Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




30 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 18 maart 2016, 10:00 
Avatar gebruiker
Afgelopen woensdag hebben we Quadropolis ontvangen, stiekem al uitgepakt en bekeken. Ontzettend mooi spel, leuke graphics en erg tof gedaan met de monumenten per land. Komend weekend gaan we het spel voor het eerst spelen, nu is de vraag.

Zijn er al mensen die Quadropolis hebben gespeeld, wat is de ervaring en eventueel tips? Altijd pittig om een nieuw spel te spelen met nieuwe regels en mechanismes.

Afbeelding


Omhoog
     
 
BerichtGeplaatst: vr 18 maart 2016, 10:40 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6699
Woonplaats: Leusden
Gezien je woonplaats: ga zondag naar Zuiderspel en laat het je uitleggen. :wink:

Veel plezier met het spel.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: vr 18 maart 2016, 10:49 
Body & Soul
Avatar gebruiker

Berichten: 1149
Woonplaats: Vorselaar
Ik heb het een maal gespeeld ... en moet zeggen dat het me wel kon bekoren.
Maar misschien komt dit ook wel door hetgeen ik doe, als beroep.

Verder is het een fijn legspel, waarin het nemen van de tegels een mooi mechanisme is.

Er zitten wat gelijkenissen in met Between 2 Cities, alleen moet je daar tegels doorgeven. In dit spel heb je dat volledig zelf in de hand (als uw tegenspeler er tenminste niet mee gaat lopen).

Het speelt héél snel ... de puntentelling is eigenlijk het moeilijkste (maar eens je dat systeem goed doorhebt gaat dat ook vlotjes).
Je bent langer bezig met het spel klaar te leggen en de nieuwe tegels per ronde te leggen dan het spelen zelf ;-).

Ik vind het in ieder geval een mooi spel, oogt mooi, speel goed en vlot. Zal steeds aanschuiven mocht deze op de tafel gelegd worden.

:ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:

_________________
http://www.spelletjesenzo2290.wordpress.com
https://www.facebook.com/Spelletjes.Enzo.2290/
https://www.instagram.com/spelletjes_enzo_2290/?hl=nl


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: vr 18 maart 2016, 10:52 
Body & Soul
Avatar gebruiker

Berichten: 1149
Woonplaats: Vorselaar
ozymandias schreef:
Ik heb het een maal gespeeld ... en moet zeggen dat het me wel kon bekoren.
Maar misschien komt dit ook wel door hetgeen ik doe, als beroep.

Verder is het een fijn legspel, waarin het nemen van de tegels een mooi mechanisme is.

Er zitten wat gelijkenissen in met Between 2 Cities, alleen moet je daar tegels doorgeven. In dit spel heb je dat volledig zelf in de hand (als uw tegenspeler er tenminste niet mee gaat lopen).

Het speelt héél snel ... de puntentelling is eigenlijk het moeilijkste (maar eens je dat systeem goed doorhebt gaat dat ook vlotjes).
Je bent langer bezig met het spel klaar te leggen en de nieuwe tegels per ronde te leggen dan het spelen zelf ;-).

Ik vind het in ieder geval een mooi spel, oogt mooi, speel goed en vlot. Zal steeds aanschuiven mocht deze op de tafel gelegd worden.

:ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:


Een blog van Arne (Spinli)

Een spel Quadropolis bestaat uit 4 ronden. Elke ronde telt 4 beurten waarin de spelers telkens vier fasen doorlopen :
1) Neem een gebouw van de bouwwerf : plaats één van je architecten naast een rij of kolom van de centrale bouwwerf. Je moet ermee rekening houden dat je jouw architect niet op een andere architect mag plaatsen en je architect niet naar de bouwmeester mag wijzen. Neem daarna het gebouw uit de rij of kolom die op de plaats ligt die wordt aangegeven door het nummer van je architect (1-4). Het zou kunnen zijn dat er geen gebouw meer op deze plaats ligt, dan heb je pech. Je moet je architect inzetten, al is het maar om andere spelers te blokkeren.

2) Beweeg de bouwmeester : verzet de bouwmeester naar de plaats waar je jouw tegel genomen hebt.

3) Plaats het gebouw in je stad : je legt de tegel op de rij of de kolom met het nummer dat overeenkomt met je ingezette architect. Sommige gebouwen mogen op elkaar gebouwd worden (appartementen bijv.), het nummer van je architect bepaalt de hoogte van het verdiep, dus je mag de tegel ook daar leggen als je net aan dat niveau bent toegekomen.

