maxitaxi777 schreef:
Dit is een spel waar ik over twijfel. Heb Dixit nooit gespeeld, maar dat heeft ook grotendeels als reden dat het spelprincipe me niet zo trekt. Deductie en 'murder mystery'-games trekken me dan weer wel. Kan dit spel ook leuk zijn als je niet van het Dixit-spelprincipe houdt, of is dat toch wel een erg belangrijk onderdeel?
Ook als je niet van het Dixit spelprincipe houdt valt Mysterium zeker te overwegen. De Dixit-achtige kaarten (droomkaarten genoemd in dit spel, en een stuk donkerder en dreigender dan die van Dixit) worden door de geest gebruikt om tips te geven aan de onderzoekers over wie wat (voorwerp) op welke locatie heeft gedaan. Elke onderzoeker apart moet aan de hand van die kaarten zo'n trio zien te achterhalen, wat betekent dat ze die moeten zien te isoleren uit een veelheid van mogelijkheden die bij spelaanvang worden uitgestald (het landhuis). In de apotheose zal blijken dat een van deze drie combo's de oplossing van het uiteindelijke mysterie is, waarbij de onderzoekers samen proberen te achterhalen wat nu de echte waarheid is.
Gedurende het hele spel mag mogen de onderzoekers elkaar proberen te helpen en de geest mag, buiten het uitdelen van de droomkaarten, op geen enkele manier bijkomende tips geven.
7 dagen (rondes) hebben de onderzoekers de tijd.
Mijn ervaring is dat notoire Dixit haters (ze bestaan) Mysterium zeer weten te appreciëren.