuwe elementen zoals uitbreiding de Donkere Dagen een andere beleving kunnen brengen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 08 maart 2016, 17:14 
#homoludens
Avatar gebruiker

Berichten: 948
Woonplaats: Meijel
Probeer eens een ander spel !!
Star Realms bijv....
Goedkoper dan welke uitbreiding van Dominion ook.
Maar wel in SciFi thema....
http://detafelplakt.skynetblogs.be/archive/2014/04/19/superstar-8166331.html

Afwisseling van spijs doet eten zeg maar....
en is ook te verkrijgen als gratis app, om t uit te proberen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 09 maart 2016, 10:56 
1. El Grande Big Box (2015)
Avatar gebruiker

Berichten: 11
Woonplaats: Leiden
Bedankt voor jullie reacties!

@Mac-S: Ik ben het helemaal met je eens, maar dat komt er eigenlijk nog steeds op neer dat je dus niet of minder +actie/+kaart kaarten speelt. Want als ze er wel liggen en jij gaat je focussen op aanvalskaarten en je tegenstander niet, dan heb je (mijn ervaring) toch meestal het verliezende deck. Dus de vraag is meer, welke combinaties of uitbereidingen moet je spelen zodat de +actie/+kaart kaarten niet perse meer de beste keuze op tafel zijn, maar wel gewoon mee kunnen doen in de poule.

@Edwin84: Ik wist niet dat die apps er waren. Super handig. Wat betreft de uitbreidingen, nog andere tips?

@EEMBC/Bongo: SciFi is al niet helemaal mijn ding, maar mijn vriendin vindt dat helemaal niks. En een ander spel proberen is opzich een goed alternatief, maar dat neemt niet weg dat ik Dominion in de kast heb liggen en ik dat op den duur niet meer speel omdat het te eentonig werd. Dus dat is niet echt een oplossing :P

_________________
https://www.instagram.com/ludavus/


Omhoog
Offline Profiel    Facebook  
 
BerichtGeplaatst: wo 09 maart 2016, 11:45 
Groninger Gamer
Avatar gebruiker

Berichten: 5600
Woonplaats: Haren, Gn
Wellicht dat een extra uitbreiding voor Dominion kan helpen om het "spelgevoel" te veranderen, en in ieder geval je enthousiasme weer aan te wakkeren.
Bij mij werkt dat altijd wel, met nieuwe kaarten krijg je weer nieuwe mogelijkheden, nieuwe afwegingen etc.

Het blijft een feit dat een deck dat elke beurt veel actiekaarten kan spelen en veel extra kaarten kan trekken, een erg goed deck zal zijn. Mijn ervaring is echter dat de beschikbare 10 kaarten zich lang niet altijd lenen om zo'n deck te maken. (Daar moet ik wel bij zeggen dat ik doorgaans met andere kaarten speel, omdat ik andere sets in huis heb: ik heb het merendeel van mijn Dominion-potjes gespeeld met de basisset, Intrige, Hijs de Zeilen en de Donkere Eeuwen. Bovendien speel ik meestal met drie spelers, wat een andere dynamiek geeft en aanvalskaarten net iets belangrijker maakt.) De keren dat het dan wel om de +kaart/+actie gaat en puur op efficientie aankomt, zijn dan eigenlijk een verademing... in vergelijking met potjes die helemaal in de soep lopen vanwege Saboteurs, Ridders en dergelijke.

Wat Star Realms betreft: dat is ook een leuk spel, - ik zou je zeker aanraden de gratis app eens uit te proberen, ook als je niks met sci-fi hebt - maar ik vind het meer geluksafhankelijk dan Dominion, en ook daar is +kaart een vrij dominante strategie. Dus of dat de oplossing voor jouw "problemen" is, ik weet het niet.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 09 maart 2016, 14:55 
#homoludens
Avatar gebruiker

Berichten: 948
Woonplaats: Meijel
Ludavus schreef:
Bedankt voor jullie reacties!

