Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




15 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 25 maart 2016, 20:12 
Bye bye man
Avatar gebruiker

Berichten: 364
Woonplaats: Harderwijk
Beste allemaal,

Zoals iedereen weet zijn er zeer veel uitbreidingen op het succesvolle spel Carcassonne...
Nu spelen wij het met verschillende uitbreidingen, maar niet elke uitbreiding vind ik van toegevoegde waarde.

Welke uitbreiding speel jij graag?
En waarom?

Ik ben erg benieuwd...

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: vr 25 maart 2016, 22:58 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 1030
Woonplaats: Nijmegen
Ik vind persoonlijk de uitbreiding Rad van fortuin heel leuk. Voegt een gok/speculeer element toe wat mij zeker kan bekoren.De rampspoed factor kan soms wel heel irritant zijn, echter heb je juist gespeculeert, kan je er toch van profiteren.

Ook heeft bij ons in de spellengroep vorig jaar iemand de big box 5 aangeschaft, hierin zitten alles bij elkaar geloof ik een stuk of 15 mini uitbreidingen, oa vliegtuigen, tovernaar en heks, graancircels e.d.
Deze hebben we allemaal in 1 spel gecombineert, heel leuk om ze nu en dan te doen. Duurt een tijdje, maar t is één grote carcassonne salade :)

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Noviomagum op za 26 maart 2016, 11:35, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 26 maart 2016, 00:42 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 1030
Woonplaats: Nijmegen
Welke speel jijzelf t liefst en heb je nog tips om bepaalde uitbreidingen te combineren?

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 26 maart 2016, 10:06 
3. Asara (2010)
Avatar gebruiker

Berichten: 1870
Woonplaats: Steenwijk
De eerste uitbreiding

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 26 maart 2016, 22:42 
Bye bye man
Avatar gebruiker

Berichten: 364
Woonplaats: Harderwijk
Noviomagum schreef:
Welke speel jijzelf t liefst en heb je nog tips om bepaalde uitbreidingen te combineren?


Hmm klinkt goed ja, die big box... Nu alles in 3 dozen gepropt.

Welke vind ik zelf leuk.. hmm, lastig, aangezien ik niet eens meer weet welke nu welke uitbreiding is. Het zit allemaal door elkaar heen.
Even uitzoeken...

Ik heb de eerste expansie niet. Ik ben erg benieuwd of deze leuk is.
De tweede expansie, Kooplieden en Bouwmeesters, vind ik de beste uitbreiding die ik heb.
Erg leuk en voegt verder geen irritante dingen toe aan het spel.

Princess & Dragons vind ik ook erg leuk... Af en toe zo'n geweldige draak die Carcassonne door banjert. Wij spelen haast altijd met 2, dus doen we de puntentelling die je voor de fee krijgt niet (anders blijf je heen en weer gaan met die fee).

De Toren heb ik, maar nog nooit mee gespeeld. Weet iemand of deze leuk is?

De rivieren I en II heb ik, maar ik vind dat maar een beetje vaag. Je moet dan beginnen met die rivier?! Mij niet helemaal duidelijk wat hier nou de meerwaarde van is. Misschien dat iemand mij dit uit kan leggen? Ik had het persoonlijk leuker gevonden als dit gewoon net als bij de wegen ging, dat je rivieren random neer kon leggen...

Koningen en Verkenners is een must. Erg leuk met die langste weg en grootste stad.

Bruggen, kastelen en bazaars heb ik ook. Tot nu toe alleen nog maar het Bruggen gespeeld. Voegt niet heel veel toe, maar op zich wel grappig.. Bazaar lijkt me leuk maar deze is denk ik leuker met meerdere spelers dan 2. Iemand?

De Katapult heb ik ook maar lijkt me niet echt denderend.

De Graaf van Carcassonne heb ik ook, maar deze vind ik erg matig. Veranderd teveel aan het normale spel...

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: za 26 maart 2016, 22:52 
Rooster Booster
Avatar gebruiker

Berichten: 88
Woonplaats: Hasselt (BE)
De Toren vind ik zelf heel leuk. Je kan een meeple van je tegenstander 'gijzelen' - handig om bijvoorbeeld te verhinderen dat je tegenstander die mooie grote stad gaat afbouwen. Als je tegenstander later een meeple van jou 'gijzelt', kan je de gijzelaars ruilen.... Deze uitbreiding maakt Carcassonne wat gemener, net wat het nodig heeft... :twisted:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 27 maart 2016, 00:03 
4. King of Tokyo (2011)
Avatar gebruiker

Berichten: 2891
Woonplaats: Noord-Brabant
Hier is de favoriete combi van carcassonne de rivier 1 en 2, uitbreiding en kooplieden / bouwmeesters. In die combinatie heeft het spel voor mij nog steeds een fijne speelduur en is er voldoende tactiek mogelijk om bijvoorbeeld bij elkaar in een stad in te breken of juist een stad van een tegenstander af te maken om zo wel de goederen van die stad te krijgen.

Andere uitbreidingen heb ik ook gespeeld maar vind ik minder met als katapult als dieptepunt.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 27 maart 2016, 22:23 
Bye bye man
Avatar gebruiker

Berichten: 364
Woonplaats: Harderwijk
WTULTC schreef:
Hier is de favoriete combi van carcassonne de rivier 1 en 2, uitbreiding en kooplieden / bouwmeesters. In die combinatie heeft het spel voor mij nog steeds een fijne speelduur en is er voldoende tactiek mogelijk om bijvoorbeeld bij elkaar in een stad in te breken of juist een stad van een tegenstander af te maken om zo wel de goederen van die stad te krijgen.