4) Inkomsten van het gebouw (indien van toepassing) : neem het aantal inwoners en/of energie-eenheden die linksboven op de geplaatste tegel staan afgebeeld. Hou deze terzijde. Op het einde van het spel activeer je hiermee de gebouwen in je stad. Een gebouw moet geactiveerd worden om het te kunnen waarderen. De activatiekosten staan rechtsonder op de tegels.

Op het einde van een ronde, nadat alle spelers hun vier architecten hebben ingezet, gebouwen hebben gebouwd en inkomsten hebben verworven, wordt de centrale bouwwerf leeggemaakt en terug gevuld met tegels van de volgende ronde. Zo gauw de vierde ronde is afgelopen, eindigt het spel en worden de punten voor je stad berekend.

Waardering :
- 1 punt voor elke niet gebruike inwoner of energie-eenheid (je mag per park één energie-eenheid die je overhebt eerst nog verwijderen)
- flatgebouwen : kost 1 energie-eenheid, max. 4 hoog en scoren 1/3/6/10 punten voor 1/2/3/4 hoog
- winkels : kost 1 energie-eenheid, kan 4 klanten aantrekken en scoren 1/2/4/7 punten voor 1/2/3/4 inwoners op de tegel
- openbare gebouwen : kost 1 inwoner, leveren sowieso 0,1 of 2 punten op en scoren 2/5/9/14 punten voor 1/2/3/4 districten met ten minste één openbaar gebouw (een district is een kwart van je spelersbord, in verschillende kleuren aangegeven)
- parken : kost niets, absorberen 1 overgebleven energie-eenheid en scoren 2/4/7/11 punten voor 1/2/3/4 aangrenzenden flatgebouwen
- fabrieken : kost 1 inwoner en scoren 2 punten per aangrenzende winkel en 3 per aangrenzende haven
- havens : kost 1 inwoner, levert eventueel sowieso al punten op en scoren 0/3/7/12 punten voor 1/2/3/4 uitgelijnde havens (horizontaal of verticaal naast elkaar gebouwd)



De expert-variant :
Deze variant verloopt over 5 rondes. Elke speler gebruikt nu de achterkant van z'n spelersbord. Deze is ietwat anders ingedeeld, niet in rijen en kolommen, maar in districten en een centrale rij en kolom. Daarnaast worden nu de tegels met expert gebruikt en die met basis terug in de doos gestopt. Per speler worden vijf architecten gebruikt, nu komen deze echter in een algemene voorraad te liggen, zodat ze voor iedereen toegankelijk zijn. Als je aan de beurt bent, kies je een vrije architect. Dit stelt je in staat om meermaals een architect met hetzelfde nummer te spelen, of een nummer uiteraard ook niet te spelen. De grootste wijzigingen bevinden zich in de puntentelling voor de gebouwen die wat wordt aangepast. Ten eerste zijn er de expertgebouwen, zijnde :
- kantoorgebouwen : kosten 1 energie-eenheid en 1 inwoner, je kan zo max. 5 hoog stapelen en scoren punten afhankelijk hoogte en aangrenzende kantoorgebouwen (zie overzichtje in de spelregels of je overzichtskaartje)
- monumenten : kosten niets, scoren punten afh. gebouwen die er naast liggen, haven = -5, flatgebouw of kantoorgebouw of monument = 0, openbaar gebouw = 2, winkel = 3, park = 5
Ook de andere gebouwen hun scorebereik wordt ietwat aangepast, maar dat staat allemaal netjes op de achterkant van je overzichtsblaadje.

Titel : Quadropolis
Auteur : François Gandon
Uitgeverij : Days of Wonder
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 30-60 min.
Leeftijd : 8+
03-03-2016 om 08:11 geschreven door SpinLi

http://www.bloggen.be/speleninlille/arc ... ID=2856467

_________________
http://www.spelletjesenzo2290.wordpress.com
https://www.facebook.com/Spelletjes.Enzo.2290/
https://www.instagram.com/spelletjes_enzo_2290/?hl=nl


Laatst bijgewerkt door Bart op ma 28 maart 2016, 12:35, in totaal 1 keer bewerkt.
link Spinli toegevoegd


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: vr 18 maart 2016, 13:23 
Avatar gebruiker

Berichten: 907
Woonplaats: Lille - BE
De imprESSEN staat normaal ook al online.
Bovendien hebben we een instructiefilmpje opgenomen (eerste probeersel), meer hierover later (zo gauw mijn kameraad het filmpje klaar heeft)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 18 maart 2016, 16:12 
Grote Dienaar

Berichten: 130
Woonplaats: Zichem
Onze Rodney heeft er ook al een video over....
https://youtu.be/qX1G34GsZB8


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 18 maart 2016, 20:03 
Avatar gebruiker
Fantastisch! Bedankt voor de info. Gelijk eens goed doorlezen en filmpje bekijken.

