ozymandias schreef:
Ik heb het een maal gespeeld ... en moet zeggen dat het me wel kon bekoren.
Maar misschien komt dit ook wel door hetgeen ik doe, als beroep.
Verder is het een fijn legspel, waarin het nemen van de tegels een mooi mechanisme is.
Er zitten wat gelijkenissen in met Between 2 Cities, alleen moet je daar tegels doorgeven. In dit spel heb je dat volledig zelf in de hand (als uw tegenspeler er tenminste niet mee gaat lopen).
Het speelt héél snel ... de puntentelling is eigenlijk het moeilijkste (maar eens je dat systeem goed doorhebt gaat dat ook vlotjes).
Je bent langer bezig met het spel klaar te leggen en de nieuwe tegels per ronde te leggen dan het spelen zelf
.
Ik vind het in ieder geval een mooi spel, oogt mooi, speel goed en vlot. Zal steeds aanschuiven mocht deze op de tafel gelegd worden.
Een blog van Arne (Spinli)
Een spel Quadropolis bestaat uit 4 ronden. Elke ronde telt 4 beurten waarin de spelers telkens vier fasen doorlopen :
1) Neem een gebouw van de bouwwerf : plaats één van je architecten naast een rij of kolom van de centrale bouwwerf. Je moet ermee rekening houden dat je jouw architect niet op een andere architect mag plaatsen en je architect niet naar de bouwmeester mag wijzen. Neem daarna het gebouw uit de rij of kolom die op de plaats ligt die wordt aangegeven door het nummer van je architect (1-4). Het zou kunnen zijn dat er geen gebouw meer op deze plaats ligt, dan heb je pech. Je moet je architect inzetten, al is het maar om andere spelers te blokkeren.
2) Beweeg de bouwmeester : verzet de bouwmeester naar de plaats waar je jouw tegel genomen hebt.
3) Plaats het gebouw in je stad : je legt de tegel op de rij of de kolom met het nummer dat overeenkomt met je ingezette architect. Sommige gebouwen mogen op elkaar gebouwd worden (appartementen bijv.), het nummer van je architect bepaalt de hoogte van het verdiep, dus je mag de tegel ook daar leggen als je net aan dat niveau bent toegekomen.
4) Inkomsten van het gebouw (indien van toepassing) : neem het aantal inwoners en/of energie-eenheden die linksboven op de geplaatste tegel staan afgebeeld. Hou deze terzijde. Op het einde van het spel activeer je hiermee de gebouwen in je stad. Een gebouw moet geactiveerd worden om het te kunnen waarderen. De activatiekosten staan rechtsonder op de tegels.
Op het einde van een ronde, nadat alle spelers hun vier architecten hebben ingezet, gebouwen hebben gebouwd en inkomsten hebben verworven, wordt de centrale bouwwerf leeggemaakt en terug gevuld met tegels van de volgende ronde. Zo gauw de vierde ronde is afgelopen, eindigt het spel en worden de punten voor je stad berekend.
Waardering :
- 1 punt voor elke niet gebruike inwoner of energie-eenheid (je mag per park één energie-eenheid die je overhebt eerst nog verwijderen)
- flatgebouwen : kost 1 energie-eenheid, max. 4 hoog en scoren 1/3/6/10 punten voor 1/2/3/4 hoog
- winkels : kost 1 energie-eenheid, kan 4 klanten aantrekken en scoren 1/2/4/7 punten voor 1/2/3/4 inwoners op de tegel
- openbare gebouwen : kost 1 inwoner, leveren sowieso 0,1 of 2 punten op en scoren 2/5/9/14 punten voor 1/2/3/4 districten met ten minste één openbaar gebouw (een district is een kwart van je spelersbord, in verschillende kleuren aangegeven)
- parken : kost niets, absorberen 1 overgebleven energie-eenheid en scoren 2/4/7/11 punten voor 1/2/3/4 aangrenzenden flatgebouwen
- fabrieken : kost 1 inwoner en scoren 2 punten per aangrenzende winkel en 3 per aangrenzende haven
- havens : kost 1 inwoner, levert eventueel sowieso al punten op en scoren 0/3/7/12 punten voor 1/2/3/4 uitgelijnde havens (horizontaal of verticaal naast elkaar gebouwd)
De expert-variant :
Deze variant verloopt over 5 rondes. Elke speler gebruikt nu de achterkant van z'n spelersbord. Deze is ietwat anders ingedeeld, niet in rijen en kolommen, maar in districten en een centrale rij en kolom. Daarnaast worden nu de tegels met expert gebruikt en die met basis terug in de doos gestopt. Per speler worden vijf architecten gebruikt, nu komen deze echter in een algemene voorraad te liggen, zodat ze voor iedereen toegankelijk zijn. Als je aan de beurt bent, kies je een vrije architect. Dit stelt je in staat om meermaals een architect met hetzelfde nummer te spelen, of een nummer uiteraard ook niet te spelen. De grootste wijzigingen bevinden zich in de puntentelling voor de gebouwen die wat wordt aangepast. Ten eerste zijn er de expertgebouwen, zijnde :
- kantoorgebouwen : kosten 1 energie-eenheid en 1 inwoner, je kan zo max. 5 hoog stapelen en scoren punten afhankelijk hoogte en aangrenzende kantoorgebouwen (zie overzichtje in de spelregels of je overzichtskaartje)
- monumenten : kosten niets, scoren punten afh. gebouwen die er naast liggen, haven = -5, flatgebouw of kantoorgebouw of monument = 0, openbaar gebouw = 2, winkel = 3, park = 5
Ook de andere gebouwen hun scorebereik wordt ietwat aangepast, maar dat staat allemaal netjes op de achterkant van je overzichtsblaadje.
Titel : Quadropolis
Auteur : François Gandon
Uitgeverij : Days of Wonder
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 30-60 min.
Leeftijd : 8+
03-03-2016 om 08:11 geschreven door SpinLi
http://www.bloggen.be/speleninlille/arc ... ID=2856467