Andere uitbreidingen heb ik ook gespeeld maar vind ik minder met als katapult als dieptepunt.


Hmm en kan je mij eens uitleggen hoe je die rivieren nou precies gebruikt? Ik heb deze uitbreidingen samen met een zooi andere uitbreidingen gekocht in een grote doos.. Sommige speel ik en andere juist weer niet...

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: zo 27 maart 2016, 22:24 
Bye bye man
Avatar gebruiker

Berichten: 364
Woonplaats: Harderwijk
Ma1ze schreef:
De Toren vind ik zelf heel leuk. Je kan een meeple van je tegenstander 'gijzelen' - handig om bijvoorbeeld te verhinderen dat je tegenstander die mooie grote stad gaat afbouwen. Als je tegenstander later een meeple van jou 'gijzelt', kan je de gijzelaars ruilen.... Deze uitbreiding maakt Carcassonne wat gemener, net wat het nodig heeft... :twisted:


Klinkt erg leuk! Maar is dat een actieve meeple die je gijzelt? En als deze weer 'vrij' komt dan gaat hij weer terug naar de stad waarin hij stond?

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: zo 27 maart 2016, 23:38 
4. King of Tokyo (2011)
Avatar gebruiker

Berichten: 2891
Woonplaats: Noord-Brabant
De bron van een van de rivieren leg je op tafel. De rest schud je en maak je een grote stapel van (dus de twee kleuren achterkanten door elkaar. Daarna trek je een voor een tegel van de stapel en maak je de rivier. Uiteraad kun je op de tegel gaan staan die je trekt. Trek je voordat de splitsing is geweest een uiteinde dan leg je deze onder op de stapel. Nadat je de rivier hebt gelegd begin je aan de overige tegels.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 27 maart 2016, 23:47 
Avatar gebruiker

Berichten: 380
Woonplaats: Doetinchem
Persoonlijk vind ik dat de kracht van Carcassonne in de eenvoud van het spelmechanisme zit.

Naar mijn mening verbasteren de meeste uitbreidingen die eenvoud.

Volgens mij zijn het alleen "De Uitbreiding" en "Kooplieden & Bouwmeesters" die met subtiele toevoegingen (zoals 1 kaart extra pakken met de Bouwmeester), het originele mechanisme overeind weten te houden.

_________________
Bezoek Spellenwijs.nl voor reviews, interviews, tips en meer of volg me op Instagram of Facebook!


Omhoog
Offline Profiel    Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 28 maart 2016, 17:13 
Professor Pimpel
Avatar gebruiker

Berichten: 233
Woonplaats: Joure (Friesland)
Wij spelen carcassonne veel samen. Met kooplieden en bouwmeesters en de fantoom meeples.
De handels fiches maken het soms aantrekkelijk om de stad van een ander af te bouwen. De bouwmeester voor de dubbele tegels trekken en de fantoom voor 2 meeples op 1 tegel.
We hebben meerdere uitbreidingen geprobrobeerd maar deze combi blijft boeien.

_________________
Winnen is niet het doel als je maar speelt om te winnen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 28 maart 2016, 20:21 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 1030
Woonplaats: Nijmegen
Gisteren voor het eerst Jagers & Verzamelaars gespeeld. Vind ik een hele orginele variant. Wellicht wel beter als t basis spel...

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 29 maart 2016, 11:58 
Bye bye man
Avatar gebruiker

Berichten: 364
Woonplaats: Harderwijk
HansL schreef:
Persoonlijk vind ik dat de kracht van Carcassonne in de eenvoud van het spelmechanisme zit.

Naar mijn mening verbasteren de meeste uitbreidingen die eenvoud.

Volgens mij zijn het alleen "De Uitbreiding" en "Kooplieden & Bouwmeesters" die met subtiele toevoegingen (zoals 1 kaart extra pakken met de Bouwmeester), het originele mechanisme overeind weten te houden.


Dat klopt zeer zeker. De eenvoed van het basisspel is zo goed dat ik iedereen ook aanraad dat zo lang mogelijk te spelen. Op den duur kan je het spel weer een nieuwe herspeelbaarheids factor geven door er een uitbreiding aan toe te voegen..

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 29 maart 2016, 13:38 
Avatar gebruiker

Berichten: 633
Woonplaats: Dordrecht
Hier wordt nooit zonder "de uitbreiding gespeeld" en af en toe met "Kooplieden en Bouwmeesters". De Graaf van Carcassonne vinden we ook leuk, maar spelen we toch niet heel vaak mee, vind het zelf wel een leuke afwisseling.

De rivier zit bij ons bij de uitbreidingen en spelen we dus ook af en toe mee, grote voordeel is dat je met een wat gespreid bord begint, ook meteen het grote nadeel. Daarnaast hebben we nog de Kloosters uitbreiding ook wel grappig. Maar vooral de Uitbreiding vinden wij onmisbaar, een extra speler, wat meer verschillende tiles en de dikzak (grote meeple)

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
15 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - Welke Carcassonne uitbreiding speel jij graag?  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Knipoog en 1 gast


Tags

999 Games, Carcassonne



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®