De puntentelling lijkt mij inderdaad pittig, maar daar komen we wel aan uit.


Omhoog
     
 
BerichtGeplaatst: za 19 maart 2016, 14:12 
Stamhoofd
Avatar gebruiker

Berichten: 529
Woonplaats: Maassluis
Zijn er al spelregels in het Nederlands? Omdat deze nu in de database van BSM staat.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 19 maart 2016, 14:12 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6699
Woonplaats: Leusden
sinead schreef:
Zijn er al spelregels in het Nederlands? Omdat deze nu in de database van BSM staat.


Die zitten gewoon in de doos, gedrukt en al.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: za 19 maart 2016, 17:06 
Avatar gebruiker
Er zitten nederlandse spelregels bij in de belgische variant, de Nederlandse variant heb ik nog nergens gevonden. Je krijgt er dan manneke pis bij i.p.v. Het rijksmuseum.

Vandaag eerste twee potjes gespeeld, ontzettend leuk spel. Maar met twee spelers snel uitgespeeld en niet zo heel moeilijk. Denk dat het spel echt tot zijn recht komt met 3-4 spelers en wellicht ook in combinatie met de expert-modus. Het spelen is niet moeilijk, je moet wel goed weten hoe je punten kunt verdienen. Goed doorlezen dus. Aanrader!

:ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster:


Omhoog
     
 
BerichtGeplaatst: ma 21 maart 2016, 13:13 
Stamhoofd
Avatar gebruiker

Berichten: 529
Woonplaats: Maassluis
Bedankt voor de info Erwin! Op de website van 'Days' staan alleen de Engelse, Franse en Duitse spelregels van Quadropolis dus vandaar mijn vraag.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 21 maart 2016, 17:14 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6699
Woonplaats: Leusden
sinead schreef:
Bedankt voor de info Erwin! Op de website van 'Days' staan alleen de Engelse, Franse en Duitse spelregels van Quadropolis dus vandaar mijn vraag.


Op die tekst had ik me ook gebaseerd, totdat ik ineens een versie met Nederlandstalige regels in de winkel zag liggen.

De kwaliteit van de Nederlandstalige regels lijkt op het eerste gezicht oké (een paar kleine schoonheidsfoutjes). Een verademing ten opzichte van de bagger die normaliter uit de Franse spellenkeuken komt.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: ma 21 maart 2016, 17:49 
7. Eufraat & Tigris (0)
Avatar gebruiker

Berichten: 2516
Woonplaats: De Goorn
Erwin schreef:
De kwaliteit van de Nederlandstalige regels lijkt op het eerste gezicht oké (een paar kleine schoonheidsfoutjes). Een verademing ten opzichte van de bagger die normaliter uit de Franse spellenkeuken komt.


Wellicht hebben ze zich eindelijk wat aangetrokken van het commentaar.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 21 maart 2016, 21:18 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6699
Woonplaats: Leusden
Flash schreef:
Wellicht hebben ze zich eindelijk wat aangetrokken van het commentaar.


Zou een mooie trendbreuk zijn na al die jaren troep.

De Nederlandstalige regels van Days of Wonder waren sowieso stukken beter dan het Franse gemiddelde (waar Matagot het afvoerputje bemande).


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: vr 25 maart 2016, 11:18 
Spelmagazijn.com
Avatar gebruiker

Berichten: 684
Toch ook in de NL regels een foutje tegengekomen. Daar staat dat je een flatgebouw mag stapelen op voorwaarde dat de architect overeenkomt met het niveau dat je bouwt. In de Engelse en Franse regels staat dat je een flatgebouw mag stapelen in de rij/kolom van je architect -of- als het niveau overeenkomt. Da's nogal een verschil.


Omhoog
Offline Profiel   Twitter   
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
30 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Quadropolis, iemand ervaring of tips?  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Tags

Days of Wonder, Quadropolis



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®