@EEMBC/Bongo: SciFi is al niet helemaal mijn ding, maar mijn vriendin vindt dat helemaal niks. En een ander spel proberen is opzich een goed alternatief, maar dat neemt niet weg dat ik Dominion in de kast heb liggen en ik dat op den duur niet meer speel omdat het te eentonig werd. Dus dat is niet echt een oplossing :P


Nou.. probeer gewoon de gratis app maar.. kan je geen buil aan vallen toch?
En ja... mijn vriendin houd ook totaal niet van sci-fi en speelt deze ook niet... en vandaar dat ik dat als opmerking er wel even bij plaats... maar.... ja.. star realms doet heel veel leuke dingen met deck building, en ja hoge(re) geluksfactor... maar met alleen + kaarten kom je er vaak niet... en daarom dat een potje star realms een heel maar dan ook voor mij heel hoge revanche factor heeft.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 09 maart 2016, 20:18 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2668
Woonplaats: Etten-Leur
Vind zelf hijs de Zeilen leuk door de kaarten die 2 rondes iets doen. Maarja dan kom je denk ik op zelfde strategie uit.

Gilles voegt munten toe die je kan verdienen en als geld in latere ronde uitgeven.
Andere Dominions zelf niet gespeeld dus geen ervaring mee.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 11 maart 2016, 11:50 
9. Risk (1959)
Avatar gebruiker

Berichten: 11
Woonplaats: Leiden
Ik denk dat ik nog maar 1 of 2 extra uitbreidingen aanschaf. Dan zal in ieder geval de poule meer variëren en hopelijk ook de impact van die kaarten minder worden.

In ieder geval iedereen bedankt voor de tips :D

Zover ik lees wordt hijs de zeilen veel aanbevolen. Ik denk dat ik daar maar mee begin.

Gr, Dirk

_________________
https://www.instagram.com/ludavus/


Omhoog
Offline Profiel    Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 22 maart 2016, 11:25 
7. Tzolk'in: The Mayan Calendar (2012)
Avatar gebruiker

Berichten: 11
Woonplaats: Leiden
Hallo Allemaal,

Ik heb ondertussen Intrige aangeschaft en moet zeggen dat ik dit een erg leuke uitbreiding vind. Het geeft een hele nieuwe dimensie aan het spel en ik vind de interacties ook leuker dan die van het basisspel. Ik zit nu te kijken naar Hijs de Zeilen om nog een extra mechanic toe te voegen.

Bedankt voor al jullie tips en reacties :)

Gr, Dirk

_________________
https://www.instagram.com/ludavus/


Omhoog
Offline Profiel    Facebook  
 
BerichtGeplaatst: wo 17 mei 2017, 13:37 
Meeple

Berichten: 19
Als je tegenstander een engine bouwt met +actie en +kaarten, duurt het een tijdje voor dit op gang komt. Jij kunt dan vooral zilver en goud kopen met een paar sterkte terminale actiekaarten (zonder +actie) en proberen het spel sneller te beëindigen. Ook werken aanvalskaarten idd goed, want als je tegenstander troep in zijn deck heeft (vloeken/ruïnen/koper) werkt zijn engine niet meer goed. Het klopt normaal gesproken niet dat je het verliezende deck hebt als je je op aanvalskaarten richt en je tegenstander op een engine. Probeer het met jouw sets eens met Jesters (weet even Nederlandse naam niet), Jonge Heks en Heks. Dief en Spion zijn slecht.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 30 mei 2017, 20:41 
Sojaboon

Berichten: 21
Woonplaats: Eindhoven
(een beetje off topic, maar toch)
EEMBC/Bongo schreef:
Probeer eens een ander spel !!
Star Realms bijv....
... en is ook te verkrijgen als gratis app, om t uit te proberen.


Goeie tip! Ik wilde Star Realms altijd al een keer uitproberen, dus dit is een mooie optie. Ik ben wel benieuwd hoe het speelt, is voor mij de eerste online game.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
12 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Dominion weer leuk maken?!  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 11 gasten


Tags

999 Games, Dominion



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®